E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cunttory
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Mä en saa tuota esikiristyksen vapautusta liikahtamaankaan. Yritin ohjeen mukaan myös työntää sitä hieman sivulle (kummallekin) mutta ei liiku. Ei sitten milliäkään.
    Onhan kahva ihan ala-asennossa?

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by schwarze View Post
    Käsijarrun automaattisäätö on tosiaan kahvan puolella. Tehtaan ohje neuvoo vapauttamaan vaijerin esikiristyksen ennen käsijarrukenkien säätöä, että varmistutaan vaijeri varmasti on löysällä. Tässä yksi ohje aiheesta.
    Mä en saa tuota esikiristyksen vapautusta liikahtamaankaan. Yritin ohjeen mukaan myös työntää sitä hieman sivulle (kummallekin) mutta ei liiku. Ei sitten milliäkään.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Mutta miksi ne pitää vaihtaa siniseen jos mitään vuotoa tms vikaa ei ole?
    Sitä pitää kysyä auton omistajalta, mut yksi syy nyt oli, että jostain syystä esim halpis punainen jäähdytinneste voi "syövyttää" muoviosia, en ole varma johtuuko sitten niistä muoviosista.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Mielenkiinnosta kysyn eli auto 2008 335, n54 moottorilla. Nyt punaiset jäähdytysnesteet, niin eikö Bmw jo käyttänyt tuolloin sinistä, jos on ihmettelen vaan, miksi punaiset laitettu. Mut itse vaihto, suhteellisen helpolta hommalta vaikuttaa, mut sieltä pitää vaan saada kaikki punaiset pois, niin jos vedellä huutelee, mut kun taas olen kuullut että tarvisi olla jäähdytinnestettä, että voitelee vesipumppua:think
    Bemari on käyttänyt tuota sinistä tosiaan. Mahdankohan muistella oikein että tuo punainen neste omaa paremman lämmönjohtokyvyn eli teoriassa jäähdyttää paremmin. Endurovehkeissä tuota aikoinaan käytin. Mutta miksi ne pitää vaihtaa siniseen jos mitään vuotoa tms vikaa ei ole?

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Mielenkiinnosta kysyn eli auto 2008 335, n54 moottorilla. Nyt punaiset jäähdytysnesteet, niin eikö Bmw jo käyttänyt tuolloin sinistä, jos on ihmettelen vaan, miksi punaiset laitettu. Mut itse vaihto, suhteellisen helpolta hommalta vaikuttaa, mut sieltä pitää vaan saada kaikki punaiset pois, niin jos vedellä huutelee, mut kun taas olen kuullut että tarvisi olla jäähdytinnestettä, että voitelee vesipumppua:think

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Käsijarrun automaattisäätö on tosiaan kahvan puolella. Tehtaan ohje neuvoo vapauttamaan vaijerin esikiristyksen ennen käsijarrukenkien säätöä, että vaijeri varmasti on löysällä. Tässä yksi ohje aiheesta.
    Last edited by schwarze; 11-03-2021, 08:00. Reason: Typo

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Cunttory View Post
    Ei ole säätöä kahvan päässä, ainoastaan vaijerin löysäys. Kehiminen onnistuu ilman sitä kahvan jousen lukitustakin. Sinulla on todennäköisesti jarrukengät lasittuneet pinnoiltaan. Miten lie sulat tiet rannikolla, pitäis ajella ~50kmh nopeudella käsijarru päällä vaikka 100m kerrallaan monta vetoa, sitten koettaa kehiä.

    Katsoisin kyllä kenkien pinnat, kun kuitenkin niin helposti saa levyn pois. Jarrusatula kokonaisena 2 kpl 16?mm pultteja ja levy 5?mm kuusiokololla kiinni. Tuossa kohtaa joskus se käsijarruvaijerin löysäys auttaa levyn irrotuksessa. Ylipäätään jos jarrun saa kehittyä ilman rengasta silleen että levy ei pyöri ilman lukitusta yhtään kohtuu voimalla, siitä pari naksua löysälle että levy pyörii taas vapaasti, niin yleensä katsastuskelpoinen tulee.
    Tää lasittuminen voi olla yksi juurisyy. Pitää kokeilla tuota käsijarrun päälläpitoa vauhdissa muutaman kerran ja sitten uudestaan säätämään.

    Leave a comment:


  • Cunttory
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Hmmm... kaikissa noissa katsomissani videoissa todettiin, ettei siinä kahvan päässä olisi mitään säädettävää. Pitää nyt sitten kahlata lisää videoita, että mitä siellä kahvan puolella olisi säädettävää. Se on toki mainittu, että kahva pitää olla säädettäessä alhaalla.

