Niinkun minkä suhteen kyllä noi halpikset on katuajossa toiminut ihan riittävän hyvin,myös kestänyt ihan ok.
No se nyt on vähän mihin on tottunut.. Montako olet purkanut ja tarkastanut? Omat kokemukset on noista about 10tkm ajalta, jonka jälkeen molemmat takaiskarit oli jo täysin kuolleet ja oikea etutolppa alkoi kolisemaan jo aikaisemmin. Samoin takajouset oli sellasta makaroonia, että ei ole toista vastaan tullut..
Harmi vaan että esim. BC Racingin alustoja saa melkein 3 yhden Öhlinsin setin hinnalla :think
Kaikki kunnollinen vaan tuppaa maksamaan -halpa ja hyvä kun harvoin toteutuu samassa tuotteessa. E60 ei tuota Öhlinssiä saanut joten päädyin kokeilumielessä juurikin BC-Racingin budjettiratkaisuun vakiota jäykemmillä jousilla ja BC-Racingin iskarin yläpäillä, kun vaikutti ihan kohtuulliselta sarjalta ominaisuuksiltaan käyttöautoon -vielä jää nähtävksi millainen tuo sitten käytännössä on uretaanipuslien kera.
KW oli vaihtoehtona, mutta kyllästyin kun ei saanut jousivakioita tms. infoa ko. tuotteista -BC:ltä sai jopa iskarien mittakuvat jne...
Öhlinssin alusta (keula, takaiskari ja ohjausiskari) tuossa S1000RR:ssä ja aikansa (=tais melkein koko kesä mennä) kun jaksoi sopivaa setuppia etsiä ja malttoi rauhassa hakea säädöt, vaimennukset että painumat, kohdilleen, niin tuli kyllä uskomattoman hyvä ajaa sekä radalla että kadulla. Yli 4k€ hinnalla tuota ei voi halvaksi haukkua, mutta kuten todettu; köyhällä ei ole varaa halpaan...
On tullut kahlattua foorumin topicit läpi ilman minkäänlaista ideaa kun ei ole aikaisempaa kokemusta bemareista..
Eli kertoisitteko mikä olisi se järkevin tapa saada alustan balanssi kohdalleen..
Eli pitäisi saada keulaa alaspäin noin 25mm,ajo-ominaisuudet pitäisi olla hyvät vielä madalluksen jälkeen.
Autohan on 320d e91 LCI..
-Säädettävä varmaan olisi turha ostos kun ei kuitenkaan autosta kovin matalaa halua ja ei tulisi kuitenkaan säädeltyä alustaa juuri ollenkaan?
-Madallusjouset olisi halpa ratkaisu,mutta autolla on ajettu n.110000km niin miten kauan lie iskarit kestää?
-Jousilautasilla pysyisi ajo-ominaisuudet,mutta ei laske tarpeeksi?
-Entäs sitten kiinteästi madaltavasetti?
Mikä se merkki olisi että keula laskee vähintään tuon 25mm,perää ei ole pakko laskea ollenkaan..
Ja kuitenkin hinta/laatusuhde saisi olla kohdallaan..
Ehdotuksia saa laittaa ja hinta-arviota mitä olette maksaneet asennuksesta/pyörien suuntauksesta?
No se nyt on vähän mihin on tottunut.. Montako olet purkanut ja tarkastanut? Omat kokemukset on noista about 10tkm ajalta, jonka jälkeen molemmat takaiskarit oli jo täysin kuolleet ja oikea etutolppa alkoi kolisemaan jo aikaisemmin. Samoin takajouset oli sellasta makaroonia, että ei ole toista vastaan tullut..
Kokemusta päivityksestä ei vielä juuri ole, mutta kuulopuheiden ja nettikirjoituksien mukaan hyvä ja halvahko päivitys. Minulle laitetaan nuo kiinni kuukauden sisään.
Itse tilasin nuo huokeasti rexbo.eu sivuilta ja regulating rodin (plus tarvittavat pultit ja nippelit) schmiedmannilta.
Ei ne minusta nyt niin huikeaa muutosta tee. Toisaalta itsellä auto oli talven seisonnassa sillä aikaa kun M3 tukivarret tuli paikalleen, joten onhan siinä vähän unohtunutkin tuntumat. Semmoinen fiilis jäi, että pikkasen jämäkämmäks ja tarkemmaks muuttu ajotuntuma. Pikkasen ehkä kärsi suuntavakuus. Harrasteautoon siis hyvä päivitys, mutta en ehkä tekis käyttöautoon millä ajetaan pitkää työmatkaa.
