E90/E91/E92/E93 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koo_
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 320
    • Suomi

    #61
    Mikähän noita xenoneita oikein vaivaa...:think

    Viime kesän lopulla alkoi xenon polttimo vilkkua vähän väliä. Hommasin uudet polttimot ja iskin kiinni, homma korjaantui kokonaan ja vanha polttimo olikin aika kärähtänyt. Nyt, alle puoli vuotta ja reilut 10tkm myöhemmin, saman puolen xenoni taas muutaman kerran räpsynyt. Eniten räpsyi auton käynnistämisen jälkeisellä muutamalla kilsalla jonka jälkeen ehkä kerran välähtää puolessa tunnissa:think

    Vanha polttimo selvästi veteli jo viimeisiään, "sykki" silloinkin kun ei räpsynyt ja oli jo aika kellertävä. Nyt ei mitään tämmöistä havaittavissa, ihan randomisti vaan välähtää sillontällön. Kyllähän xenoneiden selvästi pidempään pitäisi kestää, ihan laatupoöttimotkin ostin Tosisan saman puolen polttimo.

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5466
      • S:t Karins

      #62
      Originally posted by Koo_ View Post
      Mikähän noita xenoneita oikein vaivaa...:think

      Viime kesän lopulla alkoi xenon polttimo vilkkua vähän väliä. Hommasin uudet polttimot ja iskin kiinni, homma korjaantui kokonaan ja vanha polttimo olikin aika kärähtänyt. Nyt, alle puoli vuotta ja reilut 10tkm myöhemmin, saman puolen xenoni taas muutaman kerran räpsynyt. Eniten räpsyi auton käynnistämisen jälkeisellä muutamalla kilsalla jonka jälkeen ehkä kerran välähtää puolessa tunnissa:think

      Vanha polttimo selvästi veteli jo viimeisiään, "sykki" silloinkin kun ei räpsynyt ja oli jo aika kellertävä. Nyt ei mitään tämmöistä havaittavissa, ihan randomisti vaan välähtää sillontällön. Kyllähän xenoneiden selvästi pidempään pitäisi kestää, ihan laatupoöttimotkin ostin Tosisan saman puolen polttimo.
      Olisiko sitten ballasti saanut kosteutta/tiensä päässä...:think
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • Koo_
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2013
        • 320
        • Suomi

        #63
        Originally posted by Tommix View Post
        Olisiko sitten ballasti saanut kosteutta/tiensä päässä...:think
        Tätä itekkin mietin (jo ennen polttimoiden vaihtoa myös) mutta kun toi toimi puoli vuotta ilman mitään ongelmaa... :think Ja tosiaan tänään taas, suurin valoshow käynnistämisen jälkeen, sen jälkeen ei taa räpsynyt kun satunnaisesti :think

        Comment

        • hapelton1
          Bimmer Rookie
          • Mar 2003
          • 101

          #64
          Originally posted by Sto View Post
          Voiko N52B25 sammua viallisen pakopuolen Vanos-solenoidin takia? Kahdesti tehnyt sillain, että risteykseen hidastaessa ja sen jälkeen käännyttäessä (ei siis pysähdystä) kone on sammunut mutkan aikana. Kerran sammui hidastetöyssyn eteen hidastaessa.

          Kahdella kerralla on iskenyt vikakoodia 2A87 (outlet-vanos sluggish/stuck) ja 29E1 (fuel mixture too lean). Yhdellä kerralla antoi vain 2A87. Yksi kerroista käynyt kylmänä ja kahdella kerralla kone on ollut lämmöissään.

          Pakopuolen Vanos-solenoidi on kerran jo putsattu, mutta uusi osa tulossa huomenna. Mietityttää, että voiko seos mennä laihalle tuon pakopuolen viallisen Vanoksen takia vai onko vikaa myös muualla? 95E10 tankissa. E92 325xi -07 kyseessä.


