Originally posted by HTK12
View Post
E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia X
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Silmaauki View PostTuo mitä mainitsit suurimmaksi työksi lienee mulle se showstopperi. Olen yrittänyt tuota kaapelia etsiä realoem:stä. Tämän lähemmäksi en oikein pääse:
https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=61_2010
Tuossa kuvassa tuo flektin liitin näkyy ilmeisimmin harmaana osan 4 (punainen) keskeltä lähtevänä haarana. Siinäkin on kaksi vaihtoehtoa. Haku sillä varaosanumerolla ei oikein tuottanut semmoisia kuvia, jotka auttaisivat.
Se mihin toi johtohärdelli tämän johdotuksen osalta päättyy lienee tässä kuvassa näkyvä rele: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=61_3963 ellei sitten tää ole sisäpuhaltimen rele.
Mulla ei siis ole oikein kunnon ymmärrystä missä se toinen pää on tai onko matkalla liitoksia.
Millä nimellä tuollaista kuvassa näkyvää työkalua pitäisi hakea?
Leave a comment:
-
Tuo mitä mainitsit suurimmaksi työksi lienee mulle se showstopperi. Olen yrittänyt tuota kaapelia etsiä realoem:stä. Tämän lähemmäksi en oikein pääse:
https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=61_2010
Tuossa kuvassa tuo flektin liitin näkyy ilmeisimmin harmaana osan 4 (punainen) keskeltä lähtevänä haarana. Siinäkin on kaksi vaihtoehtoa. Haku sillä varaosanumerolla ei oikein tuottanut semmoisia kuvia, jotka auttaisivat.
Se mihin toi johtohärdelli tämän johdotuksen osalta päättyy lienee tässä kuvassa näkyvä rele: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=61_3963 ellei sitten tää ole sisäpuhaltimen rele.
Mulla ei siis ole oikein kunnon ymmärrystä missä se toinen pää on tai onko matkalla liitoksia.
Millä nimellä tuollaista kuvassa näkyvää työkalua pitäisi hakea?
Leave a comment:
-
Originally posted by Silmaauki View Post^Pitää sulatella ja miettiä tätä ohjetta. Kiitos.
Kyseessä nyt sattuu olemaan tankin paineanturi, mutta sillä nyt ei ole mitään merkitystä, samat periaatteet pätee tähänkin. Kannattaa sähkökaavioista katsoa onko matkalla liitoksia, jos on niin saisi helposti jaettua piirin kahtia ja testaamalla tietää kummalla puolella liitosta ongelma on.
Leave a comment:
-
Originally posted by Silmaauki View PostKerrotko vähän lisää?
Tuossahan on kyse siitä heikkovirtajohdosta, jossa ei kulje kuin ohjausvirta. Kuormaa siinä ei kait juuri kulje lainkaan.
Pitäiskö mun yrittää ryöstää siitä kauempaa se virta toisella johdolla liittimeen?
Ei mitään virran ryöstämistä vaan testataan, että se ohjauvirtajohto pystyy kuljettamaan riittävän virran. Veikataan, että se ohjausvirta johtokin on 0.5mm2 (tämän voi tarkistaa vaikka sähkökaaviosta, tosin näkeehän sen johdon paksuudesta), jolloin sekin pystyy kuljettamaan yli 5A virran. Lisäksi veikataan, että siitä johdosta nyt ei mene riittävää virtaa läpi. Liittimet irti molemmista päistä tuota johtoa. Syötät toisesta päästä virtaa johtoon ja toiseen päähän sitten sopiva kuorma. Halvimmalla näitä kuormia tekee auton polttimoista. Sitten kun todetaan ettei mene läpi, niin testataan mihin asti menee. Esim. tökkäämällä se neula johtoon kohtaan x ja katsotaan meneekö siihen asti. Ne tökityt reiät sitten korjataan esim. nestemäisellä sähköteipillä. Tähän käyttöön on toki tehty ihan työkalutkin:
Sopivien kuormien rakentamisesta video: https://www.youtube.com/watch?v=-L_fw7xn19k
Kuorman suuruuden pitää olla sopiva suhteessa johtoon. Ellei tiedä paljonko piirin normaali virta on, ottaa johdon irti molemmista päistä ja syöttää toisesta virtaa ja toiseen se kuorma. Tällöin ei ota riskia hajoittaa mitään ohjainlaitteita.Last edited by HTK12; 17-04-2021, 08:50.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostPelkkä mittarilla testaaminen ilman kuormaa, ei vielä kerro onko johto kunnossa. Piiri pitäisi mitata kuormitettuna.
Tuossahan on kyse siitä heikkovirtajohdosta, jossa ei kulje kuin ohjausvirta. Kuormaa siinä ei kait juuri kulje lainkaan.
Pitäiskö mun yrittää ryöstää siitä kauempaa se virta toisella johdolla liittimeen?
