Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    Originally posted by fraatti View Post
    Johan sulla on huonoa tuuria autosi kanssa.

    Jos katsoo livedatasta railpainetta niin näyttääkö se startissa tai ennen sitä järkeviä lukemia? Ota akku irti yöksi jos epäilet että auto tyhjää sen.

    Ettei olis moottorinjohtosarjassa sanomista? Näissähän on ollut sitä vikaa että railpaineanturin liittimestä nousevat karvat hinkkautuvat puhki moottorin päällä olevaan suojamuoviin. Muovin alapinnassa on lämpösuoja ja tämä voi saada oikosulkuun johdot.

    Eli moottorinsuojamuovi pois ja sitten katsot johtojen kunnon. Railpaineanturi on siinä koneen etuosassa.
    Pitääpä katsoa livedataa. Missä arvoissa paineiden tulisi suunnilleen olla? Eipä tässä reilu kolmen vuoden aikana mitään kummempaa ole ollutkaan, kopkop.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      Originally posted by aku1979 View Post
      Pitääpä katsoa livedataa. Missä arvoissa paineiden tulisi suunnilleen olla? Eipä tässä reilu kolmen vuoden aikana mitään kummempaa ole ollutkaan, kopkop.
      Ota se muovi ensimmäilseksi irti ja katso johdot. Anturi löytyy tukin etupäästä. Kun ei starttaa niin paine pitäisi olla jotain nollan pinnassa. Saatta hiukan heittää kymmenen tms... startatessa sitten jotain +150bar tms. Vikakoodin perusteellahan paine on täysin toisessa äärilaidassa.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • aku1979
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2015
        • 1152
        • Helsinki

        Originally posted by fraatti View Post
        Ota se muovi ensimmäilseksi irti ja katso johdot. Anturi löytyy tukin etupäästä. Kun ei starttaa niin paine pitäisi olla jotain nollan pinnassa. Saatta hiukan heittää kymmenen tms... startatessa sitten jotain +150bar tms. Vikakoodin perusteellahan paine on täysin toisessa äärilaidassa.
        Johdot näytti ehjältä. Pitää mittailla kunhan ensin keksin miten. Paineet expected n.350 ja actual n.50. startatessa jännite putoaa vähän alle 10V.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          Originally posted by aku1979 View Post
          Johdot näytti ehjältä. Pitää mittailla kunhan ensin keksin miten. Paineet expected n.350 ja actual n.50. startatessa jännite putoaa vähän alle 10V.
          Tänne olinkin kirjoitellut että omassa paine oli ollut rontti 300bar kun auto ei lähtenyt käyntiin(muun syyn takia joten heikolle näyttää sen suhteen eli paine jää matalaksi: http://www.btcf.fi/forum/showthread....92#post3954892

          Varmistan nyt vielä että tarkistit johdot kuvassa näkyvästä paikasta?


          Olettaisin että paine on myös lähelle nollassa kun ei starttaa(eli näyttää oikein). Tuosta kyllä tulisi koodi jos poikkeaa liikaa.

          Tässä railpaineanturin kytkentä jotta voit mitata johdot tarvittaessa:
          Ruskea-vihreä lienee maa ja valko-keltanen +5v, sinivalkoinen taas signaalipiuha


          Moottorinohjaimen sijainti:

          Liittimien nastat:



          3F30 koodihan tarkoittaa sitä että signaalipiuhasta tulee yli 4,9v eculle. Normaalisti jännitteen pitäisi olla 0,256v - 4,9v kaikissa tilanteissa. Mitä matalempi jännite niin sen matalempi paine.

          Startatessa railipainetta ohjataan rail-kiskon päässä olevalla paineensäätimellä. Periaatteessa jos tuo narahtaisi jumiin niin mahtaisiko sillon paine nousta "tappiin" saakka? Ja vastaavasti kun faskaa niin sitten paine ei nouse startissa?

          Function
          The high pressure pump constantly generates the system pressure held in the fuel rail. The fuel-rail pressure is adjusted to the correct level according to engine operating parameters by one of the following two possible control methods (dual actuator concept):

          Pressure regulation by the rail pressure control valve:

          The high pressure pump constantly delivers fuel at high pressure to the rail. The rail pressure control valve diverts any excess fuel volume delivered to the rail into the return line, thereby maintaining the rail pressure at the required level. The higher the control signal current, the higher the rail pressure that is maintained.

