Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/E91/E92/E93 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E-rotu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2014
    • 71
    • TRE

    Kannataako tehdä latikon adaptaatioarvojen nollaus rrilu 300tkm ajetulle laatikolle jolle vasta vaihdettii öljyt ja suodatin ja päivitettiin laatikon ohjelma uusimpaan. Vieläkin vaihtaa pienimmät vaihteet isommalle häiritsevän töksähtävästi ja välillä miettii kauan ja vaihtaa sitten peräkkäin kaks vaihdetta. Voiko siinä huonompaan suuntaan mennä? Millanen se ajo piti olla heti nollauksen jälkeen?
    E91 330dA

    Comment

    • _Sylin_teri_
      BTCF Member
      • May 2013
      • 366
      • Suomi finland

      Originally posted by E-rotu View Post
      Kannataako tehdä latikon adaptaatioarvojen nollaus rrilu 300tkm ajetulle laatikolle jolle vasta vaihdettii öljyt ja suodatin ja päivitettiin laatikon ohjelma uusimpaan. Vieläkin vaihtaa pienimmät vaihteet isommalle häiritsevän töksähtävästi ja välillä miettii kauan ja vaihtaa sitten peräkkäin kaks vaihdetta. Voiko siinä huonompaan suuntaan mennä? Millanen se ajo piti olla heti nollauksen jälkeen?
      Kannattaa tehdä. En ite oo erikoisemmin adaptaatioajoja tehny kun mistään löydy selviä ohjeita

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Tilastojen mukaan saksalaisen henkilöauton keskimääräinen elinikä (lebensdauer) on 18 vuotta. Keskimäärin saksalaiset ajavat henkilöautolla 13-15 tuhatta kilometriä vuodessa. Tällöin 18-vuotiaalla autolla on ajettu noin 234-270 tuhatta kilometriä. BMW:n huoltokirjassa on noin 25-30 tyhjää ruutua joihin huollot voidaan merkitä. Erilaisia huoltoja on mm Inspection 1 ja 2. Vuosittain voi kirjaan tulla 1-3 merkintää. Lisäksi saksalaisessa lehdessä der Spiegel oli hiljattain artikkeli missä leasing-yritys toi esiin näkemyksen jonka mukaan 150 tkm ajettu BMW on ns loppu. Tehtaan vastaus näkemykseen oli noin 300 tkm.

        En millään jaksa uskoa että saksalainen insinööri olisi laskenut että autolla ajettaisiin esimerkiksi kolme kertaa enemmän kuin pitkäaikaisen kokemuksen perusteella tilastot kertovat. Olisi perin merkillistä jos kustannustehokkuus huomioiden turvallisuustoleranssi esimerkiksi automaattivaihdelaatikon kestävyyden suhteen olis laskettu kolminkertaiseksi versus normaalin elinkaaren ajokilometrimäärä. En myöskään ole kuullut että saksalaisesta autotehtaasta oikeasti tulisi jotain suomierikoismalleja huippukestävillä vaihdelaatikoilla. Jos tulisi niin kaipa insinööri olisi samaan syssyyn tehnyt huippukestävät moottoritkin.

        Vaihtoon vaan öljyt ja adaptaatiot päälle.
        Last edited by nullzwei; 29-08-2016, 19:03.

        Comment

        • Joni_p
          Bimmer Rookie
          • Sep 2014
          • 82
          • Joensuu

          Mitäs kaikkea pitää tehdä että saisi täyssähköpenkit toimimaan kun entiset on puolisähköllä?

          Comment

          • WarHead
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 774

            N54 turbojen sarjanumerot

            Hii-o-hoi.
            Epätietoinen mustanaamio-nuori kysyy, että kumpaa kautta pääsee tutkimaan turbojen numerointeja, ylä- vai alakautta?

            Kiitän.
            E91 335iAT -08

            -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

            Comment

            • Ruostepalo
              Bimmer Rookie
              • Jul 2015
              • 112
              • Helsinki

              Nyt olen kaikenlaisia öljytestejä lukenut läpi ja tutkinut asioita. Tulin siihen lopputulokseen, että voisin seuraavaksi öljyksi ottaa Mobil 1 ESP Formula 5w-30. Luokitus on LL-04, mutta tämä nyt tuskin ainakaan paha on, vaikka oman N53 koneen luokkavaatimus onkin LL-01.

