Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2673
    • Tampere

    Originally posted by ässä lavaan View Post
    Nyt tartteis mielipiteitä..

    A) Mistä suuttimet edullisimmin n43b20a?
    Minulta löytyisi vähän käytettyjä suuttimia 3 kpl, mikäli haluat budjettiratkaisua.

    Ja suosittelen selvittämään myös NOx-anturin toimintakunnon, kun näyttää olevan vikakoodeja sekä pönttöön että anturiin liittyen, ja ettei tarpeettomasti vaihdeta suuttimia, jos vian syy on toisaalla. Minkä verran niillä suuttimilla on ajettu tähän mennessä ja ovatko ne alkuperäiset?
    Last edited by JaniLap; 13-08-2019, 17:45.
    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • ässä lavaan
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1717
      • Savo

      Originally posted by JaniLap View Post
      Minulta löytyisi vähän käytettyjä suuttimia 3 kpl, mikäli haluat budjettiratkaisua.

      Ja suosittelen selvittämään myös NOx-anturin toimintakunnon, kun näyttää olevan vikakoodeja sekä pönttöön että anturiin liittyen, ja ettei tarpeettomasti vaihdeta suuttimia, jos vian syy on toisaalla. Minkä verran niillä suuttimilla on ajettu tähän mennessä ja ovatko ne alkuperäiset?
      Taitaa olla alk.per. suuttimet. Ei ainakaan huoltokirjassa ollut mainintaa vaihdosta. Vm 2009 / 182tkm mittarissa.

      Tuota NOx arvoa kattiin ei aiemmilla kerroilla ole muistaakseni herjannut vaan pelkkiä lambdoja. Eli niitä sen 5-6 krt nyt kesän aikana herjannut. Kerran tais aiemmin tarjota nox anturia häröä. Jostain luin että nox anturi vika ei aiheuta käyntihäiriötä?

      Laita yv niin tuumitaan suuttimista lisää jos vaikka kaupoille päästäs.
      Last edited by ässä lavaan; 13-08-2019, 22:14.
      E91

      Exät:
      E36 325i -93 Cabriolet
      E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
      E36 325i -91 Sedan
      E30 325i -85

      Comment

      • Jupi
        Bimmer Rookie
        • Apr 2019
        • 150
        • Tampere

        N. 5 tkm sitten jakopäähuollettuun N43B20 ilmestynyt vikakoodiksi 30C1 Engine-oil pressure control, static. Ei antanut vikavaloja, huomasin kun katsoin vikakoodit muuten vain.

        Mihinkähän mahtaa viitata? Ei luulisi ainakaan jakopäästä johtuvan?
        E90 318i -09

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6708
          • PK-seutu

          Originally posted by Jupi View Post
          N. 5 tkm sitten jakopäähuollettuun N43B20 ilmestynyt vikakoodiksi 30C1 Engine-oil pressure control, static. Ei antanut vikavaloja, huomasin kun katsoin vikakoodit muuten vain.

          Mihinkähän mahtaa viitata? Ei luulisi ainakaan jakopäästä johtuvan?
          Onko öljysihdit putsattu tai uusittu kun remppaa tehty?
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • Jupi
            Bimmer Rookie
            • Apr 2019
            • 150
            • Tampere

            Originally posted by pyroz View Post
            Onko öljysihdit putsattu tai uusittu kun remppaa tehty?
            Olivat onkineet öljypohjasta laahaimen palat ja katsoneet ettei ole enempää, mutta öljypohjaa ei oltu avattu. Silloin ei varmaan sihtiinkään ole päästy käsiksi?
            Last edited by Jupi; 26-08-2019, 17:05.
            E90 318i -09

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6708
              • PK-seutu

              Originally posted by Jupi View Post
              Olivat onkineet öljypohjasta laahaimen palat ja katsoneet ettei ole enempää, mutta öljypohjaa ei oltu avattu. Silloin ei varmaan sihtiinkään ole päästy käsiksi?
              Sihdit ei ole öljypohjassa.




              EDIT: kuulostaa kyllä vähän hasardilta touhulta jos öljypohjasta on ongittu laahaimien paloja muttei sitä avattu?
              Last edited by pyroz; 26-08-2019, 19:01.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • Jupi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2019
                • 150
                • Tampere

                Originally posted by pyroz View Post
                Sihdit ei ole öljypohjassa.




                EDIT: kuulostaa kyllä vähän hasardilta touhulta jos öljypohjasta on ongittu laahaimien paloja muttei sitä avattu?
                Aa tarkoitit vanoksen solenoideja? Voisihan ne tarkastaa.

                Mietin tuota samaa öljypohjan avaamatta jättämisestä itsekin, mutta huoltamo on kuitenkin tunnettu bemareihin erikoistunut pulju ja sanoivat että kokeilivat ongitun palan sopivan täydellisesti laahaimeen, niin olin tähän asti luottavaisin mielin.
                Taidan kysyä heidän mielipidettään asiaan, josko haluaisivat varmistaa työtänsä.
                E90 318i -09

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  Meillä nyrkkisääntönä se, että jos laahaimesta puuttuu pala, se on automaattisesti pohja pois ja imusihti vaihtoob.

                  Öljynpainesolenoidin vaihtaisin, jos tosiaan varmuudella itse öljypumpun sihti on tyhjä/ehjä.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • Jupi
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2019
                    • 150
                    • Tampere

                    Noniin ja seuraavaa vikaa pukkaa.

                    Ilmestynyt vikakoodi 30E9 nitric oxide catalytic converter aging.
                    NOx-anturi vaihdettu keväällä, joten tuskin se ainakaan on kosahtanut.

