Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fransesco
    BTCF Member
    • Jul 2014
    • 232
    • Vantaa

    Moi

    Tuli lueskeltua tämä ketju läpi, ja paljon pelonsekaisia viestejä tuli kahlattua läpi löytämättä oikeaa vastausta, joten osaisiko joku auttaa seuraavassa:

    Tulin teetättäneeksi ennakoivasti jakoketjurempan N43 moottorilla olevaan E88 118i-autoon koska ajattelin pitää sitä vielä monia tulevia vuosia kesäkäytössä. Vuosimalli 2008 ajettu 190tkm. Autolla ajetaan tosi vähän, ehkä vain 5tkm/vuosi.

    Sen verran historiasta, että autoon vaihdettiin määräaikaishuollon yhteydessä keväällä tulpat (tuntui selkeästi käyvän pirteämmin tämän jälkeen) ja huollossa todetun poikkeuksellisen äänen takia bensatankin huohotinventtiili (fuel tank ventilation valve) muutamaa viikkoa myöhemmin (semmoinen tikittävä ääni hieman väheni). MAF sensori vaihdettu pari vuotta sitten. Muuten ollut todella harmiton peli, mitä nyt NOX-vikakoodia heittänyt jo neljä vuotta haittaamatta mitään (esim katsastus).

    No, asiaan: Eli jakoketjuremppa tuli teetätettyä merkkiliikkeessä. Homman valmistuttua he raportoivat, että auton tyhjäkäynti on epätasainen jonka kuittasin siinä vaiheessa vain "olan kohautuksella" tietäen, että autossa aina on ollut hieman epästabiili tyhjäkäynti. Liikkeen pihassa en huomannut mitään poikkeavaa joten ajelin pois. Ajettuani auton lämpimäksi huomasin, että tyhjäkäynti on todellakin täristävä ja olisi kuin laivan hytissä. Ei ihme että mainitsivat siitä. Kaasun antaminen rauhoittaa tilannetta ja tärinä ei ole jatkuvaa / tapahdu joka kerralla. Sain myös auton sammumaan sillä, että painoin kytkimen pohjaan risteykseen tullessani. Nämä ovat siis tavallaan remontin jälkeen mielestäni uusia ongelmia. Tavallaan olen aina toivonut, että auton tyhjäkäynti olisi hieman korkeammalla, mutta että auto on aina korjannut tyhjäkäyntiä ennen kuin olisin painanut kaasua. Jos tässä olisi joku mopon tyhjäkäyntiruuvi, niin olisin kääntänyt sitä jo ajat sitten...

    Liike sanoi, että ongelmat eivät voi olla jakoketjurempasta johtuvia, koska he eivät koskeneet "sille puolelle moottoria" ja epäilevät polttoaineensyöttöön liittyvää vikaa. Sanoivat myös, että tulpat 3 ja 4 olivat märkiä kun avasivat koneen. Kuitenkin se, että auton tyhjäkäynti muuttui merkittävästi huonommaksi jakoketjurempan aikana pistää miettimään asiaa.

    En saanut autosta ISTA-D:llä mitään tähän viittaavaa vikakoodia ulos. Samoiten merkkiliike sanoi, että eivät saaneet tyhjäkäynnistä virheitä. Ehdottivat suutinvian selvittelyä jatkokäynnillä heillä.

    Onko kenelläkään ideoita mitä kotikonstein voisi katsoa, vai onko mentävä takaisin marmorille ja onko syytä epäillä että ketjuremppa olisi munittu?
    E88 & F56 electric

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2677
      • Tampere

      Originally posted by fransesco View Post
      Onko kenelläkään ideoita mitä kotikonstein voisi katsoa, vai onko mentävä takaisin marmorille ja onko syytä epäillä että ketjuremppa olisi munittu?
      Se käy nyt "vikatilassa" rikkaalla ja siksi mm. hytkyttää tyhjäkäynnillä. Pidän epätodennäköisenä, että johtuisi tehdystä koneremontista. INPA:lla tutkisin ainakin lambdoja, suuttimien toimintaa ja NOx-järjestelmää. Todennäköisesti ainakin NOx-järjestelmän osalta on paikallaan pohtia mitä sille on aikomus tehdä mikäli kuvaamistasi oireista haluaa eroon.
      B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • fransesco
        BTCF Member
        • Jul 2014
        • 232
        • Vantaa

