Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • topsi
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 225
    • Oulu

    Kuinka monella täällä on superlaturi autossaan? :think

    Onko kokemuksia erimerkkisistä remmikiteistä, ja sitten tämä: Onko esim. katsastusasiat yms ihan peruskauraa kunhan vain remmi ei ole paikallaan? Tiedän kyllä että näitä ahtimia on suomessakin mutta kovin vähän on täällä foorumilla juttua. (Eli siis voiko käyttää remmillä ja ilman ihan tuosta vaan, vai toimiiko moottorinohjaus ollenkaan jos remmi ei ole paikallaan...)

    Jos ei ole omia kokemuksia niin ainahan voi kertoa kavereiden kokemuksista?
    Last edited by topsi; 06-11-2014, 19:12.
    E46 ///M3 -01
    Ex: E39 530d -01 M-sport
    Ex: E39 525tds touring -97

    Comment

    • Ruut
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 174
      • Jyväskylä

      Samaa mietiskelly itekkin :think

      Kuiinkas monella perän apurungon kiinnityskohdat revenneet? Just tuossa tuli raaputeltua lisää peräkontin puolelta tavaraa ja bitumin altahan paljastu molemmilta puolilta kunnon repeämät, niinkin isot että ne vahvikepalat ei taida enää riittää, taitaa siis hitsuu hommiksi mennä... eli perää irti ja nii edespäin?
      E46 M3 '01 rata-prokkis
      EX: E36 325i '91
      Kaikkia audista tojotaan
      (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
      + perseestä perämoottoriin

      "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

      Comment

      • Terou
        BTCF Member
        • May 2005
        • 791
        • Tampere

        Originally posted by topsi View Post
        Kuinka monella täällä on superlaturi autossaan? :think

        Onko kokemuksia erimerkkisistä remmikiteistä, ja sitten tämä: Onko esim. katsastusasiat yms ihan peruskauraa kunhan vain remmi ei ole paikallaan? Tiedän kyllä että näitä ahtimia on suomessakin mutta kovin vähän on täällä foorumilla juttua. (Eli siis voiko käyttää remmillä ja ilman ihan tuosta vaan, vai toimiiko moottorinohjaus ollenkaan jos remmi ei ole paikallaan...)

        Jos ei ole omia kokemuksia niin ainahan voi kertoa kavereiden kokemuksista?
        ESS VT2-575 kit. Pari kertaa on ahtoputki irronnut, niin kyllä sillä pystyy ajamaan ilman ahtojakin. Toki vain ns. rauhallista ajelua, kun seoksia säädetään lambdoilla. Sitten jos vedetään urku auki, niin moottorinohjaus käyttää muistissa olevia karttoja ja silloin vetää rikkaalle jos ei ole ahtoja.
        Tuo ei tietty ole ihan sama asia kuin remmin irroitus. Ahdin varmaan vähän ahdistaa ilman kulkua jos ei pyöri, mutta en tiedä onko mitään käytännön vaikutusta. Kerran kyllä katkesi remmikin, mutta silloin tippuu pelistä myös vesipumppu, ohjaustehostin ja laturi, niin en hirveän pitkää matkaa viitsinyt kruisailla - kulki kuitenkin ihan ok ainakin pintakaasulla...

        Nuo molemmat ongelmat muuten johtui aika pitkälti perusmallin letkunkiristimistä, jotka ei kunnolla pysyneet kiinni (löystynyt ahtoputki hankasi remmin poikki/pois paikaltaan). Ihan suositeltavaa korvata paremmilla jo asennusvaiheessa.
        Last edited by Terou; 19-11-2014, 09:03.
        E46 M3 perän lukkoyksikkö
        Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

        www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

        Comment

        • Anz0r
          Bimmer Rookie
          • Mar 2009
          • 142
          • Nääsville

          Ei pitäis mennä leimasta läpi, oli remmi paikallaan tai ei ainakaan lainsäädännön puitteissa. Se on sitten eri asia jos katsastusmiehelle sattuu virhe...
          BMW E46 330D

