Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325tds
    BTCF Member
    • Aug 2004
    • 293

    Originally posted by 325tds View Post
    Tuohon mamman avoon pitäis kohta ketjuremppa tehdä.
    Oletteko vaihtanut samalla öljypumpun ketjun ja kiristimen sekä öljypumpun imusiivilän?.
    Moottori N43B20A -08
    Onko tuossa koneessa samaa ongelmaa tuon öjypumpun imusiivilässä kuin N42 missä tuo imusiivilä hajoaa ja nykäsee murut pumppuun ja tuho valmis.

    Näihinkö ei tarvi jakopää remontteja tehdä:think
    E93 vaimon
    ex
    E70 3.0 SD
    E46x2
    M5 E39
    325tds E36
    M535i E28
    323i E30
    323 E21




    BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

    Comment

    • Jupi
      Bimmer Rookie
      • Apr 2019
      • 150
      • Tampere

      Originally posted by Vermilion View Post
      Hep! Täällä samanlainen havainto tehty 318i 2/2009 170tkm laitoksessa.
      Pahoittelut vanhahkon viestin lainaamisesta, mutta en ollut vastausta löytävinäni.
      Onko täällä tallikavereilla vastaavaa havaittu, ja aiheuttajaa paikannettu?
      Omassa kuuluu +2k kierroksilla ja vain ja ainoastaan auton sisälle ovien ja ikkunoiden ollessa kiinni, tietyllä kierrosalueella havaittavissa suht lievässä määrin myös ajon aikana.
      Kylmällä koneella ei tätä kuulu, eikä käynnistäessä muutakaan poikkeavaa ääntä, mutta n. 5km ajon jälkeen ilmenee. Vikakoodeja ei ainakaan vielä anna.
      Mulla tekee tuota samaa, mutta syyllisestä ei ole tietoa. Eli kun kierrokset menevät yli 2k niin alkaa kuskinpaikalta katsoen oikealta edestä kuulumaan. Ja ääni voimistuu kierrosten lisääntyessä.

      Originally posted by Jupi View Post
      Solenoidit putsasin ja vaihdoin päikseen, ei ole tullut tuota vikakoodia sen jälkeen.

      MUTTA nyt vilkaisin koodit (ei siis ole tullut vikavaloa) ja sieltä löytyi tällainen:
      2A87 Exhaust VANOS, mechanism

      Mihinkäs tuo nyt viittaa, taitaa ollakin vakavampi juttu kuin viallinen solenoidi?

      EDIT: Asiaa hieman aikaa makustelin ja päätin varmuuden vuoksi laittaa uudet solenoidit tilaukseen ja katsoa auttaisivatko ne ennen kuin rupeaa kalliimpiin huoltotoimiin.
      Tästä väliaikatietoja jos jollain samaa vikaa. Solenoidien vaihto tuntuu nyt useamman viikon ajojen jälkeen auttaneen, ei ole vikakoodit tai -valot palanneet. Kumma juttu vaikkei solenoidien vaihto päikseen siirtänyt vikakoodia imupuolelle.

      Nollasin solenoidien laiton jälkeen adaptaatiot ja resetoin kaasupolkimen, sekä ajoin jonkinlaisen adaptaatioajon perään. Tuntuu kulutuskin hieman laskeneen, tai sitten olen vain nyt ajanut enemmän maantietä.
      E90 318i -09

      Comment

      • mimmuu
        Newbiemmer
        • Mar 2020
        • 8
        • Kouvola

        Täällä ois probleemaa 320i kanssa, aiemmin pätki ja kävi kolmella, parantui tulppien ja puolien vaihdolla. Myös yksi suutin vaihdettiin autoliikkeen piikkiin. Nyt on alkanut ilmetä metallista säksätystä moottorista, joka nopeutuu aina kierroksia nostaessa. Ketjua arvelisin, ei kuitenkaan anna muita vikakoodeja kun öljynpaineesta. Sama ääni kuuluu selkeiten lämpimällä koneella. Autosta on tullut myöskin kunnon lapanen (vaikkei tämä mikään tehohelvetti olekkaan), ei jaksa enää kiihtyä yhtä hyvin kun ennen, eli kiihtyy hitaasti ja niin tasasta vauhtia kaasu pohjassa kun vaan voi. Ei siltikään nyi tai pätki kiihdyttäessä.

