Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    Renkaana on Kumho ecsta ku31. Pystyykö tuolle takapään camberille tekemään mitään vai johtuuko se jostain väljästä puslasta?

    Comment

    • Murska
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 382
      • Savo

      Originally posted by Murska View Post
      Onkos kokemuksia tuosta ZE912:sta...sellaset tuli tilattua, mut ei oo vielä tulleet
      Näitä Falkeneita rohkenen suositella, hyvän tuntuiset ovat

      ei samanlaista tautia kuin FK452:ssa
      e61 530i touring M-sport LCI -08
      Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
      Ex:e46 330i -01 Sedan
      Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

      Comment

      • Convertible
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2638
        • Turku

        Nonni

        Nyt on vredestein ultrac sessanta alla koossa 225/40 18 ja 255/35 18" ja hienosti menee, aika saman tuntuinen kuin eagle F1 gs3.

        Camskillistä noin 430euroa setti, tosin renkaat 2-3 vanhat.

        F25 X3 35d
        E87 118i
        E46 330ti
        E46 M3
        E30 M3
        E30 M3 Convertible
        Z3 Roadster

        Comment

        • Sorbus1
          Newbiemmer
          • Apr 2010
          • 9
          • Espanja

          Etu cambereista

          Käytin omaa E46 330d:tä Oulun wetterillä nelipyöräsuuntauksessa ja pyysin varta vasten säätämään myös etu camberit. Noh auton sain suuntauksesta takaisin niin kas kummaa keulaa ei oltu säädetty ollenkaan. Vastauksena tietenkin ettei pysty säätämään tässä mallissa. Olin aiemmin lyönyt rajoitin tapit pois iskarin yläpäästä ja säätövara löytyy tehtaan jäljiltä pultin koloista.

          Etu cambereiksi jäi arvot: v -0,07 o -0,04 eli aika pystyssä ovat. Kysymys kuuluukin kannattaako noille tehdä jotain, ovatko liian pystyssä? Autossa normi alusta ja 225/45-17 Vredestein Ultrac Cento rengastus.

          Ja jos jaksaa saa muitakin kulmia kommentoida:
          Etu auraus: v 0,12 o 0,12
          Taka auraus v 0,17 o 0,14
          Taka camber v -1,47 o -1,38 (säätövara loppui, saisi kuulemma olla vielä vähän enemmän miinusta)

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Sorbus1 View Post
            Käytin omaa E46 330d:tä Oulun wetterillä nelipyöräsuuntauksessa ja pyysin varta vasten säätämään myös etu camberit. Noh auton sain suuntauksesta takaisin niin kas kummaa keulaa ei oltu säädetty ollenkaan. Vastauksena tietenkin ettei pysty säätämään tässä mallissa. Olin aiemmin lyönyt rajoitin tapit pois iskarin yläpäästä ja säätövara löytyy tehtaan jäljiltä pultin koloista.

            Etu cambereiksi jäi arvot: v -0,07 o -0,04 eli aika pystyssä ovat. Kysymys kuuluukin kannattaako noille tehdä jotain, ovatko liian pystyssä? Autossa normi alusta ja 225/45-17 Vredestein Ultrac Cento rengastus.

            Ja jos jaksaa saa muitakin kulmia kommentoida:
            Etu auraus: v 0,12 o 0,12
            Taka auraus v 0,17 o 0,14
            Taka camber v -1,47 o -1,38 (säätövara loppui, saisi kuulemma olla vielä vähän enemmän miinusta)
            Siis käytännössä tuosta etupään cambereista ei ole mitään muuta haittaa, kuin että äärikäytöksessä auto on hieman aliohjaavampi(puskee) kuin sillä
            0.15`-0.25`:lla joka olisi ehkä optimi tuolle renkaalle. 19"-20" renkaalle tuo on optimi.
            Aika hyvät ne on kaiken kaikkiaan, vaikka itse säätäisin takapäähän
            1.25`-astetta, varsinkin jos etupää on lähellä nollaa.