Ei ne minusta nyt niin huikeaa muutosta tee. Toisaalta itsellä auto oli talven seisonnassa sillä aikaa kun M3 tukivarret tuli paikalleen, joten onhan siinä vähän unohtunutkin tuntumat. Semmoinen fiilis jäi, että pikkasen jämäkämmäks ja tarkemmaks muuttu ajotuntuma. Pikkasen ehkä kärsi suuntavakuus. Harrasteautoon siis hyvä päivitys, mutta en ehkä tekis käyttöautoon millä ajetaan pitkää työmatkaa.
Cambereihin on melkein pakko puuttua kun laittaa m3-tukivarret eteen. Muuten jää pyörät liikaa killiin sisäänpäin.
Joko hommaa säädettävät lautaset tai sitten lukitusniitit pois alkuperäisistä.
Voi joutua vielä vinguttamaan lisää säätövaraa jos alkuperäisillä jousilautasilla säätää.
Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Onkos kellään tietoa käykö vm 2007 mallisen 325d:n KW Variant 1:nen 2009 vuotiseen 320d e91:een? Vai onko pikku koneissa ja isoissa koneissa jotain eroa alustan suhteen, vaikuttaako lci ja prelci asiaan jotenkin?
Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!
G08 LCI iX3 M-sport -22
ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
ex e90 LCI 320d M-Sport -09
ex e36 328is M-Sport -95
Cambereihin on melkein pakko puuttua kun laittaa m3-tukivarret eteen. Muuten jää pyörät liikaa killiin sisäänpäin.
Joko hommaa säädettävät lautaset tai sitten lukitusniitit pois alkuperäisistä.
Voi joutua vielä vinguttamaan lisää säätövaraa jos alkuperäisillä jousilautasilla säätää.
Varmaan makuasia, mutta minusta niihin cambereihin ei ole pakko puuttua eikä edes oikeastaan pidä puuttua. Siihen pitää puuttua, jos joku haluaa M3-tukivarret mutta ei negatiivista camberia! Jos haluaa eteen 0-camberit niin ennemmin kannattaa miettiä mitä järkeä niissä M3-tukivarsissa edes on? Useimmat harrastajathan ne juuri laittaa sen takia, että saisi negatiiviset camberit, jotka parantaa ajettavuutta käännöksissä ja vähentää mahdollista puskemista. Ainakin painavassa e93 puskeminen loppui täysin.
Eli jos auto on pitkänmatkan ajossa, niin ehjät vakio tukivarret ajanee parhaiten asiansa. Jos kaipaa lisätuntumaa ja pitoa etupäähän mutkissa, niin sit m3-tukivarret ja n. -1.0 camberit. Sit jos kaipaa radalle parasta säätöä, niin voi vielä yläpäänkiinnityksistä poistaa jonkun pinnin tai hankkia camberin säädöt, että saa säädettyä alle -2.0.
Varmaan makuasia, mutta minusta niihin cambereihin ei ole pakko puuttua eikä edes oikeastaan pidä puuttua. Siihen pitää puuttua, jos joku haluaa M3-tukivarret mutta ei negatiivista camberia! Jos haluaa eteen 0-camberit niin ennemmin kannattaa miettiä mitä järkeä niissä M3-tukivarsissa edes on? Useimmat harrastajathan ne juuri laittaa sen takia, että saisi negatiiviset camberit, jotka parantaa ajettavuutta käännöksissä ja vähentää mahdollista puskemista. Ainakin painavassa e93 puskeminen loppui täysin.
Eli jos auto on pitkänmatkan ajossa, niin ehjät vakio tukivarret ajanee parhaiten asiansa. Jos kaipaa lisätuntumaa ja pitoa etupäähän mutkissa, niin sit m3-tukivarret ja n. -1.0 camberit. Sit jos kaipaa radalle parasta säätöä, niin voi vielä yläpäänkiinnityksistä poistaa jonkun pinnin tai hankkia camberin säädöt, että saa säädettyä alle -2.0.
Vaikuttaisi näiden teidän kommenttien perusteella että minun kannattanee hommata orkkis varret. Lähinnä itse ajattelin että m varsista tulee etua jäykempien puslien kautta. Eikö noissa toinen sisempi ole pallolla kun taas normaalivarressa ihan pusla?
Appuvaa itselläni auto e90lci 2012 316d ja tarkoitus olisi kesäreenkaitten vaihdon tienoilla asentaa madallus jousta alustaan kun on täysin vakio alusta. en tahdo mitään täyttä sarjaa pitäen auton ajettavana enkä kivirekenä. onko tyhmää asentaa 60tkm ajettuun autoon pelkät jouset. pro kittiä katellut ja madallusta eteen 45mm ja taakse 25mm. tarviiko ostaa uudet pohjaus kumit ettei ota töyssyissä kiinni? ja onko tässä nyt sitten mitään järkee?
Comment