Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 Webasto jälkiasennuksena

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #31
    Originally posted by -BMW- View Post
    Webastoa+erillistä kelloa olen suunnitellut ja kysellyt liikkeistä 330d E91 vm.2007 aut.ilm., mutta osasta paikkaa sanotaan, että jälkiasennus laitteet aiheuttavat autolle mahdollisesti jonkun vikatilan.

    Mitenhän on, pitääkö autosta koodata jotain että webasto pelaa oikein? Täytyykö pumppuja tai ilmastointilaitteelta jotain muuttaa?

    Kertokaahan te kokeneemmat
    joissakin harvinaisissa tapauksissa hyvin lyhyen lämmitysajan jälkeen voi joskus olla käynnistysvaikeuksia johtuen anturitietojen ristiriitaisuuksista. koodaus ei muuta mitään tilannetta mutta bmw autoissa ei käytännössä koskaan ole kuitenkaan ongelmia oikein asennetun jälkiasennuslämmittimen kanssa.

    Comment

    • J-Boy
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2011
      • 405
      • Länsi-rannikko

      #32
      Originally posted by -BMW- View Post
      Webastoa+erillistä kelloa olen suunnitellut ja kysellyt liikkeistä 330d E91 vm.2007 aut.ilm., mutta osasta paikkaa sanotaan, että jälkiasennus laitteet aiheuttavat autolle mahdollisesti jonkun vikatilan.

      Mitenhän on, pitääkö autosta koodata jotain että webasto pelaa oikein? Täytyykö pumppuja tai ilmastointilaitteelta jotain muuttaa?

      Kertokaahan te kokeneemmat
      Mulla on 330d:ssä Suomi-asennus webasto. Saman verran maksoi kuin yleensäkin ja minkäänlaista vikatilaa ei auton puolelta ole tullut. Oma laitettiin AutoExtrassa Helsingissä.
      F31 320xDA
      M-B Sprinter 319

      Ex: E82 135i, E91LCI 330xd, VW T5 2.5TDI 4Motion, X1 Xdrive20D, Citröen Ax 1.1i

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #33
        Kertokaas kuinka paha homma tuon asennus on esim e46 verrattuna. Webastoja työkseen asenteleva kaveri vaan sanoi, että on tosi v*ttumainen ja paljon työtä. Kojelautaakin joutuu kuulemma purkamaan reilummin? Onko näin vai onko tuohon keksitty joku hommaa helpottava taktiikka? Tartteeko hommata puhaltimen herättelyä varten purkki can-väylään? E46 ei nyt ainakaan mikään mahdoton ollut laitella. Onko tuo e90 merkittävästi ikävämpi asennuskohde?

        Mites koneiden kanssa kuutoskoneissa, riittääkö TT- E vai tarttisko olla C. Ainakin e46 330i lämpeni ihan riittävän nopeaan E:llä. Jopa ihmeen nopeasti. Mulla sattui olemaan E ylimääräisenä ja semmonen siihen aikanaan laitettiin. Myöhemmin hankittu C220CDI mersu ei kyllä lämmennyt yhtään nopeammin C:llä. Mursussa muuten piti käyttää herätinpurkkia can-väylässä.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #34
          Originally posted by Juppe View Post
          Kertokaas kuinka paha homma tuon asennus on esim e46 verrattuna. Webastoja työkseen asenteleva kaveri vaan sanoi, että on tosi v*ttumainen ja paljon työtä. Kojelautaakin joutuu kuulemma purkamaan reilummin? Onko näin vai onko tuohon keksitty joku hommaa helpottava taktiikka? Tartteeko hommata puhaltimen herättelyä varten purkki can-väylään? E46 ei nyt ainakaan mikään mahdoton ollut laitella. Onko tuo e90 merkittävästi ikävämpi asennuskohde?

          Mites koneiden kanssa kuutoskoneissa, riittääkö TT- E vai tarttisko olla C. Ainakin e46 330i lämpeni ihan riittävän nopeaan E:llä. Jopa ihmeen nopeasti. Mulla sattui olemaan E ylimääräisenä ja semmonen siihen aikanaan laitettiin. Myöhemmin hankittu C220CDI mersu ei kyllä lämmennyt yhtään nopeammin C:llä. Mursussa muuten piti käyttää herätinpurkkia can-väylässä.
          Ei E9x malleissa tarvitse paljoa purkaa, ilmastoinnin paneeli vain pois ja ratin alapuolen suojamuovit. Puhallinta ohjataan IPCU ohjaimen välityksellä, maksaa alle satasen. Lisäksi tarvitaan lin bus katkaisu vaihtoreleellä.
          Weba on tuohon kohtuullisen helppo laittaa jos asennuspaikan oikein oivaltaa, suurin työ on polttoainelinjassa ja pakoputkessa. Taitaa kaveri olla sekoittanut E6x malliin, tai sitten ohjeet ovat väärät.