            Comment

            • Sorbus1
              Newbiemmer
              • Apr 2010
              • 9
              • Espanja

              Originally posted by Hemi View Post
              Siis käytännössä tuosta etupään cambereista ei ole mitään muuta haittaa, kuin että äärikäytöksessä auto on hieman aliohjaavampi(puskee) kuin sillä
              0.15`-0.25`:lla joka olisi ehkä optimi tuolle renkaalle. 19"-20" renkaalle tuo on optimi.
              Aika hyvät ne on kaiken kaikkiaan, vaikka itse säätäisin takapäähän
              1.25`-astetta, varsinkin jos etupää on lähellä nollaa.
              Kiitokset palautteesta. Tosiaan etucamberin otin ennen suuntausta niin pystyyn kun vaan meni tehdareijillä ja siihen se suuntauksessaki sitten jäi, mutta antaapa olla jatkossakin. Ihmetyttää vaan edelleen "keskivahva" vetely urissa, vaikka alustaan vaihdettu ennen suuntausta jouset ja iskarit (yläpäineen) molempiin päihin, eteen alatukivarret kumiheloineen (meyle hd) ja raidetangot. Nyt syylliseksi vetelyyn epäilyttää nuo kesävanteet mallia alkup. Styling 68 etu et 47 ja taakse et 25. Ilmeisesti tarkoitettu alunperin E46 M3:n talvivanne optioksi!?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Sorbus1 View Post
                Kiitokset palautteesta. Tosiaan etucamberin otin ennen suuntausta niin pystyyn kun vaan meni tehdareijillä ja siihen se suuntauksessaki sitten jäi, mutta antaapa olla jatkossakin. Ihmetyttää vaan edelleen "keskivahva" vetely urissa, vaikka alustaan vaihdettu ennen suuntausta jouset ja iskarit (yläpäineen) molempiin päihin, eteen alatukivarret kumiheloineen (meyle hd) ja raidetangot. Nyt syylliseksi vetelyyn epäilyttää nuo kesävanteet mallia alkup. Styling 68 etu et 47 ja taakse et 25. Ilmeisesti tarkoitettu alunperin E46 M3:n talvivanne optioksi!?
                Tuo et25 vaikuttaa vetelyyn varmasti jonkin verran, arsinkin kun nyt takana on hieman liikaa camberia ko.renkaalle.
                Eli mikäli siellä olisi et38-et42: takavanne ja camberit 1.15-1.20`-astetta, uraherkkyyden pitäisi kyllä loppua mikäli alustassa on kaikki muuten kunnossa(esim.takakelkan puslat?).

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  Nyt kyllä kaivattaisiin hyviä neuvoja, että mistä johtuu tuon e46 levoton käytös,vetely ja ajoittainen ratin tärinä. Maantiellä ei tunnu menevän hetkeäkään suoraan ja jos on tuulinen keli niin ajaminen on yhtä helvettiä.

                  Tuntuu vain kevään aikana pahenevan, varsinkin nyt kesärenkailla.

                  Olen yrittänyt etsiä auton alustasta väljää ja toistaiseksi on löytynyt vain iskareista ja iskarin yläpäistä.

                  Autoon on vaihdettu nyt lähiaikoina:

                  Eteen iskarit, iskarien yläpäät, raidetangot täydellisinä, eteen koiranluut sekä jarrulevyt+palat. Aikaisemmin autoon on jo vaihdettu alatukivarren isot puslat powerflexeihin.

                  Takapäähän on vaihdettu powerflexeihin ne pyörän edessä olevat isot puslat sekä iskarit+yläpäät.

                  Autosta ei kolahduksia kuulu kuin takaa vasemmalta terävissä töyssyissä, jonka syyllinen on vielä selvittämättä kun väljää en ole sieltä vielä löytänyt.

                  Etupäästä ei kolinaa kuulu.

                  Ja autohan kävi ohjauskulmien säädössä(arvot näkyy tässä ketjussa edellisessä viestissä) ja renkaat on uudet(Kumho Ecsta KU31 225/45/17) ja tasapainotetut.

                  Edellä mainitut on tehty, mutta ei ole tärinät taikka levottomuus maantiellä vieläkään poistunut. Ratin tärinät on hieman vähentyneet.

                  Onko etualatukivarret sitten kuitenkin syylliset vaikka niistä käsipelillä ei väljää löydy? Niillä on ajettu pitkästi yli 100tkm ehkä jopa 200tkm. Sen jälkeen kaikki onkin eteen melkeimpä uusittu?
                  Last edited by Antsah; 30-04-2010, 17:47.