        Vikakoodeja antaa mm. öljynpaineen säädöstä, lambdoista, sekä Nox-anturista.
        Mistähän sitä ekana lähtis työstämään vai onko tää jo ihan luovutettava tapaus?

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2677
          • Tampere

          Originally posted by mimmuu View Post
          Vikakoodeja antaa mm. öljynpaineen säädöstä, lambdoista, sekä Nox-anturista.

          Mistähän sitä ekana lähtis työstämään vai onko tää jo ihan luovutettava tapaus?
          Paljonko ajettu ja onko alla olevia järjestelmiä uusittu aiemmin?

          Katsoisin ensin itse, että NOx-anturi ja katti toimii oikein ja regeneroi, ja että lambdat on järjissään. Suuttimien toiminnan tarkastelu testerillä paikallaan tehdä, josko siellä on muitakin ehtoopuolella olevia suuttimia. Myös alipainekalvon eheys venttiilikopassa hyvä varmistaa. Auto on tällä hetkellä todennäköisesti nk. homogenous-moodissa, jolloin kulutus on normaalia suurempaa, pakokaasu lemuaa enemmän ja meno on tuhnuista.

          Onhan tulpat oikeanlaiset eli BMW:n/NGK:n?
          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17837
            • PKS

            Mitkä vikakoodit on tarkemmin, kerroit vain vikakoodien sijainnit.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • mimmuu
              Newbiemmer
              • Mar 2020
              • 8
              • Kouvola

              Originally posted by dualfun View Post
              mitkä vikakoodit on tarkemmin, kerroit vain vikakoodien sijainnit.
              30c1, 2af9, 2c32, 2aec

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17837
                • PKS

                Öljynpaine alhainen
                NOx anturi signaali, signal: coast mode check
                Lamdba pre-katti, seos laihalla
                NOx anturi self diagnostic = joku ei täsmää

                Eli:

                -Selvitä äkkiä miksi öljynpaine on alhaalla. Onko öljynsuodatin kunnossa, ja ettei ole ns mutkalla? Voi olla myös öljynpaineen solenoidiventtiili karstoittunut, tai ö-paineanturi viallinen. Kauhuskenaario on että sihdissä jakopään laahaimet ja siksi öljynpainetta ei enää tule kunnolla.
                -NOx anturin koodit ja pre-katin lambda viittaa vuotavaan pakoputkeen. Onko haitarimutka ehjä joka tulee katalysaattorilta alas korin alle? Jos putki kunnossa, jossain on imuvuoto, tai lambda-anturissa ja/tai NOx anturissa on vikaa - todnäk NOx anturissa.
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36
                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet:
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • mimmuu
                  Newbiemmer
                  • Mar 2020
                  • 8
                  • Kouvola

                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Öljynpaine alhainen
                  NOx anturi signaali, signal: coast mode check
                  Lamdba pre-katti, seos laihalla
                  NOx anturi self diagnostic = joku ei täsmää

                  Eli:

