Miten tuo ilmanoton ilman lämpötilan kasvu vaikuttaa yleisellä tasolla turbon toimintaan? Onko tästä jotain for-dummies opasta tai pystyykö joku sen lyhyesti selittämään?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW 335i (N54) viritys part IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
-
-
Originally posted by tryffis View PostNyt kyllä puhuin täysin omista kokemuksista suomen keleissä eri kartoilla.
Jos nyt pilkkua viilataan niin nuo vaatimukset ei ole mitään pelkkiä suosituksia, vaan kartta on rakennettu siltä pohjalta että kyseiset osat ovat autossa. En väitä etteikö auto toimisi viileinä syyskeleinä, tai kesälläkin jos pintakaasulla vaan ajelee. Kun Suomessakin 30 asteen kesäkeleillä innostuu ajamaan, niin korjauskäyrät sylintereissä kimpoaa.
Saatte tunkea vaikka 25psi kartan autoonne jos mieli halajaa, mutta itsellä lähtökohta että ensin perusta ja sitten teho.
Pakopaineista (kannattaa lukea ajatuksella myös Wedgen viimeinen lause, joka pitää harvinaisen hyvin paikkaansa): https://www.e90post.com/forums/showp...9&postcount=13
FMIC-tarpeesta: https://www.n54tech.com/forums/showp...70&postcount=3
Siihen on siis syynsä, miksi MHD:n materiaaleissa DP:t ja FMIC on "recommended" mutta vastaavasti päivitetty bensapumppu E50-kartalla "required".
Mikään yllä mainittu ei suinkaan tarkoita, etteikö katittomat downpipet ja päivitetty välijäähy kannattaisi. Varsinkin kun DP:t hankkimalla pystyy tekemään jopa voittoa (toki mahdolliset asennuskulut erikseen): Uudet katittomat maksaa vähemmän mitä alkuperäisistä saa kierrättämällä ne kotimaassa tai myymällä Ebayssa.
Originally posted by hpniemi View PostEsim. MHD stage 1+ jossa fmic suosituksena, suositus perustuu siihen, että jos käyt radalla tms. niin välijäähy on käytännössä pakollinen, koska lämmöt nousee parilla kunnon vedolla jo 60+ lämpimänä kesäpäivänä Suomessakin.
Originally posted by palzeTuossa nyt taidettiin kopioida lähinnä jenkkifoorumeiden juttuja. Kelit on sen verran eri Suomessa kuin jossain Texasissa, että täällä vakiovälijäähykin toimii valtaosan vuodesta katukäytössä ihan kohtuullisesti.Last edited by palze; 15-09-2020, 23:08.
Comment
-
-
Originally posted by palze View PostKyllä ne pelkkiä suosituksia on, vaikka miten viilaisi pilkkua.
.
Jokatapauksessa alkuperäiselle kyselijälle suosituksena ostaa monitoring moduuli kylkeen, ihan paikallaan arvojen seuranta alkuun kun tuolle virittelyn tielle lähtee kartasta riippumatta.
Comment
-
-
Originally posted by Silmaauki View PostMiten tuo ilmanoton ilman lämpötilan kasvu vaikuttaa yleisellä tasolla turbon toimintaan? Onko tästä jotain for-dummies opasta tai pystyykö joku sen lyhyesti selittämään?
Tuo iat on siis välijäähdyttimen jälkeisestä ahtoputkesta mitattu lämpö. Ei sillä turbon toimintaan ole juuri merkitystä, se ahtaminen sen ilman kuumentaa. Moottoriin sillä onkin sitten jo iso vaikutus.
Mitä viileämpää ilmaa = enemmän happea = enemmän tehoa. Kun sylinteri pysyy viileämpänä saadaan enemmän ennakkoa ilman nakutusta = tehoa.
Edit:
Ymmärtääkseni dme alkaa korjaamaan tuota ajotuskäyrää jo ennenkuin nakutusta tapahtuu, pelkän iat:n perusteella ja vasta kun anturi tunnistaa koputusta niin alkaa näkymään korjauksina logissa. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.Last edited by tryffis; 15-09-2020, 23:51.
Comment
-
-
Eli kun lämpötila nousee, niin samassa tilavuudessa on vähemmän happea. Tämä oli ihan hyvä for-dummies infopläjäys.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Tottakai toimii, se on kiinni siitä miten ajaa, sitä yritin itse puolestani sanoa. Kuitenkin jos 2+ tehoja haluaa käyttää, sahaa omaa oksaansa ellei tue viritystä vähintäänkin tulpilla ja ahtoputkella,mutta jos autolla ajetaan mummoa kirkkoon, se kyllä toimii.