                  Comment

                  • wta
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 641
                    • ------

                    Osaako "kulmavelho" Hemi kertoa mun Z4:seen sopivia kulmia. Renkaina on vielä toistaiseksi (ennen kuin saan kulutettua pois) korean Marshal XM KH35 "huippurenkaat"? Edessä koko 225/45/18 takana 255/35/18.

                    Auto on tällä hetkellä todellinen uraohjus. Pitää alatukivarsi vaihtaa eikä kulmia ole säädetty varmaan missään vaiheessa, vaikka powerflexit on vaihdettu eteen jne... ELi jos saisi sopivia arvoja tuohon?

                    Edit: siksi laitoin tänne kun, tuossa Z4:ssa on pitkälti sama alusta kuin e46:ssa.
                    Last edited by wta; 30-04-2010, 17:56.

                    Comment

                    • Radon
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 463
                      • Suomi-Finland

                      Originally posted by Antsah View Post
                      Nyt kyllä kaivattaisiin hyviä neuvoja, että mistä johtuu tuon e46 levoton käytös,vetely ja ajoittainen ratin tärinä. Maantiellä ei tunnu menevän hetkeäkään suoraan ja jos on tuulinen keli niin ajaminen on yhtä helvettiä.
                      Onko ohjauksessa väljää? ihan paikallaan kokeltaessa autosammuksissa.

                      Entä onko millaiset ilmanpaineet renkaissa?

                      Kulmat mielestäni sellaiset ettei ihan älytön uraohjus nyt ainakaan pitäisi olla.

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Originally posted by Radon View Post
                        Onko ohjauksessa väljää? ihan paikallaan kokeltaessa autosammuksissa.

                        Entä onko millaiset ilmanpaineet renkaissa?

                        Kulmat mielestäni sellaiset ettei ihan älytön uraohjus nyt ainakaan pitäisi olla.


                        No tuossa topicissa juuri tuosta väljyydestä kyselin. Tosiaan auto käynnissä ei mitään välystä ole kyllä.

                        Edessä paineet 2.8 ja takana 3.0 pitäskö säätää?

                        Comment

                        • Radon
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 463
                          • Suomi-Finland

                          Originally posted by Antsah View Post
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=194525

                          No tuossa topicissa juuri tuosta väljyydestä kyselin. Tosiaan auto käynnissä ei mitään välystä ole kyllä.

                          Edessä paineet 2.8 ja takana 3.0 pitäskö säätää?
                          Noissa e46 hammastankoissa on ollu sellasta vikaa että väljistyy joku hela, ja autosta tosiaan tulee pirullinen ajettava, eli kolinaa ei kyllä kuulu kuulua kun rattia kääntelee mutta kannattaa tutkia onko se hammastankossa vai rattiakselissa. Ilman paineet varmaan ihan ok.

                          Edittiä: tosiaan jos auton ollessa käynnissä ei väljää ole niin kyllä vahvasti kuulostaa että hammastankosta se väljyys löytyy.
                          Last edited by Radon; 30-04-2010, 18:49.

                          Comment

                          • bmw330ci
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 231
                            • Etelä-Suomi

                            Originally posted by Radon View Post
                            Onko ohjauksessa väljää? ihan paikallaan kokeltaessa autosammuksissa.
                            Itsellä kuuluu paikallaan juuri tuota pientä napsuntaa kun kääntelee paikoillaan ilman virtoja. Sitä en tiedä kuuluisiko ääni väljistä raidetangoista!?
                            Mulla on menossa edestä uusiks raidetangot,alatukivarret puslineen joten tarvii sitten ilmoitella hävisikö "naksutus"

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              Pitänee uudestaan ottaa tutkimuksiin, että onko se hammastanko vai rattiakseli.

                              Comment

                              • m1g3
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2009
                                • 66
                                • Tampere

                                Mistä mahtaa johtua tuo auton vetely? Alla 19" 235/35 nankangin renkaat ja n.3 bar paineet.. Alatukivarren puslat saattaa olla vähä kuluneet mutta vaikuttaako se mitenkään?
                                Volvo V40 2.0T -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