                  -Selvitä äkkiä miksi öljynpaine on alhaalla. Onko öljynsuodatin kunnossa, ja ettei ole ns mutkalla? Voi olla myös öljynpaineen solenoidiventtiili karstoittunut, tai ö-paineanturi viallinen. Kauhuskenaario on että sihdissä jakopään laahaimet ja siksi öljynpainetta ei enää tule kunnolla.
                  -NOx anturin koodit ja pre-katin lambda viittaa vuotavaan pakoputkeen. Onko haitarimutka ehjä joka tulee katalysaattorilta alas korin alle? Jos putki kunnossa, jossain on imuvuoto, tai lambda-anturissa ja/tai NOx anturissa on vikaa - todnäk NOx anturissa.
                  Unohtui aiemmin mainita, että punanen öljynpainevalo on syttynyt kerran 4kk sitten, tällävälillä ei kertakaan kunnes pariviikkoa sitten syttyi ja sammui kun käynnisti uudestaan. Sillon vaihtoivat tietääkseni tuon solenoidiventtiilin samalla kun suuttimen. Pitänyt kuitenkin kokoajan tota vikakoodia..

                  Comment

                  • Johnny_Gas
                    Bimmer Rookie
                    • May 2019
                    • 37
                    • Turku

                    Originally posted by Vermilion View Post
                    Hep! Täällä samanlainen havainto tehty 318i 2/2009 170tkm laitoksessa.
                    Pahoittelut vanhahkon viestin lainaamisesta, mutta en ollut vastausta löytävinäni.
                    Onko täällä tallikavereilla vastaavaa havaittu, ja aiheuttajaa paikannettu?
                    Omassa kuuluu +2k kierroksilla ja vain ja ainoastaan auton sisälle ovien ja ikkunoiden ollessa kiinni, tietyllä kierrosalueella havaittavissa suht lievässä määrin myös ajon aikana.
                    Kylmällä koneella ei tätä kuulu, eikä käynnistäessä muutakaan poikkeavaa ääntä, mutta n. 5km ajon jälkeen ilmenee. Vikakoodeja ei ainakaan vielä anna.
                    Täälläkin kiinnostaisi tietää tuon äänen aiheuttaja? Autona E91 318i 2009, tuolla +2k kierroksilla alkaa kuulua tuota pientä tikitystä tai mitä ikinä onkaan. Mielestäni ääni muuttuu kierrosten mukana. Jos on radio päällä niin ei kuulu sen yli. Vaikea paikallistaa mistä tulee. Ketju vaihdettu 10kk sitten ja vanoksen solenoidit hiljattain. Vikakoodeja ei anna eikä vaikuta auton käytökseen.
                    E91 LCI

                    Comment

                    • mimmuu
                      Newbiemmer
                      • Mar 2020
                      • 8
                      • Kouvola

                      Vähän päivitystä tuohon bemarin metalliseen säksätykseen, käytin maanantaina pajalla kun luulin että vois tulla ketjusta tuo ääni, no korjaamo veikkas sitten että tulis hydraulisista nostimista..
                      https://youtu.be/AwKiu_m356s
                      Tuossa pientä ääninäytettä miltä kuulostaa, eli rallatus menee ihan rinnakkain kierrostenkin kanssa

                      Comment

                      • mmie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 502
                        • Kouvola

                        Originally posted by mimmuu View Post
                        Vähän päivitystä tuohon bemarin metalliseen säksätykseen, käytin maanantaina pajalla kun luulin että vois tulla ketjusta tuo ääni, no korjaamo veikkas sitten että tulis hydraulisista nostimista..
                        https://youtu.be/AwKiu_m356s
                        Tuossa pientä ääninäytettä miltä kuulostaa, eli rallatus menee ihan rinnakkain kierrostenkin kanssa
                        Eikös tuo alhaisen öljynpaineen varoitus ja nyt mahdollinen ketjun ääntely viittaa niin paljon laahainvikaan (öljysihti tukossa, koska ketjun laahain murentunut ja tukkinut imusiivilän) että ehkä kannattaa ajot lopettaa ja tutkia kunnolla. Ennen kuin totaalinen stoppi mahdollisesti tulee.
                        ex e36 325
                        ex e46 328
                        e92 335i FBO
                        Ducati 900S ie
                        KTM 640
                        Suzuki GT550
                        Honda CBR600

                        Comment

                        • Kääriäinen
                          Newbiemmer
                          • Apr 2020
                          • 6
                          • Rauma

                          Omassa -07 320i koneessa myös tätä öljynpainevikaa 30C1. Öljynpaineen punainen vikailmoitus tulee taululle kun pysähtyy esim liikennevaloihin ja kierrokset laskevat tyhjäkäynnille. Autolla on ajettu 200 tkm ja ainakin kylmänä kuuluu tyhjäkäynnillä moottorista tikittävä ääni.

