Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tle2k
    Newbiemmer
    • Nov 2010
    • 3
    • Helsinki

    E90 tärinä jarruttaessa

    Eli ongelmana on ratin tärinä kovemmissa nopeuksissa jarruttaessa. Eteen vaihdettiin levyt+palat ja ongelma hävisi. Ajoin n. 4000 km ja tärinä palasi (kyseessä motonetin levyt). Ovatko nuo levyt vain aivan sudet vai olisiko ongelma muualla? Haulla löytyi yhdeksi mahdolliseksi syyksi reaktiotangon puslat. Onko muita ideoita? Mikä muuten on noiden puslien oikea nimitys, koska tuolla reaktiotangolla ei löydy oikein mitään netistä?

    Autona e90 320d -06 ajettu 100 tkm

    Comment

    • E39-530A
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 941
      • Espoo

      Originally posted by tle2k View Post
      Eli ongelmana on ratin tärinä kovemmissa nopeuksissa jarruttaessa. Eteen vaihdettiin levyt+palat ja ongelma hävisi. Ajoin n. 4000 km ja tärinä palasi (kyseessä motonetin levyt). Ovatko nuo levyt vain aivan sudet vai olisiko ongelma muualla? Haulla löytyi yhdeksi mahdolliseksi syyksi reaktiotangon puslat. Onko muita ideoita? Mikä muuten on noiden puslien oikea nimitys, koska tuolla reaktiotangolla ei löydy oikein mitään netistä?

      Autona e90 320d -06 ajettu 100 tkm
      Tarkoitatko osaa numero 9:



      Kai se on suomeksi pitkittäistukivarsi tai pitkittäinen tukivarsi tms.

      kopkop. Itsellä on 99,99tkm ajettu E90, alusta kuin pakasta vedetty. (tehtaan sport-alusta, aktiiviohjaus).

      Muistelen E39:ni kohdalla ja siitä juttuja lukeneena, että tärinät saattoi (edestä) lähteä hetkeksi levyt vaihtamalla. Nyt varmaan kannattaisi heittokellolla tai jollain selvittää onko ne levyt menneet kieroksi. Ei siksi että pitääkö ne vaihtaa, vaan johtuuko se jostain muusta. Kai kun tuolla alkaa jossain olemaan väljää, niin kaikki heitot ja tutinat sen kuin kertaantuvat. Mm. Hemi tästä kirjoitteli jossain ketjussa. Ja veikkaan, että lukemalla jopa E34 alustaremonttiketjua tai jutut E39 tutinoista, pääset jyvälle, mitä kaikkea se voi maan ja taivaan välillä olla.
      E92 335iA -08

      ---
      ex E34 540iA -93
      ex E90 325iA -05
      ex E39 530iA -00
      ex Toyota Avensis
      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

      Comment

      • anntti
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2009
        • 237
        • Seinäjoki

        Minkälaisia vanteita muilla e9x omistajilla on talvella ? Täytyis täs ennen talvea ostaa toisetkin vanteet autoon ja vaihtoehtoja on liikaa..
        ex. E90 320d 'M-sport LCI'

        Comment

        • juuhee
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 163
          • Pohjanmaa

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Ainakin 500-sarjalaisessa faceliftissä 520d vs. 525d (3.0/145kW) hintaero on niin pieni jos Saksasta haetaan että kun siihen 130kW (ja 110/120 kW Fleet -editioneihin) liittyy se jakopääongelma niin kannattaa suoraan laittaa 525d. Se taas on sama kuin 530d mutta suuttimet on erit ja automaatissa heikompi aski, manuaalissa on sama laatikko/kytkin.

          Useampia 520d LCI malleja on tullut kyllä tuotua asiakkaille vaikka olen heitä varoitellut jakopääongelmasta... Taitaa kuitenkin ongelmat koskea aika pientä osaa autoista.

          Edit: Tein vähän tutkimusta, Mobile.de:stä 520d 7/2007 jälkeen valmistetut, min. 100 tkm ajetut. Tuloksena 341 autoa, 2 autossa oli maininta vaihtomoottorista (140 ja 180 tkm ajetut).
          Tietystikkään kaikissa ei ole mainittu että on kone porsinut, eikä kaikkiin vaihdeta uutta konetta vaan se korjataan.

          Lisäksi ensimmäiset LCI mallit on M47 koneella eli vanhemmalla 120 kW, niissä ei ole ollut samaa ongelmaa. Muuttuu jossain 9/2007 paikkeilla konetyyppi N47:ksi.
          Siihen ongelma on korjattu vasta tehokkaampaan malliin (135 kW tjsp.).
          Niin siis jakopää ongelma on korjattu huhtikuusta 2009 lähtien valmistetuissa autoissa.

          Comment

          • pro_tinnitus
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 273
            • Etelä-Suomi

            Originally posted by tle2k View Post
            Eli ongelmana on ratin tärinä kovemmissa nopeuksissa jarruttaessa. Eteen vaihdettiin levyt+palat ja ongelma hävisi. Ajoin n. 4000 km ja tärinä palasi (kyseessä motonetin levyt). Ovatko nuo levyt vain aivan sudet vai olisiko ongelma muualla? Haulla löytyi yhdeksi mahdolliseksi syyksi reaktiotangon puslat. Onko muita ideoita? Mikä muuten on noiden puslien oikea nimitys, koska tuolla reaktiotangolla ei löydy oikein mitään netistä?

