memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jupi
    replied
    Jaahas ja seuraavaa pukkaa

    Tuli muutama viikko sitten kylmällä koneella liikkeelle lähtiessä muutaman km jälkeen puolimoottorivalo, luin koodit ja löytyi 2a99 Crankshaft - exhaust camshaft, reference.
    Nollasin koodin ja jatkoin matkaa, ei palannut. Sen jälkeen ajelin aina esilämmitetyllä moottorilla reilun viikon, koodia ei näkynyt. Sitten lähdin taas kylmällä koneella liikkeelle ja koodi sekä puolimoottorivalo palasivat täsmälleen samassa kohtaa kuin edelliselläkin kerralla, muutaman kilometrin ajon jälkeen. Nollasin koodin taas, ja matka jatkui ilman sen palaamista.
    Tänään se sitten tuli esilämmitetylläkin moottorilla, jälleen muutaman km ajon jälkeen.

    Vanos solenoidit putsasin tuossa kuukausi takaperin. Ilmeisesti kannattaisi vaihtaa solenoidien paikkaa ja katsoa siirtyykö vikakoodi pakopuolelta imupuolelle?
    Voiko tuo koodi kieliä muustakin kuin viallisesta vanos solenoidista?

    Leave a comment:


  • Jupi
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    N. 5 tkm sitten jakopäähuollettuun N43B20 ilmestynyt vikakoodiksi 30C1 Engine-oil pressure control, static. Ei antanut vikavaloja, huomasin kun katsoin vikakoodit muuten vain.

    Mihinkähän mahtaa viitata? Ei luulisi ainakaan jakopäästä johtuvan?
    Tästä vaihdettiin ensin öljynpaineanturi (12617549796), ei vaikutusta. Sen jälkeen vaihdoin hydrauliventtiili/öljynpainesolenoidi/mikälie (11417584990) ja koodi ei ole palannut reilun viikon jälkeen, johon on sisältynyt työmatka-ajoja sekä muutama pidempi ajo. Tuota solenoidia koitin aluksi putsata mutta se ei auttanut.


    Pitää vielä koputtaa puuta mutta vaikuttaa siltä että vika oli siinä. Yhdellä englanninkielisellä foorumilla oli sama auttanut tuohon koodiin.

    Leave a comment:


  • Vermilion
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Nämä viimeiset koodit viittaa että alipainepuolella on pahasti vikaa, alipainepumppu tms
    Mitenköhän tuon kuuluisi oirehtia, jos esim. alipainepumppu on sökönä? Ajossa kun ei huomaa mitään poikkeavaa.
    Öljynpaineet mitattiin tänään lähipajalla, ja kunnossa olivat. Siellä epäilivät viallista johtosarjaa tai maadoitusongelmaa.
    Varasin ajan tälläkin palstalla useasti suositellulta korjaamolta, jonne lintta menee tarkempaan syyniin.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Vermilion View Post
    Juuri ennen kotikadulle kurvaamista muuttui moottorin vikavalo punaiseksi CC-ID 30 (Stop engine) ja siihen kylkeen vielä CC-ID 431 (Brake overload).
    Auto siihen paikkaan seis, vaikka käynti ja kulku vaikuttivat aivan normaaleilta. Carly antoi seuraavat koodit:

    (0x2D29) Differential pressure sensor, intake manifold: Plausibility
    (0x3702) Brake vacuum, plausibility
    (0x2A0F) Abgasrueckfuehrungsventil, adaptation
    + siihen päälle vielä nuo aiemmin mainitsemani koodit.

    Kuittaamallahan nuo pois lähtivät ja vikavalot hävisivät, mutta viitsiikö tuolla metriäkään ajaa?
    Mistähän mahtaisi olla kyse? Korjaamoreissuahan tämä varmaan tietää, mutta voisiko olla joku/jotkut anturit? Muutama päivä sitten ilmennyt 4. pytyn misfire saattaa joko liittyä, tai olla liittymättä asiaan (?)
    Nämä viimeiset koodit viittaa että alipainepuolella on pahasti vikaa, alipainepumppu tms
    Last edited by Dualfun; 02-12-2019, 14:46.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Vermilion View Post
    Mikäli näin on, voisiko olla, että herjaa kaikkia nuita vikakoodeja laahainsilpun takia?
    Jäi muuten koodirimpsussa mainitsematta jo pitkään esiintynyt NOx vikakoodi 30EA. Voisitko liittyä tähän?

    Softan pävitityksestä ei ole kyllä harmainta aavistusta. Minun omistuksen eli n. 1 v aikana softaan ei ainakaan ole koskettu.