        Originally posted by JaniLap View Post
        Se käy nyt "vikatilassa" rikkaalla ja siksi mm. hytkyttää tyhjäkäynnillä. Pidän epätodennäköisenä, että johtuisi tehdystä koneremontista. INPA:lla tutkisin ainakin lambdoja, suuttimien toimintaa ja NOx-järjestelmää. Todennäköisesti ainakin NOx-järjestelmän osalta on paikallaan pohtia mitä sille on aikomus tehdä mikäli kuvaamistasi oireista haluaa eroon.
        Kiitos vinkeistä! Täytyy katsoa tuolta suunnalta asiaa. Tosin aika äkkiä loppuu oma osaaminen tuon analysointiin ja täytyy miettiä mikä olisi kustannustehokkain tapa diagnosoida ja vaihtaa vikaantunut osa... Tuli jo maksettua "tarpeeksi" siitä ketjurempasta. Helpottaa kuitenkin jo suuresti, että tämä ei ole siitä ketjurempasta johtuva.

        Tuohon NOXiin liittyen, tarkoititko että sen anturin vaihtaminen parantaisi tämän kyseisen vian vai yleisesti auton käyntiä? Olen sen osalta muutamaankin kertaan käynyt marmorilla kysymässä neuvoja, ja aina auto on palannut bumerangina takaisin koska eivät voi tehdä mitään jos vika ei ole heillä käydessä päällä. Eivät halua vaihtaa edes rahasta anturia joka ei ole juuri sillä hetkellä rikki.
        E88 & F56 electric

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2677
          • Tampere

          Originally posted by fransesco View Post
          Tuohon NOXiin liittyen, tarkoititko että sen anturin vaihtaminen parantaisi tämän kyseisen vian vai yleisesti auton käyntiä?
          Mikäli NOx-järjestelmästä on jo pidempään ilmaantunut vikakoodia, niin siellä saattaa olla NOx-anturi ja mahdollisesti myös NOx-katti ehtoopuolella. Näiden osalta vaihtoehdot ovat joko korjaaminen entiselleen alkuperäisosilla tai moottorinohjausjärjestelmän huijaaminen erillisellä laitteella tai ohjelmallisesti. Jos mukana on muitakin tyypillisiä vikaantuvia komponentteja kuten suuttimia, lambdoja ja sytytystulppia, niin niidenkin toimintaa kannattaa selvittää ennen korjaussuunnitelman laatimista. Toimivia järjestelmiä ei kannata lähteä uusimaan tarpeettomasti.

          Jos on asiaa Tampereen suuntaan, niin autan mielelläni selvittelyssä.
          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • karimax
            Newbiemmer
            • Sep 2014
            • 7
            • Kuopio

            Hinta ?

            Paljon maksoi tuo remontti ?



            Originally posted by fransesco View Post
            Moi

            Tuli lueskeltua tämä ketju läpi, ja paljon pelonsekaisia viestejä tuli kahlattua läpi löytämättä oikeaa vastausta, joten osaisiko joku auttaa seuraavassa:

            Tulin teetättäneeksi ennakoivasti jakoketjurempan N43 moottorilla olevaan E88 118i-autoon koska ajattelin pitää sitä vielä monia tulevia vuosia kesäkäytössä. Vuosimalli 2008 ajettu 190tkm. Autolla ajetaan tosi vähän, ehkä vain 5tkm/vuosi.

            Sen verran historiasta, että autoon vaihdettiin määräaikaishuollon yhteydessä keväällä tulpat (tuntui selkeästi käyvän pirteämmin tämän jälkeen) ja huollossa todetun poikkeuksellisen äänen takia bensatankin huohotinventtiili (fuel tank ventilation valve) muutamaa viikkoa myöhemmin (semmoinen tikittävä ääni hieman väheni). MAF sensori vaihdettu pari vuotta sitten. Muuten ollut todella harmiton peli, mitä nyt NOX-vikakoodia heittänyt jo neljä vuotta haittaamatta mitään (esim katsastus).