Leave a comment:
-
Originally posted by Silmaauki View PostYritin tänään tutkia tätä, mutta tässä mun tapauksessa ei moistahapettunutta katkosta löytynyt. Pitkältä matkalta otin teippiä pois, mutta mitään erikoista ei löytynyt. Tein vielä kokeeksi pienen reijän eristeeseen mahdollisimman kauas ja testasin mittarilla että ainakin siitä liittimeen asti virta kulki. Enempää en lähtenyt teippiä purkamaan, kun seuraavaksi siinä olisi ollut jo toisen johtosarjan teippaus tuohon enkä halunnut niitä teippejä loputtomiin purkaa. Jostain se ohjausvirta on nyt katki.
Yritin vielä katsoa sulakkeita ja ihmettelin sitä, että sulaketaulun ohjekartan mukaan lämpötilan mittaukseen liittyy kolme eri sulaketta, joista yksi olisi pieni 5A sulake. Mutta siinä kohtaa sulakepesää ei ollut mitään. Pitää käydä hakemassa uusia sulakkeita, jos vaikka joku on vahingossa nypännyt sen muinoin pois paikaltaan. Tuskin, mutta toi nyt on helppo kokeilla. Muutakaan ei nyt enää tule mieleen.
Leave a comment:
-
Originally posted by Silmaauki View PostVaihdoin tänään uuden jäähdyttimen tuulettimen E90:n keulalle. Mutta uusikaan ei pyöri INPAn testillä. Sulakkeet on tarkistettu, eikä niissä pitäisi olla vikaa. Sulakkeiden osalta pieni haaste tosin on että sulaketaulun yhteydessä oleva sulaketaulun kartta ei täsmää sulaketauluun.
Virhekoodihan on 2EFE.
Tässä jonkin aikaa googlailtuani löysin tämmöisen. https://www.bimmerfest.com/threads/e...-issue.909498/
Johdot ovat tossa hapettuneet liikaa, jolloin ilmeisesti ohjausvirta ei enää toimi. Onkos joku törmännyt vastaavaan? Joku mulle nimittäin totesi, että E-sarjassa on aika yleistä toi 2EFE virhekoodi.Originally posted by Tuimasika View PostMeikulla Aux-tuuletin (pikku motti, vain yksi tuuletin) heitti koodia (en muista mitä) ja ei lähtenyt testerilläkään pyörimään. Kokeiltiin mittarilla ja sähköt ei päässyt tuulettimelle asti yhdessä johdoista.
Avattiin teippiä kunnes löydettiin samoilta seuduilta kuin linkissä pieni vihreä piste, jonka leikkaamalla pois ja yhdiställä piuhat alkoi homma taas pelittämään.
Ulkoa katsoen ei meinattu uskoa että ongelma oli siinä.
Yritin vielä katsoa sulakkeita ja ihmettelin sitä, että sulaketaulun ohjekartan mukaan lämpötilan mittaukseen liittyy kolme eri sulaketta, joista yksi olisi pieni 5A sulake. Mutta siinä kohtaa sulakepesää ei ollut mitään. Pitää käydä hakemassa uusia sulakkeita, jos vaikka joku on vahingossa nypännyt sen muinoin pois paikaltaan. Tuskin, mutta toi nyt on helppo kokeilla. Muutakaan ei nyt enää tule mieleen.
Leave a comment:
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostSigun E92 jossa N55 olen kerran kuullut myös ihan selvästi tuon äänen nyt talvella melko viileällä koneella kotoa parin kilsaa ajeltuani. Luulin jo tietysti että joku hajos, mutta ei oo sen jälkeen kuulunut.
Ja tämähän on siis täysin vakio myös.
Leave a comment:
-
Originally posted by majgul View PostKysytään täältä 3-sarjan puolelta vaikka 5-sarjalainen onkin, koska kerran koneena n55.
Ja tämähän on siis täysin vakio myös.
Leave a comment:
-
Originally posted by raswa View PostMä en ihan tota piuuuta tunnista, mutta sellanen "tsuhkk" kyllä kuuluu raskaamman mutta lyhyenkin kiihdytyksen jälkeen.
Leave a comment:
-
Mä en ihan tota piuuuta tunnista, mutta sellanen "tsuhkk" kyllä kuuluu raskaamman mutta lyhyenkin kiihdytyksen jälkeen.
Leave a comment:
-
Originally posted by majgul View PostKysytään täältä 3-sarjan puolelta vaikka 5-sarjalainen onkin, koska kerran koneena n55. Tänään huomasin ku vähän kiihdytin ja sen jälkeen ku kaasun päästi niin selvä piuuu ääni tuli konehuoneesta. Vakio ahtoputki ym on. Kuuluuko tuollaista ääntä tästä koneesta tulla? Vai onko ahtovuoto? Nimittäin dumppia tässä ei ole, eikä tietääkseni saakkaan
Toki jos ääni on tullut yhtäkkiä niin kannattaa tsekata ettei ole ahtovuotoa...
Leave a comment:
-
Kysytään täältä 3-sarjan puolelta vaikka 5-sarjalainen onkin, koska kerran koneena n55. Tänään huomasin ku vähän kiihdytin ja sen jälkeen ku kaasun päästi niin selvä piuuu ääni tuli konehuoneesta. Vakio ahtoputki ym on. Kuuluuko tuollaista ääntä tästä koneesta tulla? Vai onko ahtovuoto? Nimittäin dumppia tässä ei ole, eikä tietääkseni saakkaan
Leave a comment:
Leave a comment: