Ei näissä kyllä yleensä mun mielestä ikinä mitenkään erityisen "tahmea/jäykkä" ohjaus ole mikäli tehostin toimii normaalisti..
Ota vaikka vielä moniurahihna irti ja kokeile kädellä, että tehostimen rulla pyörii vapaasti ja ettei hihna luista. Nesteet varmaan on luonnollisesti maksimissaan?
E9x-sarjassa on mallista riippuen käytetty sekä hydraulista, että sähköistä ohjaustehostinta. Hydraulinen on hiukan raskaampi, mutta omaan makuuni toisaalta tunnokkaampi. Minulla kun on kumpikin vaihtoehto pihassa.
Joo kyllä tässä hydraulinen näkyisi olevan, mutta on siis todella tahmea/jäykkä ja myös tunnoton ohjaus tällä hetkellä, joten ajattelin josko tuolla nesteiden vaihdolla tulisi apua tilanteeseen. Ongelma korostui hitaissa nopeuksissa.
325i ja ohjaustehostimeen liittyvä kysymys; tuntuu ohjaus siis takavetoautoksi hiton raskaalta (3x Sierran ja 3x Omegan jälkeen) niin ajattelin jos helppona oljenkortena vaihtaisi nesteet ja säiliön/suodattimen. Miten tuo nesteen vaihto olisi paras tehdä?
Ihan vaan imemällä säiliöstä ja lisäämällä uutta, vähän aikaa autoa käyntiin, taas imua ja uuden lisäystä?
vaiko
Irroittamalla letku hammastangolta ja valuttamalla sitä kautta tyhjäksi?
Sulla on siis hydraulinen ohjaustehostin, eikö?
E9x-sarjassa on mallista riippuen käytetty sekä hydraulista, että sähköistä ohjaustehostinta. Hydraulinen on hiukan raskaampi, mutta omaan makuuni toisaalta tunnokkaampi. Minulla kun on kumpikin vaihtoehto pihassa.
325i ja ohjaustehostimeen liittyvä kysymys; tuntuu ohjaus siis takavetoautoksi hiton raskaalta (3x Sierran ja 3x Omegan jälkeen) niin ajattelin jos helppona oljenkortena vaihtaisi nesteet ja säiliön/suodattimen. Miten tuo nesteen vaihto olisi paras tehdä?
Ihan vaan imemällä säiliöstä ja lisäämällä uutta, vähän aikaa autoa käyntiin, taas imua ja uuden lisäystä?
vaiko
Irroittamalla letku hammastangolta ja valuttamalla sitä kautta tyhjäksi?
Kysytääs täällä kun ei kehtaa jenkkifoorumeilla herättää yli 5v vanhaa threadiä henkiin. Täältäkin löysin jonkun vanhan threadin vuodelta nakki ja muussi, jota ei kehdannut enää herättää henkiin.
Autona siis sigun prelci E90, auto on tullut tehtaalta rattivaihteilla olevalla ratilla (S2XA), mutta joku vaihtanut sen perus sportti rattiin. Ostin ja vaihdoin M3 DCT-läpillä olevan ratin, mutta ne ei toimi. Löysin tämän kuvan jenkkifoorumilta, että kuuluuko nuo vaihtepaddlet johdottaa näin, jotta ne saa toimimaan?
Jenkeistä tulleella johtosarjalla sain toimimaan vaihteet kun johdotti ratin sisuksen sekä rattiakselilta -> vaihdekepille uusiks. Nyt ongelmana on se, että vaihteiden vaihto toimii normaalisti ongelmitta, mutta jonkun ajan päästä alaspäin vaihto lopettaa toiminnan ratista sekä vaihdekepistä, mutta ylöspäin vaihto toimii normaalisti molemmista. Sammutan auton ja käynnistän sen niin taas toimii ongelmitta. Tulee mieleen mitä Mikkod:n kanssa jauhettiin, että kuulostaa softa vialta. Autoon on vedetty xHP S3 ennen ratin vaihtoa, jos sillä on merkitystä. Ideoita jollain?
Edit, löysin jenkkifoorumeilta tälläisen: https://f80.bimmerpost.com/forums/sh....php?t=1653096
Auto toki uudempi kuin oma E90 prelci, mutta oireet samat ja tuolla mainitaan, että huolto olisi resetoinut FEM-virheen. Pitäisikö jollain softalla nähdä tuosta jotain eloa kun ei ole tehtaalta lähtenyt DCT ratilla vai tarviiko se erikseen autolle jotenkin kertoa, että on sellainen ratti vaihteilla?
This harness is a direct plug and play kit that allows you to transform a non sport or sport steering wheel without paddles to a sport with paddles! Shipping depends on availability of parts, could range from 10-15 days at the max. Most times orders ship within 10 days Here is everything you need to do a Paddle Shift R
Last edited by SushiX; 28-03-2024, 08:31.
Reason: lisäys
Ok. Sitten varman kokeilen tota 5w40. Sellainen ongelma tuli tuosta öljyvuodosta seurauksena että ilmesesti kussu hihnarullien päälle koska kuuluu sellanen ikävä ääni, joten vaihtoon menee myös moniuraremmi sarja. Kiristimelle tarjoaa Alfamer 25Nm ja 90ast. mutta tuolle apurullalle laturin alla ei löytyny virallista arvoa, muuta kun Youtubessa mainittiin että 40Nm, onkohan tämä ihan valiidi tieto?
