Renkaana on Kumho ecsta ku31. Pystyykö tuolle takapään camberille tekemään mitään vai johtuuko se jostain väljästä puslasta?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Murska View PostOnkos kokemuksia tuosta ZE912:sta...sellaset tuli tilattua, mut ei oo vielä tulleet
ei samanlaista tautia kuin FK452:ssae61 530i touring M-sport LCI -08
Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
Ex:e46 330i -01 Sedan
Ex:e36 328i Coupe sport edition -97
Comment
-
-
Etu cambereista
Käytin omaa E46 330d:tä Oulun wetterillä nelipyöräsuuntauksessa ja pyysin varta vasten säätämään myös etu camberit. Noh auton sain suuntauksesta takaisin niin kas kummaa keulaa ei oltu säädetty ollenkaan. Vastauksena tietenkin ettei pysty säätämään tässä mallissa. Olin aiemmin lyönyt rajoitin tapit pois iskarin yläpäästä ja säätövara löytyy tehtaan jäljiltä pultin koloista.
Etu cambereiksi jäi arvot: v -0,07 o -0,04 eli aika pystyssä ovat. Kysymys kuuluukin kannattaako noille tehdä jotain, ovatko liian pystyssä? Autossa normi alusta ja 225/45-17 Vredestein Ultrac Cento rengastus.
Ja jos jaksaa saa muitakin kulmia kommentoida:
Etu auraus: v 0,12 o 0,12
Taka auraus v 0,17 o 0,14
Taka camber v -1,47 o -1,38 (säätövara loppui, saisi kuulemma olla vielä vähän enemmän miinusta)
Comment
-
-
Originally posted by Sorbus1 View PostKäytin omaa E46 330d:tä Oulun wetterillä nelipyöräsuuntauksessa ja pyysin varta vasten säätämään myös etu camberit. Noh auton sain suuntauksesta takaisin niin kas kummaa keulaa ei oltu säädetty ollenkaan. Vastauksena tietenkin ettei pysty säätämään tässä mallissa. Olin aiemmin lyönyt rajoitin tapit pois iskarin yläpäästä ja säätövara löytyy tehtaan jäljiltä pultin koloista.
Etu cambereiksi jäi arvot: v -0,07 o -0,04 eli aika pystyssä ovat. Kysymys kuuluukin kannattaako noille tehdä jotain, ovatko liian pystyssä? Autossa normi alusta ja 225/45-17 Vredestein Ultrac Cento rengastus.
Ja jos jaksaa saa muitakin kulmia kommentoida:
Etu auraus: v 0,12 o 0,12
Taka auraus v 0,17 o 0,14
Taka camber v -1,47 o -1,38 (säätövara loppui, saisi kuulemma olla vielä vähän enemmän miinusta)
0.15`-0.25`:lla joka olisi ehkä optimi tuolle renkaalle. 19"-20" renkaalle tuo on optimi.
Aika hyvät ne on kaiken kaikkiaan, vaikka itse säätäisin takapäähän
1.25`-astetta, varsinkin jos etupää on lähellä nollaa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis käytännössä tuosta etupään cambereista ei ole mitään muuta haittaa, kuin että äärikäytöksessä auto on hieman aliohjaavampi(puskee) kuin sillä
0.15`-0.25`:lla joka olisi ehkä optimi tuolle renkaalle. 19"-20" renkaalle tuo on optimi.
Aika hyvät ne on kaiken kaikkiaan, vaikka itse säätäisin takapäähän
1.25`-astetta, varsinkin jos etupää on lähellä nollaa.
Comment
-
-
Originally posted by Sorbus1 View PostKiitokset palautteesta. Tosiaan etucamberin otin ennen suuntausta niin pystyyn kun vaan meni tehdareijillä ja siihen se suuntauksessaki sitten jäi, mutta antaapa olla jatkossakin. Ihmetyttää vaan edelleen "keskivahva" vetely urissa, vaikka alustaan vaihdettu ennen suuntausta jouset ja iskarit (yläpäineen) molempiin päihin, eteen alatukivarret kumiheloineen (meyle hd) ja raidetangot. Nyt syylliseksi vetelyyn epäilyttää nuo kesävanteet mallia alkup. Styling 68 etu et 47 ja taakse et 25. Ilmeisesti tarkoitettu alunperin E46 M3:n talvivanne optioksi!?
Eli mikäli siellä olisi et38-et42: takavanne ja camberit 1.15-1.20`-astetta, uraherkkyyden pitäisi kyllä loppua mikäli alustassa on kaikki muuten kunnossa(esim.takakelkan puslat?).
