Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5402
    • S:t Karins

    Originally posted by Kenopi_ View Post
    Pitää melkeempä tilata kaikki irrotettavat kannet ja käyttää sisälokari jossain vaiheessa auki, kattelin että schmiedmannilta ainakin saa alkuperäiset vajaalla 60 eurolla
    Mitä itse on näihin kosteusongelmiin törmännyt, niin useasti ei auta muu kuin ottaa se umpio irti ja käteen sekä tutkia "suurennuslasilla" läpi. Monessa umpiossa on ollut halkeama sellaisesa paikassa ettei se paljastu ilman umpion irroitusta. Totta kai kaikki luukut ja niiden tiivisteet/huohottimet ym. pitää ensin käydä huolella läpi.
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • mirrinmurkina
      Bimmer Rookie
      • Jul 2012
      • 161
      • Tuusula

      Originally posted by Vaiq View Post
      Oiskohan kellään ideaa tähän ongelmaan? Ongelman kuvaus kopsattu toiselta foorumilta johon ei kuitenkaan vastausta ole saatu. Ongelman kuvaus tismalleen sama itselläni.

      Näin ongelma ilmenee:

      - lähdettäessä liikkeelle auto pelaa aivan normaalisti
      - kuitenkin oikealle käännettäessä esim. moottoritien rampissa auton veto rupeaa pätkimään – joskus DSC valo vilkkuu joskus ei
      - ajettaessa moottoritiellä noin ensimmäinen vartti sujuu normaalisti joskin terävien kuoppien yli ajaessa tuntuu täräyksessä veto pätkivän
      - jatkettaessa (n. 20-30 km) ajoa ryhtyy myös DSC-valo vilkkumaan ja lopulta rupeaa veto pätkimään niin, ettei ajamista voi jatkaa
      - jos painaa pitkään sitä DTC nappulaa saa luistonrajoituksen pois päältä (kolmio, jonka ympärillä pyöreä nuoli, palaa jatkuvasti) ajoa voi jatkaa normaalisti
      - jos tuon valon kytkee pois nykiminen jatkuu
      - lyhyt pysähdys ja auton sammuttaminen ei tilannetta paranna
      - pitkähkö (15-30min) seisonta ikäänkuin “nollaa” auton ongelmamuistin ja sen jälkeen taas voi ajoa jatkaa seuraavat 15-30 min normaalisti, kunnes ongelmat taas alkavat.
      - oikein “rassatessa” ongelmatilanteessa syttyy myös punaisena se rengaspaineiden (=liian suuri ero pyörien pyörimisnopeuksissa) varotusvalo, jonka saa kyllä sammumaan ohjekirjan mukaisella initialisoinnilla
      Tuo kuulostaa sellaiselta vialta mikä itsellä oli edellisesä autossa. Eli vetonivelissä kiinni olevat abs- pyörintäkehät alkavat ruostua ja turvota. Tällöin kehä ottaa kiinni anturiin ja lopulta hioo anturin pinnan auki. Se antaa virheellistä tietoa dsc- ohjainyksikölle, joka hetkellisesti rajoittaa vetoa ja tämä ilmenee nykimisenä. Luistoneston poiskytkentä auttaa tähän.
      Virallinen tapa korjata tuo on vaihtaa vetoakseli ja anturi, mutta internetissä on myynnissä myös pelkkiä pyörintäkehiä.
      f10 535xi vm2011
      ---
      ex:
      e92 335i vm2007
      e90 320i vm2005
      e46 328CiA vm1999

      Comment

      • Jupi
        Bimmer Rookie
        • Apr 2019
        • 150
        • Tampere

        Saako jotenkin säädettyä ajovalojen päälle menon herkkyyttä, eli milloin vaihtaa pelkistä enkeleistä ajovaloihin? Ajovalot ovat päällä välillä melko kirkkaassakin päivänvalossa, eli pienemmäksi pitäisi saada tuota herkkyyttä.

        Autossa ei ole idriveä, mutta koodaukset onnistuu protool-ohjelmalla tarvittaessa.
        E90 318i -09

        Comment

        • Bössi
          BTCF Member
          • Jul 2010
          • 140
          • Espoo

          Originally posted by Jupi View Post
          Saako jotenkin säädettyä ajovalojen päälle menon herkkyyttä, eli milloin vaihtaa pelkistä enkeleistä ajovaloihin? Ajovalot ovat päällä välillä melko kirkkaassakin päivänvalossa, eli pienemmäksi pitäisi saada tuota herkkyyttä.

          Autossa ei ole idriveä, mutta koodaukset onnistuu protool-ohjelmalla tarvittaessa.
          Ainakin sigun autossa sai Carlylla koodattua niin, että vilkunviiksellä ohjattavasta valikosta pääsee muuttamaan herkkyyttä. En osaa suoraan sanoa vaikuttaako idriven puuttuminen tms. tai onnistuuko protoolilla, mutta ei muuta kuin kokeilemaan.
          Kesä: E36 328i Cabrio -97
          Käyttis: E90 330d xDrive -11

          ex: E87 118d -06, E36 323ti -99, E87 130i -07, E46 325ti -02, E36 328i Touring -95, E36 323i Coupe -96

          Comment

          • Bimmer145
            BTCF Member
            • Jul 2014
            • 343
            • https://t.me/pump_upp

            Originally posted by Bimmer145 View Post
            Ideoita mistä lähteä selvittämään vikaa? Autona e92 m3.