          The flow regulating valve is set to maximum flow.

          Volumetric flow regulation by the flow regulating valve:

          The flow regulating valve only allows the amount of fuel to flow into the high pressure pump from the low-pressure side that is required in order to generate the required fuel rail pressure. The high-pressure pump cylinders are not completely filled with fuel. The higher the control signal current, the lower is the rail pressure that is generated.

          The rail pressure control valve is kept closed, i.e. set to maximum rail pressure.

          The two control methods are used under the following engine operating conditions:

          When the engine is started, rail pressure control is always active.
          When the engine is running:
          at coolant temperatures below about 19 °C rail pressure control is always active
          at coolant temperatures above about 19 °C volumetric flow regulation is active
          Ylemmissä kuvissahan näkyy myös määränsäätimen ja paineensäätimen kytkentä. Ja noillehan tulee oma jännite sulakkeelta F01 ja se löytyy täältä:



          Jos se on palanut niin sitten kannattaa kääntää katse tässä kytkennöissä näkyvien johtojen suuntaan sillä F01 sulakkeelta virta menee määränsäätimelle, paineensäätimelle, ahtimen säätimelle sekä nokka-akselin asentotunnistimelle. Kytkennän puolesta tuon ei pitäisi tyhjätä akkua vaikka jossain noissa piuhoissa olisikin vikaa.



          Ja niin onhan tankissa ainetta ja polttoainepumppu pitää ääntä? Mitä vikakoodeja jää aktiiviseksi starttauksen jäljiltä? Akun matalajännite voinee iskeä tauluun vaikka mitä joka johtaa harhaan. Oleellisin lienee nyt se että paine ei nouse startissa ja toisaalta johtojenkin voisi kuvitella olevan jotenkin kehissä koska livedatakin kertoo jotain. :think

          Mahtoikos se olla niin että määränsäätimen vikaatumisesta voi johtua myös alhainen rail-paine?

          Tuosta vielä suuttimista että 120bar vaaditaan starttiin....


          Jospa näillä pääsisi alkuun... :think
          Last edited by fraatti; 09-04-2018, 04:14.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • aku1979
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2015
            • 1152
            • Helsinki

            Originally posted by fraatti View Post
            Tänne olinkin kirjoitellut että omassa paine oli ollut rontti 300bar kun auto ei lähtenyt käyntiin(muun syyn takia joten heikolle näyttää sen suhteen eli paine jää matalaksi: http://www.btcf.fi/forum/showthread....92#post3954892

            Varmistan nyt vielä että tarkistit johdot kuvassa näkyvästä paikasta?


            Olettaisin että paine on myös lähelle nollassa kun ei starttaa(eli näyttää oikein). Tuosta kyllä tulisi koodi jos poikkeaa liikaa.

            Tässä railpaineanturin kytkentä jotta voit mitata johdot tarvittaessa:
            Ruskea-vihreä lienee maa ja valko-keltanen +5v, sinivalkoinen taas signaalipiuha


            Moottorinohjaimen sijainti:

            Liittimien nastat:



            3F30 koodihan tarkoittaa sitä että signaalipiuhasta tulee yli 4,9v eculle. Normaalisti jännitteen pitäisi olla 0,256v - 4,9v kaikissa tilanteissa. Mitä matalempi jännite niin sen matalempi paine.

            Startatessa railipainetta ohjataan rail-kiskon päässä olevalla paineensäätimellä. Periaatteessa jos tuo narahtaisi jumiin niin mahtaisiko sillon paine nousta "tappiin" saakka? Ja vastaavasti kun faskaa niin sitten paine ei nouse startissa?



            Ylemmissä kuvissahan näkyy myös määränsäätimen ja paineensäätimen kytkentä. Ja noillehan tulee oma jännite sulakkeelta F01 ja se löytyy täältä:



            Jos se on palanut niin sitten kannattaa kääntää katse tässä kytkennöissä näkyvien johtojen suuntaan sillä F01 sulakkeelta virta menee määränsäätimelle, paineensäätimelle, ahtimen säätimelle sekä nokka-akselin asentotunnistimelle. Kytkennän puolesta tuon ei pitäisi tyhjätä akkua vaikka jossain noissa piuhoissa olisikin vikaa.



