Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Petteri -81 View Post
    Alatukivarret vaihdettu, puslat vaihdettu, iskarit vaihdettu. Kaikki nämä 3000 km sitten... Tänään laitoin alkuperäiset vanteet alle ja kulkee kuin juna suoraan! Eli vika paikallistettu.
    Vika on viallisessa alustassa, ei vanteissa.
    e46 kulkee 225/40-18" Korealaisvalmisteisilla renkailla kuin juna, mikäli kaikki on oikeasti kunnossa ja kulmat tälle rengaskoolle säädetyt.

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      Originally posted by Dani View Post
      Joo siis jotain häikkää noilla on, joko renkaissa, alustassa tai kulmissa.
      Kaikki nuo kun on kunnossa niin E46 ei vetele urissa.
      Todella teräväolkaiset kumit ovat pahimpia kumeja E46een.

      Koittakaa nyt paikallistaa viat, koska jotain häikkää sielä nyt on jos noin pahasti vetelee että metsähallitus kutsuu kun päästää ratista taajamaassa
      Danin kanssa samaa mieltä. Alusta ja kulmat niin varmasti menee suoraan eikä vetele. Itellä 215/40 & 245/35-18 Hankookin V12 Evot alla ja vanteiden ET35, autoa madallettu 55/35mm eikä mitään ongelmia vetelyn suhteen.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        ...ja viimeistään siinä kohtaa kun heittää alle 225/40-18" Nexen N7000:set, loppuu vetely vaikka esim.takakelkan puslista ei olisi enään mitään jäljellä.

        Comment

        • Kim
          Bimmer Rookie
          • May 2003
          • 151
          • Uusimaa

          Hemi ja muut, pystyisittekö kertomaan, mitkä sitten olisivat optimit pyöränkulmat e46:een? Nimenomaan siis haettaessa vetelemätöntä ja muutenkin hyvää ajokäytöstä. Tarkoituksena olisi mennä säädättämään nimenomaan niin, että olisi omat tavoitearvot mukana.

          Renkaina 225/45/17 ja 245/40/17 ja mallina Kumho KU-31.
          E53 X5 3.0d Sport Individual '07

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6936
            • N/A

            Saako noita E46 etupuslia takatukivarsiin vaihdettua irroittamatta koko tukivarsia? Kumipusla-Kumipusla
            Eteen löytyikin jo tollanen hyvä ohje, tilasin briteistä puslat. 66mm halkasijalla. Toivotaan että on sopivat

            Last edited by Antti O; 26-04-2010, 19:57.

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              Originally posted by Antti O View Post
              Saako noita E46 etupuslia takatukivarsiin vaihdettua irroittamatta koko tukivarsia? Kumipusla-Kumipusla
              Saa: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=678004
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6936
                • N/A

                Mikähän tolle hommalle on ohjeaika jos ton joutuu nyt teettämään jossain pajalla?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Kim View Post
                  Hemi ja muut, pystyisittekö kertomaan, mitkä sitten olisivat optimit pyöränkulmat e46:een? Nimenomaan siis haettaessa vetelemätöntä ja muutenkin hyvää ajokäytöstä. Tarkoituksena olisi mennä säädättämään nimenomaan niin, että olisi omat tavoitearvot mukana.

                  Renkaina 225/45/17 ja 245/40/17 ja mallina Kumho KU-31.
                  Tuossa propun tähän topikkiin aiemmin postaamassa tulosteessa on hyvin lähelle optimiarvot:

                  Comment

                  • Proppu
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2006
                    • 176
                    • Järvenpää

                    Hmm eli tuonne oikealle takakulmaan vaihdettu tällä hetkellä ylä- ja alatukivarsi puslineen + vetari kilkkeineen (kaskokorjauksen yhteydessä), eihän siellä nähdäkseni voi muu osa kuin tuo trailing arm vaikuttaa auraukseen?



                    Hemillä tietoa pystyykö tuohon puslan kannattimeen (osa #18) vinguttaa säätöön lisää sen verta että sais tuon auraksen 0.43->0.05? Ottaako kannattimen yläreunat kiinni koriin tuolloin jo..?
                    e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                    Comment

                    • Kim
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 151
                      • Uusimaa

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Tuossa propun tähän topikkiin aiemmin postaamassa tulosteessa on hyvin lähelle optimiarvot:

                      Kiitoksia! Onko todella niin, että auraus kannattaa vetää kummassakin päässä nollaan? Onko tästä mitään haittavaikutuksia? Lähinnä ihmetyttää, miksi valmistajan suositteleman toleranssin alarajallakin on vielä aika paljon aurausta...
                      E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        Originally posted by Antti O View Post
                        Saako noita E46 etupuslia takatukivarsiin vaihdettua irroittamatta koko tukivarsia? Kumipusla-Kumipusla
                        Eteen löytyikin jo tollanen hyvä ohje, tilasin briteistä puslat. 66mm halkasijalla. Toivotaan että on sopivat

                        http://www.youtube.com/watch?v=LXoBRKQeT44
                        Just eilen vaihdettiin velipojan E46:seen eteen ja taakse nuo Powerflexit. Oliskohan ollu 4. ja 5. 3-satanen, johon tuon remontin tein. Eteen tein juuri noin, niinkuin tuossa videossa. Todella helppo homma. Vinkkinä edelleen: jos ulosvetäjässä on terävä kärki, niin tee poralla pieni reiän alku tukivarren päähän keskelle, niin ulosvetäjä pysyy paikallaan, kun sillä lähtee vedättämään.