    Mikä on siihen liittyvä aktio? Mitään varsinaista ei ole vielä tehty, mutta syytä olisi, kun tietäisi että mitä.
    Omaan N43:lla varustettuun E87 LCI:hin tehtiin takaisinkutsuna tuohon liittyvä toimenpide. Juurisyynä on nimenomaan jarrujärjestelmään liittyvä alipainepumppu, mutta riippuen monestakin tekijästä ko. toimenpiteeseen voi kuulua myös jakopään remontti tai jopa koko moottorin vaihto riippuen missä hapessa auto on kun se tarkastetaan. Omaan riitti pelkkä softapäivitys kun ei ollut ongelmia. Myös jakopää sittemmin tehty "turhaan" varmuuden vuoksi.

    Leave a comment:


  • Vermilion
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Eiköhän siellä ole jakopään laahaimet silppuna imusihdissä ja alkavaa suutinvaivaa. Lieneekö auton softa päivitetty myös ilman että on asennettu alipainelinjaan tunnistinta?
    Mikäli näin on, voisiko olla, että herjaa kaikkia nuita vikakoodeja laahainsilpun takia?
    Jäi muuten koodirimpsussa mainitsematta jo pitkään esiintynyt NOx vikakoodi 30EA. Voisitko liittyä tähän?

    Softan pävitityksestä ei ole kyllä harmainta aavistusta. Minun omistuksen eli n. 1 v aikana softaan ei ainakaan ole koskettu.
    Originally posted by pyroz View Post
    Onko brake vacuum liittyvä aktio tehty? Voi toki olla jo myöhäistäkin...
    Mikä on siihen liittyvä aktio? Mitään varsinaista ei ole vielä tehty, mutta syytä olisi, kun tietäisi että mitä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Onko brake vacuum liittyvä aktio tehty? Voi toki olla jo myöhäistäkin...

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Eiköhän siellä ole jakopään laahaimet silppuna imusihdissä ja alkavaa suutinvaivaa. Lieneekö auton softa päivitetty myös ilman että on asennettu alipainelinjaan tunnistinta?

    Leave a comment:


  • Vermilion
    replied
    N43B20 huolia

    Vm. 2009 e91 318i LCI aj. 172 tkm lähti pitkän ongelmattoman kauden jälkeen toissapäivänä käynnistäessä käymään vajailla (Misfiring, cylinder 4 (0029D0)) n. 10 sek ajaksi, kunnes neljäskin pytty heräsi peliin mukaan, ja homma lähti rokkaamaan.
    Tänään käynnistäessä tuntui hieman misfireä (Carly ei kuitenkaan näyttänyt tästä koodia), mutta varsinaiset ongelmat alkoivat n. minuutin ajon jälkeen, kun "puolikkaan moottorin" vikavalo pärähti tauluun. Auto sivuun ja matkassa ollut Carly antoi koodeja:

    (0x2FD3) Brake vacuum sensor, signal
    (0x2A10) Abgasrueckfuehrungssensor, Signal
    (0x30C3) Engine oil pressure sensor, signal
    (0x29F3) Fuel pressure sensor, electric

    Kuittasin nuo pois ja uskalsin jatkaa ajoa, mutta eipä kauaa mennyt kun sama laulu alkoi taas. Ajossa tuntui hyvin pientä nykimistä, ja hetken päästä alkoi öljynpainevalo vilkkua taulussa kilpaa puolikkaan moottorin vikavalon kanssa.

    Jälleen auto sivuun, mutta uudelleenkäynnistyksen jälkeen ei enää herjannut öljynpaineesta, joten päätin palata lähtöruutuun tutkimaan paremmin, että mikä on homman nimi.

    Juuri ennen kotikadulle kurvaamista muuttui moottorin vikavalo punaiseksi CC-ID 30 (Stop engine) ja siihen kylkeen vielä CC-ID 431 (Brake overload).
    Auto siihen paikkaan seis, vaikka käynti ja kulku vaikuttivat aivan normaaleilta. Carly antoi seuraavat koodit:

    (0x2D29) Differential pressure sensor, intake manifold: Plausibility
    (0x3702) Brake vacuum, plausibility
    (0x2A0F) Abgasrueckfuehrungsventil, adaptation
    + siihen päälle vielä nuo aiemmin mainitsemani koodit.

    Kuittaamallahan nuo pois lähtivät ja vikavalot hävisivät, mutta viitsiikö tuolla metriäkään ajaa?
    Mistähän mahtaisi olla kyse? Korjaamoreissuahan tämä varmaan tietää, mutta voisiko olla joku/jotkut anturit? Muutama päivä sitten ilmennyt 4. pytyn misfire saattaa joko liittyä, tai olla liittymättä asiaan (?)

    Leave a comment:


  • Rantanen
    replied
    Onko selvinnyt?

    Originally posted by ässä lavaan View Post
    Nyt tartteis mielipiteitä..