            Autona e90 320d -06 ajettu 100 tkm
            Mulla samanlaista oiretta, tosin jarrut "nypyttää" riippumatta nopeudesta ja tärinä välittyy suoraan ohjauspyörään. Etulevyt ovat kuluneet loppuun ja autolla ajettu lähes 200tkm. Motonetista en varaosia ostaisi, mieluummin schmiedmann:lta tai kl-varaosista tai sitten OEM osat Saksasta. Ilmottelehan kun saat vian korjattua.
            E90 320d -05
            EX: Z3 E36/8 3.0i

            Comment

            • lao
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2010
              • 278
              • Tampere

              Originally posted by monniii View Post
              Minkälaisia vanteita muilla e9x omistajilla on talvella ? Täytyis täs ennen talvea ostaa toisetkin vanteet autoon ja vaihtoehtoja on liikaa..
              Tossa olis oma E91 Vianorin myymillä 400e 17" 7,5" ET35 vanteilla 225/45 kumeilla. Talvella minusta varsin sopiva koko.

              ps. ovat nyt minulle ylimääräisenä, kun on 17" M-sport vanteet myös talveksi. Täysin uutta vastaavat voisin myydä 250e...

              Comment

              • hj325hml
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 729
                • Pirkanmaa

                Originally posted by hj325hml View Post
                E90 320 05 itsellä ollut 3 vk ja radio ongelmaa alusta alkaen, koeajolla oli radio sun päällä hiljaa taustalla ja kotimatkalla kun ajeli niin turha oli koittaa kanavaa vaihtaa, ei meinaan kuulunut juurikaan muut kanavat ja sun:kin alkoi muutaman kymmenen kilsan jälkeen kuulumaan huonommin. Satunnaisesti matkan varrella joku tuntematon kanava(hengellinen ja puheradio) saattoi kuulua hetken aikaa. Eli eli mistähän heikko singnaali voisi johtua ja mitähän asialle voisi tehdä?

                Soitin on perus alkuperäinen cd, ei Idrive tms.

                Lisäksi alkuun teki semmosta, että näytössä luki että puhelin aktivoitu(vaikken mitään aktivoinut) eikä antanut vaihtaa cd:tä päälle vaan vaihtoi sen itse noin 5-10 min päästä, nyt en ole koskenut aux liitäntään ollenkaan niin tuota ei ole enään tehnyt.

                Toisekseen mikä olisi kaikista yksinkertaisin tapa saada siistiksi repsikan sisäkahva, vaihdekepin pää sekä takapenkin tuhkiksen kansi koska maali on lohkeillut/kulunut niistä vaikka sisusta muuten on siistissä kunnossa.


                Jos on muutaman päivän auto käyttämättä soitin sanoo " Telephone active" edelleenkin, kestää 5-15 min joinka jälkeen aloittaa toiston siitä mihin on jäänyt edellisen kerran.

                Ei kukaan osais neuvoa asian suhteen?
                F16 M-Sport

                Comment

                • hj325hml
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 729
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Kimmo-R View Post
                  Täällä myös taisteltu huonon kuuluvuuden takia koko kesä. Pajalla ollut jo pariin otteeseen ja 500e laskun jälkeen vika yhä päällä eli ainoastaan taajamassa kuuluu pari kanavaa vaihtelevasti. Ensiksi koitettiin antennivahvistinta, koska ainakin E91 tyyppivikana on veden pääsy spoilerin sisään antennivahvistimelle. Tämän seurauksena yleensä kaukosäädinkin alkaa temppuileen, mutta vika ei siis ollu siinä ja kuivalta näytti. Viimeisin diagnoosi on katkos takaluukun johtosarjassa eli käytännössä antennivahvistin ei saa virtaa tjsp. Uusi maksaa 170e+työ, mutta ajattelin vielä itse koittaa paikallistaa vikaa.
                  Kaukosäädinkin toimii ihan normaalisti, huutelehan jos vika löytyy, aika kalliilta etsinnältä kuulostaa noin radion signaaliksi.
                  F16 M-Sport

                  Comment

                  • J-Boy
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2011
                    • 405
                    • Länsi-rannikko

                    Originally posted by monniii View Post
                    Minkälaisia vanteita muilla e9x omistajilla on talvella ? Täytyis täs ennen talvea ostaa toisetkin vanteet autoon ja vaihtoehtoja on liikaa..
                    Mulla on talvella 8,5x19" M3-replicat ja niiden päällä 235/35-19 Hakka5 muistaakseni. Toimii pirun hyvin.. Onhan noita vannevaihtoehtoja vaikka kuinka, päätä eka tuumakoko ja siit sit eteenpäin. Sellanen puhe, et >17" talvella on ihan turhaa, ei toimi tms., voi ihan unohtaa.
                    F31 320xDA
                    M-B Sprinter 319

