Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6708
    • PK-seutu

    Originally posted by Laku View Post
    Laitetaanpa tännekin tarinaa, jos olisi enemmän lukijoita täällä:

    sigun ykkösessä moottorinvikavalo tauluun eilen ja tänään kylmänä. Lämpimänä ei tule. Käyntiääni normaali, mutta kylmänä tyhjäkäynti seilaa, moottori tärisee ja pysyy juuri käynnissä. Vikakoodeja ei ole kukaan päässyt lukemaan viikonloppuna, auto on Turussa. Vaihtoehtona korjata Turussa tai ajaa auto Espooseen omaan halliin. Tämä ei ole suositeltavaa katin mahdollisen rikkoutumisen vuoksi.

    Oma vikaepäily tässä vaiheessa on puolavika, joka on aika yleinen N43:ssa. Tulpat vaihdettu runsas vuosi sitten. Tämän hetken suunnitelma olisi käydä huomenna ostamassa Motonetista (ihme kyllä auki huomenna) Boschin puola ja lukea vikakoodit myöhemmin ja vaihtaa viallinen puola. Muita vika-ajatuksia tai parempia ideoita ennen vikakoodinlukua? Tarkoitus siis välttää turhaa ajoa ja ajanhukkaa ajelemalla edestakaisin koodinlukijan ja varaosaputkan väliä ja siksi ostaa puola etukäteen.

    -----

    Eipä ollut vika puolassa, seuraavat vikakoodit antoi monimerkkikorjaamo:

    - 30EA DeNox-katalysaattori, rikkimyrkyttyminen, katkonainen
    - 2AA1 Pakonokka-akselin tunnistin, signaali, katkonainen
    - 2FC1 Polttoaineensyötön säätöventtiili, katkonainen

    Säätöventtiiliä autossa ei ole. Koodit nollattu eivätkä uusiutuneet ja tyhjäkäynti normalisoitui. Ajettu n. 30 min moottoritieajoa. Herääkö jotain ajatuksia tuosta? Edelleen suurin pelkoni on, että ketju on löystynyt ja vaarana jaon hyppääminen paikoiltaan...

    -----


    Eipä se vika sillä "korjaantunut". Auto kylmänä ja samantein moottorinvikavalo päällä ja käy epätasaisesti ja tärisemällä kuten aiemmin.

    Onko kellään ollut tällaisia oireita aiemmin?
    Pakonokan signaali katkonainen. Tuo vikakoodi johtaa ISTA:ssa diagnoosissa mm. ketjun tarkistukseen. En lähtisi lapin reissulle ennen parempaa tutkimista.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17837
      • PKS

      Originally posted by pyroz View Post
      Pakonokan signaali katkonainen. Tuo vikakoodi johtaa ISTA:ssa diagnoosissa mm. ketjun tarkistukseen. En lähtisi lapin reissulle ennen parempaa tutkimista.
      En tiedä mistä ISTA tuon ehdotuksen heittää, sillä kyseessä on rehti signaalivika joka on viittaa suoraan vialliseen anturiin. Näitähän näissä menee.

      Saman koodin sain ja moottorivalon joskus vuosia sitten ja korjaantui ihan uudella OEM anturilla.

      Viallisesta puolasta tulee sitten misfire koodeja, ja vieläpä aika helpolla, en usko että puolissa on vikaa.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6708
        • PK-seutu

        Originally posted by Dualfun View Post
        En tiedä mistä ISTA tuon ehdotuksen heittää, sillä kyseessä on rehti signaalivika joka on viittaa suoraan vialliseen anturiin. Näitähän näissä menee.

        Saman koodin sain ja moottorivalon joskus vuosia sitten ja korjaantui ihan uudella OEM anturilla.
        Itsekin mulle tuota analysoit, että voisi ketjuunkin viitata tuossa viikko pari sitten

        Exhaust camsaft reference herja se taisi olla. Tulkitsin tuosta jonkun monimerkkihärvelin suomennoksesta, että olisi sama kyseessä.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17837
          • PKS

          Originally posted by pyroz View Post
          Itsekin mulle tuota analysoit, että voisi ketjuunkin viitata tuossa viikko pari sitten

          Exhaust camsaft reference herja se taisi olla. Tulkitsin tuosta jonkun monimerkkihärvelin suomennoksesta, että olisi sama kyseessä.
          Ei ei, ei liity ajoitukseen tuo Lakun koodi.
          Kyllä, tuollainen korrelaatio koodi viittaa siihen että pyydetty vs (muualta saatu tieto) toteutunut ei täsmää, se on taas eri koodi.