            No, asiaan: Eli jakoketjuremppa tuli teetätettyä merkkiliikkeessä. Homman valmistuttua he raportoivat, että auton tyhjäkäynti on epätasainen jonka kuittasin siinä vaiheessa vain "olan kohautuksella" tietäen, että autossa aina on ollut hieman epästabiili tyhjäkäynti. Liikkeen pihassa en huomannut mitään poikkeavaa joten ajelin pois. Ajettuani auton lämpimäksi huomasin, että tyhjäkäynti on todellakin täristävä ja olisi kuin laivan hytissä. Ei ihme että mainitsivat siitä. Kaasun antaminen rauhoittaa tilannetta ja tärinä ei ole jatkuvaa / tapahdu joka kerralla. Sain myös auton sammumaan sillä, että painoin kytkimen pohjaan risteykseen tullessani. Nämä ovat siis tavallaan remontin jälkeen mielestäni uusia ongelmia. Tavallaan olen aina toivonut, että auton tyhjäkäynti olisi hieman korkeammalla, mutta että auto on aina korjannut tyhjäkäyntiä ennen kuin olisin painanut kaasua. Jos tässä olisi joku mopon tyhjäkäyntiruuvi, niin olisin kääntänyt sitä jo ajat sitten...

            Liike sanoi, että ongelmat eivät voi olla jakoketjurempasta johtuvia, koska he eivät koskeneet "sille puolelle moottoria" ja epäilevät polttoaineensyöttöön liittyvää vikaa. Sanoivat myös, että tulpat 3 ja 4 olivat märkiä kun avasivat koneen. Kuitenkin se, että auton tyhjäkäynti muuttui merkittävästi huonommaksi jakoketjurempan aikana pistää miettimään asiaa.

            En saanut autosta ISTA-D:llä mitään tähän viittaavaa vikakoodia ulos. Samoiten merkkiliike sanoi, että eivät saaneet tyhjäkäynnistä virheitä. Ehdottivat suutinvian selvittelyä jatkokäynnillä heillä.

            Onko kenelläkään ideoita mitä kotikonstein voisi katsoa, vai onko mentävä takaisin marmorille ja onko syytä epäillä että ketjuremppa olisi munittu?

            Comment

            • fransesco
              BTCF Member
              • Jul 2014
              • 232
              • Vantaa

              Originally posted by karimax View Post
              Paljon maksoi tuo remontti ?
              Noin 1700 EUR. Tiedä sitten oliko hyvä hinta vai ei. Pidin kuitenkin kohtuullisena koska oli merkkiliike ja tarjouskyselyni kovin tarjous oli 2800 EUR (ei merkkiliike).
              E88 & F56 electric

              Comment

              • ässä lavaan
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1717
                • Savo

                Tuli tämä ketju luettua lävitse näin helatorstain ajantapoksi. Hyvää keskustelua, josta amatööri saa tietoa.

                Täällä olisi sama jakopäänremppa edessä tänä kesänä.
                Auton mittarissa on 200tkm ja moottori N43B20A -08.

                Kannattaako tuon jakopään rempan yhteydessä samalla kertaa nyt vaihtaa ennakoivasti jotain palikoita?
                Ketjussa oli mainittu ainakin öljypumppua, öljypumpun ketjua ja -imusihtiä, solenoidia tjms? Vanokset pysty jälkikäteen vaihtelee.

                Löytykö jostain edullista, mutta laadukasta korjaussarjaa jakopäähän? Edullinen ja laadukas samassa lauseessa...
                Autodocin febin jakopään+oljypumpun korjaussarjat pyörii tonnin kantturassa yhteishinnaltaan.

