Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by Doni View Post
    Tässä muutama kuva 170tkm ajetun moottorin osista.

    1. kuva. Kierokankien laakerit. Vasemmalla 1-sylinteri. Ylemmät puoliskot ovat männän puolelta ja ovat huomattavasti kuluneemmat, niin kuin aina.

    2. kuva. Vanosyksikkö todella likainen sisältä. Irroituksen yhteydessä on paras purkaa koko yksikkö ja pestä lika pois.

    3. kuva. Pesty yksikkö johon vaihdettu Beisanin S54 tiivistesetit.

    4. kuva. Jakopäähän uudet pultit.

    5. kuva. Vanokosen öljypumpun shimmi ja lukkorengas. Tässäkin shimmi jo hieman pyörinyt koneen mukana ja lukkorengas tehnyt alkavaa uraa shimmiin. Uusittu S62 osilla.
    Sori vanhan viestin ylösnostosta mutta pakko kommentoida kun näki. Eli onko tuohon koneeseen vaihettu sen 170tkm aikana öljyjä kertaakaan? Meinaan aina kun tulee vastaan moottori jossa öljy on pikeentynyt ja paskaa joka paikan niin ei oikein ole vaihtoehtoja kuin pistää hylkyyn koko kone samantien tai aukoa kaikki, joka ikinen öljykanava yms. on täynnä paskaa siinä vaiheessa kun kone näyttää tuolta sisältä ja hyvät on elinaikaennusteet vaikka kiertokangenlaakereille kun öljyvirtaus on enää varmaan murto-osa siitä mitä se olisi puhtailla kanavilla.....

    Comment

    • Kiree äMMä
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 309
      • Jyväskylä

      Ehkä väärään topiciin nyt tulee mutta en viitsinyt uuttakaan aloittaa...
      Onko kokemuksia minkälaisista kytkimistä suht vakiossa e46 m3:ssa? Onko hintalaatusuhteeltaan paras vakio (Sachs?) vai joku muu? Ja mistä edukkaimmin kytkinpaketin olette hommanneet? Vauhtipyörä kannattanee kai vaihtaa samalla?

      Comment

      • Terou
        BTCF Member
        • May 2005
        • 791
        • Tampere

        Originally posted by _jussis_ View Post
        Mikä on e46 M3 kytkinakselin paksuus?
        Tähän varmaan on vastaus jo löydetty ajat sitten, mutta kun sattuu kytkinlevy olemaan pöydällä, niin mittasin sen jos joku muu tarvitsee samaa infoa. Eli 35mm on halkaisija. Kuva (Sachs Performance clutch)

        Originally posted by Kiree äMMä View Post
        Ehkä väärään topiciin nyt tulee mutta en viitsinyt uuttakaan aloittaa...
        Onko kokemuksia minkälaisista kytkimistä suht vakiossa e46 m3:ssa? Onko hintalaatusuhteeltaan paras vakio (Sachs?) vai joku muu? Ja mistä edukkaimmin kytkinpaketin olette hommanneet? Vauhtipyörä kannattanee kai vaihtaa samalla?
        Kokemuksia ei itsellä ole kuin vakiosta, mutta jenkifoorumeilla ainakin suositellaan aina alkuperäistä jos normi käyttöön tulee. Itse tilasin remmiahdettuun Sachsin performance kytkimen, joka on hyvin lähellä vakiota, mutta himpan enemmän vääntöä pitäisi sietää.
        E46 M3 perän lukkoyksikkö
        Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

        www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

        Comment

        • Bullitt
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 2786
          • Turku

          Originally posted by naukkis View Post
          Sori vanhan viestin ylösnostosta mutta pakko kommentoida kun näki. Eli onko tuohon koneeseen vaihettu sen 170tkm aikana öljyjä kertaakaan? Meinaan aina kun tulee vastaan moottori jossa öljy on pikeentynyt ja paskaa joka paikan niin ei oikein ole vaihtoehtoja kuin pistää hylkyyn koko kone samantien tai aukoa kaikki, joka ikinen öljykanava yms. on täynnä paskaa siinä vaiheessa kun kone näyttää tuolta sisältä ja hyvät on elinaikaennusteet vaikka kiertokangenlaakereille kun öljyvirtaus on enää varmaan murto-osa siitä mitä se olisi puhtailla kanavilla.....
          Eihän nuo laakerit ole edes pahan näköiset. Tässä on kuva noin 100000 km ajetusta S85-moottorista, ja öljyjä on vaihdettu.
          Last edited by Bullitt; 13-06-2019, 15:48.


          Comment

          • Ghosu
            Newbiemmer
            • Feb 2008
            • 6
            • Ylivieska

            ..jos/kun siellä huolto-ohjelmassa mainitaan, että alakerran(kiertokangen)laakerit vaihtoon about 120tkm kohdalla niin kokemuksesta sanon että ei se tonni tunnu missään ku vaihdatat ne laakerit ajallaan. Nimimerkillä: 122tkm ja 6000e+työt, kun ne sieltä mielenkiintoisina lähtee katteleen muitaki mestoja ku omat paikat ei enää kiinnosta.:think
            Now:
            Kävelen..


            Ex:
            e46-02-///M3
            F11-11-520 Toukka
            e36-95-320i
            e30-90-316i

            Comment

            • Samh
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 106
              • Kuopio

              Ihan mielenkiinnosta kyselen onko muilla mennyt kansipahveja näistä?

              Itsellä paloi 6 ja 5 pytyn välistä tulirengas pahvista 160tkm tietämillä
              F11 535D

              Comment

              • topsi
                BTCF Member
                • Mar 2009
                • 225
                • Oulu

                Kävin wetterillä tänään, missä selvisi että autooni on tehty recallina kiertokangen laakereiden vaihto 62tkm kohdalla. (mistä ei ollut mitään merkintää huoltokirjassa, normaali öljynvaihtohuolto oli merkattu) Mittarissa on nyt jotain 195 tkm... Eli varmaankin kohta kannattaisi taas kohtapuoliin ottaa laakerit kauniiseen käteen?

                Kuinka moni on tehnyt homman itse? Onko mitään avaruustiedettä? Mitä kaikkea kannattaa uusia / tarkistaa samalla ja löytyykö jostain jotain ohjeita projektiin?

                Ps. Siellä huomattiin myös että autoni kuuluu turvatyyny-recall juttuun josta oli vastikään uutinen, ja varattiin korjausaika samantien.
                E46 ///M3 -01
                Ex: E39 530d -01 M-sport
                Ex: E39 525tds touring -97

                Comment

                • topsi
                  BTCF Member
                  • Mar 2009
                  • 225
                  • Oulu

                  Ojjoj.

                  Auttakaapa miestä mäessä!

                  Autostani on viime aikoina alkanut kuulumaan ylimääräistä, melko voimakastakin räminää / pärinä / kalkatus. Tämä ääni on alusta asti kuulunut vain vedätettäessä, suht. matalilla kierroksilla. Välillä ääntä ei ole kuulunut ollenkaan. Ääni on sellaista todella terävää, ja kuuluu ulos (ikkuna auki ajettaessa) erittäin hyvin jos kunnolla vedättää alakierroksilla. No, kuvittelin tietysti että nyt siellä pakoputki hakkaa jotain peltiä vasten.

                  "Syykin" löytyi kun pakoputki lähes osui kannakepalkkiin joka menee auton keskeltä kardaanitunnelin ali. No, nyt on pakoputki käyty läpi ja ääni ei muuttunut mihinkään, tai on itse asiassa pahentunut. Mietin myös että voisiko moottorin kumityyny päästää vedossa moottoria kääntymään niin että pakosarja tms osuu johonkin.

                  Olen vältellyt autolla ajoa tuon takia ennen kuin vika löytyy, mutta ei löydy. Ihan viimepäivinä auto on myös alkanyt käymään huonosti. Tyhjäkäynti ei ole tasainen. Pelko heräsi että nyt on jotain isompaa vikaa, joka liittyy pärinään.

                  Käytin autoa koeajolla tutulla autokorjaajalla, ja hän arveli että rämisevä ääni kuuluu koneen sisältä . Erikoista vain että kuuluu vain vedätettäessä. Sopivilla kierroksilla sievästi ajettaessa ei kuulu mitään. Yläkierroksilla (+4000 rpm) käy sievästi myös vedossa.

                  Kysymys: Mikä on vikana????

                  Joka tapauksessa ajattelin nyt sitten tähän saumaan tehdä kiertokangen laakereiden vaihdon, voisiko huonot KK-laakerit se aiheuttaa tällaista??? Edellisestä kiertokangen laakereiden vaihdosta on tosiaan se 140tkm...

                  Tässä kuva inpan käyntitestistä, selkeästi 6 pytyn kohdalla on jotain ongelmaa. Puolakin vaihdettiin (sylinteriin 6 pikatestinä) mutta ei vaikutusta tyhjäkäyntiin.

                  Last edited by topsi; 22-08-2014, 16:29.
                  E46 ///M3 -01
                  Ex: E39 530d -01 M-sport
                  Ex: E39 525tds touring -97

                  Comment

                  • EPDM
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2005
                    • 4623
                    • Lahti.