          Originally posted by Laku View Post
          - 2FC1 Polttoaineensyötön säätöventtiili, katkonainen

          Säätöventtiiliä autossa ei ole.
          Mitä meinaat tuolla että "ei ole"?

          Tästä koodista en ota selvää mitä sillä tarkoitetaan - kuulostaa kuitenkin että
          vaikuttaisi käyntiin?
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36
          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          Muut talouden vehkeet:
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6708
            • PK-seutu

            Originally posted by Dualfun View Post
            Ei ei, ei liity ajoitukseen tuo Lakun koodi.
            Kyllä, tuollainen korrelaatio koodi viittaa siihen että pyydetty vs (muualta saatu tieto) toteutunut ei täsmää, se on taas eri koodi.
            Okei. No jos tunnet noiden monimerkkitestereiden suomennokset niin sitten voi toki olla

            Lakulle kuitenkin lohdutuksena.... Ei se niin kauheen paha homma ole:


            Omasta siis kone otettu irti ja etuakselisto irti tällä hetkellä. Tuli tuo Exhaust camsaft reference koodi omaan '09 E87:aan ja päätin että prkl tehdään se sitten pois ja kunnolla niin voi joko myydä hyvin mielin tai ajaa mittariin toiset 122tkm. Kone ei äännä mitään kyllä että ihan ennakoivana mennään.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17837
              • PKS

              Originally posted by pyroz View Post
              Okei. No jos tunnet noiden monimerkkitestereiden suomennokset niin sitten voi toki olla .
              Ei tässä ole epäselvää tuosta koodista, signaali katkonainen = anturi-, tai piuhavika. Jälkimmäinen olisi äärimmäisen epätodennäköinen ja kun tietää miten nämä syö antureita, joten kyllä se siinä se vika on.
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17508
                • Turku

                Originally posted by pyroz View Post
                Pakonokan signaali katkonainen. Tuo vikakoodi johtaa ISTA:ssa diagnoosissa mm. ketjun tarkistukseen. En lähtisi lapin reissulle ennen parempaa tutkimista.
                Kuulostaa pahalta.

                Originally posted by Dualfun View Post
                En tiedä mistä ISTA tuon ehdotuksen heittää, sillä kyseessä on rehti signaalivika joka on viittaa suoraan vialliseen anturiin. Näitähän näissä menee.

                Saman koodin sain ja moottorivalon joskus vuosia sitten ja korjaantui ihan uudella OEM anturilla.

                Viallisesta puolasta tulee sitten misfire koodeja, ja vieläpä aika helpolla, en usko että puolissa on vikaa.
                Ja sitten eri diagnoosi . Nokka-anturi?

                Originally posted by Dualfun View Post
                Ei ei, ei liity ajoitukseen tuo Lakun koodi.
                Kyllä, tuollainen korrelaatio koodi viittaa siihen että pyydetty vs (muualta saatu tieto) toteutunut ei täsmää, se on taas eri koodi.



                Mitä meinaat tuolla että "ei ole"?

                Tästä koodista en ota selvää mitä sillä tarkoitetaan - kuulostaa kuitenkin että
                vaikuttaisi käyntiin?
                Se juuri onkin, ettei siitä ota selvää. Sitä lähinnä tarkoitin, että "Pa säätöventtiilillä tarkoitetaan jotain muuta, kun siellä ei moista ole."

                Originally posted by pyroz View Post
                Okei. No jos tunnet noiden monimerkkitestereiden suomennokset niin sitten voi toki olla

                Lakulle kuitenkin lohdutuksena.... Ei se niin kauheen paha homma ole:


                Omasta siis kone otettu irti ja etuakselisto irti tällä hetkellä. Tuli tuo Exhaust camsaft reference koodi omaan '09 E87:aan ja päätin että prkl tehdään se sitten pois ja kunnolla niin voi joko myydä hyvin mielin tai ajaa mittariin toiset 122tkm. Kone ei äännä mitään kyllä että ihan ennakoivana mennään.


                Originally posted by Dualfun View Post
                Ei tässä ole epäselvää tuosta koodista, signaali katkonainen = anturi-, tai piuhavika. Jälkimmäinen olisi äärimmäisen epätodennäköinen ja kun tietää miten nämä syö antureita, joten kyllä se siinä se vika on.

                Iso kiitos molemmille ! Mistä tuon anturin koodin löytää, mistä se löytyy realoem:ssä?
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17837
                  • PKS

                  Originally posted by Laku View Post
                  Iso kiitos molemmille ! Mistä tuon anturin koodin löytää, mistä se löytyy realoem:ssä?
                  Pakonokan asentotunnistin, osa #4


                  Kuvasta poiketen toki pakonokan puolella eli edestä katsoen vasemmalla.