          Edit: Se pitää vielä lisätä, että tyhjäkäynti on lämpöisenä hieman "tärisevää". Kierrosmittari heiluu 500rpm ja 600rpm välissä ja, joka tuntuu välillä heilahduksina/tärinänä korissa.
          Itse vaihdoin juuri molemmat solenoidit. Kylläpä muuttu auto, vaikka mitään kunnon ongelmaa ei edes ollut. Pientä puutumista alakierroksilla ajoittain sekä reagointi kaasuun huonoa. 20 min kesti koko homma. Pienenä vinkkinä solenoidin o-renkaat kannattaa painaa suoraan moottoriin kiinni ja sitten vasta solenoidi paikalleen.

          Comment

          • sonikk
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 1664
            • Kerava

            #65
            Originally posted by Koo_ View Post
            Tätä itekkin mietin (jo ennen polttimoiden vaihtoa myös) mutta kun toi toimi puoli vuotta ilman mitään ongelmaa... :think Ja tosiaan tänään taas, suurin valoshow käynnistämisen jälkeen, sen jälkeen ei taa räpsynyt kun satunnaisesti :think
            Vaihda polttimot ristiin, siirtyykö ongelma.

            Comment

            • mikkis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1901
              • Vantaa

              #66
              E90 325ia -05 204tkm mitäs tuommoista ostaessa pitäisi huomioida? omistajan mukaan laatikkoölyt pitäisi vaihtaa..tiedä sitten mihin perustuu. Onko luottovehkeitä vai lyönkö käteni paskaan

              Comment

              • atteee
                BTCF Member
                • May 2013
                • 167
                • Yka

                #67
                Originally posted by mikkis View Post
                E90 325ia -05 204tkm mitäs tuommoista ostaessa pitäisi huomioida? omistajan mukaan laatikkoölyt pitäisi vaihtaa..tiedä sitten mihin perustuu. Onko luottovehkeitä vai lyönkö käteni paskaan
                Muuta en osaa sanoa kun, että jos myyjä sanoo noista laatikkoöljyistä niin oleppas tarkkana, että pelaako laatikko oikein :think

                Comment

                • mikkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1901
                  • Vantaa

                  #68
                  Originally posted by atteee View Post
                  Muuta en osaa sanoa kun, että jos myyjä sanoo noista laatikkoöljyistä niin oleppas tarkkana, että pelaako laatikko oikein :think
                  Kuulemma pelaa mutta kannattaisi vaihtaa joten

                  Comment

                  • Koo_
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2013
                    • 320
                    • Suomi

                    #69
                    Originally posted by sonikk View Post
                    Vaihda polttimot ristiin, siirtyykö ongelma.
                    Helvetti kun näissä pre-LCI malleissa toikin on jo aika iso homma Noh, pitää katella jossain vaiheessa...Taas tänään sama homma, käynnistyksen jälkeen jonkin aikaa kunnon valoshow. Mikä tuolla eroaa käynnistyksen jälkeen verrattuna siihen että pidempään ajettu...:think

                    Comment

                    • Nettipepe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1341
                      • Kajaani

                      #70
                      Originally posted by Koo_ View Post
                      Helvetti kun näissä pre-LCI malleissa toikin on jo aika iso homma Noh, pitää katella jossain vaiheessa...Taas tänään sama homma, käynnistyksen jälkeen jonkin aikaa kunnon valoshow. Mikä tuolla eroaa käynnistyksen jälkeen verrattuna siihen että pidempään ajettu...:think
                      Olisiko niin, että pitempään parkissa olleen auton jännite akussa alhaisempi ja aiheuttaa helpommin välkettä. ballastia veikataan täältäkin... vaihda ristiin polttimot ensin tosiaan.
                      F30 320xia
                      Ex E90 325da
                      Ex E90 320da
                      Ex E46 330D

                      Comment

                      • Koo_
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2013
                        • 320
                        • Suomi

                        #71
                        Originally posted by Nettipepe View Post
                        Olisiko niin, että pitempään parkissa olleen auton jännite akussa alhaisempi ja aiheuttaa helpommin välkettä. ballastia veikataan täältäkin... vaihda ristiin polttimot ensin tosiaan.
                        Joo, pitää varmaan tehdä niin samalla kun vaihan kesärenkaat tällä viikolla...:think