    A) Mistä suuttimet edullisimmin n43b20a? Huoltamolla ehdottelivat näiden vaihtoa.. Ebayssa ois kunnostettuja 100e/kpl ja scmieldmman tais pyytää uudesta 280e/kpl + tiivistesetti. Merkkihuolto tarjos oem suuttimen tiivisteineen 300e/kpl.

    B) Tekeekö noilla kunnostetuilla mitään vai suosiolla uutta? Liekkö on kuvan mukaset passelit n43b20a? (Kuva liitteenä)

    C) Oireet:
    Sytyttää usein moottorin merkkivalon ja herjaa vikakoodeina lambdoja / päästöjä. (Liitteenä kuva vikakoodeista) Merkkivalo saattaa itestään sammuakkin. Vikakoodien nollauksella oireet häviää ja saatat päästä 200-2000km, mutta oireet palaavat.

    Käynti välillä huonoa ja päästöjä herjailee rikkaalle. Vika ei ollut lambdoissa, puolissa yms. kun ne testattiin mittaamalla ja ristiin
    huoltamolla. Välillä heitti muutaman pytynkin pelistä pois. (Liitteenä kuva huoltamon testeistä ja pohdinnoista.)

    Tulpat vaihdettu tänä kesänä, puolista ei tietoa.

    Suuttimet vaihtoon? :think

    Mites kävi, selkisikö vika? Mulla kans vm08 320i tolla bemarin laatukoneella ja ihan samat oireet

    Leave a comment:


  • Mackinen
    replied
    Mun bmw e91 n43b20 moottori on alkanut pitämään läpösellä koneella ihmeellistä ääntä noin 2000rpm läheisyydessä. Kylmällä ei kuulu eikä kun kierrokset ylittää tuon 2500rpm. Ääni kuuluu vasemmalta puolelta autoa ja välillä sytyttää moottorivikavalon p122f. Olen miettinyt että onko mahdollinen imuilmavuoto. Syytä kun katselin netin syövereistä syyttää nox anturia mutta voiko sekään olla mahdollista kun kulutuksessa en huomaa isoa eroa(matka ajossa n. 6l kaupunki 7-8l). Sen olen huomannut että tulee jonkun verran valkoista vesihöyryn tyylistä pakokaasua muttei sekään tuoksu makealta eikä kylläkään ole nesteitä sekoittanut taikka kuluttanut. Myös lämpösellä koneella saattaa startatessa hetken sahata käynnistyäkseen. Onko suuttimet menossa vai mikä?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Jihu View Post
    Taas yksi nelimukinen kottero vikoineen ilmoittautuu... Eli N43 moottorilla oleva kokkare käy tyhjää tosi epätasaisesti kierrosten seilatessa 800-1200rpm välillä auton tärähtäessä.

    Olisiko mahdollisesti seuraavana hakuammuntana suuttimet?
    Hakuammunnan sijaan ehdotan selvittelemään tarkemmin komponenttien toimintaa merkkikohtaisilla testereillä, ja vasta sen jälkeen suunnitelmia osien vaihtoa koskien.

    Viimeiksi eilen tuli yksi N43 kuntoon, jossa keskeisenä taustasyynä oli NOx-järjestelmän toimintahäiriö.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Älä arvotuta enää autoasi tuolla, vaan ajele muutama kymmenen kilsaa Turun suuntaan. Allekirjoituksessa yhteystiedot!

    Leave a comment:


  • Jihu
    replied
    Taas yksi nelimukinen kottero vikoineen ilmoittautuu... Eli N43 moottorilla oleva kokkare käy tyhjää tosi epätasaisesti kierrosten seilatessa 800-1200rpm välillä auton tärähtäessä. Tasaisella kaasulla n. 1500-1700rpm auto nykii. Omasta mielestä ei ole eroa onko moottori kylmä tai lämmin. Nykiminen kuitenkin joskus miedompi ja joskus kovempi. Kilsoja autossa n. 130tkm kirjoittaessa.

    Autoa käytetty Salon autotalossa näytillä jossa eivät mitään vikakoodia löytäneet. Autoon kuitenkin vaihdettu tulpat, bensapaineen moduuli(?) ja joku muu säädin.

    Olisiko mahdollisesti seuraavana hakuammuntana suuttimet?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Jupi View Post
    Noniin ja seuraavaa vikaa pukkaa.

    Ilmestynyt vikakoodi 30E9 nitric oxide catalytic converter aging.
    NOx-anturi vaihdettu keväällä, joten tuskin se ainakaan on kosahtanut.

    N53-moottorin puolella oli koodista paljon keskustelua (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=292044) ja sen perusteella vaihtoehdot olisivat:
    1. Uusi katti
    2. NOXEM-emulaattori anturin tilalle
    3. Katin poisto ja NOx-ohjelmointi

    Onko tilanne todellakin näin synkkä?
    Olit näköjään aloittanut useammankin ketjun eri paikkaan. Vastasin toiseen.

    Leave a comment:

Working...
X