Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335i (N54) viritys part IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1788
    • Turku

    Miten tuo ilmanoton ilman lämpötilan kasvu vaikuttaa yleisellä tasolla turbon toimintaan? Onko tästä jotain for-dummies opasta tai pystyykö joku sen lyhyesti selittämään?
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • palze
      BTCF Member
      • Apr 2018
      • 77
      • Helsinki

      Originally posted by tryffis View Post
      Nyt kyllä puhuin täysin omista kokemuksista suomen keleissä eri kartoilla.

      Jos nyt pilkkua viilataan niin nuo vaatimukset ei ole mitään pelkkiä suosituksia, vaan kartta on rakennettu siltä pohjalta että kyseiset osat ovat autossa. En väitä etteikö auto toimisi viileinä syyskeleinä, tai kesälläkin jos pintakaasulla vaan ajelee. Kun Suomessakin 30 asteen kesäkeleillä innostuu ajamaan, niin korjauskäyrät sylintereissä kimpoaa.

      Saatte tunkea vaikka 25psi kartan autoonne jos mieli halajaa, mutta itsellä lähtökohta että ensin perusta ja sitten teho.
      Kyllä ne pelkkiä suosituksia on, vaikka miten viilaisi pilkkua.

      Pakopaineista (kannattaa lukea ajatuksella myös Wedgen viimeinen lause, joka pitää harvinaisen hyvin paikkaansa): https://www.e90post.com/forums/showp...9&postcount=13

      FMIC-tarpeesta: https://www.n54tech.com/forums/showp...70&postcount=3

      Siihen on siis syynsä, miksi MHD:n materiaaleissa DP:t ja FMIC on "recommended" mutta vastaavasti päivitetty bensapumppu E50-kartalla "required".

      Mikään yllä mainittu ei suinkaan tarkoita, etteikö katittomat downpipet ja päivitetty välijäähy kannattaisi. Varsinkin kun DP:t hankkimalla pystyy tekemään jopa voittoa (toki mahdolliset asennuskulut erikseen): Uudet katittomat maksaa vähemmän mitä alkuperäisistä saa kierrättämällä ne kotimaassa tai myymällä Ebayssa.

      Originally posted by hpniemi View Post
      Esim. MHD stage 1+ jossa fmic suosituksena, suositus perustuu siihen, että jos käyt radalla tms. niin välijäähy on käytännössä pakollinen, koska lämmöt nousee parilla kunnon vedolla jo 60+ lämpimänä kesäpäivänä Suomessakin.
      Radalla se onkin pakollinen, ei sitä kukaan ole tietääkseni kiistänyt. Mutta kuten alla yritin sanoa, en epäile yhtään, etteikö esim. tommyleen auto toimisi vakiokamoilla 2+-softalla ihan hyvin ns. peruskäytössä.

      Originally posted by palze
      Tuossa nyt taidettiin kopioida lähinnä jenkkifoorumeiden juttuja. Kelit on sen verran eri Suomessa kuin jossain Texasissa, että täällä vakiovälijäähykin toimii valtaosan vuodesta katukäytössä ihan kohtuullisesti.
      Last edited by palze; 15-09-2020, 23:08.

      Comment

      • tryffis
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 271
        • Vantaa

        Originally posted by palze View Post
        Kyllä ne pelkkiä suosituksia on, vaikka miten viilaisi pilkkua.

        .
        Osaltani asiaa on nyt hölätty riittämiin, turha mutu-vääntö kun ei selkeästi samansuuntaista näkökulmaa asiaan löydy.

        Jokatapauksessa alkuperäiselle kyselijälle suosituksena ostaa monitoring moduuli kylkeen, ihan paikallaan arvojen seuranta alkuun kun tuolle virittelyn tielle lähtee kartasta riippumatta.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3517
          • Raisio

          Kyl se vaan niin menee jos lähden tehonälkää ruokkimaan, täl kuitenkin pakko välillä päästä radalle, joten isompi cooleri tuntuu heti alkuun tärkeältä. Onks noista ollut sivuoireita talvipakkasilla?
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • tryffis
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 271
            • Vantaa

            Originally posted by Silmaauki View Post
            Miten tuo ilmanoton ilman lämpötilan kasvu vaikuttaa yleisellä tasolla turbon toimintaan? Onko tästä jotain for-dummies opasta tai pystyykö joku sen lyhyesti selittämään?

