Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _artsi_
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 579
    • Pori

    Automaatin vaihdekepin nuppi

    Onko joku vaihtanut automaattiin?
    Ei LCI malli, vaan vanhempi -08 auto.
    Joskus kafsonu videon, mutta en enää muista miten tehdään.
    BMW 330dA e92 M-SPORT

    Comment

    • alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1270
      • Kajjjaani

      Originally posted by Silmaauki View Post
      Mä yritin jo Motonetista etsiä, mutten löytänyt aiemmin mitään. Ongelma oli siinä etten ihan tiennyt millä nimellä olisin tuota hakenut. Nyt löysin sitten Fiksukseltakin pari erilaista sarjaa.

      Nuo linkkaamasi näyttävät erehdyttävästi ihan samalta sarjalta.

      Boschin laturi autossa on, joten kaipa se on jotain yleistä mallia. Mä taidan laittaa sen vapaakytkmen tilaukseen ja kun se tulee, niin sen kanssa voi mennä työkaluja katsomaan, että mistä löytyy sopiva.
      Juurikin tuolla yllälinkatulla sarjalla onnistuu vaihto. Hommassa sitten ei saa käyttää pulttipyssyä vaikka mieli saattaisi tehdäkin osaa olla aika tiukassa. Hyvä tapa on laittaa laturi ruuvipenkkiin kiinni ja vääntää sitten siinä käsityökaluilla kiinnitys auki.

      Tosiaan tuo kytkin ei niin hinnankirossa ole ettei kannattaisi jo etukäteen ostaa laatuosa vs. huomata sen olevan jumissa vasta hihnanvaihdon yhteydessä.
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1851
        • Turku

        Pitääkö se laturi ottaa irti? Eikö vapaakytkin lähde irti, jos laturi on paikallaan?
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • alpine3
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2010
          • 1270
          • Kajjjaani

          Originally posted by Silmaauki View Post
          Pitääkö se laturi ottaa irti? Eikö vapaakytkin lähde irti, jos laturi on paikallaan?
          Kyllä lähtee, kunhan on jossakin jämäkästi kiinni.
          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by alpine3 View Post
            Juurikin tuolla yllälinkatulla sarjalla onnistuu vaihto. Hommassa sitten ei saa käyttää pulttipyssyä vaikka mieli saattaisi tehdäkin osaa olla aika tiukassa. Hyvä tapa on laittaa laturi ruuvipenkkiin kiinni ja vääntää sitten siinä käsityökaluilla kiinnitys auki.

            Tosiaan tuo kytkin ei niin hinnankirossa ole ettei kannattaisi jo etukäteen ostaa laatuosa vs. huomata sen olevan jumissa vasta hihnanvaihdon yhteydessä.
            Miksei saisi avaamiseen käyttää pulttipyssyä? Kasaaminen sitten toki hyvä suorittaa käsin.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1851
              • Turku

              Originally posted by Silmaauki View Post
              Tarkoitus olisi omasta N54:sta vaihtaa moniurahihna ja sen kiristysrulla ja pari ohjainrullaa. Eräässä vanhassa viestissähttps://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=898 vain mainittiin laturin vapaakytkin vaihdetuksi samalla kertaa. Onkos tuokin kuluvia osia, jotka olisi hyvä vaihtaa näin 110 000 kilometrin jälkeen?

              Entä mikä erikoistyökalu tuon vapaakytkimen vaihdossa tarvitaan? Semmoinen viittaus kun löytyy mm. täältä: https://www.topautoosat.fi/ina-2386725.html
              Saako nämä kaikki ohjainrullatkin vaihdettua yläkautta, vai pitääkö auto nostaa ylös, jotta pääsee alakautta tekemään osan hommasta?
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • alpine3
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2010
                • 1270
                • Kajjjaani

                Originally posted by HTK12 View Post
                Miksei saisi avaamiseen käyttää pulttipyssyä? Kasaaminen sitten toki hyvä suorittaa käsin.
                Tarpeeksi pitkään kun lyö pulttipyssyllä sitä keskiön pikkuhammastusta vastaan eikä aukea niin voi mennä se hammastus huonoksi. Samaa tuolla maailmallakin suosittelevat mitä tutustunut aiheeseen.

                Ei ole kokemusta kyseisestä koneesta mutta ihmettelisin jos ei yläkautta saa kaikkia rullia vaihdettua.
                Last edited by alpine3; 12-03-2020, 18:00.
                BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by alpine3 View Post
                  Tarpeeksi pitkään kun lyö pulttipyssyllä sitä keskiön pikkuhammastusta vastaan eikä aukea niin voi mennä se hammastus huonoksi. Samaa tuolla maailmallakin suosittelevat mitä tutustunut aiheeseen.