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            Vasen takakiinnitys haljennut hieman ja oikean etukiinnityksen hokkki irronnut yläpäästä. Ainoa vaihtoehto on ajaa kotelo auki ja hitsata holkki takaisin kiinni.
            Attached Files
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • topsi
              BTCF Member
              • Mar 2009
              • 225
              • Oulu

              Originally posted by Anz0r View Post
              Ei pitäis mennä leimasta läpi, oli remmi paikallaan tai ei ainakaan lainsäädännön puitteissa. Se on sitten eri asia jos katsastusmiehelle sattuu virhe...
              Mikä estää? Mikä sen asennuksen aste saa olla jotta on ok? Oletettavasti mukana saa kuitenkin ahdinromppeita kuljettaa... :think

              Teroun projektista olenkin lueskellut.... Tarkennetaan kysymystä niin että kuinka monella on superlaturi KATUautossa?
              E46 ///M3 -01
              Ex: E39 530d -01 M-sport
              Ex: E39 525tds touring -97

              Comment

              • Anz0r
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 142
                • Nääsville

                Originally posted by topsi View Post
                Mikä estää? Mikä sen asennuksen aste saa olla jotta on ok? Oletettavasti mukana saa kuitenkin ahdinromppeita kuljettaa... :think

                Teroun projektista olenkin lueskellut.... Tarkennetaan kysymystä niin että kuinka monella on superlaturi KATUautossa?
                En nyt muista tarkkaan miten se meni, mutta kysymys oli juuri muutama viikko sitten esillä kun olin katsastuslupien lakiosan luennolla. Tällöin K1:sen kouluttaja sanoi että ei pitäisi mennä läpi, mutta on itsekin kuullut tapauksia joissa auto on onnistuttu katsastamaan virheellisesti remmiahtimen kanssa. Ainoa toivo olisi trafilta anottu poikkeuslupa, joita ei tunnetusti helposti heru
                BMW E46 330D

                Comment

                • Auvinen
                  Newbiemmer
                  • Sep 2009
                  • 28
                  • Varkaus

                  Tiedustelin ahdin-asiaa A-Katsastukselta viime kesänä ja sieltä vastasivat näin (eli saako ahdinsarja olla kiinni, jos remmiä ei ole kytketty):


                  Valitettavasti joudun vastaaman kieltävästi. Nykypäivänä rata-ajon nautiskeluun tarvitaan käytännössä muu kuin liikenteessä käytettävä ajoneuvo.
                  Moottorin tehoon ja pakokaasupäästöihin vaikuttavia varusteita käsitellään aina kokonaisuutena, eli hyväksymätöntä varustetta ei saa olla asennettuna edes osittain. Tosin sanoen jos ahdin kuuluu moottoriin, tulee sen olla kaikilta osin toimintakunnossa ja hyväksytty. Sama pätee poistamiseen.
                  Ahtaminen ja polttoaine/pakojärjestelmän muuttaminen yleensäkin on nykyautoissa ongelmallista, koska kaikkien muutostöiden hyväksynnän edellytys on pakokaasupäästövaatimusten täyttyminen. Osoittaminen vaatii vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen tekemiä testejä jotka yksittäiseen ajoneuvoon tehtynä muodostavat isot kustannukset.”


                  Itse päädyin purkamaan ahdinsarjan pois katsastuksen ajaksi ja heitin vakiohilppeet kiinni, koska paikallisilla katsastusasemilla kaikki katsastusmiehet tuntuvat olevan suht tarkkoja eikä ole suhteita sinne päin.
                  Eli seuraavalla setupilla menee katsastus läpi (päästöjenkin osalta):
                  • vakiokamat paikoilleen
                  • MAF-anturi kiinni
                  • vaihtaa yhden hihnarullan, jotta saapi vakiohihnan kiinni
                  • ESS- suuttimet
                  • ESS- bensanpaineensäädin
                  • ESS- ohjelma (+rauhallisesti ajelua (ESS:ltä sanoivat näin))

                  Sarjan purkaminen ja takaisin laitto ei ole kovinkaan iso homma loppupeleissä. Ehkä sitä voisi kuitenkin kokeilla onnea ensi kesänä, jos sattuis joku ”ei niin noheva” katsastaja omalle kohdalle...

