Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • J-Boy
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2011
    • 405
    • Länsi-rannikko

    Originally posted by TuomoA View Post
    Eikös pussi ole kiinni vain sellaisilla muovinapsuilla ja lähtee pois sievästi sisään päin painamalla? Itse lähdin liikkeelle tuhkakupin puoleisesta osasta ja siitä sitten taaksepäin.
    Just näin. Lähtee helposti..
    F31 320xDA
    M-B Sprinter 319

    Ex: E82 135i, E91LCI 330xd, VW T5 2.5TDI 4Motion, X1 Xdrive20D, Citröen Ax 1.1i

    Comment

    • nappe74
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 2846
      • South Carelia

      Moro !!

      Seuraavaksi autoksi olis tarkoitus kenties laittaa E91 320d -06.
      Pystyykös koeajolla mitenkään tarkistamaan tämän surullisen kuuluisan turbon kuntoa että alkaako kenties vaihtoaika lähestyä???
      Entäpä muita juttuja mitä pitäisi kys. automallista tarkistaa... tyyppiviat jne???
      Kaikki tieto tervetullutta !!
      G30 530e xDrive A M-Sport -20

      ex-Bimmerit:
      F10 525dA xDrive M-Sport -13
      E21 316 -80
      E91 330xdA M-Sport -06
      E53 X5 3.0iA Sport -04
      E91 335xiA M-Sport -08
      E60 530iA M-Sport -06
      E36 320i Cabriolet M-Sport -96
      E91 320d -06
      E39 530iAT M-Sport -01
      E36 328iA -96
      E39 528iA -96
      E36 325i -92

      Comment

      • zanta
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 2908
        • Oulu

        Originally posted by nappe74 View Post
        Moro !!

        Seuraavaksi autoksi olis tarkoitus kenties laittaa E91 320d -06.
        Pystyykös koeajolla mitenkään tarkistamaan tämän surullisen kuuluisan turbon kuntoa että alkaako kenties vaihtoaika lähestyä???
        Entäpä muita juttuja mitä pitäisi kys. automallista tarkistaa... tyyppiviat jne???
        Kaikki tieto tervetullutta !!
        Juurikin tommonen oli jokunen vuosi sitten, ei tosin mitään vikoja vielä siinä vaiheessa ilmennyt, hankkiuduin eroon kun tuntui M5:n jälkeen avuttoman tehottomalta, myös sen takia etten halunnut harrastaa turboremonttia tulevaisuudessa.

        Takaluukku kaikissa BMW Touring malleissa vuosimallista riippumatta.
        Johtosarja lähinnä, eli toimiiko takavalot ok, aukeaako takalasi erikseen ja niin ees päin.

        Kontista on hyvä käyttää verhoilua auki sen verran että näet missä kunnossa pelti on ja onko kerännyt kosteutta.

        Jos on panoraama kattoluukku niin sen kunto ja toiminta kannattaa tarkistaa.

        Siinäpä jotain, muut joilla on ongelmia ollut osaavat kertoa varmana enemmän, ja varsinkin tuon turbon kunnon selvittämisen suhteen.

        Ei ainakaan sillon 100tkm ajettuna ollut huono auto laisinkaan
        LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

        eksälista:
        E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          Originally posted by nappe74 View Post
          Moro !!

          Seuraavaksi autoksi olis tarkoitus kenties laittaa E91 320d -06.
          Pystyykös koeajolla mitenkään tarkistamaan tämän surullisen kuuluisan turbon kuntoa että alkaako kenties vaihtoaika lähestyä???
          Entäpä muita juttuja mitä pitäisi kys. automallista tarkistaa... tyyppiviat jne???
          Kaikki tieto tervetullutta !!

          Miten se turbo nyt sitten on surullisenkuuluisa? Jos 200-300tkm ajomäärillä saa uusia turbon, niin eikai se nyt ihan paska ole... Taitaa olla moni muukin turbo samoilla kilsoilla jo kohta vaihtokunnossa. Mulla on ollut neljä E91 320d:tä, eikä niissä ole mitään vikoja ollut. Samanlailla kun katsoo auton, niin kuin minkä vaan muunkin mallin, niin eikai siinä sen ihmeellisempiä tarvi.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • nappe74
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 2846
            • South Carelia