                    Jos joka tapauksessa olet tekemässä kk remontti ( erittäin hyvä idea!) niin jos se ei ole siitä kiini niin sen aikana ehkä kannattaa avata myös yläkerta...Pahalta kyllä "kuulostaa"...:think
                    Last edited by EPDM; 23-08-2014, 21:15.
                    Viviendo en Lahiti
                    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                    Vw Corrado vr6

                    Comment

                    • Samh
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 106
                      • Kuopio

                      Originally posted by topsi View Post
                      Ojjoj.

                      Auttakaapa miestä mäessä!

                      Autostani on viime aikoina alkanut kuulumaan ylimääräistä, melko voimakastakin räminää / pärinä / kalkatus. Tämä ääni on alusta asti kuulunut vain vedätettäessä, suht. matalilla kierroksilla. Välillä ääntä ei ole kuulunut ollenkaan. Ääni on sellaista todella terävää, ja kuuluu ulos (ikkuna auki ajettaessa) erittäin hyvin jos kunnolla vedättää alakierroksilla. No, kuvittelin tietysti että nyt siellä pakoputki hakkaa jotain peltiä vasten.

                      "Syykin" löytyi kun pakoputki lähes osui kannakepalkkiin joka menee auton keskeltä kardaanitunnelin ali. No, nyt on pakoputki käyty läpi ja ääni ei muuttunut mihinkään, tai on itse asiassa pahentunut. Mietin myös että voisiko moottorin kumityyny päästää vedossa moottoria kääntymään niin että pakosarja tms osuu johonkin.

                      Olen vältellyt autolla ajoa tuon takia ennen kuin vika löytyy, mutta ei löydy. Ihan viimepäivinä auto on myös alkanyt käymään huonosti. Tyhjäkäynti ei ole tasainen. Pelko heräsi että nyt on jotain isompaa vikaa, joka liittyy pärinään.

                      Käytin autoa koeajolla tutulla autokorjaajalla, ja hän arveli että rämisevä ääni kuuluu koneen sisältä . Erikoista vain että kuuluu vain vedätettäessä. Sopivilla kierroksilla sievästi ajettaessa ei kuulu mitään. Yläkierroksilla (+4000 rpm) käy sievästi myös vedossa.

                      Kysymys: Mikä on vikana????

                      Joka tapauksessa ajattelin nyt sitten tähän saumaan tehdä kiertokangen laakereiden vaihdon, voisiko huonot KK-laakerit se aiheuttaa tällaista??? Edellisestä kiertokangen laakereiden vaihdosta on tosiaan se 140tkm...

                      Tässä kuva inpan käyntitestistä, selkeästi 6 pytyn kohdalla on jotain ongelmaa. Puolakin vaihdettiin (sylinteriin 6 pikatestinä) mutta ei vaikutusta tyhjäkäyntiin.

                      Kokemuksella voisin melkein väittää että kansipahvi on kaput. Oireet ovat täysin samat kuin omassani tänä kesänä ja kansipahvista oli tosiaan tulirengas palanut 5 ja 6 sylintereiden välistä. Vikakoodina antoi syttyhäiriötä 6 pytystä ja alakierroksilla kiihdyttäessä kuului semmoinen metallinen pärinä mitä itsekin luulin pakoputkeksi...
                      F11 535D

                      Comment

                      • TNT
                        BTCF Member
                        • Dec 2005
                        • 3522

                        Originally posted by Samh View Post
                        Kokemuksella voisin melkein väittää että kansipahvi on kaput. Oireet ovat täysin samat kuin omassani tänä kesänä ja kansipahvista oli tosiaan tulirengas palanut 5 ja 6 sylintereiden välistä. Vikakoodina antoi syttyhäiriötä 6 pytystä ja alakierroksilla kiihdyttäessä kuului semmoinen metallinen pärinä mitä itsekin luulin pakoputkeksi...
                        Missäs kuosissa tuo sinun M3 on nyt?

                        Itsekkin tuolla pari kertaa olen ajanut ja toimiessaan on kyllä kiva laitos.
                        Originally posted by Jube
                        Eihän sen tyylikkäämpää ja parempaa autoa olekkaan kuin hienokuntoinen vanha kunnon w124

                        Comment

                        • topsi
                          BTCF Member
                          • Mar 2009
                          • 225
                          • Oulu

                          Originally posted by Samh View Post
                          Kokemuksella voisin melkein väittää että kansipahvi on kaput. Oireet ovat täysin samat kuin omassani tänä kesänä ja kansipahvista oli tosiaan tulirengas palanut 5 ja 6 sylintereiden välistä. Vikakoodina antoi syttyhäiriötä 6 pytystä ja alakierroksilla kiihdyttäessä kuului semmoinen metallinen pärinä mitä itsekin luulin pakoputkeksi...
                          Itse asiassa kuulostaa aika loogiselta! Laakeriviallehan ei taida olla tyypillistä että ääni häviäisi välillä, ja että autolla voisi ajaa vielä paljonkin ilman että asia paljon pahenee...