          Comment

          • janne320d
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1342
            • jns

            #35
            itsekkin pohdin eberin asentamista tuohon e91 300d:hen vaiko sittenkin webasto:think
            tuo kaukosäädin olis varmaan simppeli kun eukonkin pitäisi sitä osata käyttää mutta mitäs mieltä olette tuosta gsm ohjauksesta,kannattaako?

            kummassa on parempi kaukossäädin?

            onkos kellään tällaista?
            ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

            Comment

            • jad
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 279
              • Helsinki

              #36
              Webaston kaket T91 (on/off) ja T100HTM (on/off/ajastin) kantomatka on sama. Webastolla on omakin GSM-ohjain kts.linkki : http://www.ivini-apps.de/webasto-thermo-call.html
              Ja webaston kaket on kyllä kivemman kokoisia kuin Eberin ja myös loogisempia käyttää.

              Remuc:sta: Webasto on lähettänyt yleisen tiedotteen, jossa sanotaan että webaston takuu ei ole voimassa, jos webastoa ohjataan jollain muulla kuin webaston hyväksymällä ohjaimella. Ja Remuchan ei ole webaston hyväksymä ohjain.
              www.carbonracingteam.fi

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #37
                Eikä tuolla Remuc:lla taida voida uusia väyläohjattuja käyttääkään :think

                ...eli ThermoTop Evoa ja Hydronic II:sta
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • convert
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 57
                  • Susiraja

                  #38
                  Tuli tuossa TT C:tä asennettaessa sellainen ongelma vastaan, että ipcu-releen asennuksen ja lin-bus:in katkaisun jälkeen ilmaläpät jäivät kaikki kiinni kun autossa oli virrat, tämä siis olevinaan ohjeiden mukaan tehtynä. Sitten kun lin-busin releen kytkentää muutettiin, niin nykyinen tilanne on se, että auto puhaltaa käynnissä ollessaan lämmintä kaikista muista paitsi keskipaneelissa olevista räppänöistä. Kylmä/lämmin-kytkin keskellä ei vaikuta muuten kuin, että sinisessä asennossa tulee vielä kylmempää. Tuntuu myös, että keskeltä tulevaa kylmää ilmavirtaa ei voi oikein hallita kunnolla, vaan kylmää tulee jatkuvasti, eikä sitä saa nolliin paneelista.

                  Asennusohjeet jotka sain on TT EVO:n joten niillä on tehty näin pitkälle, havahduin kuitenkin todellisuuteen, että ilmeisesti niissä on joku ero TT C:n vastaaviin vaikka toisin minulle väitettiinkin. Löytyisikö keneltäkään ihan oikeita TT C:n kytkentäkaavioita e9x?
                  e91 330d m-sport saphirschwarz-metallic -07, e46 320da schwarz II -03
                  ex: e36 ///m3 3.0 avusblau -93, e30 318i -86 maston,
                  e39 530i m-sport imolarot II -01, e36 325i sedan diamantschwarz -91

                  Comment

                  • Whitebe
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2010
                    • 59
                    • Joensuu

                    #39
                    Omaani laitettiin tänään thermo top P Ilman tuota ipcu relettä. Puhallin toimii etuvastuksen kautta, kun auto on sammuksissa läpät jäävät sammutusvaiheessa olleeseen tilaan=auki. Tuohon tarvitsee vain 1 releen ja etuvastuksen. Asentaja hieman moitti tuon ipcu releen kestoa huonoksi, jonka takia pyrkii välttämään niitä.

                    320D:ssä on suhteellisen paljon tilaa moottorin ja tuulettimen edessä. Siihen sen sovittaminen ei ole vaikeaa.
                    F07 535d GT Xdrive

                    Comment

                    • janne320d
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1342
                      • jns

                      #40
                      Auto menossa eberin asennukseen kohta,tuohon kaukoosäätimellä olevaan malliin tulee cabiiniin on/off kytkin,minne olette sen sijoittaneet kun ei viittis mitään reikiä tehdä?
                      ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                      Comment

                      • jad
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 279
                        • Helsinki