              Varmaan ihan pätevä ratkaisu? :think Näyttäisi saaneen ihan huippupisteet kaikenlaisissa kylmätesteissä, haihdutustesteissä, leikkaustesteissä ja missälie muissa. Ainakin hakannut Castrolin kilpailevan tuotteet mennen tullen.
              Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
              ex: E93 325i M-Sport vm. -08
              ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
              ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
              ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
              ex: Fiat Marea HLX vm. -01

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6709
                • PK-seutu

                Originally posted by Ruostepalo View Post
                Nyt olen kaikenlaisia öljytestejä lukenut läpi ja tutkinut asioita. Tulin siihen lopputulokseen, että voisin seuraavaksi öljyksi ottaa Mobil 1 ESP Formula 5w-30. Luokitus on LL-04, mutta tämä nyt tuskin ainakaan paha on, vaikka oman N53 koneen luokkavaatimus onkin LL-01.

                Varmaan ihan pätevä ratkaisu? :think Näyttäisi saaneen ihan huippupisteet kaikenlaisissa kylmätesteissä, haihdutustesteissä, leikkaustesteissä ja missälie muissa. Ainakin hakannut Castrolin kilpailevan tuotteet mennen tullen.
                Henkimaailman asioita nämä öljymerkit

                Itse en koske Mobiliin pitkällä tikullakaan vaan kaadan N53:een OEM BMW öljyä, taikka Castrolia. Ja aina 5w-30 eikä mitään 0W-litkuja. Täyssynteettistä tunnettua merkkiä kun sinne kaadat ja ajat alle 15tkm vaihtovälillä niin pieleen ei voi mennä
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • Ruostepalo
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2015
                  • 112
                  • Helsinki

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Henkimaailman asioita nämä öljymerkit

                  Itse en koske Mobiliin pitkällä tikullakaan vaan kaadan N53:een OEM BMW öljyä, taikka Castrolia. Ja aina 5w-30 eikä mitään 0W-litkuja. Täyssynteettistä tunnettua merkkiä kun sinne kaadat ja ajat alle 15tkm vaihtovälillä niin pieleen ei voi mennä
                  Jotenkin olen onnistunut saamaan sellaisen kuvan, että tuo Castroli olisi ainakin hintaansa nähden aikamoista kuralitkua, tiedä sitten hänestä. Lähinnä haukkuja lukenut siitä, eikä se testeissäkään niin kovin kummoisesti ole pärjännyt vissiin.

                  Helkkari kun voi olla vaikeaa hifistelyä yksi öljyn valinta.
                  Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
                  ex: E93 325i M-Sport vm. -08
                  ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
                  ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
                  ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
                  ex: Fiat Marea HLX vm. -01

                  Comment

                  • JanskiAWD
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 192
                    • S:t Karins

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Henkimaailman asioita nämä öljymerkit

                    Itse en koske Mobiliin pitkällä tikullakaan vaan kaadan N53:een OEM BMW öljyä, taikka Castrolia. Ja aina 5w-30 eikä mitään 0W-litkuja. Täyssynteettistä tunnettua merkkiä kun sinne kaadat ja ajat alle 15tkm vaihtovälillä niin pieleen ei voi mennä
                    Eikös Castrol ole, tai ainakin oli, yhtä kuin OEM.
                    Nykyään kai vaihtunut Shelliin :think

                    "In January 2015 BMW changed official oil suppliers from Castrol to Shell."

                    https://www.turnermotorsport.com/p-3...tic-motor-oil/
                    e92 "330"xiA M-sport
                    Mini Cooper R50

                    Comment

                    • Ruostepalo
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2015
                      • 112
                      • Helsinki

                      Originally posted by JanskiAWD View Post
                      Eikös Castrol ole, tai ainakin oli, yhtä kuin OEM.
                      Nykyään kai vaihtunut Shelliin :think

                      "In January 2015 BMW changed official oil suppliers from Castrol to Shell."

                      https://www.turnermotorsport.com/p-3...tic-motor-oil/
                      Tässä taitaa olla näissä OEM-öljyissä ennemmin kyse tehdyn sopimuksen arvosta ja hyödyistä, ei niinkään siitä, että tämä olisi juuri se paras ja laadukkain öljy BMW:n koneisiin. Ei sillä, että joku olisi implikoinut jotain muuta, mutta kunhan synkistelen ja tuumailen ikikyynikkona.