            Tuo iat on siis välijäähdyttimen jälkeisestä ahtoputkesta mitattu lämpö. Ei sillä turbon toimintaan ole juuri merkitystä, se ahtaminen sen ilman kuumentaa. Moottoriin sillä onkin sitten jo iso vaikutus.

            Mitä viileämpää ilmaa = enemmän happea = enemmän tehoa. Kun sylinteri pysyy viileämpänä saadaan enemmän ennakkoa ilman nakutusta = tehoa.

            Edit:
            Ymmärtääkseni dme alkaa korjaamaan tuota ajotuskäyrää jo ennenkuin nakutusta tapahtuu, pelkän iat:n perusteella ja vasta kun anturi tunnistaa koputusta niin alkaa näkymään korjauksina logissa. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
            Last edited by tryffis; 15-09-2020, 23:51.

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1788
              • Turku

              Eli kun lämpötila nousee, niin samassa tilavuudessa on vähemmän happea. Tämä oli ihan hyvä for-dummies infopläjäys.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • hpniemi
                BTCF Member
                • Feb 2020
                • 97
                • Järvenpää

                Tottakai toimii, se on kiinni siitä miten ajaa, sitä yritin itse puolestani sanoa. Kuitenkin jos 2+ tehoja haluaa käyttää, sahaa omaa oksaansa ellei tue viritystä vähintäänkin tulpilla ja ahtoputkella,mutta jos autolla ajetaan mummoa kirkkoon, se kyllä toimii.

                Originally posted by palze View Post
                Radalla se onkin pakollinen, ei sitä kukaan ole tietääkseni kiistänyt. Mutta kuten alla yritin sanoa, en epäile yhtään, etteikö esim. tommyleen auto toimisi vakiokamoilla 2+-softalla ihan hyvin ns. peruskäytössä.

                Comment

                • Kaimu
                  BTCF Member
                  • Nov 2011
                  • 464
                  • Turun kupeessa

                  Kokemuksia tuosta Helixin overdrive hpfp pumppumodista?
                  Tuotto tuntuu valmistajan mukaan riittävän mukavan pitkälle.
                  Kellään täälläpäin maailmaa käytössä?
                  sigpic

                  E82 n55

                  Comment

                  • P33P33
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2015
                    • 181
                    • Kellokoski

                    Originally posted by Kaimu View Post
                    Kokemuksia tuosta Helixin overdrive hpfp pumppumodista?
                    Tuotto tuntuu valmistajan mukaan riittävän mukavan pitkälle.
                    Kellään täälläpäin maailmaa käytössä?

                    Mulla ollu nyt vajaan vuoden verran kiinni. Hyvin on pelittäny. Vaatii myös riittävästi soppaa tankista, että kokonaisuus toimii. 560hv pyöriltä mitattu pelkällä etanolilla ja ei ainakaan vielä näy merkkejä tuoton hiipumisesta.



                    Tästä voi vakoilla logia.

                    -Imukanavien putsaukset pähkinäpuhalluksella ja n54, n55, s55, b58, s58 ja s63 custom softat(Map switch ja flex fuel) MHDn kautta. Onnistuu myös n54 turbojen vaihdot yms. www.pperformance.fi

                    Comment

                    • Kaimu
                      BTCF Member
                      • Nov 2011
                      • 464
                      • Turun kupeessa

                      Originally posted by P33P33 View Post
                      Mulla ollu nyt vajaan vuoden verran kiinni. Hyvin on pelittäny. Vaatii myös riittävästi soppaa tankista, että kokonaisuus toimii. 560hv pyöriltä mitattu pelkällä etanolilla ja ei ainakaan vielä näy merkkejä tuoton hiipumisesta.