                        #41
                        Asennusohjeet jotka sain on TT EVO:n joten niillä on tehty näin pitkälle, havahduin kuitenkin todellisuuteen, että ilmeisesti niissä on joku ero TT C:n vastaaviin vaikka toisin minulle väitettiinkin. Löytyisikö keneltäkään ihan oikeita TT C:n kytkentäkaavioita e9x?
                        E9x ei muistaakseni ole TT C ohjetta. Joka tapauksessa ohjaus webastolta on yksinkertaisesti vihreä/valkoinen johto johon tulee plus kun webasto on lämmennyt riittävästi. Tätä vihreä/valkoista käytetään ohjausvirtana puhallinohjaukseen. TT C:ssä ja EVO:ssa on tismalleen tämä sama ominaisuus.
                        LIN katkaisu ei toimi oikein, jos katkaisu releen +15 ohjaus virta on otettu muualtakuin "oikeasta" +15 tiedosta. Tupakansytyttimen virta toimii ainakin oikein E9x autoissa.
                        www.carbonracingteam.fi

                        Comment

                        • convert
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 57
                          • Susiraja

                          #42
                          Originally posted by jad View Post
                          E9x ei muistaakseni ole TT C ohjetta. Joka tapauksessa ohjaus webastolta on yksinkertaisesti vihreä/valkoinen johto johon tulee plus kun webasto on lämmennyt riittävästi. Tätä vihreä/valkoista käytetään ohjausvirtana puhallinohjaukseen. TT C:ssä ja EVO:ssa on tismalleen tämä sama ominaisuus.
                          LIN katkaisu ei toimi oikein, jos katkaisu releen +15 ohjaus virta on otettu muualtakuin "oikeasta" +15 tiedosta. Tupakansytyttimen virta toimii ainakin oikein E9x autoissa.
                          Kiitoksia vinkeistä, pitää tarkistaa nuo kytkennät ihan ajatuksen kanssa. Se ohjausvirta on kyllä otettu nimenomaan tupakansytyttimen johdosta, mutta hyvä se on sekin tsekata.
                          e91 330d m-sport saphirschwarz-metallic -07, e46 320da schwarz II -03
                          ex: e36 ///m3 3.0 avusblau -93, e30 318i -86 maston,
                          e39 530i m-sport imolarot II -01, e36 325i sedan diamantschwarz -91

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #43
                            Originally posted by Jürgen_ View Post
                            Eikä tuolla Remuc:lla taida voida uusia väyläohjattuja käyttääkään :think

                            ...eli ThermoTop Evoa ja Hydronic II:sta
                            Wbus "kieltä" osaava versio taitaa olla jo saatavilla.
                            Last edited by WSE1; 22-11-2012, 19:09.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #44
                              Originally posted by jad View Post
                              Webaston kaket T91 (on/off) ja T100HTM (on/off/ajastin) kantomatka on sama. Webastolla on omakin GSM-ohjain kts.linkki : http://www.ivini-apps.de/webasto-thermo-call.html
                              Ja webaston kaket on kyllä kivemman kokoisia kuin Eberin ja myös loogisempia käyttää.

                              Remuc:sta: Webasto on lähettänyt yleisen tiedotteen, jossa sanotaan että webaston takuu ei ole voimassa, jos webastoa ohjataan jollain muulla kuin webaston hyväksymällä ohjaimella. Ja Remuchan ei ole webaston hyväksymä ohjain.
                              Niin se webastokin yrittää samaa rahastusta kuin garrett turbohommissaan.
                              Remuc kun on selkeästi halvempi ja selkeästi parempi kuin webaston oma ohjain.
                              Meiltä saa takuun remuc ohjattuihinkin webastoihin, toki tehtaan takuu ei ole kyseessä tässä tapauksessa.
                              Webaston kannalta sinänsä on sama millä tavalla se +12 v jännite sinne käynnistyslinjaan tuodaan, eli on ohjaimena sitten remuc, webaston oma mikä tahansa, eberin ohjain tai vaikka ihan katkaisija, ei tämä vaikuta yhtään millään tavoin webaston käyttöön, toimintaan saatikka kestävyyteen.

                              Comment

                              • janne320d
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2008
                                • 1342
                                • jns

                                #45
                                nyt on asennettu uusi eberspächer d5ws easystart r+ tuohon e91 330d:hen ja mietityttää nuo ilmastointilaitteen säädöt hieman.
                                kun eberi on päällä siten että automaatti ilmastointi päällä normaalisti niin puhallin ei työnnä sisälle lämmintä ollenkaan,ihan kuin kääntäisi kanavien läpät jotenkin kun sammuttaa auton,onko normaalia ja millä tavalla tuon saa puhaltamaan sisälle lämmintä järkevimmin?silleen taitaa ainakin toimia kun laittaa lasinpuhalluksen päälle ja sulkee virrat nopeasti mutta on jotenkin hankalaa!
                                ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