                      Mitä itse katsoin noita eri "premium öljyjen" rasitustestejä, kylmätestejä yms, niin eipä olleet tulokset kovin vakuuttavia, jos ottaa huomioon litrahinnat ja maineen.
                      Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
                      ex: E93 325i M-Sport vm. -08
                      ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
                      ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
                      ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
                      ex: Fiat Marea HLX vm. -01

                      Comment

                      • Puistis
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2013
                        • 849
                        • 09

                        Castrolia ja OEM öljyjä tullut omassa N53:ssa käytettyä. Luulisi että samapa se mitä öljyä käyttää kunhan se täyttää laatuluokitukset ja vaihtaa riittävän usein.

                        Comment

                        • Ruostepalo
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2015
                          • 112
                          • Helsinki

                          Originally posted by Puistis View Post
                          Castrolia ja OEM öljyjä tullut omassa N53:ssa käytettyä. Luulisi että samapa se mitä öljyä käyttää kunhan se täyttää laatuluokitukset ja vaihtaa riittävän usein.
                          Ihan puhdasta hifistelyä tämä onkin.

                          Pistin tuosta äsken suodattimet ja kaikki tilaukseen, öljyksi tuli valittua tuo Mobil 1 ESP Formula 5w-30 tällä kertaa. Pitäisi olla ihan toimiva ja laadukas öljy, ainakin mitä noita kaikenlaisia testituloksia tuli katsottua.
                          Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
                          ex: E93 325i M-Sport vm. -08
                          ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
                          ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
                          ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
                          ex: Fiat Marea HLX vm. -01

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            Järkevillä vaihtoväleillä tulee kyllä kaikilla luokitukset täyttävillä öljyillä toimimaan. Mikäli tulee paljon pätkäajoa, niin kannattaa valita öljy, joka muodostaa vähän majoneesia.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • kmn
                              Moderator
                              • May 2009
                              • 6022
                              • Sipoo

                              No moro, mitenkäs nämä E91 pre-lci 330xd mallit? Onko noissa jakolaatikoissa ollut nyt jotain erikoista siis näissä "ennen iDriveä" malleissa? Vai onko tuossa teknisesti jotain eroa? Tuli siis tommonen aika mielenkiintoinen 330xd vastaan, mutta aloin nyt vähän arpomaan, että onko näitä nyt sitten hankala hukata tulevaisuudessa..? Mitenkäs tämmösen madaltaminen? Voi tulla jotain ongelmia vetareiden kanssa vai mitenkä? :think

                              Originally posted by nullzwei View Post
                              En millään jaksa uskoa että saksalainen insinööri olisi laskenut että autolla ajettaisiin esimerkiksi kolme kertaa enemmän kuin pitkäaikaisen kokemuksen perusteella tilastot kertovat. Olisi perin merkillistä jos kustannustehokkuus huomioiden turvallisuustoleranssi esimerkiksi automaattivaihdelaatikon kestävyyden suhteen olis laskettu kolminkertaiseksi versus normaalin elinkaaren ajokilometrimäärä. En myöskään ole kuullut että saksalaisesta autotehtaasta oikeasti tulisi jotain suomierikoismalleja huippukestävillä vaihdelaatikoilla.
                              En myöskään ole kuullut sellaisesta, että BMW:n ainoa markkina-alue Saksalaisena autona olisi Saksa ja kaikki tuotekehitys ja valtava suunnittelutyö tehtäisiin pelkästään tähdätäkseen kalusto Saksalaiselle markkinalle "sopivaksi", sikäli kun tässä tutkimuksessa on perää. Kannattaa pitää mielessä, että yhden maan kattava tällainen tilasto ei vakuta isossa kuvassa yhtään mihinkään..
                              Last edited by kmn; 31-08-2016, 07:43.

                              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                              --
                              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                              Comment

                              • AK-87
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2015
                                • 324
                                • Hml

                                Originally posted by joku2 View Post
                                Anyone? Takennetaan vielä että ääni kuuluu selkeästi auton sisältä jostain ratin takaa.
                                Mulla oli samaa oiretta, seuraavalla BMW:n ohjeella vika korjautui:

                                V60 D4 AWD -16
                                Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                                ex V60 D4 -13
                                ex E36 323i 4D -96
                                ex E91 320d -06 Stage 1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