                  Tarkista vielä että oikea osa sun autoosi..
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet:
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4049
                    • Turku

                    Kyllä se n43 enemmän ketjuun viittaa kuin anturiin. Olen Laku huomenna pajalla klo 16, tuo näytille niin katsotaan Istalla se oikea koodi..
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17508
                      • Turku

                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Ei tässä ole epäselvää tuosta koodista, signaali katkonainen = anturi-, tai piuhavika. Jälkimmäinen olisi äärimmäisen epätodennäköinen ja kun tietää miten nämä syö antureita, joten kyllä se siinä se vika on.
                      Kiitos Dualfun ja Pyroz!

                      Supa luki koodit tänään. Kyllä se niin on, että vaikutat olevan oikessa. Pakonokan anturia lähdetään metsästämään heti ja aloitetaan korjaaminen sillä.

                      Originally posted by suppari View Post
                      Kyllä se n43 enemmän ketjuun viittaa kuin anturiin. Olen Laku huomenna pajalla klo 16, tuo näytille niin katsotaan Istalla se oikea koodi..
                      Kiitos tarjouksesta, mutta auto tuli jo pe iltana puolikuntoisena Espooseen.
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6708
                        • PK-seutu

                        Nyt on sitten omaan N43:een tehty jakopääremontti. Joku voisi harmitella että oliko turhaa, mutta kyllä päälimmäisenä on kuitenkin hyvä fiilis kaiken jälkeen kun miettii, että mitä JOS se olisikin ollut viittä vaille KAPUTT se kone. Ketju oli kireällä, öljypohjassa ei mitään moskaa, vanos solenoideissa ei mitään, lohkon hydrauliventtiilissä ei mitään, ketjujen laahaimet ehjät. Kone ei pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä.

                        Muutama kuva operaatiosta:

                        Uusi öljypumpun ketju laahaimineen, rattaineen ja kiristäjineen




                        Vanos- / nokkapyörät




                        Yläketjun laahaimen merkintöjä




                        Uusia osia




                        Vanha hydr. venttiili




                        Ja sitten keskustelua herättämään pieni reality check:




                        EDIT: Alempi Vanos solenoidi siis toisesta vastaavasta N43 koneesta, jolla oli myös ajettu se noin 100tkm. Eroja on... Oli mukava kuitenkin löytää omasta koneesta nuo puhtaat osat
                        Last edited by pyroz; 14-01-2019, 20:29.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17508
                          • Turku

                          Kiitos hyvistä kuvista ja raportista! Uusit siis myös vanoksen osat?
                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Doni
                            Moderator
                            • Sep 2004
                            • 2842
                            • Kyrsälä

                            Originally posted by Laku View Post
                            Kiitos hyvistä kuvista ja raportista! Uusit siis myös vanoksen osat?
                            Febiltä saa nykyään koko setin jossa tulee vanokset mukana. Setti taisi olla 750 euroa ja siinä tulee ketju, laahaimet, kiristäjä, etustefa, kuningaspultti ja vanokset. Välttää varmasti jatkossa ongelmia ja työtä kun vaihtaa samalla myös ne vanokset. Vanos solenoidit voi vaihtaa helposti myös jälkeenpäin joten niitä ei tartte jakopääremontin yhteydessä vaihtaa.
                            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6708
                              • PK-seutu

                              Doni puhuu näistä:





                              Nuo tilasin itse tuolta Autodocista ja osui samat mukavat alennusprosentit kuin näköjään nytkin voimassa. Tuollahan on aina melkein kerran viikossa alennukset luokkaa 20%.

                              Huomionarvoista tosiaan on se, että nämä oli kaikki järjestään orkkis osia, joista oli BMW:n logot vingutettu veks (kts. kuvat yllä). Aiemmin nuo Vanos nokkapyörät on pitänyt erikseen ostaa n. 400€ kpl hintaan. Nyt tulivat tuossa setissä mukana. Noiden lisäksi sitten marmoritiskiltä tuo lohkon kylkeen tuleva hydr. venttiili ja öljypohjan tiiviste piti hankkia erikseen.

                              EDIT: Nyt itseasiassa huomasin, että noissa tuotekuvissa tuohon settiin kuuluisi öljypohjan tiivistekin. Sellaista ei kuitenkaan tullut mukana vaan kävin sitten erikseen sen ostamassa.
                              Last edited by pyroz; 15-01-2019, 10:56.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17508
                                • Turku

                                Joo, olenkin katsonut noita sarjojen hintoja. Halvin hankintapaikka ilman öljypumpun kamoja oli muistaakseni n. 630 euroa. Kiitos selvennöksestä, mitä kaikkea nuo sisältävät, ymmärtää hinnan paremmin!
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