    Pitää kahlata lisää läpi noita videoita. Jos joku löytää hyvän tähän liittyvän videon, niin linkki olisi kiva saada.
    Ei ole säätöä kahvan päässä, ainoastaan vaijerin löysäys. Kehiminen onnistuu ilman sitä kahvan jousen lukitustakin. Sinulla on todennäköisesti jarrukengät lasittuneet pinnoiltaan. Miten lie sulat tiet rannikolla, pitäis ajella ~50kmh nopeudella käsijarru päällä vaikka 100m kerrallaan monta vetoa, sitten koettaa kehiä.

    Katsoisin kyllä kenkien pinnat, kun kuitenkin niin helposti saa levyn pois. Jarrusatula kokonaisena 2 kpl 16?mm pultteja ja levy 5?mm kuusiokololla kiinni. Tuossa kohtaa joskus se käsijarruvaijerin löysäys auttaa levyn irrotuksessa. Ylipäätään jos jarrun saa kehittyä ilman rengasta silleen että levy ei pyöri ilman lukitusta yhtään kohtuu voimalla, siitä pari naksua löysälle että levy pyörii taas vapaasti, niin yleensä katsastuskelpoinen tulee.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by baku View Post
    Niin siis tuossa on ensiarvoisen tärkeää, että vaihdekepin päästä löysätään vaijereita sen verran, että rummussa linkku on varmasti perusasennossaan.
    E92 vielä säätämättä, mutta E39 monta kertaa säädellyt ja kahvan puolelta tosiaan vaan aina tarkistanut että kahva alhaalla vaijerit on löysällä ja se pieni välys on molemmille sama. Eihän niitä tartte lisää löysätä jos näin jo on. Kerran oli kuitenkin vika siellä kahvan puolella, eli sieltä oli säätömutteri päässyt löystymään.

    Originally posted by baku View Post
    Kun säätäessä alkaa rumpua pyöritellessä tuntua vastusta, niin ei se kyllä pitäisi montaa naksua mennä ennenkuin on niin jumissa että ei levystä pyörittämällä enää liiku
    Näin on. Ja itekin todennut helpommaksi saada pyörittelyyn tuntumaa rengas paikallaan.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Hmmm... kaikissa noissa katsomissani videoissa todettiin, ettei siinä kahvan päässä olisi mitään säädettävää. Pitää nyt sitten kahlata lisää videoita, että mitä siellä kahvan puolella olisi säädettävää. Se on toki mainittu, että kahva pitää olla säädettäessä alhaalla.

    Pitää kahlata lisää läpi noita videoita. Jos joku löytää hyvän tähän liittyvän videon, niin linkki olisi kiva saada.
    Itekkin vaihtelin kaikki rojut takajarruihin. Kahvanpuolelle koskematta rummusta vain säädin. Hyvin on katsurille kelvannut.

    Sieltä kahvanpuolelta pitäisi vissiin se jousi painaa meisselillä "vapaa asentoon", mitä en itse tosiaan tehnyt.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by baku View Post
    Niin siis tuossa on ensiarvoisen tärkeää, että vaihdekepin päästä löysätään vaijereita sen verran, että rummussa linkku on varmasti perusasennossaan. Tai toki tuon näkee siinä vaiheessa jos/kun levy on irti.

    Kun säätäessä alkaa rumpua pyöritellessä tuntua vastusta, niin ei se kyllä pitäisi montaa naksua mennä ennenkuin on niin jumissa että ei levystä pyörittämällä enää liiku
    Hmmm... kaikissa noissa katsomissani videoissa todettiin, ettei siinä kahvan päässä olisi mitään säädettävää. Pitää nyt sitten kahlata lisää videoita, että mitä siellä kahvan puolella olisi säädettävää. Se on toki mainittu, että kahva pitää olla säädettäessä alhaalla.

    Pitää kahlata lisää läpi noita videoita. Jos joku löytää hyvän tähän liittyvän videon, niin linkki olisi kiva saada.

    Leave a comment:


  • baku
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Mä olen nyt yrittänyt säätää niitä käsijarrun rumpujarruja jo pariin kertaan. Muutamia videoitakin olen katsonut, mutta en oo lainkaan varma, että ne on yhtään paremmat kuin alunperin. Ekan yrityksen jälkeen ne oli ainakin huonommat kuin alunperin.

    Nyt tokalla kerralla tein niin, etten ottanut vannetta pois, vaan otin vain sen yhden pultin, josta säätöä tein. Kun koko renkaasta saa käsin pyörittää, niin siihen saa vähän enemmän vääntöä. Ekalla kerralla vanteet oli pois ja pyörittelin sitä jarrulevyä ja siinä sain sen mielestäni jo aika tahmeaksi. Samalla kireydellä renkaasta pyörittäen ei juurikaan jarruta.