Originally posted by palze View PostRadalla se onkin pakollinen, ei sitä kukaan ole tietääkseni kiistänyt. Mutta kuten alla yritin sanoa, en epäile yhtään, etteikö esim. tommyleen auto toimisi vakiokamoilla 2+-softalla ihan hyvin ns. peruskäytössä.
Comment
-
-
Originally posted by Kaimu View PostKokemuksia tuosta Helixin overdrive hpfp pumppumodista?
Tuotto tuntuu valmistajan mukaan riittävän mukavan pitkälle.
Kellään täälläpäin maailmaa käytössä?
Mulla ollu nyt vajaan vuoden verran kiinni. Hyvin on pelittäny. Vaatii myös riittävästi soppaa tankista, että kokonaisuus toimii. 560hv pyöriltä mitattu pelkällä etanolilla ja ei ainakaan vielä näy merkkejä tuoton hiipumisesta.
Tästä voi vakoilla logia.
-Imukanavien putsaukset pähkinäpuhalluksella ja n54, n55, s55, b58, s58 ja s63 custom softat(Map switch ja flex fuel) MHDn kautta. Onnistuu myös n54 turbojen vaihdot yms. www.pperformance.fi
Comment
-
-
Originally posted by P33P33 View PostMulla ollu nyt vajaan vuoden verran kiinni. Hyvin on pelittäny. Vaatii myös riittävästi soppaa tankista, että kokonaisuus toimii. 560hv pyöriltä mitattu pelkällä etanolilla ja ei ainakaan vielä näy merkkejä tuoton hiipumisesta.
Tästä voi vakoilla logia.
https://datazap.me/u/pekkapalo/e85-r...-21-22&solo=21
Itsellä alkupään n55 missä sama hpfp kuin n54 ja isompi hyrrä tietysti mielessä.
Eli jos sille tielle lähtee niin omaan mieleen tuo on fiksuin tapa saada paketti toimimaan juuri tuohon teholuokkaan.
Ei oikein kiinnosta nämä Lisäsuuttimet yms viritykset.sigpic
E82 n55
Comment
-
-
Originally posted by P33P33 View PostMulla ollu nyt vajaan vuoden verran kiinni. Hyvin on pelittäny. Vaatii myös riittävästi soppaa tankista, että kokonaisuus toimii. 560hv pyöriltä mitattu pelkällä etanolilla ja ei ainakaan vielä näy merkkejä tuoton hiipumisesta.
Tästä voi vakoilla logia.
https://datazap.me/u/pekkapalo/e85-r...-21-22&solo=21
Kellari on varmaan vahvistettu?Ex Bmw e91 335d - 400hv
Bmw E91 335i - 500hv
E- ja F-sarjan viritysohjelmat foorumilaisille.
Comment
-
-
Pitäs jossain xhp muokattua automaattia ajaa kun tota suositellaan.
Mielestäni vakio-ohjelmalla sporttipuolta käyttäen jo aika jämäkkä.
Toki nyt tällä vajaatehoisella ajaa ja muutenkin suuren ajan kuin vanha mummo niin ei parempaa täs vaiheessa kaipaa.
Muutenkin tää 6hp....iso harppaus 5hp... kuminauhoihin nähdenG30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostPitäs jossain xhp muokattua automaattia ajaa kun tota suositellaan.
Mielestäni vakio-ohjelmalla sporttipuolta käyttäen jo aika jämäkkä.
Toki nyt tällä vajaatehoisella ajaa ja muutenkin suuren ajan kuin vanha mummo niin ei parempaa täs vaiheessa kaipaa.
Muutenkin tää 6hp....iso harppaus 5hp... kuminauhoihin nähden
Comment
-
-
Originally posted by strmix View PostMinkälainen setuppi sulla on, kun yli 30 psi ahtojakin?
Kellari on varmaan vahvistettu?
Taitaa olla ainoat tällä hetkellä mitä he ovat tehneet. Pakopainenipat on myös asennettu, mutta en ole ehtinyt vielä niitä mittailemaan.-Imukanavien putsaukset pähkinäpuhalluksella ja n54, n55, s55, b58, s58 ja s63 custom softat(Map switch ja flex fuel) MHDn kautta. Onnistuu myös n54 turbojen vaihdot yms. www.pperformance.fi
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostPitäs jossain xhp muokattua automaattia ajaa kun tota suositellaan.
Mielestäni vakio-ohjelmalla sporttipuolta käyttäen jo aika jämäkkä.
Toki nyt tällä vajaatehoisella ajaa ja muutenkin suuren ajan kuin vanha mummo niin ei parempaa täs vaiheessa kaipaa.
Muutenkin tää 6hp....iso harppaus 5hp... kuminauhoihin nähdenE93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
Comment