            Originally posted by bemu2000 View Post
            Miten se turbo nyt sitten on surullisenkuuluisa? Jos 200-300tkm ajomäärillä saa uusia turbon, niin eikai se nyt ihan paska ole... Taitaa olla moni muukin turbo samoilla kilsoilla jo kohta vaihtokunnossa. Mulla on ollut neljä E91 320d:tä, eikä niissä ole mitään vikoja ollut. Samanlailla kun katsoo auton, niin kuin minkä vaan muunkin mallin, niin eikai siinä sen ihmeellisempiä tarvi.
            Eikun lueskelin aiheesta noita viestejä niin tuntuu että toi turbo on lauennut ennemminkin 100-200tkm kohdalla aika monellakin... mut kaipa se on yksilöllistä niinkuin moni muukin "tyyppivika".
            G30 530e xDrive A M-Sport -20

            ex-Bimmerit:
            F10 525dA xDrive M-Sport -13
            E21 316 -80
            E91 330xdA M-Sport -06
            E53 X5 3.0iA Sport -04
            E91 335xiA M-Sport -08
            E60 530iA M-Sport -06
            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
            E91 320d -06
            E39 530iAT M-Sport -01
            E36 328iA -96
            E39 528iA -96
            E36 325i -92

            Comment

            • karsta
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 263
              • Hollola

              Automaattivaihteistoa koskeva kymysys: onko siinä jokin mäki- tai asentotunnistin joka voi vikaantua/kanittaa? Välillä tuntuu että jää joku "ylämäkimoodi" päälle, eli käyttää ajossa pieniä vaihteita ja kierrättää normaalia korkeammalle ennen kuin vaihtaa isommalle pykälälle. Yleensä tilanne korjaantuu sen jälkeen kun ajaa alamäkeen, aina ei silloinkaan, vaan vasta kun auton käynnistää uudelleen. Tätä tapahtuu riippumatta siitä onko kone kylmä vai lämmin.

              Auto on 320d -08.
              Last edited by karsta; 18-04-2012, 13:52.
              Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
              Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                Originally posted by nappe74 View Post
                Eikun lueskelin aiheesta noita viestejä niin tuntuu että toi turbo on lauennut ennemminkin 100-200tkm kohdalla aika monellakin... mut kaipa se on yksilöllistä niinkuin moni muukin "tyyppivika".
                Jos turbo laukeaa 100-150tkm ajolla lastuttamattomana, niin voi alkaa miettiä pitääkö kilometrit paikkaansa... Lähempänä 200tkm kilsoja se nyt ei ole mitään ihmeellistä, jos on vaikka kaupunkiajoa ollut paljon.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Nettipepe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1341
                  • Kajaani

                  Originally posted by karsta View Post
                  Automaattivaihteistoa koskeva kymysys: onko autossa jokin mäki- tai asentotunnistin joka voi vikaantua/kanittaa? Välillä tuntuu että autoon jää joku "ylämäkimoodi" päälle, eli käyttää ajossa pieniä vaihteita ja kierrättää normaalia korkeammalle ennen kuin vaihtaa isommalle pykälälle. Yleensä tilanne korjaantuu sen jälkeen kun ajaa alamäkeen, aina ei silloinkaan, vaan vasta kun auton käynnistää uudelleen. Tätä tapahtuu riippumatta siitä onko kone kylmä vai lämmin.

                  Auto on 320d -08.
                  Hmm... Tuossa "oppivassa" laatikossa on perus d-asennossakin vähän sporttisempi moodi. Olisiko kyse tästä?
                  Olen huomannut, että laatikossa on myös alamäki moodi joka alamäessä moottorijarrutuksella saattaa tiputtaa pienemmälle.
                  (kenties jarrua hipaisemalla menee päälle)
                  Tuon päälle meno kriteereistä en tiedä... voisiko tuo jäädä päälle?
                  F30 320xia
                  Ex E90 325da
                  Ex E90 320da
                  Ex E46 330D

                  Comment

                  • karsta
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 263
                    • Hollola

                    Originally posted by Nettipepe View Post
                    Hmm... Tuossa "oppivassa" laatikossa on perus d-asennossakin vähän sporttisempi moodi. Olisiko kyse tästä?
                    Olen huomannut, että laatikossa on myös alamäki moodi joka alamäessä moottorijarrutuksella saattaa tiputtaa pienemmälle.
                    (kenties jarrua hipaisemalla menee päälle)
                    Tuon päälle meno kriteereistä en tiedä... voisiko tuo jäädä päälle?
                    Alamäessä kyllä jarruttaa pienemmällä vaihteella jos on cruise päällä, en ole havainnut sen vaihtavan pienemmälle alamäessä ilman cruisea enkä jarruun koskemalla.