                    Ex: E82 135i, E91LCI 330xd, VW T5 2.5TDI 4Motion, X1 Xdrive20D, Citröen Ax 1.1i

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by pro_tinnitus View Post
                      Mulla samanlaista oiretta, tosin jarrut "nypyttää" riippumatta nopeudesta ja tärinä välittyy suoraan ohjauspyörään. Etulevyt ovat kuluneet loppuun ja autolla ajettu lähes 200tkm. Motonetista en varaosia ostaisi, mieluummin schmiedmann:lta tai kl-varaosista tai sitten OEM osat Saksasta. Ilmottelehan kun saat vian korjattua.
                      Vikahan ei ole jarrulevyissä, vaan huoltamattomissa/jumittavissa satuloissa(palat+liukurit jumissa).

                      Comment

                      • tle2k
                        Newbiemmer
                        • Nov 2010
                        • 3
                        • Helsinki

                        Originally posted by E39-530A View Post
                        Tarkoitatko osaa numero 9:



                        Kai se on suomeksi pitkittäistukivarsi tai pitkittäinen tukivarsi tms.

                        kopkop. Itsellä on 99,99tkm ajettu E90, alusta kuin pakasta vedetty. (tehtaan sport-alusta, aktiiviohjaus).

                        Muistelen E39:ni kohdalla ja siitä juttuja lukeneena, että tärinät saattoi (edestä) lähteä hetkeksi levyt vaihtamalla. Nyt varmaan kannattaisi heittokellolla tai jollain selvittää onko ne levyt menneet kieroksi. Ei siksi että pitääkö ne vaihtaa, vaan johtuuko se jostain muusta. Kai kun tuolla alkaa jossain olemaan väljää, niin kaikki heitot ja tutinat sen kuin kertaantuvat. Mm. Hemi tästä kirjoitteli jossain ketjussa. Ja veikkaan, että lukemalla jopa E34 alustaremonttiketjua tai jutut E39 tutinoista, pääset jyvälle, mitä kaikkea se voi maan ja taivaan välillä olla.

                        Jep, juuri noita. Eilen lähti reaktiotangot tilaukseen Saksasta. toivottavasti jeesaa. Jostain foorumilta luin, että myöskin takajarrujen ongelmat (kuluneisuus) voivat aiheuttaa tärinöitä rattiin. Onko kellään kokemuksia?

                        Comment

                        • Juuzmo
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2007
                          • 339

                          Onko jotain hajonnut/hajoamassa, kun e90 330i tutisee kylmänä tyhjäkäynnillä hetken käynnistyksen jälkeen, noin 5-10sek? Meno tasottuu kun nostaa hieman kierroksia. Auto kuulostaa muutenkin lähinnä traktorilta kylmänä tyhjäkäynnillä Vatkaus ei siis ole mikään kovinkaan suuri, ei sitä huomaa muuten kuin tarkoilla istumalihaksilla, kierrokset ei heittele.
                          Last edited by Juuzmo; 09-08-2011, 17:05.

                          Comment

                          • Zeta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7556
                            • Kotona

                            Originally posted by Juuzmo View Post
                            Onko jotain hajonnut/hajoamassa, kun e90 330i tutisee kylmänä tyhjäkäynnillä hetken käynnistyksen jälkeen, noin 5-10sek? Meno tasottuu kun nostaa hieman kierroksia. Auto kuulostaa muutenkin lähinnä traktorilta kylmänä tyhjäkäynnillä
                            Vie auto jonnekin piuhan perään, kuulostaa joltain anturivialta tai imupuolen ongelmalta... :think
                            -
                            Käyttöautona: F20
                            Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                            Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                            -

                            Comment

                            • qmkarppa
                              Newbiemmer
                              • Jul 2011
                              • 2
                              • Helsinki

                              E91 ja 18" vanteet offsetilla 38

                              Eli toimiiko yllämainittu vanne 2008 E91:ssä?

                              Tarkoitus on laittaa 225/40/18 renkaat.

                              Offset arvon on hiukka yli rekisteriotteessa mainituista.
                              Näppituntumalla pitäisi sopia mutta osaako joku varmistaa?

                              Comment

                              • kemo81
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2010
                                • 1248
                                • ylöjärvi

                                Originally posted by qmkarppa View Post
                                Eli toimiiko yllämainittu vanne 2008 E91:ssä?

                                Tarkoitus on laittaa 225/40/18 renkaat.

                                Offset arvon on hiukka yli rekisteriotteessa mainituista.
                                Näppituntumalla pitäisi sopia mutta osaako joku varmistaa?
                                Itsellä 8x18" et38 bbs vanteet,nokian hakka r kitkoilla 235/40/18 talvisin ja hyvin toimii.Ei ole spacereita.Kyllähän ne sisässä menee mut ei raavi kiinni mihinkään jos sitä meinasit..
                                e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                                Ex.
                                e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                                e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                                e91 325i 2005 ArktisMetal
                                e46 320ci 2001 TobassBlue
                                e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                                S1000rr 2010 Thunder grey

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