Comment
-
-
Nyt kyllä kaivattaisiin hyviä neuvoja, että mistä johtuu tuon e46 levoton käytös,vetely ja ajoittainen ratin tärinä. Maantiellä ei tunnu menevän hetkeäkään suoraan ja jos on tuulinen keli niin ajaminen on yhtä helvettiä.
Tuntuu vain kevään aikana pahenevan, varsinkin nyt kesärenkailla.
Olen yrittänyt etsiä auton alustasta väljää ja toistaiseksi on löytynyt vain iskareista ja iskarin yläpäistä.
Autoon on vaihdettu nyt lähiaikoina:
Eteen iskarit, iskarien yläpäät, raidetangot täydellisinä, eteen koiranluut sekä jarrulevyt+palat. Aikaisemmin autoon on jo vaihdettu alatukivarren isot puslat powerflexeihin.
Takapäähän on vaihdettu powerflexeihin ne pyörän edessä olevat isot puslat sekä iskarit+yläpäät.
Autosta ei kolahduksia kuulu kuin takaa vasemmalta terävissä töyssyissä, jonka syyllinen on vielä selvittämättä kun väljää en ole sieltä vielä löytänyt.
Etupäästä ei kolinaa kuulu.
Ja autohan kävi ohjauskulmien säädössä(arvot näkyy tässä ketjussa edellisessä viestissä) ja renkaat on uudet(Kumho Ecsta KU31 225/45/17) ja tasapainotetut.
Edellä mainitut on tehty, mutta ei ole tärinät taikka levottomuus maantiellä vieläkään poistunut. Ratin tärinät on hieman vähentyneet.
Onko etualatukivarret sitten kuitenkin syylliset vaikka niistä käsipelillä ei väljää löydy? Niillä on ajettu pitkästi yli 100tkm ehkä jopa 200tkm. Sen jälkeen kaikki onkin eteen melkeimpä uusittu?Last edited by Antsah; 30-04-2010, 17:47.
Comment
-
-
Osaako "kulmavelho" Hemi kertoa mun Z4:seen sopivia kulmia. Renkaina on vielä toistaiseksi (ennen kuin saan kulutettua pois) korean Marshal XM KH35 "huippurenkaat"? Edessä koko 225/45/18 takana 255/35/18.
Auto on tällä hetkellä todellinen uraohjus. Pitää alatukivarsi vaihtaa eikä kulmia ole säädetty varmaan missään vaiheessa, vaikka powerflexit on vaihdettu eteen jne... ELi jos saisi sopivia arvoja tuohon?
Edit: siksi laitoin tänne kun, tuossa Z4:ssa on pitkälti sama alusta kuin e46:ssa.Last edited by wta; 30-04-2010, 17:56.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostNyt kyllä kaivattaisiin hyviä neuvoja, että mistä johtuu tuon e46 levoton käytös,vetely ja ajoittainen ratin tärinä. Maantiellä ei tunnu menevän hetkeäkään suoraan ja jos on tuulinen keli niin ajaminen on yhtä helvettiä.
Entä onko millaiset ilmanpaineet renkaissa?
Kulmat mielestäni sellaiset ettei ihan älytön uraohjus nyt ainakaan pitäisi olla.
Comment
-
-
Originally posted by Radon View PostOnko ohjauksessa väljää? ihan paikallaan kokeltaessa autosammuksissa.
Entä onko millaiset ilmanpaineet renkaissa?
Kulmat mielestäni sellaiset ettei ihan älytön uraohjus nyt ainakaan pitäisi olla.
No tuossa topicissa juuri tuosta väljyydestä kyselin. Tosiaan auto käynnissä ei mitään välystä ole kyllä.
Edessä paineet 2.8 ja takana 3.0 pitäskö säätää?
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View Posthttp://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=194525
No tuossa topicissa juuri tuosta väljyydestä kyselin. Tosiaan auto käynnissä ei mitään välystä ole kyllä.
Edessä paineet 2.8 ja takana 3.0 pitäskö säätää?
Edittiä: tosiaan jos auton ollessa käynnissä ei väljää ole niin kyllä vahvasti kuulostaa että hammastankosta se väljyys löytyy.Last edited by Radon; 30-04-2010, 18:49.
Comment
-
-
Originally posted by Radon View PostOnko ohjauksessa väljää? ihan paikallaan kokeltaessa autosammuksissa.
Mulla on menossa edestä uusiks raidetangot,alatukivarret puslineen joten tarvii sitten ilmoitella hävisikö "naksutus"
Comment
-
Comment