E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Kannattaa enemmin katsoa sähkökaavioita kun noita varaosaluetteloita. Ei tarvitse arpoa missä ja mikä rele on millekkin. Sähkökaavioista näkee myös kaikki liitokset ja niille liitoksille kerrotaan myös sijainnit.
    Mistä niitä sähkökaavioita löytää?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Tuo mitä mainitsit suurimmaksi työksi lienee mulle se showstopperi. Olen yrittänyt tuota kaapelia etsiä realoem:stä. Tämän lähemmäksi en oikein pääse:
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=61_2010
    Tuossa kuvassa tuo flektin liitin näkyy ilmeisimmin harmaana osan 4 (punainen) keskeltä lähtevänä haarana. Siinäkin on kaksi vaihtoehtoa. Haku sillä varaosanumerolla ei oikein tuottanut semmoisia kuvia, jotka auttaisivat.

    Se mihin toi johtohärdelli tämän johdotuksen osalta päättyy lienee tässä kuvassa näkyvä rele: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=61_3963 ellei sitten tää ole sisäpuhaltimen rele.

    Mulla ei siis ole oikein kunnon ymmärrystä missä se toinen pää on tai onko matkalla liitoksia.

    Millä nimellä tuollaista kuvassa näkyvää työkalua pitäisi hakea?
    Kannattaa enemmin katsoa sähkökaavioita kun noita varaosaluetteloita. Ei tarvitse arpoa missä ja mikä rele on millekkin. Sähkökaavioista näkee myös kaikki liitokset ja niille liitoksille kerrotaan myös sijainnit.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Tuo mitä mainitsit suurimmaksi työksi lienee mulle se showstopperi. Olen yrittänyt tuota kaapelia etsiä realoem:stä. Tämän lähemmäksi en oikein pääse:
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=61_2010
    Tuossa kuvassa tuo flektin liitin näkyy ilmeisimmin harmaana osan 4 (punainen) keskeltä lähtevänä haarana. Siinäkin on kaksi vaihtoehtoa. Haku sillä varaosanumerolla ei oikein tuottanut semmoisia kuvia, jotka auttaisivat.

    Se mihin toi johtohärdelli tämän johdotuksen osalta päättyy lienee tässä kuvassa näkyvä rele: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=61_3963 ellei sitten tää ole sisäpuhaltimen rele.

    Mulla ei siis ole oikein kunnon ymmärrystä missä se toinen pää on tai onko matkalla liitoksia.

    Millä nimellä tuollaista kuvassa näkyvää työkalua pitäisi hakea?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    ^Pitää sulatella ja miettiä tätä ohjetta. Kiitos.
    Se katkos johdossa on löydettävä katsomalla tai sitten testaamalla. Kohtuu yksinkertainen tuo testaaminen, suurin työ tuossa johdon kaivaminen esille. Tässä esim. hyvä video miten tuollainen ongelma johdossa/liitoksissa etsitään: https://www.youtube.com/watch?v=Alc1aLzdG3g


    Kyseessä nyt sattuu olemaan tankin paineanturi, mutta sillä nyt ei ole mitään merkitystä, samat periaatteet pätee tähänkin. Kannattaa sähkökaavioista katsoa onko matkalla liitoksia, jos on niin saisi helposti jaettua piirin kahtia ja testaamalla tietää kummalla puolella liitosta ongelma on.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    ^Pitää sulatella ja miettiä tätä ohjetta. Kiitos.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Kerrotko vähän lisää?

    Tuossahan on kyse siitä heikkovirtajohdosta, jossa ei kulje kuin ohjausvirta. Kuormaa siinä ei kait juuri kulje lainkaan.

    Pitäiskö mun yrittää ryöstää siitä kauempaa se virta toisella johdolla liittimeen?
    Yleismittarille riittää se, että siellä on yksi karva ehjä ja se näyttää kaiken olevan kunnossa. Ohjausvirta on suurempi kuin se mitä yleismittari tarvitsee näyttääkseen kaiken olevan ok. Eli juuri voi olla hapettunut johto, josta tässä keskustelussa oli jo juttua. Tunnistaa siitä, että kohdassa on vihreää.