            Ja niin onhan tankissa ainetta ja polttoainepumppu pitää ääntä? Mitä vikakoodeja jää aktiiviseksi starttauksen jäljiltä? Akun matalajännite voinee iskeä tauluun vaikka mitä joka johtaa harhaan. Oleellisin lienee nyt se että paine ei nouse startissa ja toisaalta johtojenkin voisi kuvitella olevan jotenkin kehissä koska livedatakin kertoo jotain. :think

            Mahtoikos se olla niin että määränsäätimen vikaatumisesta voi johtua myös alhainen rail-paine?

            Tuosta vielä suuttimista että 120bar vaaditaan starttiin....


            Jospa näillä pääsisi alkuun... :think
            No nyt oli kattavaa ohjeistusta, kiitos paljon! Eiköhän se näillä taitu.

            Comment

            • JHo
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 297
              • Vihanti

              E92 jäi kaupan pihaan. Start nappia painamalla mittaristoon syttyi vaan huutomerkki eikä mitään tapahtunut.. Muutaman yrityskerran jälkeen, tuulilasinpyyhkijät alkoivat pyyhkiä itsestään, airbagin ja rattilukon merkit kävivät mittaristossa, avain pois virtalukosta ja takaisin -> auto täysin hengetön, mittaristot ym. pimeänä, avainkaan ei pysy lukossa paikoillaan. Keskuslukitus ja auton sisävalot ainostaan toimii. Mistähän tuostakin nyt kannattaisi alkaa vikaa etsimään, koodejakaan ei voi lukea koska autoon ei saa virtoja päälle . Niin ja akussa on kyllä virtaa, pari kk sitten vaihdettu uuteen.
              Last edited by JHo; 09-04-2018, 06:22.
              F87&E28

              Comment

              • brainsurgery
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1355
                • Helsinki

                Originally posted by JHo View Post
                E92 jäi kaupan pihaan. Start nappia painamalla mittaristoon syttyi vaan huutomerkki eikä mitään tapahtunut.. Muutaman yrityskerran jälkeen, tuulilasinpyyhkijät alkoivat pyyhkiä itsestään, airbagin ja rattilukon merkit kävivät mittaristossa, avain pois virtalukosta ja takaisin -> auto täysin hengetön, mittaristot ym. pimeänä, avainkaan ei pysy lukossa paikoillaan. Keskuslukitus ja auton sisävalot ainostaan toimii. Mistähän tuostakin nyt kannattaisi alkaa vikaa etsimään, koodejakaan ei voi lukea koska autoon ei saa virtoja päälle . Niin ja akussa on kyllä virtaa, pari kk sitten vaihdettu uuteen.
                Akkukaukalon läpiviennistä.

                Comment

                • Järppä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 1108
                  • Stadi, ladon takana.

                  Ihan magee vessa tuo iki ihana E91

                  Onko olemassa tekohengitystä kun akun vaihdon jälkeen auto huutaa lightning system failurea eli footwell module = FRM

                  Perus setit pimeenä ikkunat, vilkut, valokytkin + jne.
                  Ko. vika ilmestyi heti kun laitoin virrat päälle eli ennen akun vaihdon kuittausta.
                  Akussa oli virtaa Carlyn mukaan 12.1 V kun koodasin 90Ah ja kuittasin akun. Jäi lataukseen yön yli kun tuulilasi vaihdettiin samalla.

                  Vikakoodien kuittaus ei poista tätä ongelmaa mutta miten saisin edes ikkunan kiinni?
                  Rahulle soitin kyllä et sais apuvah mutta menee huomiseen.

                  Kallis akun vaihto mutta sentään kesti oem akku 7 vuotta + tuulilasi kans.

                  Ps. Kun tuo FRM vaihdetaan niin vaikuttaako vaihto softaukseen?
                  Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                  Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                  Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                  If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                  Top Gear review

                  Comment

                  • reload
                    Newbiemmer
                    • Aug 2011
                    • 13
                    • Helsinki

                    N46B20B jakoketju

                    Koitin etsiskellä, mut ei nopeesti löytynyt eli.

                    Pitääkö jakopää lukita jos vaihtaa ketjunkiristimen? mielellään fakta tietoa
                    Last edited by reload; 09-04-2018, 20:15.

