Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niilopi
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 148
    • Helsinki

    Että semmosia paskakasoja nämäki koneet.. on se hankala löytää enää bensa autoa minkä uskaltas ostaa 160-200tkm ajettuna 06-11 vm välillä. VAGit on paskaa, BMW on paskaa, kaikki on paskaa

    t. viimevuonna 5tonnia M57N2 jakoketjun katkeemisen jälkeen sijoittanut
    F11 530Da -11
    E70 X5 3.0Da -08
    E92 330XDa -06
    E53 X5 3.0Da facelift -05
    E90 320Da m-sport -06

    Comment

    • Klunssila
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 34

      Pystyykö N43 jakopään ajoitusta (ketjun venymistä) jotenkin tarkistamaan ilman erikoistyökaluja? Entä voiko ketjun kiristäjän kuntoa jotenkin tutkia?

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17509
        • Turku

        Kiristäjä nyt ainakin kannattaa vaihtaa joka tapauksessa. Hinta on jotain 70 euroa.
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • 314da
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 232
          • J

          318i, vm 2009 N43 koneella on alkanut kylmänä oireilemaan. Starttauttaa normaalia pidempään, tyhjäkäynti aaltoilee kylmänä ja joskus haiskahtaa hiukan bensalle käynnistettäessä. Vikakoodeja ei ole kuin NOX-anturista (ollut jo pidempään). Ajettu 130 tkm, puolat ja jakopää uusittu joskus lähimenneisyydessä.
          Onkohan tuo nyt sitten alkavaa suutinvikaa? Tuokohan mikään puhdistusaine tuohon ensiapua vai pitääkö pistää suuttimet vaihtoon?

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            Originally posted by 314da View Post
            318i, vm 2009 N43 koneella on alkanut kylmänä oireilemaan. Starttauttaa normaalia pidempään, tyhjäkäynti aaltoilee kylmänä ja joskus haiskahtaa hiukan bensalle käynnistettäessä. Vikakoodeja ei ole kuin NOX-anturista (ollut jo pidempään). Ajettu 130 tkm, puolat ja jakopää uusittu joskus lähimenneisyydessä.
            Onkohan tuo nyt sitten alkavaa suutinvikaa? Tuokohan mikään puhdistusaine tuohon ensiapua vai pitääkö pistää suuttimet vaihtoon?
            Varaa reilusti aikaa ja ala lukemaan tuolta: https://bimmerprofs.com/
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • kallek77
              Bimmer Rookie
              • Oct 2018
              • 66
              • Turku

              Originally posted by Peetu83 View Post
              Selviskö vika? Ite hommasin tollasen n43 koneella olevan 320 -07. Liikennevaloista kaasupohjassa kiihdyttäessä syttyi öljyvalo palamaan. Heti tien sivuun ja moottori seis. Hetki virrat pois ja takas päälle nii ei syttynyt enään. Vikakoodi tuli että öljynpaine liian alhainen. Olisiko anturivika?
              Öljysihti/paineen säädin tukossa ketjuohjurien silppua tai anturivika. Siinähän ne yleisimmät.

              Comment

              • 314da
                Bimmer Fanatic
                • May 2015
                • 232
                • J

                Originally posted by fraatti View Post
                Varaa reilusti aikaa ja ala lukemaan tuolta: https://bimmerprofs.com/
                Tuo NOX homma on selvä, se on käytävä ohjelmoimassa pois, mutta nyt siihen on uutena "ominaisuutena" tullut tuo pitkä käynnistyminen ja kylmänä vaeltava tyhjäkäynti.

                Comment

                • 314da
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2015
                  • 232
                  • J

                  Originally posted by 314da View Post
                  Tuo NOX homma on selvä, se on käytävä ohjelmoimassa pois, mutta nyt siihen on uutena "ominaisuutena" tullut tuo pitkä käynnistyminen ja kylmänä vaeltava tyhjäkäynti.
                  Forte Gas Treatmenttiä pullo tankiin, kunnolla kenkää ja pitempää matkaa pienellä vaihteella niin pahimmat oireet hävisivät. Lievää aaltoilua vielä kylmäkäynnissä mutta startti nyt normaali ja ei enää haise bensalle, varmaan oli karstaa/paskaa suuttimissa. Saapa nähdä onko miten pitkäikäinen korjaus.

                  Comment

                  • Muikkunen
                    Newbiemmer
                    • Oct 2018
                    • 5
                    • Tampere

                    Naputus

                    Itsellä on kyseisellä koneella oleva auto ajettu 235tkm ja moottori pitää naputusta joka ei kuitenkaan ohjaamoon asti kuulu ja joskus on lujempi ja joskus hiljaisempi ja antaa vikakoodia öljynpaineesta (ei kuitenkaan ole mitään vikavaloa). Onko nyt kuuluisa jakopää menossa? Mistä löytää moottorin öljysihdin jos kattois onko siinä muovinpaloja?
                    Autossa myös kuuluu auton keskivaiheilta metallinen "kohina" joka lujenee vauhdin kasvaessa ihan ulinakso astija vähän hiljenee kun painaa kytkimen pohjaan. Mistäköhä täshä vois olla kyse?

