Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wikke
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 80
    • Fsdfg

    Originally posted by pyroz View Post
    Ja sitten keskustelua herättämään pieni reality check:




    EDIT: Alempi Vanos solenoidi siis toisesta vastaavasta N43 koneesta, jolla oli myös ajettu se noin 100tkm. Eroja on... Oli mukava kuitenkin löytää omasta koneesta nuo puhtaat osat
    Kuinkahan monta koneremppaa olisi vältetty jos autonvalmistaja olisi asettanut öljynvaihtoväliksi 10-15tkm? Oli minun entisessä 180tkm ajetussa, täsmällisesti merkkiliikkeessä huolletussa N52-koneisessa vanos-solenoidit tuon alemman kuvan mukaiset kun ne irti otin ja vaihdoin uusiin kun alkoivat vikavaloa polttamaan. Nykyistä onkin edellinen ensimmäinen omistaja ylihuoltanut ja vaihdattanut öljyt n. 15tkm välein uudesta saakka. Itse aion jatkaa vähintään samalla linjalla sanoi iDrive mitä hyvänsä - jokainen vanha automies tietää että parasta ennakkohuoltoa autolle on muistaa vaihtaa öljyjä tarpeeksi usein!

    Comment

    • kallek77
      Bimmer Rookie
      • Oct 2018
      • 66
      • Turku

      Originally posted by pyroz View Post
      Nyt on sitten omaan N43:een tehty jakopääremontti. Joku voisi harmitella että oliko turhaa, mutta kyllä päälimmäisenä on kuitenkin hyvä fiilis kaiken jälkeen kun miettii, että mitä JOS se olisikin ollut viittä vaille KAPUTT se kone. Ketju oli kireällä, öljypohjassa ei mitään moskaa, vanos solenoideissa ei mitään, lohkon hydrauliventtiilissä ei mitään, ketjujen laahaimet ehjät. Kone ei pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä.



      EDIT: Alempi Vanos solenoidi siis toisesta vastaavasta N43 koneesta, jolla oli myös ajettu se noin 100tkm. Eroja on... Oli mukava kuitenkin löytää omasta koneesta nuo puhtaat osat
      Hyvä että tehty huollellisesti kun juuri tällä viikolla tuli vastaan auto jossa tehty jakopääremppa BMW:hin erikoistuneella korjaamolla ilman että öljypohjaa edes irroitettu. Siellä on sentään tasapainoakselitkin jotka epäsynkassa ovat todella ikävän tuntuisia moottorin käynnissä.
      Last edited by kallek77; 22-02-2019, 20:37.

      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4049
        • Turku

        Originally posted by kallek77 View Post
        Hyvä että tehty huollellisesti kun juuri tällä viikolla tuli vastaan auto jossa tehty jakopääremppa BMW:hin erikoistuneella korjaamolla ilman että öljypohjaa edes irroitettu. Siellä on sentään tasapainoakselitkin jotka epäsynkassa ovat todella ikävän tuntuisia moottorin käynnissä.
        Kepit pystyy ajoittamaan myös öljypohjaa irroittamatta.

        Meillä ainakin päätös irroittamisesta tehdään jos laahaimista puuttuu kappaleita/on vuotoa jo öljypohjassa.
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        • kallek77
          Bimmer Rookie
          • Oct 2018
          • 66
          • Turku

          Originally posted by suppari View Post
          Kepit pystyy ajoittamaan myös öljypohjaa irroittamatta.

          Meillä ainakin päätös irroittamisesta tehdään jos laahaimista puuttuu kappaleita/on vuotoa jo öljypohjassa.
          Tässä yksilössä oli koko öljypohjan seutu mönjässä ja todennäköisesti sihtikin tukossa. Vaikka kepit saa ajoitettua niin sihti on kyllä melkein aina myös töhnässä. Tämä oli muualla tehty.