                    Comment

                    • JHo
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 297
                      • Vihanti

                      Originally posted by brainsurgery View Post
                      Akkukaukalon läpiviennistä.
                      Ei löytynyt mitään normaalista poikkeavaa tuolta, ja tuskin on sieltä sulakelaatikon takaa se johto vaurioitunut kun keskuslukko kuitenkin toimii ja sisävalot. Ilmeisesti cas yksikön kautta kulkee tieto kun avain laitetaan virtalukkoon, voisko se olla sitten siinä vika/virtalukossa? Löytyykö tuolle cas yksikölle korjaajaa suomesta?
                      F87&E28

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        Originally posted by JHo View Post
                        E92 jäi kaupan pihaan. Start nappia painamalla mittaristoon syttyi vaan huutomerkki eikä mitään tapahtunut.. Muutaman yrityskerran jälkeen, tuulilasinpyyhkijät alkoivat pyyhkiä itsestään, airbagin ja rattilukon merkit kävivät mittaristossa, avain pois virtalukosta ja takaisin -> auto täysin hengetön, mittaristot ym. pimeänä, avainkaan ei pysy lukossa paikoillaan. Keskuslukitus ja auton sisävalot ainostaan toimii. Mistähän tuostakin nyt kannattaisi alkaa vikaa etsimään, koodejakaan ei voi lukea koska autoon ei saa virtoja päälle . Niin ja akussa on kyllä virtaa, pari kk sitten vaihdettu uuteen.
                        Sähköinen rattilukko jumissa? Pääseekö autoon testerilä kiinni? Jo rattilukko narahtaa tarpeeksi monta kertaa vikatilaan niin onko oireet juuri kyseisenlaiset? Sähköisen rattilukon laskurin pystyy nollaamaan ainakin.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • JHo
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 297
                          • Vihanti

                          Originally posted by fraatti View Post
                          Sähköinen rattilukko jumissa? Pääseekö autoon testerilä kiinni? Jo rattilukko narahtaa tarpeeksi monta kertaa vikatilaan niin onko oireet juuri kyseisenlaiset? Sähköisen rattilukon laskurin pystyy nollaamaan ainakin.
                          En oo kokeillut vielä pääseekö kiinni, kun eikö auto pitäs saada ensin heräämään, avaimen laittamalla lukkoon ei tapahdu mitään.. Tekeekö se sitten tuon jos rattilukko menee tarpeeksi monta kertaa vikatilaan, ei ole kyllä aikaisemmin vilkutellut sitä valoa. Oliko siihen joku konsti millä tuon saa ylös, obd portista jotkut pinnit yhteen tjs. Että sais ne vikakoodit luettua.
                          F87&E28

                          Comment

                          • aku1979
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2015
                            • 1152
                            • Helsinki

                            Originally posted by aku1979 View Post
                            No nyt oli kattavaa ohjeistusta, kiitos paljon! Eiköhän se näillä taitu.
                            Olen aika tosi pihalla näistä sähköasioista, mutta ropelsin nyt jotain kuitenkin. Eli testasin paineanturin johdosta maajohdon ja virtajohdon...ainakin jatkuvuus(mikälie oikea termi) oli ok plus ja miinus johdossa. Virtojen ollessa päällä antoi jännitteeksi karvan alle 5V. Moottorinohjauksen sulakkeet olivat kunnossa.

                            Vaihdan huomenna vanhan akun takaisin, koska tuo "vara-akku" taitaa olla sökö. Vanha akku latautui täyteen ja ainakin halvan akkutesterin perusteella on ok.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by aku1979 View Post
                              Olen aika tosi pihalla näistä sähköasioista, mutta ropelsin nyt jotain kuitenkin. Eli testasin paineanturin johdosta maajohdon ja virtajohdon...ainakin jatkuvuus(mikälie oikea termi) oli ok plus ja miinus johdossa. Virtojen ollessa päällä antoi jännitteeksi karvan alle 5V. Moottorinohjauksen sulakkeet olivat kunnossa.

                              Vaihdan huomenna vanhan akun takaisin, koska tuo "vara-akku" taitaa olla sökö. Vanha akku latautui täyteen ja ainakin halvan akkutesterin perusteella on ok.
                              Hanki jo uusi akku. Akun jännite kun käy 7V, niin tuskin enää saa siitä normi laturilla kunnon akkua.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • aku1979
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2015
                                • 1152
                                • Helsinki

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Hanki jo uusi akku. Akun jännite kun käy 7V, niin tuskin enää saa siitä normi laturilla kunnon akkua.
                                Pitää hankkia! Juuri nyt ei pysty! Tuokin oli alle kolme vuotta vanha Bosch...kai ne sitten hajoilee kuitenkin?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