                    Comment

                    • kautsi300
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 219
                      • Järvenpää

                      Sihti on öljypohjan sisällä imuputken päässä.

                      Jos kytkimen painaminen muuttaa ääntä, niin ääni tulee todennäköisesti painelakerista.

                      Comment

                      • kallek77
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2018
                        • 66
                        • Turku

                        Originally posted by Peetu83 View Post
                        Selviskö vika? Ite hommasin tollasen n43 koneella olevan 320 -07. Liikennevaloista kaasupohjassa kiihdyttäessä syttyi öljyvalo palamaan. Heti tien sivuun ja moottori seis. Hetki virrat pois ja takas päälle nii ei syttynyt enään. Vikakoodi tuli että öljynpaine liian alhainen. Olisiko anturivika?
                        Tai sihti tukossa ja ei ime tarpeeksi nopeasti öljyä. Jakopää remppa tai jos on tehty niin öljypohja putsaamatta. Sitä ketjuohjurien silppua sitten muutkin sihdit täynnä.

                        Comment

                        • kallek77
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2018
                          • 66
                          • Turku

                          Originally posted by Laku View Post
                          Sigun ykkönen eli N43B20 lienee? Onko muilla ilmennyt öljynkulutusta näissä? Mobil 5W30 ja ajettu alle 10tkm. Pyytää ilmeisimmin litran lisäystä, kun öljyvalokin vilkkuu/palaa.
                          Venttiilivarren kumithan noissa alkaa öljyä vanhemmiten syömään kun kovettuvat.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17509
                            • Turku

                            Originally posted by kallek77 View Post
                            Venttiilivarren kumithan noissa alkaa öljyä vanhemmiten syömään kun kovettuvat.
                            Ok, sitten ei ole mahdoton vika korjata, kun sen aika tulee.
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • antenni
                              Newbiemmer
                              • Aug 2015
                              • 16
                              • Finland

                              Olen pitänyt aiemmin lukemani perusteella käyntihäiriötä kylmäkäynnistyksen jälkeen suutinongelmana. Tietysti sen jälkeen kun puolavika on poissuljettu.

                              Nyt kuitenkin pajalla (ei merkkipaja) vahvasti epäilevät, että jakoketju on venynyt. Kone käy siis huonosti kylmänä hetken ja yleensä muutaman kilsan jälkeen toimii normaalisti. Häiriön aikana puolikas moottorivalo ja syl3 misfire, joskus antanut myös p10a5 koodin joka muistaakseni oli jotain suuttimien ohjaukseen viittaavaa tjsp. En löytänyt tuota enää netistä kun uudelleen googlettelin

                              Puola ja tulppa on vaihdettu ja nyt pajalla suutin ( mulla oli suuttimia vanhasta koneesta jälellä) vaihdettu, mutta ei muutosta.

                              Eli voiko pelkästään kylmänä huonosti käyvässä koneessa olla ketjuongelma? Koneella, n43b20, ajettu vähän vajaa 100 tkm.
                              Last edited by antenni; 21-11-2018, 22:26.
                              BMW 320i LCI -09

                              Comment

                              • kimmon
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1461
                                • Tuusulantien päässä...

                                Originally posted by antenni View Post
                                Olen pitänyt aiemmin lukemani perusteella käyntihäiriötä kylmäkäynnistyksen jälkeen suutinongelmana. Tietysti sen jälkeen kun puolavika on poissuljettu.

                                Nyt kuitenkin pajalla (ei merkkipaja) vahvasti epäilevät, että jakoketju on venynyt. Kone käy siis huonosti kylmänä hetken ja yleensä muutaman kilsan jälkeen toimii normaalisti. Häiriön aikana puolikas moottorivalo ja syl3 misfire, joskus antanut myös p10a5 koodin joka muistaakseni oli jotain suuttimien ohjaukseen viittaavaa tjsp. En löytänyt tuota enää netistä kun uudelleen googlettelin

                                Puola ja tulppa on vaihdettu ja nyt pajalla suutin ( mulla oli suuttimia vanhasta koneesta jälellä) vaihdettu, mutta ei muutosta.

                                Eli voiko pelkästään kylmänä huonosti käyvässä koneessa olla ketjuongelma? Koneella, n43b20, ajettu vähän vajaa 100 tkm.
                                Voi siellä ketjukin olla venynyt jos ei ole vaihdettu mutta ihan yhtä lailla voi olla Valvetronic-vikakin...
                                Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