                          Lueskelin eri foorumeita sen verran että taitaa merkit viitata siihen, että olisi aika vaihtaa jakoketju ja laahaimet. Mitä muuta suositatte vaihdettavan tässä samalla kerralla? Öljypohja ilmeisesti kannattaisi irrottaa ja katsoa onko siellä laahaimen paloja. Öljypumpun imusihti taitaa olla toinen hyvä vaihtokohde. Osaako joku sanoa miten siihen pääsee käsiksi?

                          Pitäisikö samalla öljypumppua ja vesipumppua vaihdella kun isompi remppa kuitenkin edessä? Onko tässä N43B20 moottorissa tasapainoketjua, jonka voisi jakoketjun kanssa samalla uusia? Entä vanos-venttiilit, pitäisikö ne vaihtaa varmuudeksi vai antavatko omat koodinsa kun ovat valmiit?

                          Lisätietona vielä, että vaihdoin syksyllä pari lambdaa, jotta sain auton katsastettua. Katsastuksessa oli päästöissä häikkää ja kävi kuulemma rikkaalla. Sain mittauksen kuitenkin läpäistyä kun kävin tekemässä pienen lämmittelylenkin ennen uusintaa. Mahtaako tuo olla sitten imuvuotoa tai maf/map anturivikaa, vaikea sanoa.

                          Comment

                          • mimmuu
                            Newbiemmer
                            • Mar 2020
                            • 8
                            • Kouvola

                            Originally posted by mmie View Post
                            Eikös tuo alhaisen öljynpaineen varoitus ja nyt mahdollinen ketjun ääntely viittaa niin paljon laahainvikaan (öljysihti tukossa, koska ketjun laahain murentunut ja tukkinut imusiivilän) että ehkä kannattaa ajot lopettaa ja tutkia kunnolla. Ennen kuin totaalinen stoppi mahdollisesti tulee.
                            Eipä kuulu ketjusta tuo ääni, laakkosella kävi diagnoosissa ja todennäkösesti ois korkeapainepumppu, sillä sain tietää että tuo ketjukin on uusittu 190tkm kohdalla.. öljynpaineet oli ok ja metallisilppua löytyi öljynsuodattimen jalasta. Moottorin vaihtoa vaan suosittelevat kun kilometrejäkin on jo jonkin verran.

                            Comment

                            • Jupi
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2019
                              • 150
                              • Tampere

                              Originally posted by mimmuu View Post
                              Eipä kuulu ketjusta tuo ääni, laakkosella kävi diagnoosissa ja todennäkösesti ois korkeapainepumppu, sillä sain tietää että tuo ketjukin on uusittu 190tkm kohdalla.. öljynpaineet oli ok ja metallisilppua löytyi öljynsuodattimen jalasta. Moottorin vaihtoa vaan suosittelevat kun kilometrejäkin on jo jonkin verran.
                              Paljonko koneessa on kilsoja alla ja mitä antoivat kustannusarvioksi moottorin vaihdosta?
                              E90 318i -09

                              Comment

                              • mimmuu
                                Newbiemmer
                                • Mar 2020
                                • 8
                                • Kouvola

                                Originally posted by Jupi View Post
                                Paljonko koneessa on kilsoja alla ja mitä antoivat kustannusarvioksi moottorin vaihdosta?
                                252tkm, moottorin vaihtotyöksi arvioivat n.750-800e, ja jos ite laakkoselta ottais moottorin niin 5000e luokkaa, vaikkakin itse olen jo löytänyt moottoreita puolet halvemmalla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