                        Takatukivarsiin juuri niinkuin tuossa Danin linkissä, mutta meillä oli vain samanlainen ulosvetäjä, kuin tuossa videossa etutukivarsien puslillekin. Siis ihan tavallinen 2-leukainen ulosvetäjä. Sillä puskettiin pulttikoneella vanhan puslan keskustaa sisälle päin (siis kohti perämurikkaa) ja kun se on venynyt ja jännitteessä, nin puukolla leikkelin ulosvenyneeseen kumiin viiltoja ympäriinsä. Sitten taas lisää jännitettä ja ventytystä ulosvetäjällä ja taas puukolla viiltoja ympäriinsä. Lopuksi kumi ei enää kestä, vaan räpsähtää rikki. Näin saa metallisen sisäkehän ja kumia pois. Jäljelle jää metallinen ulkokehä, jossa on vähän kumia kiinni. Rautasahasta terä irti, reiän läpi ja paikalleen sahaan. Terä kannattaa laittaa ns väärinpäin eli hampaat kahvaa kohti ja viilto kannattaa sahata kohti auton perää eli kello 9:ään oikealla ja kello 3:een vasemmalla (näin siksi, että pääsee lyömään meisselin päähän pyöränaukosta päin ja on tilaa lyödä). Sitten sahataan ulkokehä poikki ja varotaan sahaamasta liian pitkälle, ettei tukivarren reikään tule liian syvää uraa (pikkunaarmu ei haittaa). Kun kehä on poikki, niin isolla talttapäämeisselillä ja vasaralla naputtelee ulkokehän lyttyyn ja ulos sieltä reiästä. Teräsharjalla ja puukolla raavitaan asennuspinnat puhtaiksi ja lopsautetaan Poweflex paikalleen ja kasataan auto.
                        Last edited by Ha2; 27-04-2010, 09:29.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6936
                          • N/A

                          Joo tuolla ohjeella se varmaan onnistuisi tonne taakse. Minulla vaan ei ole tiloja/ulosvetäjiä ja meinasin laittaa kumipuslat taakse.
                          Kysäsin paikallisesta firmasta http://www.motopaja.fi/ ja arvioivat että takatukivarren puslat saa vaihdetuksi 1-2h ja tuntiveloitus 66€ /h.

                          Eteen yritän saada ton yhden kerhokaverin kanssa ite noi powerflexit vaihdeltua.

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            Mitä kuraa/uraohjuksia nämä ovat: Bridgestone Potenza RE 040?
                            Kävin just kellarissa niin molemmissa eturenkaissa (225/40-18") laidasta laitaan 7mm ja takarenkaissa (255/35-18") laidasta laitaan 6mm.
                            Pitäis tässä joku päivä heittää nuo vanteille.
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              Miltäs kuulostaa tälläiset arvot sigun autossa 225/45/17 renkaille:

                              Etuakseli:

                              Camber V: -0,40 O:-0,44
                              Auraus V: +0,8mm O: +0,8mm
                              Yhteisauraus: +1,6mm
                              Casterkulma 10 V: +4,38 O: +5,12

                              Taka-akseli

                              Camber V: -1,40 O:-1,15
                              Auraus V: +0,9mm O: +1,1mm
                              Yhteisauraus: +1,9mm

                              Uskaltaako ajella menemään?

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Antsah View Post
                                Miltäs kuulostaa tälläiset arvot sigun autossa 225/45/17 renkaille:

                                Etuakseli:

                                Camber V: -0,40 O:-0,44
                                Auraus V: +0,8mm O: +0,8mm
                                Yhteisauraus: +1,6mm
                                Casterkulma 10 V: +4,38 O: +5,12

                                Taka-akseli

                                Camber V: -1,40 O:-1,15
                                Auraus V: +0,9mm O: +1,1mm
                                Yhteisauraus: +1,9mm

                                Uskaltaako ajella menemään?
                                Riippuu ihan renkaan merkistä/mallista.
                                Kuitenkin lähinnä tuo takapään camberien ero ei ole hyväksyttävä.
                                Jos kyseessä on europpalainen rengasmerkki ja vieläpä Sport segmentin rengas, on etucamberia hieman liikaa. Jollekkin muulle rengasmerkille/mallille taas ei?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