                    N53-moottorin puolella oli koodista paljon keskustelua (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=292044) ja sen perusteella vaihtoehdot olisivat:
                    1. Uusi katti
                    2. NOXEM-emulaattori anturin tilalle
                    3. Katin poisto ja NOx-ohjelmointi

                    Onko tilanne todellakin näin synkkä?
                    Last edited by Jupi; 23-09-2019, 21:15.
                    E90 318i -09

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      Originally posted by Jupi View Post
                      Noniin ja seuraavaa vikaa pukkaa.

                      Ilmestynyt vikakoodi 30E9 nitric oxide catalytic converter aging.
                      NOx-anturi vaihdettu keväällä, joten tuskin se ainakaan on kosahtanut.

                      N53-moottorin puolella oli koodista paljon keskustelua (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=292044) ja sen perusteella vaihtoehdot olisivat:
                      1. Uusi katti
                      2. NOXEM-emulaattori anturin tilalle
                      3. Katin poisto ja NOx-ohjelmointi

                      Onko tilanne todellakin näin synkkä?
                      Olit näköjään aloittanut useammankin ketjun eri paikkaan. Vastasin toiseen.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Jihu
                        BTCF Member
                        • Oct 2011
                        • 62
                        • Forssa

                        Taas yksi nelimukinen kottero vikoineen ilmoittautuu... Eli N43 moottorilla oleva kokkare käy tyhjää tosi epätasaisesti kierrosten seilatessa 800-1200rpm välillä auton tärähtäessä. Tasaisella kaasulla n. 1500-1700rpm auto nykii. Omasta mielestä ei ole eroa onko moottori kylmä tai lämmin. Nykiminen kuitenkin joskus miedompi ja joskus kovempi. Kilsoja autossa n. 130tkm kirjoittaessa.

                        Autoa käytetty Salon autotalossa näytillä jossa eivät mitään vikakoodia löytäneet. Autoon kuitenkin vaihdettu tulpat, bensapaineen moduuli(?) ja joku muu säädin.

                        Olisiko mahdollisesti seuraavana hakuammuntana suuttimet?

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          Älä arvotuta enää autoasi tuolla, vaan ajele muutama kymmenen kilsaa Turun suuntaan. Allekirjoituksessa yhteystiedot!
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2673
                            • Tampere

                            Originally posted by Jihu View Post
                            Taas yksi nelimukinen kottero vikoineen ilmoittautuu... Eli N43 moottorilla oleva kokkare käy tyhjää tosi epätasaisesti kierrosten seilatessa 800-1200rpm välillä auton tärähtäessä.

                            Olisiko mahdollisesti seuraavana hakuammuntana suuttimet?
                            Hakuammunnan sijaan ehdotan selvittelemään tarkemmin komponenttien toimintaa merkkikohtaisilla testereillä, ja vasta sen jälkeen suunnitelmia osien vaihtoa koskien.

                            Viimeiksi eilen tuli yksi N43 kuntoon, jossa keskeisenä taustasyynä oli NOx-järjestelmän toimintahäiriö.
                            B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Mackinen
                              Newbiemmer
                              • Sep 2017
                              • 3
                              • Lounaissuomi

                              Mun bmw e91 n43b20 moottori on alkanut pitämään läpösellä koneella ihmeellistä ääntä noin 2000rpm läheisyydessä. Kylmällä ei kuulu eikä kun kierrokset ylittää tuon 2500rpm. Ääni kuuluu vasemmalta puolelta autoa ja välillä sytyttää moottorivikavalon p122f. Olen miettinyt että onko mahdollinen imuilmavuoto. Syytä kun katselin netin syövereistä syyttää nox anturia mutta voiko sekään olla mahdollista kun kulutuksessa en huomaa isoa eroa(matka ajossa n. 6l kaupunki 7-8l). Sen olen huomannut että tulee jonkun verran valkoista vesihöyryn tyylistä pakokaasua muttei sekään tuoksu makealta eikä kylläkään ole nesteitä sekoittanut taikka kuluttanut. Myös lämpösellä koneella saattaa startatessa hetken sahata käynnistyäkseen. Onko suuttimet menossa vai mikä?

                              Comment

                              • Rantanen
                                Newbiemmer
                                • Oct 2019
                                • 1
                                • Kaarina

                                Onko selvinnyt?

                                Originally posted by ässä lavaan View Post
                                Nyt tartteis mielipiteitä..

                                A) Mistä suuttimet edullisimmin n43b20a? Huoltamolla ehdottelivat näiden vaihtoa.. Ebayssa ois kunnostettuja 100e/kpl ja scmieldmman tais pyytää uudesta 280e/kpl + tiivistesetti. Merkkihuolto tarjos oem suuttimen tiivisteineen 300e/kpl.

                                B) Tekeekö noilla kunnostetuilla mitään vai suosiolla uutta? Liekkö on kuvan mukaset passelit n43b20a? (Kuva liitteenä)

                                C) Oireet:
                                Sytyttää usein moottorin merkkivalon ja herjaa vikakoodeina lambdoja / päästöjä. (Liitteenä kuva vikakoodeista) Merkkivalo saattaa itestään sammuakkin. Vikakoodien nollauksella oireet häviää ja saatat päästä 200-2000km, mutta oireet palaavat.

                                Käynti välillä huonoa ja päästöjä herjailee rikkaalle. Vika ei ollut lambdoissa, puolissa yms. kun ne testattiin mittaamalla ja ristiin
                                huoltamolla. Välillä heitti muutaman pytynkin pelistä pois. (Liitteenä kuva huoltamon testeistä ja pohdinnoista.)

                                Tulpat vaihdettu tänä kesänä, puolista ei tietoa.

                                Suuttimet vaihtoon? :think

                                Mites kävi, selkisikö vika? Mulla kans vm08 320i tolla bemarin laatukoneella ja ihan samat oireet

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