                        Comment

                        • Holotti
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2014
                          • 37
                          • Hollola

                          #72
                          Originally posted by hapelton1 View Post
                          Itse vaihdoin juuri molemmat solenoidit. Kylläpä muuttu auto, vaikka mitään kunnon ongelmaa ei edes ollut. Pientä puutumista alakierroksilla ajoittain sekä reagointi kaasuun huonoa. 20 min kesti koko homma. Pienenä vinkkinä solenoidin o-renkaat kannattaa painaa suoraan moottoriin kiinni ja sitten vasta solenoidi paikalleen.
                          Milloinkohan syytä alkaa epäillä, että solenoidi olisi tukossa?
                          Omalla 325i E92 ajettu 100k ja tuntuu alakierroksilla tukkoiselta. Pitäisi melkein päästä jonkun muun 325 kokeilemaan.
                          E92 325i -07

                          Comment

                          • joni_t
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 108
                            • Esbo

                            #73
                            Originally posted by Holotti View Post
                            Milloinkohan syytä alkaa epäillä, että solenoidi olisi tukossa?
                            Omalla 325i E92 ajettu 100k ja tuntuu alakierroksilla tukkoiselta. Pitäisi melkein päästä jonkun muun 325 kokeilemaan.
                            Todella "tukkoiselta" on tuntunut kokoajan oma 325i E90. Kyseessä siis N52B25 moottori. Melkein pitäisi ohjelmointia harkita jospa paranis käytös. Käytännössä auto liikkuu vasta 4k rpm jälkeen. Jos oisit lähempänä, niin olisi voitu katsoa onko eroja. Vähän harmittaa ettei jaksanut enään odottaa sopivan 330 mallin löytymistä, vaan meni tuon ostamaan.
                            F30 320iA xDrive M-Sport Edition

                            Comment

                            • Sto
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2013
                              • 89
                              • Helsinki

                              #74
                              Originally posted by Holotti View Post
                              Milloinkohan syytä alkaa epäillä, että solenoidi olisi tukossa?
                              Omalla 325i E92 ajettu 100k ja tuntuu alakierroksilla tukkoiselta. Pitäisi melkein päästä jonkun muun 325 kokeilemaan.
                              Niitä solenoideja voi myös koittaa putsata. Lähtevät kyllä toimimaan, jos ovat vain likaiset. Onko tullut vikakoodeja solenoideista?

                              Omaani vaihdoin viallisen pakopuolen solenoidin uuteen (kara liikkui käsivoimin, muttei aina sähköllä) ja putsailin imupuolen. Eipä tuosta kyllä pahemmin mitää likaa lähtenyt. Tyhjäkäynti tasoittui ja ei ainakaan vielä ole sammunut kertaakaan. Hieman taisi tulla alavääntöä lisää.

                              Kannataa myös tarkistaa noiden solenoidien suuntaventiilit (osa nro: 11367541692, non-return valve), joissa on pieni metallisuodatin estämässä karstan/lian pääsyä Vanokseen. Omassa pakopuolen venttiili oli aika siisti, mutta imupuolen suodattimeen oli kertynyt karstapaloja jonkin verran. Coupeessa N52K:n kanssa noiden irroitus onnistuu yläkautta onglemitta.

                              Last edited by Sto; 14-04-2015, 08:55.
                              EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

                              Comment

                              • Holotti
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2014
                                • 37
                                • Hollola

                                #75
                                Samainen N52B25 mulla. Tuossa 4500 kohdilla tuntuu että vetää myös kohtuu hyvin, mutta ennen sitä hitaasti heräilevä.

                                Toinen mikä tulee mieleen, voiko olla jotenkin näihin liittyvä, vai onko välityksen vaan niin pitkät:
                                Punaiselle vedättäessä ja isompaa vaihtaessa, ei auto lähde heti vetämään vaan odottaa hetken ennenkuin löytää taas vääntöä. Tapahtuu siis joka vaihteella jos oikein vedättää.
                                E92 325i -07

                                Comment

                                Working...
                                X