                  Comment

                  • topsi
                    BTCF Member
                    • Mar 2009
                    • 225
                    • Oulu

                    Eli jos tarkkoja ollaan niin mitään muutosta ei saisi teoriassa olla. Ei-alkuperäinen pakoputkikin jo muuttaa järjestelmää, vapaavirtaussuodattimesta tai imuputkistosta puhumattakaan... Tai softasta.

                    Oman näkemyksen mukaan ollaan kuitenkin menossa enemmän "maalaisjärki" suuntaan (onneksi), kun katsastusasemat kilpailevat asiakkaista. Esim. etulasin kalvoja, jälkiasennus-xenoneita jne ei "huomata" kun katsastetaan, mutta kyseiset varusteet eivät muutu lailliseksi vaikka läpi menisikin. Kuskin vastuulla siitä eteenpäinkin. Ei taida katsastajan varsinainen tehtäväkään olla kytätä muutoksia, vaan enemmänkin suoranaisesti turvallisuuteen liittyviä asioita?

                    Kyllähän se tuommonen ahdinpaketti kiinnostaisi... :think
                    E46 ///M3 -01
                    Ex: E39 530d -01 M-sport
                    Ex: E39 525tds touring -97

                    Comment

                    • Auvinen
                      Newbiemmer
                      • Sep 2009
                      • 28
                      • Varkaus

                      Originally posted by topsi View Post
                      Kyllähän se tuommonen ahdinpaketti kiinnostaisi... :think
                      Itse mietin asiaa pari vuotta ja sitten päädyin tilaamaan setin. Voin suositella vaikka paketilla onkin hintaa

                      Comment

                      • pomo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2013
                        • 429
                        • Oulu

                        Se katsastushan on pienin murheista jos vertaa vaikkapa siihen, että mälläät auton ja vakuutusyhtiö huomaa muutokset... Sitten jää korvaukset saamatta, niin auton osalta kuin henkilövahinkojenkin osalta!
                        --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                        E46 320 Cab

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          Höpö höpö.. Rattijuopumus alentaa korvauksia tai laittomat renkaat. Ei taida koneen takia olla yhtään keissiä suomessa, vai onko jollain tiedossa?
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • Anz0r
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2009
                            • 142
                            • Nääsville

                            Originally posted by topsi View Post
                            Eli jos tarkkoja ollaan niin mitään muutosta ei saisi teoriassa olla. Ei-alkuperäinen pakoputkikin jo muuttaa järjestelmää, vapaavirtaussuodattimesta tai imuputkistosta puhumattakaan... Tai softasta.

                            Oman näkemyksen mukaan ollaan kuitenkin menossa enemmän "maalaisjärki" suuntaan (onneksi), kun katsastusasemat kilpailevat asiakkaista. Esim. etulasin kalvoja, jälkiasennus-xenoneita jne ei "huomata" kun katsastetaan, mutta kyseiset varusteet eivät muutu lailliseksi vaikka läpi menisikin. Kuskin vastuulla siitä eteenpäinkin. Ei taida katsastajan varsinainen tehtäväkään olla kytätä muutoksia, vaan enemmänkin suoranaisesti turvallisuuteen liittyviä asioita?

                            Kyllähän se tuommonen ahdinpaketti kiinnostaisi... :think
                            Näinhän se tuntuu olevan, että enemmän ajatellaan noita maalaisjärjellä varsinkin yksityisillä konttoreilla, isoilla ketjuilla asiakkaita riittää jokatapauksessa kun yleensä löytyy enemmän temppulupiakin (=voivat katsastaa vähän kaikkia ajoneuvoja...).

                            Ja tosiaan, jotenkin näin se meillekkin perusteltiin, että jos ahdin on asennettu niin sitä käsitellään toimivana kokonaisuutena. Tämä johtuu juuri siitä, että se vaikuttaa päästöihin ja tämä taas vaikuttaa ajoneuvon verotukseen. Verotusasiat otetaan melko vakavasti, koska se ei ole katsastuskonttorin tuloa. Jos ajoneuvo katsastetaan ja se päästetään virheellisesti läpi niin päätöstä ei saa muuttaa ilman asiakkaan lupaa, mutta kaikki verotukseen liittyvä saadaan korjata vaikkei lupaa asiakkaalta tulisikaan.

                            Toisaalta ei kannata luottaa siihen maalaisjärjen käyttöönkään ihan täysin, sillä katsastuskonttorit suorittavat sisäistä laadunvalvontaa ja tarkkailua, jonka konttori toimittaa trafille. Jokaisesta virheellisestä katsastuspäätöksestä katsastusmies joutuu tekemään melkoisen meriselvityksen ja niistä tulee aika nopeasti konttorille tai katsastusmiehelle sanktiota/ansionmenetystä...


                            Liikenne-ja viestintäministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta: 6§ 4. momentti: Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

                            Käytännössä, koska mallisarjassa ei remmiahdettua moottoria ole nin se vaatisi auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen todistuksen, joka osoittaa pakokaasupäästöjen olevan vähintään alkuperäisellä tasolla. Myös muut moottorimuutokset vähäpäästöiseen autoon ovat aika kinkkisiä...

                            Pakoputkiston muutokset ovat sen sijaan paljon yksiselitteisemmät:

                            - desibelit saa olla 85 tai 92 riippuen auton massasta
                            - pakoputken päät pitää sijoitella fiksusti auton taakse
                            - katalysaattori pitää olla jos siellä on ollu semmonen alunperin. Jos tulee tuplaränni niin katit myös tuplana.
                            BMW E46 330D

                            Comment

                            • topsi
                              BTCF Member
                              • Mar 2009
                              • 225
                              • Oulu

                              Originally posted by pomo View Post
                              Se katsastushan on pienin murheista jos vertaa vaikkapa siihen, että mälläät auton ja vakuutusyhtiö huomaa muutokset... Sitten jää korvaukset saamatta, niin auton osalta kuin henkilövahinkojenkin osalta!
                              Näin varmasti tapahtuu jokaisen auton kohdalla johon on lastua tai muuta pienempää säätöä tehty... :think ... tai sitten ei.

                              Uskoisin että korvaus voidaan evätä / vähentää, jos vakuutusyhtiö pystyy osoittamaan että vahinko oli juurikin aiheutunut kyseisen muutoksen takia tai sillä on ollut oma osuutensa vahingossa. Näinhän se on esimerkiksi jos ajaa katsastamattomalla ja vahinko sattuu: Korvausta voidaan alentaa mikäli autosta löytyy vika, joka on ollut syynä vahinkoon, ja se olisi katsastuksessa havaittu. (esim. jarrut)
                              E46 ///M3 -01
                              Ex: E39 530d -01 M-sport
                              Ex: E39 525tds touring -97

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by topsi View Post
                                Uskoisin että korvaus voidaan evätä / vähentää, jos vakuutusyhtiö pystyy osoittamaan että vahinko oli juurikin aiheutunut kyseisen muutoksen takia tai sillä on ollut oma osuutensa vahingossa. Näinhän se on esimerkiksi jos ajaa katsastamattomalla ja vahinko sattuu: Korvausta voidaan alentaa mikäli autosta löytyy vika, joka on ollut syynä vahinkoon, ja se olisi katsastuksessa havaittu. (esim. jarrut)
                                Ja viritetyn moottorin kanssahan asia on että jos mälläät kovemmasta nopeudesta kuin mitä auto olisi vakiona kulkenut niin viritys on osasyyllinen onnettomuuteen - siihenhän mm. jarruvaatimukset viritettäessä perustuvat. Tuollaisessa tilanteessa ei varmaan ole väliä kuinka lakia tulkitaan....


                                Päärikos virityksessähän on nykyään ekoarvoja kohtaan jonka perusteella autojen virittäminen on hankalaksi mennyt. Ja sekin meni ihan vain ääliömäisten lakien tulkintojen takia, ahdetun moottorin muutokset verrattiin vaihdettuun moottoriin tehomielessä, tarkoittaen että moottorin tehot pitää mitata muutoksen hyväksymiseksi koska ahtamalla voidaan saada suuriakin tehonlisäyksiä aikaiseksi, jostain ihme syystä asia sitten tulkittiin niin että myös päästömielessä vaikka alkuperäinen lain tarkoitus ei todellakaan ollut se.
                                Last edited by naukkis; 25-11-2014, 22:31.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