Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruut
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 174
    • Jyväskylä

    Originally posted by Daylight View Post
    KW V2 alusta läks tilaukseen. Samalla orkkis yläpäät
    Meneekö se myös tällä alustalla jäykemmäksi, mitä enemmän pudottaa tonttiin?
    Hyvä siitä tullee
    E46 M3 '01 rata-prokkis
    EX: E36 325i '91
    Kaikkia audista tojotaan
    (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
    + perseestä perämoottoriin

    "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

    Comment

    • Samppooni
      Newbiemmer
      • Aug 2016
      • 15
      • Turku

      Bilstein Pro Kit (https://www.turnermotorsport.com/p-2...nsion-package/ asennettu ja nelipyöräsuuntauksessa käyty muutoskatsastusta varten. Ei sitten taka-akselilla auraus(toe) asetu tehtaan toleransseihin, asentajan mukaan 3 pultin takana oleva rear trailing arm kiinnityslevy ei liu'u enempää, tällä hetkellä vasemmalla +1,7mm ja oikealla -0,1mm (puolitettua)aurausta.

      Kaikki muut arvot ovat tehtaan spekseissä. Jotta tilanne olisi mahdollisimman ärsyttävä, on auto ajokiellossa koska alustanvaihtojumppa on seurausta katsastuksessa hylätystä poikkinaisesta takajousesta sekä raidetankojen päiden välyksistä. Nämä ovat nyt siis korjattu, mutta uusi alusta ei mene muutoskatsastuksesta läpi nykyisellä suuntauksella...

      Mitäs mää nyt teen?

      Onko Turun seudulla harrastajaa tai pajaa, joka rahaa vastaan pystyy auttamaan?

      Alignment:
      Last edited by Samppooni; 01-06-2018, 23:50.

      Comment

      • Ruut
        Bimmer Rookie
        • Sep 2008
        • 174
        • Jyväskylä

        Originally posted by Samppooni View Post
        Bilstein Pro Kit (https://www.turnermotorsport.com/p-2...nsion-package/ asennettu ja nelipyöräsuuntauksessa käyty muutoskatsastusta varten. Ei sitten taka-akselilla auraus(toe) asetu tehtaan toleransseihin, asentajan mukaan 3 pultin takana oleva rear trailing arm kiinnityslevy ei liu'u enempää, tällä hetkellä vasemmalla +1,7mm ja oikealla -0,1mm (puolitettua)aurausta.

        Kaikki muut arvot ovat tehtaan spekseissä. Jotta tilanne olisi mahdollisimman ärsyttävä, on auto ajokiellossa koska alustanvaihtojumppa on seurausta katsastuksessa hylätystä poikkinaisesta takajousesta sekä raidetankojen päiden välyksistä. Nämä ovat nyt siis korjattu, mutta uusi alusta ei mene muutoskatsastuksesta läpi nykyisellä suuntauksella...

        Mitäs mää nyt teen?

        Onko Turun seudulla harrastajaa tai pajaa, joka rahaa vastaan pystyy auttamaan?

        Alignment:
        Onpa jännä. Onhan niissä "trailing arm" levyn pultin rei'issä liikkuma varaa useampi milli suuntaan ja toiseen. :think
        E46 M3 '01 rata-prokkis
        EX: E36 325i '91
        Kaikkia audista tojotaan
        (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
        + perseestä perämoottoriin

        "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

        Comment

        • Samppooni
          Newbiemmer
          • Aug 2016
          • 15
          • Turku

          Originally posted by Ruut View Post
          Onpa jännä. Onhan niissä "trailing arm" levyn pultin rei'issä liikkuma varaa useampi milli suuntaan ja toiseen. :think
          Olisiko reikien ympärillä varaa tehdä lisätilaa esim. dremelillä, jotta levy liukuisi hieman pidemmälle? Voiko levyyn kiinnittyvän tukivarren puslan väsymisellä olla vaikutusta säädön riittävyyteen? Uutta puslaa sekä limiterkittiä on odottomassa asennusta, mutta haluaisin auton ensin leimaan ennen kuin alan takapään remppaan (tarkoitus tehdä homma isosti) syksymmällä.

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6022
            • Sipoo

            Veikkaisin, että takakynkän etupusla on loppu. Tai siitä aloittaisin tutkimisen itse. Tuon jälkeen vaihtoehtoja ei taida olla, kuin isompi taka-akseliston puslaremppa tai se, että koko kynkkä on kiero? Ero on kuitenkin iso, joten kuulostais todella oudolta, jos vika ei löydy säätäjästä tai tuosta kynkän etupuslasta.