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4049
            • Turku

            Nämä alkaa Istalla, jos öp koodeja ja jakopää tattis》automaattisesti pohja pois. Jos ei öp koodeja, laahaimet kokonaiset ja pohja kuiva》säästää asiakkaan rahoja.
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2842
              • Kyrsälä

              Taas yksi. Jakoketjussa huomattavaa löysää jonka huomasi jo öljykorkin kautta. Ajossa aivan kamala meteli ja meno melkein loppui kokonaan.

              Kun moottoria pyöritti vauhtipyörän lukituksen takia, niin jakoketju kiristyi vaikka konetta pyörittelikin sen jälkeen vielä lisää.

              Olisiko voinut kiristäjä jumittaa pohjaan ja sitten kun konetta pyöritti väärään suuntaan niin kiristäjä pompannut ulos. Kiristäjän pohjassa tuntui takertelua.

              Lopputuloksena kuitenkin laahaimet rikki ja öljypohja myös irti.

              Eka N43B16-moottori. Ehkä joskus lukenut asiasta, mutta silti tuli yllätyksenä että ei tasapainoakseleita eikä kiristäjää öljypumpun ketjulla.
              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              • Jupi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2019
                • 150
                • Tampere

                150tkm ajettu E90 LCI N43B20A-moottorilla alkanut pitämään etupäästä kuuluvaa melko hiljaista sirinää kun painaa kaasua. Ääntä ei kuulu tyhjäkäynnillä tai kun ei paina liikkeessä kaasua.
                Mistähän mahtaa johtua?

                Lisäksi kylmäkäynnistyksessä kuuluu hieman rämähtävä ääni. Jakoketju tuntuu öljykorkista kokeillessa olevan kireällä. Onko oire jakoketjusta tai jostain muusta?
                E90 318i -09

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  Originally posted by Jupi View Post
                  150tkm ajettu E90 LCI N43B20A-moottorilla alkanut pitämään etupäästä kuuluvaa melko hiljaista sirinää kun painaa kaasua. Ääntä ei kuulu tyhjäkäynnillä tai kun ei paina liikkeessä kaasua.
                  Mistähän mahtaa johtua?

                  Lisäksi kylmäkäynnistyksessä kuuluu hieman rämähtävä ääni. Jakoketju tuntuu öljykorkista kokeillessa olevan kireällä. Onko oire jakoketjusta tai jostain muusta?
                  Oletko koittanut pyörittää moottoria eri kohtiin ja katsoa ketjun kireyttä uudestaan?

                  Jos olet, niin veikataan vaikka laturin hihnapyörää.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • Jupi
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2019
                    • 150
                    • Tampere

                    Originally posted by suppari View Post
                    Oletko koittanut pyörittää moottoria eri kohtiin ja katsoa ketjun kireyttä uudestaan?

                    Jos olet, niin veikataan vaikka laturin hihnapyörää.
                    Aika varattu huoltoon jossa katsotaan tarvitseeko tuolle tehdä mitään.
                    Last edited by Jupi; 02-06-2019, 22:50.
                    E90 318i -09

                    Comment

                    • Jupi
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2019
                      • 150
                      • Tampere

                      Originally posted by suppari View Post
                      Oletko koittanut pyörittää moottoria eri kohtiin ja katsoa ketjun kireyttä uudestaan?

                      Jos olet, niin veikataan vaikka laturin hihnapyörää.
                      Jakoketju oli löystynyt ja laahain haljennut.

                      Meni tuossa viestien välillä myös NOx-anturi rikki ja se vaihdettiin. On nää hienoja vehkeitä.
                      Last edited by Jupi; 02-06-2019, 22:51.
                      E90 318i -09

                      Comment

                      • Risba
                        Newbiemmer
                        • Feb 2017
                        • 3
                        • vantaa

                        Moi,

                        -09 mallinen n43b20 kylmänä startatessa käy huonosti/meinaa sammua/välillä sytyttää moottorin vikavalon ja käy kolmella. Uudelleen käynnistäessä ei valo enää syty mutta käynti edelleen epätasainen. Moottorin lämmettyä käy/jaksaa vetää ihan normaalisti.

                        Vikakoodia antaa ykkös sylinteristä (p29cd palamiskatkoksiasylinterissä 1). Öljynpaineestakin on joskus vikakoodi tainnut olla. Käydessä putkesta tulee erikoisen paljon valkoista savua, öljyä tai jäähäriä ei kuitenkaan kulu, ainakin mikäli mittariin on luottamista?

                        Tulpat uusittu, puolat vaihdettu päittäin 1 ja 4 sylinteristä - edelleen herjaa ykkös sylkästä.
                        Suuttimet vaihdettu päittäin 1 ja 2 sylinteristä, koodattu -ei vaikutusta tälläkään vikakoodiin.
                        Vanoksen solenidit irroitettu ja putsattu, silminnähtävää likaa ei kyllä ollu.


                        Lueskelin englanninkieliseltä forumilta tarinaa venttiilivarrenkumeista. Tekstin perusteella kovenevat ja öljyä pääsee sylinteriin mikä aiheuttaisi palokatkokset, onkohan tällä mitään perää kun lämpimänä autotoimii moitteetta.

                        Ideoita?

                        Comment

                        • antenni
                          Newbiemmer
                          • Aug 2015
                          • 16
                          • Finland

                          Originally posted by Risba View Post
                          Moi,

                          -09 mallinen n43b20 kylmänä startatessa käy huonosti/meinaa sammua/välillä sytyttää moottorin vikavalon ja käy kolmella. Uudelleen käynnistäessä ei valo enää syty mutta käynti edelleen epätasainen. Moottorin lämmettyä käy/jaksaa vetää ihan normaalisti.
                          Sama laite, samat oireet. Vaihdatan kaikki suuttimet...ehkä myös puolat ja tulpat. Syksyllä jo vaihdettiin pari suutinta (käytettyjä ja samaa indeksiä) ja toimi talven, mutta keväällä taas samat oireet palasivat. Puolia on sväppäilty keskenään, mutta ei se mitään auta. Kolmos pytyn tulppakin uusittu kun siitä koodia antaa yleislukijalla (cyl 3 missfire), mut ei vaikutusta.
                          BMW 320i LCI -09

                          Comment

                          • antenni
                            Newbiemmer
                            • Aug 2015
                            • 16
                            • Finland

                            Tässä voisikin kysyä mielipiteitä puolien ja tulppien vaihdon tarpeellisuudesta, kun suuttimet uusitaan. Puolakampanja tehty 2015 syksyllä ja tulpilla ajettu vajaa pari vuotta / n.25tkm :think
                            BMW 320i LCI -09

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17837
                              • PKS

                              Originally posted by Risba View Post
                              -09 mallinen n43b20 kylmänä startatessa käy huonosti/meinaa sammua/välillä sytyttää moottorin vikavalon ja käy kolmella. Uudelleen käynnistäessä ei valo enää syty mutta käynti edelleen epätasainen. Moottorin lämmettyä käy/jaksaa vetää ihan normaalisti.

                              Ideoita?
                              Kuulostaa tosiaan että suuttimet ovat pahasti vaihtokunnossa.

                              Originally posted by antenni View Post
                              Tässä voisikin kysyä mielipiteitä puolien ja tulppien vaihdon tarpeellisuudesta, kun suuttimet uusitaan. Puolakampanja tehty 2015 syksyllä ja tulpilla ajettu vajaa pari vuotta / n.25tkm :think
                              Nääh, kyllä ne tulpat tässäkin koneessa pitäisi kestää 80-100tkm helposti. Puolat varmaan myös ehjät vielä.
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet:
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • Risba
                                Newbiemmer
                                • Feb 2017
                                • 3
                                • vantaa

                                [QUOTE=Dualfun;4115657]Kuulostaa tosiaan että suuttimet ovat pahasti vaihtokunnossa.


                                Meinaat ettei toi osien vaihto päittäin ei oo luotettava tapa testata? Millähän noi autossa kiinni olevat suuttimet saisi testattua?

                                Onko kukaan tilannut Ebaysta suuttimia tälläseen? Näyttäs saavan koko sarjan (4kpl) samaan hintaan mitä suomessa maksaa yksi kappale, mietityttää vaan toi osien kestävyys/sopivuus :think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