    Noista vidoeoista ei mulle ihan selviä, että kuinka kovalla voimalla vääntäessä sen pitäisi lukittua kun säädön on pistänyt tappiin. Osaakos joku vähän neuvoa lisää? Siitä kun rengas ei enää pyöri ihan vapaasti, niin saa edelleen aika paljon sitä säätömutteria pyöritellä eikä rengas vieläkään lukitu käsin pyörittäessä. Videoista taas ymmrsin, että siinä on vain muutaman naksauksen ero, kun rengas pyörii vapaasti tai se lukittuu.
    Niin siis tuossa on ensiarvoisen tärkeää, että vaihdekepin päästä löysätään vaijereita sen verran, että rummussa linkku on varmasti perusasennossaan. Tai toki tuon näkee siinä vaiheessa jos/kun levy on irti.

    Kun säätäessä alkaa rumpua pyöritellessä tuntua vastusta, niin ei se kyllä pitäisi montaa naksua mennä ennenkuin on niin jumissa että ei levystä pyörittämällä enää liiku

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    Oli se kyllä vähän aikaa vievämpi homma tosiaan kuin alunperin ajattelin, mutta ei mikään paha rasti. Ainoa tenkkapoo tuli kun piti kesken homman lähteä hakemaan Motonetista E12-hylsyä sen alatukilaakerin irroitusta varten
    Lähti kyllä hyvin tuo alatukilaakeri iskarin mukana tuolla neuvomallasi keinolla, samalla säästy sen alamutterin avaamisen vaivalta.
    Hyvä, että homma onnistui helposti.

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Vaihdoin tänään noi iskarit. Tämmöiselle ensikertalaiselle "8 mutterin/pultin" irroitus ja kiinnitys ei ollut mitään ihan läpihuutojuttu. Aikaa meni tunteja, muta oasn ajasta käytin toki käsijarrun säätöön - joka meni ihan persiilleen). Semmoinen huomio tuli tehtyä, että kun tuon alatukilaakerin vaihtaa, niin ei kannata irrottaa ensin iskaria ja vasta sitten sitä laakeria. Sitä on meinaan aika paskamaista yrittää kaivaa siitä kolosta, josta se ei tuu kuin tietyssä asennossa ja kunnolla rykäisemällä. Aikani sitä ekan puolen tukilaakeria turhaan revittyäni (pultit toki irti) siirryin toiselle puolelle ja aattelin että ehkä sieltä lähtee helpommin. No, sitä irrotellessa tuli vielä mieleen, että jos mä irrotan ne tukilaakerin pultit, mutta jätän iskarin kiinni siihen , niin nousisko se helposti iskarin mukana ylös. Nousihan se.
    Oli se kyllä vähän aikaa vievämpi homma tosiaan kuin alunperin ajattelin, mutta ei mikään paha rasti. Ainoa tenkkapoo tuli kun piti kesken homman lähteä hakemaan Motonetista E12-hylsyä sen alatukilaakerin irroitusta varten
    Lähti kyllä hyvin tuo alatukilaakeri iskarin mukana tuolla neuvomallasi keinolla, samalla säästy sen alamutterin avaamisen vaivalta.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Mä olen nyt yrittänyt säätää niitä käsijarrun rumpujarruja jo pariin kertaan. Muutamia videoitakin olen katsonut, mutta en oo lainkaan varma, että ne on yhtään paremmat kuin alunperin. Ekan yrityksen jälkeen ne oli ainakin huonommat kuin alunperin.

    Nyt tokalla kerralla tein niin, etten ottanut vannetta pois, vaan otin vain sen yhden pultin, josta säätöä tein. Kun koko renkaasta saa käsin pyörittää, niin siihen saa vähän enemmän vääntöä. Ekalla kerralla vanteet oli pois ja pyörittelin sitä jarrulevyä ja siinä sain sen mielestäni jo aika tahmeaksi. Samalla kireydellä renkaasta pyörittäen ei juurikaan jarruta.

    Noista vidoeoista ei mulle ihan selviä, että kuinka kovalla voimalla vääntäessä sen pitäisi lukittua kun säädön on pistänyt tappiin. Osaakos joku vähän neuvoa lisää? Siitä kun rengas ei enää pyöri ihan vapaasti, niin saa edelleen aika paljon sitä säätömutteria pyöritellä eikä rengas vieläkään lukitu käsin pyörittäessä. Videoista taas ymmrsin, että siinä on vain muutaman naksauksen ero, kun rengas pyörii vapaasti tai se lukittuu.

    Leave a comment:

Working...
X