    Ei mitään virran ryöstämistä vaan testataan, että se ohjauvirtajohto pystyy kuljettamaan riittävän virran. Veikataan, että se ohjausvirta johtokin on 0.5mm2 (tämän voi tarkistaa vaikka sähkökaaviosta, tosin näkeehän sen johdon paksuudesta), jolloin sekin pystyy kuljettamaan yli 5A virran. Lisäksi veikataan, että siitä johdosta nyt ei mene riittävää virtaa läpi. Liittimet irti molemmista päistä tuota johtoa. Syötät toisesta päästä virtaa johtoon ja toiseen päähän sitten sopiva kuorma. Halvimmalla näitä kuormia tekee auton polttimoista. Sitten kun todetaan ettei mene läpi, niin testataan mihin asti menee. Esim. tökkäämällä se neula johtoon kohtaan x ja katsotaan meneekö siihen asti. Ne tökityt reiät sitten korjataan esim. nestemäisellä sähköteipillä. Tähän käyttöön on toki tehty ihan työkalutkin:



    Sopivien kuormien rakentamisesta video: https://www.youtube.com/watch?v=-L_fw7xn19k

    Kuorman suuruuden pitää olla sopiva suhteessa johtoon. Ellei tiedä paljonko piirin normaali virta on, ottaa johdon irti molemmista päistä ja syöttää toisesta virtaa ja toiseen se kuorma. Tällöin ei ota riskia hajoittaa mitään ohjainlaitteita.
    Last edited by HTK12; 17-04-2021, 08:50.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Pelkkä mittarilla testaaminen ilman kuormaa, ei vielä kerro onko johto kunnossa. Piiri pitäisi mitata kuormitettuna.
    Kerrotko vähän lisää?

    Tuossahan on kyse siitä heikkovirtajohdosta, jossa ei kulje kuin ohjausvirta. Kuormaa siinä ei kait juuri kulje lainkaan.

    Pitäiskö mun yrittää ryöstää siitä kauempaa se virta toisella johdolla liittimeen?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Yritin tänään tutkia tätä, mutta tässä mun tapauksessa ei moistahapettunutta katkosta löytynyt. Pitkältä matkalta otin teippiä pois, mutta mitään erikoista ei löytynyt. Tein vielä kokeeksi pienen reijän eristeeseen mahdollisimman kauas ja testasin mittarilla että ainakin siitä liittimeen asti virta kulki. Enempää en lähtenyt teippiä purkamaan, kun seuraavaksi siinä olisi ollut jo toisen johtosarjan teippaus tuohon enkä halunnut niitä teippejä loputtomiin purkaa. Jostain se ohjausvirta on nyt katki.

    Yritin vielä katsoa sulakkeita ja ihmettelin sitä, että sulaketaulun ohjekartan mukaan lämpötilan mittaukseen liittyy kolme eri sulaketta, joista yksi olisi pieni 5A sulake. Mutta siinä kohtaa sulakepesää ei ollut mitään. Pitää käydä hakemassa uusia sulakkeita, jos vaikka joku on vahingossa nypännyt sen muinoin pois paikaltaan. Tuskin, mutta toi nyt on helppo kokeilla. Muutakaan ei nyt enää tule mieleen.
    Pelkkä mittarilla testaaminen ilman kuormaa, ei vielä kerro onko johto kunnossa. Piiri pitäisi mitata kuormitettuna.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Vaihdoin tänään uuden jäähdyttimen tuulettimen E90:n keulalle. Mutta uusikaan ei pyöri INPAn testillä. Sulakkeet on tarkistettu, eikä niissä pitäisi olla vikaa. Sulakkeiden osalta pieni haaste tosin on että sulaketaulun yhteydessä oleva sulaketaulun kartta ei täsmää sulaketauluun.

    Virhekoodihan on 2EFE.

    Tässä jonkin aikaa googlailtuani löysin tämmöisen. https://www.bimmerfest.com/threads/e...-issue.909498/

    Johdot ovat tossa hapettuneet liikaa, jolloin ilmeisesti ohjausvirta ei enää toimi. Onkos joku törmännyt vastaavaan? Joku mulle nimittäin totesi, että E-sarjassa on aika yleistä toi 2EFE virhekoodi.
    Originally posted by Tuimasika View Post
    Meikulla Aux-tuuletin (pikku motti, vain yksi tuuletin) heitti koodia (en muista mitä) ja ei lähtenyt testerilläkään pyörimään. Kokeiltiin mittarilla ja sähköt ei päässyt tuulettimelle asti yhdessä johdoista.

    Avattiin teippiä kunnes löydettiin samoilta seuduilta kuin linkissä pieni vihreä piste, jonka leikkaamalla pois ja yhdiställä piuhat alkoi homma taas pelittämään.

    Ulkoa katsoen ei meinattu uskoa että ongelma oli siinä.
    Yritin tänään tutkia tätä, mutta tässä mun tapauksessa ei moistahapettunutta katkosta löytynyt. Pitkältä matkalta otin teippiä pois, mutta mitään erikoista ei löytynyt. Tein vielä kokeeksi pienen reijän eristeeseen mahdollisimman kauas ja testasin mittarilla että ainakin siitä liittimeen asti virta kulki. Enempää en lähtenyt teippiä purkamaan, kun seuraavaksi siinä olisi ollut jo toisen johtosarjan teippaus tuohon enkä halunnut niitä teippejä loputtomiin purkaa. Jostain se ohjausvirta on nyt katki.

    Yritin vielä katsoa sulakkeita ja ihmettelin sitä, että sulaketaulun ohjekartan mukaan lämpötilan mittaukseen liittyy kolme eri sulaketta, joista yksi olisi pieni 5A sulake. Mutta siinä kohtaa sulakepesää ei ollut mitään. Pitää käydä hakemassa uusia sulakkeita, jos vaikka joku on vahingossa nypännyt sen muinoin pois paikaltaan. Tuskin, mutta toi nyt on helppo kokeilla. Muutakaan ei nyt enää tule mieleen.

    Leave a comment:


  • majgul
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Sigun E92 jossa N55 olen kerran kuullut myös ihan selvästi tuon äänen nyt talvella melko viileällä koneella kotoa parin kilsaa ajeltuani. Luulin jo tietysti että joku hajos, mutta ei oo sen jälkeen kuulunut.

    Ja tämähän on siis täysin vakio myös.
    Nonii, tämä vaan vahvistaa sitä että taitaa kuulua asiaan. Sain sen äänen monta kertaa peräkkäin esille ku 2k kierroksilla antoin enemmän kaasua ja päästin.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by majgul View Post
    Kysytään täältä 3-sarjan puolelta vaikka 5-sarjalainen onkin, koska kerran koneena n55.
    Sigun E92 jossa N55 olen kerran kuullut myös ihan selvästi tuon äänen nyt talvella melko viileällä koneella kotoa parin kilsaa ajeltuani. Luulin jo tietysti että joku hajos, mutta ei oo sen jälkeen kuulunut.

    Ja tämähän on siis täysin vakio myös.

    Leave a comment:


  • majgul
    replied
    Originally posted by raswa View Post
    Mä en ihan tota piuuuta tunnista, mutta sellanen "tsuhkk" kyllä kuuluu raskaamman mutta lyhyenkin kiihdytyksen jälkeen.
    No onhan se sinnepäin se ääni. Eli normaalia taitaa olla n55 koneessa. Alumiininen ahtoputki tilattu jo aikaisemmin jos vaikka muovinen pettää.

    Leave a comment:


  • raswa
    replied
    Mä en ihan tota piuuuta tunnista, mutta sellanen "tsuhkk" kyllä kuuluu raskaamman mutta lyhyenkin kiihdytyksen jälkeen.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Originally posted by majgul View Post
    Kysytään täältä 3-sarjan puolelta vaikka 5-sarjalainen onkin, koska kerran koneena n55. Tänään huomasin ku vähän kiihdytin ja sen jälkeen ku kaasun päästi niin selvä piuuu ääni tuli konehuoneesta. Vakio ahtoputki ym on. Kuuluuko tuollaista ääntä tästä koneesta tulla? Vai onko ahtovuoto? Nimittäin dumppia tässä ei ole, eikä tietääkseni saakkaan
    Ainakin vapaavirtaussuodattimella kuuluu omassa N54:ssa kuuluu nämä "piuuu"-äänet vaikka ei dumppia olekaan. Sen verran lähelle suodattimia tuo DV ampuu ylimääräiset paineet jonka takia ääni kuuluu.

    Toki jos ääni on tullut yhtäkkiä niin kannattaa tsekata ettei ole ahtovuotoa...

    Leave a comment:


  • majgul
    replied
    Kysytään täältä 3-sarjan puolelta vaikka 5-sarjalainen onkin, koska kerran koneena n55. Tänään huomasin ku vähän kiihdytin ja sen jälkeen ku kaasun päästi niin selvä piuuu ääni tuli konehuoneesta. Vakio ahtoputki ym on. Kuuluuko tuollaista ääntä tästä koneesta tulla? Vai onko ahtovuoto? Nimittäin dumppia tässä ei ole, eikä tietääkseni saakkaan

    Leave a comment:

Working...
X