            Säädön riittämättömyyden voi tietysti tarkistaa vaikka itse kurkkaamalla, mihin kohtaan tuo oikea puoli on säädetty vs. vasen puoli. :think

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2842
              • Kyrsälä

              Tarkistaisin myös että pultit on varmasti avattu ja säätöä yritetty. Joskus nämä pultit on niin kovaa kiinni, että säätäjä ei niitä uskalla avata. Mutterimopolla toki melkein aina aukeavat.
              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              • Samppooni
                Newbiemmer
                • Aug 2016
                • 15
                • Turku

                Originally posted by Doni View Post
                Tarkistaisin myös että pultit on varmasti avattu ja säätöä yritetty. Joskus nämä pultit on niin kovaa kiinni, että säätäjä ei niitä uskalla avata. Mutterimopolla toki melkein aina aukeavat.
                Tämän ajattelin tehdä kun vain duunikiireiltä ehdin. Akkukäyttöinen mutterimo olis apuna, merkkaan nykyisen kohdan ja katson saanko pihassa pukeilta itse säädettyä levyä suuntaan tai toiseen vai onko säätö tapissa. Btw Doni, tämä auto on ymmärtääkseni ollut sulla käsittelyssä edellisen omistajan toimesta Viron kilpisenä. Dokkareiden mukaan RTABit olis Powerflexeihin vaihdettu, joten en usko että olisi puslista kuitenkaan sitten tämä ongelma kiinni.

                Onko ehdottaa osaavaa paikkaa, jossa osataan homma tehdä kerralla kuntoon ja toimittaa katsurille kelpaava todistus?

                Comment

                • PJS69
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2011
                  • 255
                  • Porvoo

                  No niin eli kokeneemmat ja viisaammat...mikä on rikkoutunut autostani...:think

                  Siis E46 M3 lähtenyt tähän mennessä avaimesta käyntiin AIVAN heti, mutta tänään alkoi oireilemaan seuraavasti:

                  - vähän niin kuin miettii ennen käynistymistään eli semmoinen puolen-sekunnin viive ennen tulille hörähtämistä (sama oire muuten molemmilla virta-avaimilla)
                  - kun käynnistyy, resetoi melkein joka kerta myöskin radion asetukset ns.”nollille” ja jopa pari kertaa ajotietokoneen/kellon nollasi mittaristostakin...
                  - mielestäni hiukan myös tyhjäkäyntikin ”humppaa” enemmän jopa mitä normaalisti. Tasoittuu kyllä, mutta heti starttauksen jälkeen ei minusta käyttäydy kuten pitäisi
                  - autossa uusi akku eli 85ah Varta laitettu maaliskuussa paikoilleen
                  - samoin maaliskuussa tarkistettu laturin toimivuus, eli toimi / latasi
                  - kävin myöskin juuri ajamassa 100km kokeeksi ilman auton sammuttamista. Toimi ajossa normaalisti eikä yhtään varoitusvaloa syttynyt mittaristoon. Kuitenkin kun tallissa ajon jälkeen käynnistin viisi kertaa, joka kerta käynnistettäessä samat oireet ilmenivät....

                  Mikä osat tai osat mielestänne hajoamassa tai hajonneet?

                  Kiitos paljon taas jo etukäteen kommenteista / avusta!

                  Comment

                  • Ruut
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 174
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by PJS69 View Post
                    No niin eli kokeneemmat ja viisaammat...mikä on rikkoutunut autostani...:think

                    Siis E46 M3 lähtenyt tähän mennessä avaimesta käyntiin AIVAN heti, mutta tänään alkoi oireilemaan seuraavasti:

                    - vähän niin kuin miettii ennen käynistymistään eli semmoinen puolen-sekunnin viive ennen tulille hörähtämistä (sama oire muuten molemmilla virta-avaimilla)
                    - kun käynnistyy, resetoi melkein joka kerta myöskin radion asetukset ns.”nollille” ja jopa pari kertaa ajotietokoneen/kellon nollasi mittaristostakin...
                    - mielestäni hiukan myös tyhjäkäyntikin ”humppaa” enemmän jopa mitä normaalisti. Tasoittuu kyllä, mutta heti starttauksen jälkeen ei minusta käyttäydy kuten pitäisi
                    - autossa uusi akku eli 85ah Varta laitettu maaliskuussa paikoilleen
                    - samoin maaliskuussa tarkistettu laturin toimivuus, eli toimi / latasi
                    - kävin myöskin juuri ajamassa 100km kokeeksi ilman auton sammuttamista. Toimi ajossa normaalisti eikä yhtään varoitusvaloa syttynyt mittaristoon. Kuitenkin kun tallissa ajon jälkeen käynnistin viisi kertaa, joka kerta käynnistettäessä samat oireet ilmenivät....

                    Mikä osat tai osat mielestänne hajoamassa tai hajonneet?

                    Kiitos paljon taas jo etukäteen kommenteista / avusta!


                    Haiskahtaa kyllä laturi vialta. Senhän voi testata ilman mittareita sieltä kojetaulun "asetuksista".
                    E46 M3 '01 rata-prokkis
                    EX: E36 325i '91
                    Kaikkia audista tojotaan
                    (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
                    + perseestä perämoottoriin

                    "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

                    Comment

                    • PJS69
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 255
                      • Porvoo

                      Originally posted by Ruut View Post
                      Haiskahtaa kyllä laturi vialta. Senhän voi testata ilman mittareita sieltä kojetaulun "asetuksista".
                      No perskule, mutta osaako joku neuvoa ns.step by step, mitenkäs tuollainen toimenpide käytännössä toteutetaan? Itse en tuollaisesta kojetaulu asetuksista ole aikaisemmin kuullutkaan, eli käytännössä ”ulalla” ollaan, ja opastusta tarvittaisiin...

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by PJS69 View Post
                        No perskule, mutta osaako joku neuvoa ns.step by step, mitenkäs tuollainen toimenpide käytännössä toteutetaan? Itse en tuollaisesta kojetaulu asetuksista ole aikaisemmin kuullutkaan, eli käytännössä ”ulalla” ollaan, ja opastusta tarvittaisiin...
                        Eli avaat salavalikon: http://www.bmw-driver.net/forum/showthread.php?t=31204 , niin näet latausjännitteen ajossa. Tosin se, että laturi toimii, ei vielä tarkoita, että kaikki on kunnossa. Tunnissa akku ei lataudu ajamalla täyteen, kannattaisi tarkistaa ettei mikää kulutua akkua auton seisoessa. Lataa akku täyteen ja kokeile vieläkö nollaa kellon ym. Nuo yleensä johtuu siitä, että jännite tipahtaa liian alas.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Sisäänajettu
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2018
                          • 506
                          • Helsinki

                          Olisiko jollain mahdollisuutta mitata M3 peilin (lasin) mittoja. Leveys leveimmästä kohdasta ja korkeus korkeimmasta kohdasta, arvostaisin tätä. Kiitos.

                          Yritän arvuutella oman E46 330i:n peiliä. Vaikuttaa kovin M3 peililtä kun pitäisi sen lasi vaihtaa.

                          BMW i3 60Ah REx -14
                          Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                          Comment

                          • PJS69
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2011
                            • 255
                            • Porvoo

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Eli avaat salavalikon: http://www.bmw-driver.net/forum/showthread.php?t=31204 , niin näet latausjännitteen ajossa. Tosin se, että laturi toimii, ei vielä tarkoita, että kaikki on kunnossa. Tunnissa akku ei lataudu ajamalla täyteen, kannattaisi tarkistaa ettei mikää kulutua akkua auton seisoessa. Lataa akku täyteen ja kokeile vieläkö nollaa kellon ym. Nuo yleensä johtuu siitä, että jännite tipahtaa liian alas.
                            Kiitos erittäin paljon ohjeistuksesta!

                            Latasin nyt tuossa viime yönä akun täyteen älylaturilla, ja niinhän siinä kävi, että täydellä akulla kaikki toimii täysin normaalisti eli kuten pitääkin. Niin starttaukset kuin että radion tai mittaristo kellon asetukset ei nollaannu ym.

                            Nyt pitää sitten selvittää ainakin seuraava(t) asiat:

                            - toimiiko laturi oikeasti kunnolla
                            - jos laturi toimii, mihin/miksi akusta katoaa ”vaivihkaa” virtaa sen verran paljon, että akku ei lataannu ajoissani riittävästi

                            Comment

                            • PJS69
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 255
                              • Porvoo

                              Originally posted by Sisäänajettu View Post
                              Olisiko jollain mahdollisuutta mitata M3 peilin (lasin) mittoja. Leveys leveimmästä kohdasta ja korkeus korkeimmasta kohdasta, arvostaisin tätä. Kiitos.

                              Yritän arvuutella oman E46 330i:n peiliä. Vaikuttaa kovin M3 peililtä kun pitäisi sen lasi vaihtaa.
                              Moro. Omassani on melko tarkalleen levein kohta 18cm ja korkein 10cm.

                              Comment

                              • Sisäänajettu
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2018
                                • 506
                                • Helsinki

                                Originally posted by PJS69 View Post
                                Moro. Omassani on melko tarkalleen levein kohta 18cm ja korkein 10cm.
                                Kiitoksia todella paljon avusta!

                                BMW i3 60Ah REx -14
                                Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