Jatkan edelliseen postaukseeni ja vähän lisää kysymyksiä; huomasin että kuinka ollakaan suodattimen jalka vuotaa öljyä, joten tilasin uudet orkkis tiivisteet, samalla ajattelin vaihtaa öljytkin, mutta niistä tulikin uusi se uusi kysymys eli autossa on tähän asti käyetty Shellin 5w30 bemarin luokituksella, ja ajattelin että siirtyisin 5w40:een säilyttäen edelleen samat luokitukset toki, kannattaako näin tehdä? Tai onko millasia kokemuksia täällä jengillä 5w40 öljyistä? Koneella menty yli 170tkm ja ilmeisesti hieman jo kuluttaa öljyä ainakin edellisen omistajan mukaan, niin siksi pohtinu josko vaihtaisi paksumpaan mikäli siitä ei muita haittoja olisi.
Oon huommanut että "kuluttaa" vähemmän tuota 5w-40 ja moottori öljyt ei nouse niin korkealle lämmöissä, esim kesällä jos kepittää vähän, eli positiivista muutosta tullut
Jatkan edelliseen postaukseeni ja vähän lisää kysymyksiä; huomasin että kuinka ollakaan suodattimen jalka vuotaa öljyä, joten tilasin uudet orkkis tiivisteet, samalla ajattelin vaihtaa öljytkin, mutta niistä tulikin uusi se uusi kysymys eli autossa on tähän asti käyetty Shellin 5w30 bemarin luokituksella, ja ajattelin että siirtyisin 5w40:een säilyttäen edelleen samat luokitukset toki, kannattaako näin tehdä? Tai onko millasia kokemuksia täällä jengillä 5w40 öljyistä? Koneella menty yli 170tkm ja ilmeisesti hieman jo kuluttaa öljyä ainakin edellisen omistajan mukaan, niin siksi pohtinu josko vaihtaisi paksumpaan mikäli siitä ei muita haittoja olisi.
Ajoin samalla koneella ja käytin molempia 5w30 ja 5w40 -öljyjä. Kaikki käytetyt öljyt olivat autolle luokituksen mukaisia. En huomannut eroa käyntiäänessä tai öljynkulutuksessa, toki en ajanut missään radalla, vaan arkiajoa välillä toki vähän kenkää antaen. Kaikilla öljyillä kyseisellä koneella huomasin, että sitä alkoi kulumaan reippaasti, kun öljyllä oli ajettu yli 15tkm. Sitä ennen sitä ei juuri kulunut. Tästä seurasi, että vaihdoin vähintään kerran vuodessa tai viimeistään 15 tkm kohdalla.
Jatkan edelliseen postaukseeni ja vähän lisää kysymyksiä; huomasin että kuinka ollakaan suodattimen jalka vuotaa öljyä, joten tilasin uudet orkkis tiivisteet, samalla ajattelin vaihtaa öljytkin, mutta niistä tulikin uusi se uusi kysymys eli autossa on tähän asti käyetty Shellin 5w30 bemarin luokituksella, ja ajattelin että siirtyisin 5w40:een säilyttäen edelleen samat luokitukset toki, kannattaako näin tehdä? Tai onko millasia kokemuksia täällä jengillä 5w40 öljyistä? Koneella menty yli 170tkm ja ilmeisesti hieman jo kuluttaa öljyä ainakin edellisen omistajan mukaan, niin siksi pohtinu josko vaihtaisi paksumpaan mikäli siitä ei muita haittoja olisi.
Täällä uusi 325i omistaja vähän hukassa... eli koneena se N52B25A ja ongelmana tuo öljyntason mittaus tai tarkemmin sen oikeellisuus. Näyttää siis ajotietokoneen mukaan että olisi min ja max merkkien puolessa välissä ja ilmoittaa "OK". Lisäsin 3dl öljyä, mutta edelleen puolessa välissä ja "OK". Käsittääkseni tuo merkkien väli on litra, joten mun mielestä pitäisi tuolla lisäyksellä nousta vähintään vartin (2,5dl) mutta näin ei oo tapahtunut. Sellanen kuva mulla että mikäli tasoanturi olisi zippi pitäisi lukea inactive näytöllä, vai voiko tuo olla silti rikki/antaa väärää tietoa? Auto on vuosimallia -06 eli ei ole perinteistä tikkua.
Et luvusta kysymys onko paha jos samalla akselilla on eri lukema? Itsellä sellainen tilanne tuli ostettua vanteet joitain vuosia sitten,nyt vasta tuli tsekattua ja pestyä paljatui et muut vanteet et34 ja yhdessä 37. Onko mahdollista ajaa noi alla vaan vaiko mahdotonta esim mitä voi käydä ? Vai suosiolla etsiä yksi vanne vai onko muuta mitä vois tehdä?
Kiitokset jos joku vanne jutuista tietävä jaksaa vastata.
Leave a comment: