Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alfaromeo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2019
    • 253
    • Suomi

    Tänään huuhdeltiin jäähdytys järjestelmä uudestaan tämän kanssa. https://tec4.fi/cooling-system-degreaser/

    Paineilma imurilla imettiin paisari tyhjäksi ja sitten tämä kastike sisään. 30-40min käytettiin lämpimäksi.

    Tosin, aiemmin paisarista tulvi selkeä suklaa fondue/proteiini pirtelö. Nyt oli lähinnä perinteinen maanantain ripulipaska havaittavissa.

    Otin vesipumpun päästä auki alavesiletkun, sieltä sitten alkoi suihkuamaan juuri tätä kyseistä maanantain aamuista

    Painettiin paisariin 10-20l raikasta lähdevettä suoraan hanasta. Sitten kun alkoi kirkasta vettä valumaan auton alta niin lopeteltiin.

    Letku kiinni ja taas se sama 4-5l vihreää raikasta 50-50 glygolia sisään.

    Taas sama homma, reipas 50km ajoa ja kaikki näyttää toimivan.

    Valitettavasti näyttäisi siltä, että tuli kuntoon. Jos nyt pääsisi taas muutaman kuukauden ilman murheita
    E92 335ia
    F11 535ia

    Comment

    • hasba
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 581
      • 05900

      MHD+ map switch

      Eikös nykyisin myös N54 MHD:ssä pitäs olla map switch ratin painikkeista? En mielestäni löytäny custom tai OTS karttojen puolelta sitä valikkoa pohjalta mistä saa valita neljä käytettävissä olevaa karttaa pika vaihtoon.
      EDIT: Näköjään uusimmassa päivityksessä tulivat OTS-karttoihin.
      Attached Files
      Last edited by hasba; 19-01-2023, 13:07.
      E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
      Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

      Comment

      • eljas
        BTCF Member
        • Apr 2017
        • 312
        • Vantaa

        Edit: Turha, teinkin oman topicin.
        Last edited by eljas; 01-01-2023, 13:32.
        E82 135iA '08 FlexFuel MYYNNISSÄ!

        N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
        Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
        Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

        Comment

        • alfaromeo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2019
          • 253
          • Suomi

          Jaahas ja ehtootta ! Baijerilainen se vaan toimii. Reilusti toista kuukautta ilman murheita

          Autossa tosiaan on tuo Logic7 (Top Hifi DSP) paketti. Loistava varuste. Ainut miinus on vaisu alapään toisto. Kesällä päivitin penkinalus bassot Ground Zeron upgradeilla. Tilanne parani, mutta ei kuitenkaan toivotulla tavalla.

          Nyt tilanteeseen tuli muutos. Subwoofer on saatava tukemaan 8" bassokaiuttimia.

          Audiokitiltä koko paketti tilaukseen. Audisonin 10" aktiivilaatikko, bemarin johtosarja ja JL-Audion linjamuunnin. Aiemmassa Volvossa oli tuo Audisonin testivoittaja, todella asiallinen kapistus. Tämä on sama, mutta "evo 2" päivitetty versio.

          Ikinä aikaisemmin en ole asentanut väylään tai OEM järjestelmän kylkeen tämmöisiä. Siksi tarvitaan tuo johtosarja sekä linjamuunnin. Orkkisjärjestelmässä kulkee kovaa soittaessa jopa 30-V jännite. Johtosarja tulee Logic7 vahvistimen liittimen väliin, josta napataan Left ja Right kaiutinsignaali, virta ja maa.

          Linjamuuntimelta lähtee sitten ihan perus RCA ja Remote aktiivibasson vahvistimelle. "Vanhan liiton" meiningillä siis.

          Johtosarjaan piti tehdä pikku jatkot (kiinalaiset jättäny lyhyeksi).


          Takaluukun vasemmassa reunassa on aika ruuhka. 6-cd vaihtaja, joku pömpeli sekä alimpana itse vahvistin.

          Johtosarjan kytkemistä


          Samassa rytäkässä huomasin, että pakoputken läpän magneettiventtiilin liitin oli irti Joku aiempi omistaja ilmeisesti halunnut kovempaa mekkalaa. Olen itseasiassa ihmetellyt, miksi JB4 ei reagoi komentoon, kun koittaa säätää läppää kiinni tai auki...



          Subbarin virtapuolta asentamassa


          Linjamuunnin asennettuna ja toimintakunnossa


          Paketti kasassa. Lopulliset hifistelyt tehdään säätöjen jälkeen.


          Nyt soi niin kuin toiveena olikin Tukee todella hyvin loistavaa järjestelmää. Paljon kivempi kuunnella humppaa ja potentiaalia tuossa pöntössä on rajattomin määrin.

          Koko paska kaikkineen maksoin pauttiarallaa 700€. Kaikki asennukset tein itse.
          Last edited by alfaromeo; 26-01-2023, 18:39.
          E92 335ia
          F11 535ia

          Comment

          • alfaromeo
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2019
            • 253
            • Suomi

            Tuli tänään tutkittua tarkemmin tuota pakoputken läpän toimintaa. Magneettiventtiilin liitin tuli tosiaan laitettua kiinni hifiasennusten yhteydessä. Nyt jos JB4 valikko 4 - 5 asetus laitetaan, pysyy läppä kiinni n.5sek, sitten lävähtää puoliksi auki.

            Todettiin, että alipainekellon kalvo vuotaa. Alipaineletku yms on kunnossa.

            Ammattimiehen ottein lukitsin kahdella nippusiteellä läpän kiinni asentoon

            Nyt on todella miellyttävä, rauhallinen käyntiääni.

            Läppä auki, varsinkin kylmänä kuulostaa aika brutaalilta. Traktorilta, missä on suora putki... Ei hyvä homma ollenkaan. Suora kutonen tulee paremmin esille läppä kiinni mun mielestä
            E92 335ia
            F11 535ia

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6109
              • Helsinki

              Originally posted by alfaromeo View Post
              Läppä auki, varsinkin kylmänä kuulostaa aika brutaalilta
              Mä taas tykkään
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • alfaromeo
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2019
                • 253
                • Suomi

                Tulipahan tänään työnnettyä kesäläskit alle. Samalla vähän perus chekkauksia alustaan ja jarruihin. Kaikki näytti suht ok paitsi vasemmassa takapyöränlaakerissa simmoinen kevyt 5mm välys joka suuntaan. Pyörittäessä ei jyrise kuitenkaan.

                Ajattelin samantien kokeilla, liikkuuko vetari helposti vaiko ei. Pulttikoneella 36mm 12-kulmainen mutteri auki. Paksu tuurna ja kevyt napautus lekalla -> vetari lähti heti liikkeelle

                Pientä alustavaa vetari jumppaa ja pullollinen rost-offia rihloille ja mutteri takaisin piukkaan. Täytynee tuo vaihtaa tässä lähiaikoina.

                Samalla huomasin (unohdin), että etugummeista toisessa sisäreuna on siliä, jopa muutama halkeama havaittavissa. Täytyy kytkeytyä intternettiin ja katsoa tarjouksia, kokohan oli 225/35-19.

                Muuten on toiminut ihan ok. Öljynlauhduttimen letkut ovat hikoilleet siitä asti, kun vaihdettiin suodattimen jalan tiivisteet. Kerran jo vaihdoin jalan puolelle orkkis o-renkaat -> edelleen hikoilee. Nyt uutuutena hikoilee myös toisesta päästä

                Taulussa 229tkm ja autolla ikää 17-VUOTTA !

                E92 335ia
                F11 535ia

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7327
                  • Oulu

                  Originally posted by alfaromeo View Post
                  Taulussa 229tkm ja autolla ikää 17-VUOTTA !
                  Tästä tajuaa hyvin miten vanha sitä on kun tuntuu että vastahan E92 esiteltiin.

                  Omassa olis etujarrulevyjen + palojen sekä koko kardaanin vaihto varmaan ohjelmassa. Ja katsastus toukokuussa myös.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • mmie
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 483
                    • Kouvola

                    Originally posted by alfaromeo View Post
                    Tulipahan tänään työnnettyä kesäläskit alle. Samalla vähän perus chekkauksia alustaan ja jarruihin. Kaikki näytti suht ok paitsi vasemmassa takapyöränlaakerissa simmoinen kevyt 5mm välys joka suuntaan. Pyörittäessä ei jyrise kuitenkaan.

                    Ajattelin samantien kokeilla, liikkuuko vetari helposti vaiko ei. Pulttikoneella 36mm 12-kulmainen mutteri auki. Paksu tuurna ja kevyt napautus lekalla -> vetari lähti heti liikkeelle

                    Pientä alustavaa vetari jumppaa ja pullollinen rost-offia rihloille ja mutteri takaisin piukkaan. Täytynee tuo vaihtaa tässä lähiaikoina.

                    Samalla huomasin (unohdin), että etugummeista toisessa sisäreuna on siliä, jopa muutama halkeama havaittavissa. Täytyy kytkeytyä intternettiin ja katsoa tarjouksia, kokohan oli 225/35-19.

                    Muuten on toiminut ihan ok. Öljynlauhduttimen letkut ovat hikoilleet siitä asti, kun vaihdettiin suodattimen jalan tiivisteet. Kerran jo vaihdoin jalan puolelle orkkis o-renkaat -> edelleen hikoilee. Nyt uutuutena hikoilee myös toisesta päästä

                    Taulussa 229tkm ja autolla ikää 17-VUOTTA !

                    Itselläni on hyvinkin samannäköinen laite. Samoin kävi myös öljynjäähdyttimen putkien kanssa. Vaihdoin uudet o-renkaat, mutta hikoilu jatkuu. Kohta pitää kaivaa laite talvisäilöstä ajoon...
                    ex e36 325
                    ex e46 328
                    e92 335i FBO
                    Ducati 900S ie
                    KTM 640
                    Suzuki GT550
                    Honda CBR600

                    Comment

                    • alfaromeo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2019
                      • 253
                      • Suomi

                      Joo kyllä se tiuku vaan repii kovaa vauhtia.. Itse ajattelen edelleen, että e9x on "se uuskoppanen"

                      ^^ Jaa, mitä kardaanille on käynyt ? :think

                      ^ Ihmettelin noita ö-lauhduttimen putkien liitoksia. Ei mee ns. "pohjaan asti". Jää hiukan vajaaksi ja sitten se keskipultti vaan piukkaan.. :think Oli tiivistettä tai ei. Miettisin, että pitääkö mukamas se o-rengas työntää sinne koloon pohjaan asti ja sitten koittaa työntää putken pää siitä läpi. Ei ymmärrä...
                      E92 335ia
                      F11 535ia

                      Comment

                      • Cunttory
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1772
                        • Kuopio

                        Originally posted by alfaromeo View Post
                        Kaikki näytti suht ok paitsi vasemmassa takapyöränlaakerissa simmoinen kevyt 5mm välys joka suuntaan. Pyörittäessä ei jyrise kuitenkaan.
                        Ei voi olla 5mm välystä tuntematta ajossa.
                        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                        Comment

                        • Miikala
                          BTCF Member
                          • Nov 2018
                          • 134
                          • Rovaniemi

                          Minkälaisiin kulutuksiin on porukka päässyt e91 335i xDriveilla matka-ajossa? Haaveillut vähän tehokkaammasta käyttöautosta ja tollanen e91 335i osuis hyvin kriteereihin. Tajusin vain juuri, että näilläkin alkaa pian olla sen 20 vuotta ikää, että vieläkö näistä käyttöautoiksi on?

                          Comment

                          • Tomi T
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 3820
                            • Nokia

                            Originally posted by Miikala View Post
                            Minkälaisiin kulutuksiin on porukka päässyt e91 335i xDriveilla matka-ajossa? Haaveillut vähän tehokkaammasta käyttöautosta ja tollanen e91 335i osuis hyvin kriteereihin. Tajusin vain juuri, että näilläkin alkaa pian olla sen 20 vuotta ikää, että vieläkö näistä käyttöautoiksi on?
                            Vaimolla E92 335xiA, maantiepainotteisen ajon pitkän ajan keskikulutus 9,6l.

                            Ei nämä kovin vähällä kulje millään menetelmällä.
                            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

                            ex. 53*BMW

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6109
                              • Helsinki

                              Tutulla 335, 2008. Jossa kulutus siinä 10-13L/100km, nyt korkea kun ajaa kaupugissa, mut sitten kun ajaa pidempää niin mennään siihen 10 luokkaa. Siis ihan jees käyttis, mutta ne varaosat, paljonko on ajettu, vesipumppu missä kunnossa, suuttimet, puolat/tulpat, korkeapaine pumppu, turbojen kunto, vanos solenoidit noi on ne "kalleimmat" osat ja juuri ne "kulutus osat", mutta jos ne on kunnossa, niin aika mahtava auto ja vielä jos on sillä automaatilla tai DCT laatikolla. Sitten ne kuuluisat öljyvuodot, kampuran molempien pääty stefat voi hikoilla, öljypohjan tiiviste, öljynsuodatin jalka ja se venakopan tiiviste, kun sen vaihto ei oo ihan pikku homma, myös imupuolen venttiilin varret kuinka karstaiset...
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              • Miikala
                                BTCF Member
                                • Nov 2018
                                • 134
                                • Rovaniemi

                                Originally posted by MikeDry View Post
                                Tutulla 335, 2008. Jossa kulutus siinä 10-13L/100km, nyt korkea kun ajaa kaupugissa, mut sitten kun ajaa pidempää niin mennään siihen 10 luokkaa. Siis ihan jees käyttis, mutta ne varaosat, paljonko on ajettu, vesipumppu missä kunnossa, suuttimet, puolat/tulpat, korkeapaine pumppu, turbojen kunto, vanos solenoidit noi on ne "kalleimmat" osat ja juuri ne "kulutus osat", mutta jos ne on kunnossa, niin aika mahtava auto ja vielä jos on sillä automaatilla tai DCT laatikolla. Sitten ne kuuluisat öljyvuodot, kampuran molempien pääty stefat voi hikoilla, öljypohjan tiiviste, öljynsuodatin jalka ja se venakopan tiiviste, kun sen vaihto ei oo ihan pikku homma, myös imupuolen venttiilin varret kuinka karstaiset...
                                Kattava vastaus, eli huoltokirjaan kannattaa kiinnittää kyllä huomiota ostettaessa. Kylläpä nuo myynnissä olevat näkyy olevan keskimäärin 250tkm ajettuja ja mitä foorumia selailin niin näillä kilometreillä alkaa olla juurikin nämä yllämainitut huollot/korjaukset jo ajankohtaisia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