                      Tästä voi vakoilla logia.

                      https://datazap.me/u/pekkapalo/e85-r...-21-22&solo=21
                      Mahtavaa.
                      Itsellä alkupään n55 missä sama hpfp kuin n54 ja isompi hyrrä tietysti mielessä.
                      Eli jos sille tielle lähtee niin omaan mieleen tuo on fiksuin tapa saada paketti toimimaan juuri tuohon teholuokkaan.
                      Ei oikein kiinnosta nämä Lisäsuuttimet yms viritykset.
                      sigpic

                      E82 n55

                      Comment

                      • strmix
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 65
                        • Helsinki

                        Originally posted by P33P33 View Post
                        Mulla ollu nyt vajaan vuoden verran kiinni. Hyvin on pelittäny. Vaatii myös riittävästi soppaa tankista, että kokonaisuus toimii. 560hv pyöriltä mitattu pelkällä etanolilla ja ei ainakaan vielä näy merkkejä tuoton hiipumisesta.



                        Tästä voi vakoilla logia.

                        https://datazap.me/u/pekkapalo/e85-r...-21-22&solo=21
                        Minkälainen setuppi sulla on, kun yli 30 psi ahtojakin?
                        Kellari on varmaan vahvistettu?
                        Ex Bmw e91 335d - 400hv
                        Bmw E91 335i - 500hv

                        E- ja F-sarjan viritysohjelmat foorumilaisille.

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3517
                          • Raisio

                          Pitäs jossain xhp muokattua automaattia ajaa kun tota suositellaan.

                          Mielestäni vakio-ohjelmalla sporttipuolta käyttäen jo aika jämäkkä.

                          Toki nyt tällä vajaatehoisella ajaa ja muutenkin suuren ajan kuin vanha mummo niin ei parempaa täs vaiheessa kaipaa.

                          Muutenkin tää 6hp....iso harppaus 5hp... kuminauhoihin nähden
                          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                          Comment

                          • Niklas335i
                            Newbiemmer
                            • Oct 2019
                            • 9
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            Originally posted by ritariässä View Post
                            Pitäs jossain xhp muokattua automaattia ajaa kun tota suositellaan.

                            Mielestäni vakio-ohjelmalla sporttipuolta käyttäen jo aika jämäkkä.

                            Toki nyt tällä vajaatehoisella ajaa ja muutenkin suuren ajan kuin vanha mummo niin ei parempaa täs vaiheessa kaipaa.

                            Muutenkin tää 6hp....iso harppaus 5hp... kuminauhoihin nähden
                            Xhp stage 3 ainakin eroa kuin yöllä ja päivällä vakioon verrattuna, lisäksi jos tykkää leikkiä niin voi vetää rajoitinta vasten eikä vaihda isommalle. Iso suositus stage kolmoselle

                            Comment

                            • P33P33
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2015
                              • 181
                              • Kellokoski

                              Originally posted by strmix View Post
                              Minkälainen setuppi sulla on, kun yli 30 psi ahtojakin?
                              Kellari on varmaan vahvistettu?
                              Koneelle ei oo tehty mitään. Kaikki ympäriltä onkin oikeestaan päivitetty. Turbot on fin turbon heidän stage 3:set muokattuna vielä isommalla kompura siivellä. Pakopesät edelleen vakiokokoiset ja niihin niin suuri turbiiniakseli kun mahdollista. Kompurasiipi on Garrettin profiililla oleva 19T kokoluokan billetti.
                              Taitaa olla ainoat tällä hetkellä mitä he ovat tehneet. Pakopainenipat on myös asennettu, mutta en ole ehtinyt vielä niitä mittailemaan.
                              -Imukanavien putsaukset pähkinäpuhalluksella ja n54, n55, s55, b58, s58 ja s63 custom softat(Map switch ja flex fuel) MHDn kautta. Onnistuu myös n54 turbojen vaihdot yms. www.pperformance.fi

                              Comment

                              • Silmaauki
                                BTCF Member
                                • Jan 2015
                                • 1788
                                • Turku

                                Originally posted by ritariässä View Post
                                Pitäs jossain xhp muokattua automaattia ajaa kun tota suositellaan.

                                Mielestäni vakio-ohjelmalla sporttipuolta käyttäen jo aika jämäkkä.

                                Toki nyt tällä vajaatehoisella ajaa ja muutenkin suuren ajan kuin vanha mummo niin ei parempaa täs vaiheessa kaipaa.

                                Muutenkin tää 6hp....iso harppaus 5hp... kuminauhoihin nähden
                                Mulla on xhp stage 3 omassa. Kiinnostaako vertailla?
                                E93 335i Aarre, Montego blue
                                E90 318i talvipulkka

                                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