            Ajossa toimii normaalisti, tyhjäkäynnillä alkaa käydä huonosti ja lopulta sammuu. Vikakoodit valittaa liian rikkaasta seoksesta. Kaasuläpät korjattu, tyhjäkäyntiventtiili putsattu, lambdat kunnossa ja tulpat vaihdettu. Puolilämpimänä ei aina käy tyhjäkäyntiä ollenkaan.
            Palataan tähän vielä. Antaa inpalla koodia 275E Lambdaregler Anschlagfehler bank 1 ja 2. Nämä koodit ilmestyy aina kun käy tyhjäkäyntiä hetken hyvin ja sitten meinaa sammua tai sammuu.

            Livedata näyttää tyhjäkäynnillä lambdoille 1.100. Heti käynnistyksen jälkeen hetken 1.400.
            https://t.me/pump_upp

            Comment

            • hood
              Newbiemmer
              • Mar 2020
              • 1
              • Suomi

              E90 330i N52 koneella nakuttaa melko kovaa. Mahdollisesti olen siis kyseistä autoa ostamassa, mutta nakutus häiritsee. Miltäs tuo kuullostaa muiden korvaan? Tyyppivika nakutus vai jotain muuta?

              http://imgur.com/a/A6QCdN3

              Comment

              • kooma
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1016
                • Pikis

                Originally posted by hood View Post
                E90 330i N52 koneella nakuttaa melko kovaa. Mahdollisesti olen siis kyseistä autoa ostamassa, mutta nakutus häiritsee. Miltäs tuo kuullostaa muiden korvaan? Tyyppivika nakutus vai jotain muuta?

                http://imgur.com/a/A6QCdN3
                Äänenlaatu tuossa imgur videossa on niin kuraa että sen perusteella ei osaa sanoa. N52 tyypillistä on että välillä nostajat nakuttaa, kuulee erityisen hyvin tyhjäkäynnillä. Jos kolkottaa kierroksilla niin sitten on parempi jättää kyseinen yksilö väliin. Nostajan nakutus kuulostaa tältä:

                https://www.youtube.com/watch?v=Dbx1M5vZp9c
                Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                Comment

                • Magirus
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 875
                  • Keski-Suomi und Sawo

                  Onko kuinka plausible homma vaihtaa E91 mekaanisiin sporttijakkaroihin istuin- ja selkänojaosat sähköisistä E91 sporttijakkaroista? Molemmissa on lämmitykset.

                  Ei ole tarvetta noille sähkösäätöisille penkeille, mutta ehjät ja siistit nahat olisi kiva päivittää himpun kulahtaneiden kangasmallien tilalle. Tiedän, että sähköistyskin onnistuu muutaman johdon lisäämällä, mutta toisaalta mekaaninen säätö riittää ja ainakin E46 penkit pystyy purkamaan osiksi siten, että vaihtaisi vain itse istuinosat runkoihin.

                  M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                  M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                  M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                  M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                  O: E24 osasia

                  Comment

                  • Juhnukka
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 604
                    • Lohja

                    E91 325-330i ostamassa

                    Nytkun 2020 vuonna uudet tuulet puhaltaa ja mahdollisesti työmatkalle ei tarvitse omaa autoa niin mietteissä on ollut vaihtaa tuo E60 530 D mahdollisesti e91 bensakutoseen niin olisi muutama kysymys näistä.

                    Mitäs tuo E91 onko kuinka tilava lastenistuimen suhteen? Omassa E60 tällä hetkellä istuin kuskin penkin takana ja saa mennä aika polvet suussa, joten onko E91 tilavuudeltaan suurinpiirtein samaa kokoa vai kenties vähän tilavampi? Farkun hyvä puoli nyt olisi että saisi vaunut ja muut takaluukkuun.

                    Perus E91 vikoja taitaa olla takaluukun läpiviennit, abs pumpun moottori, onko muita yleisiä vikapaikkoja?

                    Moottorina miettinyt tuota n52b25 tai n52b30 koneita moottoreina nämä eivät ole kauhean tuttuja, mutta m52-54 koneita on tullut paljon laitettua ja nämä ei varmaan paljolti vikojen suhteen eroa. Kuulemma b25 on kovia syömään öljyjä, mutta olen kuullut että b30 ei olisi tätä ongelmaa johtuen eri männänrenkaista? Mites onko näissä disat samanlaisia että hajoaa ja putoaa sylinteriin ja löytyykö niihin korjaussarjoja samaan tapaan kuin m54? B30 varmaan menohalujen myötä mukavempi ajella? Harkinnut myös jos tuota katselisi käymään viinalla, kun ollut tässä muutama m54 etanolisyöppöä ja halvemmaksi se on tullut bensaan verrattuna.

                    Mites näissä e9x xdrive on yleisesti toiminut että kannattaako jättää kauppaan vai onko pakollinen varuste? Etukardaania ja etuvetareita vissiin syö? Aika moni 330i tahtoo olla xdrive mallia.

                    Lähinnä ruotsista näitä olen katsellut, haussa olisi malli missä nahkapenkit, vakkari, msport, xenonit, mahdollisesti cic mutta ei pakollinen ja kilometrejä se 200 tkm luokkaa.

                    Onko muita varusteita mitä kannattaisi katsella niin ettei jälkikäteen kaduta? Muutamaa on tullut katseltua aktiivivakkarin kanssa, mutta niissä hinnat ovat aika korkealla vielä

                    Paljon tuli kysymyksiä ja toivottavasti tulee myös paljon vastauksia.
                    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8092
                      • Willähde

                      Kyllä tulee apparin penkki aika etee kun takana on lastenistuin. E91 on todella pieni auto sisältä.
                      Rattaita kun käytettiin ni vaikka meni miten rattaat kasaa ni piti ottaa runko yläosasta irti ja taiteilla osat päällekkäin.
                      Jos jotain muuta mukana ni sit piti irrottaa renkaatki rungosta. Ei oo tila-auto millää. E39 farkku tuntuu ton mikroauton jälkee edustusautolta.
                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • Juhnukka
                        BTCF Member
                        • Mar 2014
                        • 604
                        • Lohja

                        Originally posted by peltone View Post
                        Kyllä tulee apparin penkki aika etee kun takana on lastenistuin. E91 on todella pieni auto sisältä.
                        Rattaita kun käytettiin ni vaikka meni miten rattaat kasaa ni piti ottaa runko yläosasta irti ja taiteilla osat päällekkäin.
                        Jos jotain muuta mukana ni sit piti irrottaa renkaatki rungosta. Ei oo tila-auto millää. E39 farkku tuntuu ton mikroauton jälkee edustusautolta.
                        Juujuu tuo e60 takaluukku olisi muuten hyvän kokoinen, mutta se itse reikä mistä lastataan on niin pieni että muijalle melkein pitäis piirtää kartta miten taitella ja kikkailla vaunut sinne

                        Muuten voisi ostaa 5 sarjalaisen bensana, mutta jostain syystä jäänyt omaan päähän fiksaatio että 5 sarja saa olla joko diesel tai iso bensa automaattina molemmat. Kai se on vaan että oman pään mukaan isossa autossa pitää olla vääntävä kone.
                        Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 1795
                          • Turku

                          Laturin vapaakytkin

                          Tarkoitus olisi omasta N54:sta vaihtaa moniurahihna ja sen kiristysrulla ja pari ohjainrullaa. Eräässä vanhassa viestissähttps://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=898 vain mainittiin laturin vapaakytkin vaihdetuksi samalla kertaa. Onkos tuokin kuluvia osia, jotka olisi hyvä vaihtaa näin 110 000 kilometrin jälkeen?

                          Entä mikä erikoistyökalu tuon vapaakytkimen vaihdossa tarvitaan? Semmoinen viittaus kun löytyy mm. täältä: https://www.topautoosat.fi/ina-2386725.html
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1795
                            • Turku

                            Löysin tämmöisen videon missä tuo tarvittava erikoistyökalu vilahtaa kohdassa 1:50 - 2:10.


                            Mistäköhän tuommoinen työkalu löytyy?

                            Vai onko tuohon jokin muu konsti?
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • Jupi
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2019
                              • 150
                              • Tampere

                              Originally posted by Silmaauki View Post
                              Löysin tämmöisen videon missä tuo tarvittava erikoistyökalu vilahtaa kohdassa 1:50 - 2:10.


                              Mistäköhän tuommoinen työkalu löytyy?

                              Vai onko tuohon jokin muu konsti?
                              Onkohan BMW:llä joku oma systeeminsä vai irtoaisiko näillä yleisillä työkaluilla? Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/8040...usarja-13-osaa tai https://toolfin.com/us-pro-laturin-v...n-tyokalu.html
                              E90 318i -09

                              Comment

                              • Silmaauki
                                BTCF Member
                                • Jan 2015
                                • 1795
                                • Turku

                                Mä yritin jo Motonetista etsiä, mutten löytänyt aiemmin mitään. Ongelma oli siinä etten ihan tiennyt millä nimellä olisin tuota hakenut. Nyt löysin sitten Fiksukseltakin pari erilaista sarjaa.

                                Nuo linkkaamasi näyttävät erehdyttävästi ihan samalta sarjalta.

                                Boschin laturi autossa on, joten kaipa se on jotain yleistä mallia. Mä taidan laittaa sen vapaakytkmen tilaukseen ja kun se tulee, niin sen kanssa voi mennä työkaluja katsomaan, että mistä löytyy sopiva.
                                E93 335i Aarre, Montego blue
                                E90 318i talvipulkka

                                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