                  Ei ole kokemusta kyseisestä koneesta mutta ihmettelisin jos ei yläkautta saa kaikkia rullia vaihdettua.
                  Järki toki mukana, mutta mopolla yleensä kyllä aukeaa aikalailla heti tälläiset.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Eerikki
                    Newbiemmer
                    • Mar 2020
                    • 13
                    • Helsinki

                    330i, teho katoaa ja savuttaa

                    2006 330i alkoi oireilemaan. Eilen jonossa ajellessa pienessä kiihdytyksessä pätkäsi tehoa ja pöläytti vaaleaa savua perästä (oletettavasti kuitenkin pakoputkesta) ja savutti tuota savuaan pari kymmentä sekuntia, kunnes se normalisoitui. Autossa ei syttynyt varoitusvaloja. Tänään rampilta väylälle kiihdyttäessä katosi jälleen tehot ja sama savushow. Ei tälläkään kertaa varoituksia ja matka jatkui töihin varovaisella kaasulla ihan normaalisti. LÖytyykö foorumilaisilta tietoa mistähän mahtaa olla kysymys?

                    Comment

                    • Eerikki
                      Newbiemmer
                      • Mar 2020
                      • 13
                      • Helsinki

                      Paja totesi, että savu on öljyä ja heitti, että joko männän renkaat jumissa tai kannen tiiviste. JOka tapauksessa arveli, että kone on joko avattava -> paljon työtä ja kallista, tai vaihtokone tilattava ja vaihdettava. Onkohan nämä nyt todella ainoat vaihtoehdot viaksi ja korjaukseksi? Mistä vaihtokoneita kannattaisi etsiä (suomesta/ruotsista)?

                      Comment

                      • bmw323it
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1828
                        • N/A

                        Tutkivatko he autoa vai lonkaltako heittivät diagnoosin? Miten he mahtoivat tulla tähän johtopäätökseen? Millaisia vikakoodeja autosta löytyi?

                        Itse en olisi kyllä kuvauksesi perusteella ensimmäiseksi osannut arvata tuollaista vikaa, olisin veikannut jotain anturi- tai valvetronicvikaa tms joka vie auton limp home moodiin.
                        Last edited by bmw323it; 13-03-2020, 12:48.
                        Nyt:
                        BMW 530e (g30)
                        BMW 335i (e90)
                        BMW 323iC (e36)
                        BMW 850i (e31)
                        Golf GTE
                        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                        Comment

                        • Eerikki
                          Newbiemmer
                          • Mar 2020
                          • 13
                          • Helsinki

                          Haistelivat, jotta selkeästi öljy siellä palaa. Ei vikakoodeja (eivät ainakaan maininneet sellaisista, vaikka katsoivat). Tiedustelin, ovatko varmoja, niin totesivat, että öljyä pääsee palotilaan. En osannut tuota kyseenalaistaa.

                          Vaihtoehtoisia diagnooseja kuunnellaan. Mieluiten perustellen.

                          Auto ei mene limp home modeen eikä ilmoita mistään epätavallisesta. Tehot vaan katoaa, kun koittaa kovasti kiihdyttää ja samalla alkaa savu tupruamaan.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Entäs huohotin?

                            Comment

                            • Eerikki
                              Newbiemmer
                              • Mar 2020
                              • 13
                              • Helsinki

                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Entäs huohotin?
                              En ole erityisen tutustunut tekniikkaan, niin en osaa sanoa. Eivät tuolla nyrkkipajassa asiaa maininneet. Voisiko tuo olla jollain tapaa syy siihen, että tehot katoaa ja savuttaa? Jos viittit, niin kerrotko miten, niin pääsen asiassa kartalle.

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by Eerikki View Post
                                En ole erityisen tutustunut tekniikkaan, niin en osaa sanoa. Eivät tuolla nyrkkipajassa asiaa maininneet. Voisiko tuo olla jollain tapaa syy siihen, että tehot katoaa ja savuttaa? Jos viittit, niin kerrotko miten, niin pääsen asiassa kartalle.
                                Hörppää huohottimen kautta öljyä imupuolelle ja se kun päätyy sylinteriin tulee mahdollisesti jopa sytytyskatkoksia.

                                Käy toki kysymässä toinenkin mielipide ennen koneen vaihtoa. Voi olla että tuon saa kuntoon pienemälläkin jumpalla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