                    Lähinnä ihmetyttää kun se tekee sitä satunnaisesti, eikä hirveän sporttisesti tule yleensä ajeltua.
                    Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                    Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                    Comment

                    • Jaz
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2010
                      • 48
                      • Järvenpää

                      Originally posted by karsta View Post
                      Lähinnä ihmetyttää kun se tekee sitä satunnaisesti, eikä hirveän sporttisesti tule yleensä ajeltua.
                      Samoja ominaisuuksia on myös täällä, autona -06, 330dAT. Normaalissa kiihdytyksessä vaihtaa aina isommalle noin 1500-2000rpm alueella, mutta välillä antaa kierrättää melkein 3000rpm saakka ja meno on vähän nykivän oloista. Useimmiten myös kun cruisen tiputtaa pois päältä esim. 90km/h vauhdissa, vaihtaa laatikko pykälää pienemmälle vaihteelle.
                      Nyt: Audi A4 Quattro B9 -17

                      Ennen: E91/330dAT -06

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        Originally posted by Jaz View Post
                        Samoja ominaisuuksia on myös täällä, autona -06, 330dAT. Normaalissa kiihdytyksessä vaihtaa aina isommalle noin 1500-2000rpm alueella, mutta välillä antaa kierrättää melkein 3000rpm saakka ja meno on vähän nykivän oloista. Useimmiten myös kun cruisen tiputtaa pois päältä esim. 90km/h vauhdissa, vaihtaa laatikko pykälää pienemmälle vaihteelle.
                        Olen ollut huomaavinani, että tuohon käyttäytymiseen vaikuttaa kaasun painaminen

                        Eli reagointi on toinen jos hiljaa lisäät kaasua tai painat nopesti kaasua (ei kuitenkaan kick downin yli)

                        Ja sitten noi moodit... jos ajelee tasaisesti esim. 200km:iä ja tämän jälkeen yrittää tehdä kiihdytystä niin eihän laatikko vaihda alas kirveelläkään
                        Muutaman kerran kun "herättelee" niin taas vaihtaa sporttisesti ja ylhäältä.

                        Onhan tuossa jänniä "ominaisuuksia", mutta yleensä ottaen mielestäni toimii hienosti.
                        Jos siis haluaa ajaa rauhallisesti ja taloudellisesti niin laatikko tosiaan pitää kierrokset alhaalla. Ja tarvittaessa reagoi ihan riittävällä nopeudella
                        Etenkin sport-asennossa.
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          Kaikki penarin dieselit, joissa on DPF, tekevät tuota.

                          Regeneroinnin aikana koneelle annetaan enemmän kierroksia kuin tavallisesti, eli käytännössä vaihdot tapahtuu aina yli 2000 rpm:n kohdalla.

                          Normaalia käytöstä.
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • Nettipepe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1341
                            • Kajaani

                            Originally posted by Jaz View Post
                            Samoja ominaisuuksia on myös täällä, autona -06, 330dAT. Normaalissa kiihdytyksessä vaihtaa aina isommalle noin 1500-2000rpm alueella, mutta välillä antaa kierrättää melkein 3000rpm saakka ja meno on vähän nykivän oloista. Useimmiten myös kun cruisen tiputtaa pois päältä esim. 90km/h vauhdissa, vaihtaa laatikko pykälää pienemmälle vaihteelle.
                            Regenerointi on taas oma juttunsa
                            Silloinhan se auto syöksähtelee kuin aropupu
                            F30 320xia
                            Ex E90 325da
                            Ex E90 320da
                            Ex E46 330D

                            Comment

                            • Latelammas
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2011
                              • 89
                              • Kanta-Häme

                              Onko joku irroittanut E9X-malleista navin näyttöä, onko paha rasti? Ja toisekseen pääseekö sen takaa yhtään käsiksi kojelaudan sisään?

                              Ongelmana on talven aikana ilmaantunut resonanssi, helkkarin ärsyttävä pärinä, joka tuntuisi kuuluvan navin näytön paikkeilta kojelaudan sisältä. Resonanssi on pääsääntöisesti ilmennyt autoa jarrulla paikalla pidettäessä, vaihdevalitsin D-asennossa. Heti kun antaa vähän kierroksia, resonanssi on loppunut. Tosin nykyään tuota esiintyy jo matalilla kierroksillakin jo mutta 1000rpm jälkeen loppuu. Tuon resonanssin laajeneminen isommalle kierrosalueelle kielii jostain esineestä, joka löystyy koko ajan lisää...

                              Jos jollakulla on jotain ideoita / vastaavia kokemuksia, vinkkejä otetaan vastaan...:think
                              F25 X3 M-Sport 30D

                              Comment

                              • Jaz
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2010
                                • 48
                                • Järvenpää

                                Originally posted by Nettipepe View Post
                                Regenerointi on taas oma juttunsa
                                Silloinhan se auto syöksähtelee kuin aropupu
                                Nojuu. DPF on tosin poistettu tuosta omasta kulkineesta, joten sen piikkiin ei voi enää kierrosten seilaamista laittaa. Vika on mitä ilmeisemmin taas ratin ja penkin välissä, vaikka omasta mielestään sitä aina ajaa samalla tavalla ja tyylillä
                                Nyt: Audi A4 Quattro B9 -17

                                Ennen: E91/330dAT -06

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