                          Pärinän selitys teoria numero 1: viereisessä pytyssä (vitosessa) on juuri pakotahti ja pakoventtiili auki kun kutonen syttyy. Veto päällä vuoto on niin kova että seos osittain räjähtää vielä vitosen puolellakin, missä venttiili on auki => pakoputkesta todellakin kuuluu terävää ääntä.

                          Miksi ei kuulu kierroksilla? Tähän syynä voisi olla muuttuva sytytysennakko ja nokkien ajoitus? tai että palo ei ehdi edetä kovilla kierroksilla putkeen asti?

                          No, kk-laakereiden vaihtoon tässä on jo valmistauduttu henkisesti, joten samallahan ne vaihtaa nekin... Autokin tuli laitettua seisontaan. Pitää vain vaihtaa ensin tuo kansipahvi niin näkee että oliko siinä se syyllinen ja epätietoisuuden tila loppuu mahdollisesti nopeammin

                          Raportoin tänne mitä löytyy! Harmittaa vain että Oulun ratapäivät jäänevät ainakin auton osalta väliin tämän takia.
                          E46 ///M3 -01
                          Ex: E39 530d -01 M-sport
                          Ex: E39 525tds touring -97

                          Comment

                          • Samh
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2011
                            • 106
                            • Kuopio

                            Originally posted by TNT View Post
                            Missäs kuosissa tuo sinun M3 on nyt?

                            Itsekkin tuolla pari kertaa olen ajanut ja toimiessaan on kyllä kiva laitos.
                            Melkein samassa kuosissa kun nipalta lähtiessä. Kaikki toimii niinkuin pitää paitsi alkuperäisessä soittimessa on häikkää. Talvella olisi dynavinin soitin tuon tilalle hankkia ja pistää vähän ulkonäköä uusiksi. Putkistollekin voisi jotain tehdä niin saisi vähän enemmän ääntä ulos koneesta. Suunnitelmia on mutta pitää nyt katsoa mitä saa toteutettua
                            F11 535D

                            Comment

                            • topsi
                              BTCF Member
                              • Mar 2009
                              • 225
                              • Oulu

                              Originally posted by Samh View Post
                              Kokemuksella voisin melkein väittää että kansipahvi on kaput. Oireet ovat täysin samat kuin omassani tänä kesänä ja kansipahvista oli tosiaan tulirengas palanut 5 ja 6 sylintereiden välistä. Vikakoodina antoi syttyhäiriötä 6 pytystä ja alakierroksilla kiihdyttäessä kuului semmoinen metallinen pärinä mitä itsekin luulin pakoputkeksi...
                              Oikeastaan sama viankuvaus ja kansipahvi syyllinen: http://forums.m3cutters.co.uk/showthread.php?t=83384

                              Missä vaihdatit, ja paljonko maksoi? Referenssinä kiinnostaa, tuo about 2200 puntaa, mistä linkin takaa löytyy kuitti, kuulostaa aika mukavalta paukulta.

                              Itse ajattelin alkaa projektiin itse: Saapahan tutustua hieman auton sielunelämään. Pitää vain hieman tutustua aiheeseen ennenkuin alkaa suinpäin hommiin. Voisi oikeastaan erillisen ketjun tehdä siitä niin ei sotketa tähän yleiseen M3 keskusteluun.
                              E46 ///M3 -01
                              Ex: E39 530d -01 M-sport
                              Ex: E39 525tds touring -97

                              Comment

                              • Samh
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2011
                                • 106
                                • Kuopio

                                Originally posted by topsi View Post
                                Oikeastaan sama viankuvaus ja kansipahvi syyllinen: http://forums.m3cutters.co.uk/showthread.php?t=83384

                                Missä vaihdatit, ja paljonko maksoi? Referenssinä kiinnostaa, tuo about 2200 puntaa, mistä linkin takaa löytyy kuitti, kuulostaa aika mukavalta paukulta.

                                Itse ajattelin alkaa projektiin itse: Saapahan tutustua hieman auton sielunelämään. Pitää vain hieman tutustua aiheeseen ennenkuin alkaa suinpäin hommiin. Voisi oikeastaan erillisen ketjun tehdä siitä niin ei sotketa tähän yleiseen M3 keskusteluun.
                                Minulle tuon homman teki Autohuolto Pyykkönen Kuopiosta. Hintaahan sille tuli juurikin tuo reilu 2000€, tarkkaa hintaa en enää muista. Osiahan tuohon joutui sitten odottelemaan muistaakseni 3viikkoa kun ei Laakkosella ollut saatavilla ihan heti noita
                                F11 535D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