                Jakopäänrempan hinnat tuntuu vaihtelevan riippuen korjaamosta noin 1500-3000e välillä mitä olen seurannut. Toki riippuu käytetäänkö öljypohja irti jne. Jos 1700e saa merkkiliikkeessä huollon niin sinne siis. Kaipa ne ammattilaiset merkkiliikkeessä Kuopion kylilläkin tajuaa tarvitseeko öljypohjaa käyttää irti... :think

                Ps. Saa suositella savon alueelta gurua, joka tekee jakopään remppoja.
                Last edited by ässä lavaan; 21-05-2020, 19:39.
                E91

                Exät:
                E36 325i -93 Cabriolet
                E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
                E36 325i -91 Sedan
                E30 325i -85

                Comment

                • ässä lavaan
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1717
                  • Savo

                  Originally posted by fransesco View Post
                  Noin 1700 EUR. Tiedä sitten oliko hyvä hinta vai ei. Pidin kuitenkin kohtuullisena koska oli merkkiliike ja tarjouskyselyni kovin tarjous oli 2800 EUR (ei merkkiliike).
                  Sisältikö tämä mitä? Tsekattiinko / irrotettiinko öljypohja ja vaihdettiinko öljypumpun hilppeitä yms vai pelkästään jakopään osat?
                  Last edited by ässä lavaan; 21-05-2020, 18:39.
                  E91

                  Exät:
                  E36 325i -93 Cabriolet
                  E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
                  E36 325i -91 Sedan
                  E30 325i -85

                  Comment

                  • fransesco
                    BTCF Member
                    • Jul 2014
                    • 232
                    • Vantaa

                    Originally posted by ässä lavaan View Post
                    Sisältikö tämä mitä? Tsekattiinko / irrotettiinko öljypohja ja vaihdettiinko öljypumpun hilppeitä yms vai pelkästään jakopään osat?
                    Kyllä käsittääkseni koska laskutettujen osien luettelossa oli noita.
                    E88 & F56 electric

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8092
                      • Willähde

                      Kaverin -08 318i n43b20A kävi tuomiolla merkkiliikkeessä ja kustannusarvio 8k.

                      Saako noita moottoreita mistää? Selasin tossa btcf, tori ja nettivaraosa eikä tullu etee ku yks ilmotus täällä vuodelta 2019.
                      Attached Files
                      Last edited by peltone; 10-06-2020, 16:32.
                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • mmie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 502
                        • Kouvola

                        Originally posted by peltone View Post
                        Kaverin -08 318i n43b20A kävi tuomiolla merkkiliikkeessä ja kustannusarvio 8k.

                        Saako noita moottoreita mistää? Selasin tossa btcf, tori ja nettivaraosa eikä tullu etee ku yks ilmotus täällä vuodelta 2019.


                        Mites purkaamohommat?
                        ex e36 325
                        ex e46 328
                        e92 335i FBO
                        Ducati 900S ie
                        KTM 640
                        Suzuki GT550
                        Honda CBR600

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Tätä kysytty aiemminkin mutta kysytään uudestaan.
                          Mistä olette ostaneet uusia suuttimia edullisimmin? Onko N43 kohdalla mitään suutinaktiota kuten N53 taitaa olla. Samat suuttimet kyseessä kuitenkin.
                          Tai onko jollain jäänyt jemmaan uudella indexillä olevia hyväkuntoisia käytettyjä?
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Jupi
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2019
                            • 150
                            • Tampere

                            Originally posted by Supa View Post
                            Tätä kysytty aiemminkin mutta kysytään uudestaan.
                            Mistä olette ostaneet uusia suuttimia edullisimmin? Onko N43 kohdalla mitään suutinaktiota kuten N53 taitaa olla. Samat suuttimet kyseessä kuitenkin.
                            Tai onko jollain jäänyt jemmaan uudella indexillä olevia hyväkuntoisia käytettyjä?
                            Reilu vuosi sitten halvin oli Leebmann.

                            Mitä tarkoitat aktiolla? Suuttimet pitää koodata ja kannattaa adaptaatiot nollailla ja ajaa sopeutusajo.
                            E90 318i -09

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2677
                              • Tampere

                              Originally posted by Supa View Post
                              Onko N43 kohdalla mitään suutinaktiota kuten N53 taitaa olla. Samat suuttimet kyseessä kuitenkin.
                              Tai onko jollain jäänyt jemmaan uudella indexillä olevia hyväkuntoisia käytettyjä?
                              On tainnut jossakin vaiheessa olla aktiokin ihan alkupään suuttimille, muttei enää.

                              Minulta voisi muutama uusimmalla indeksillä oleva suutin löytyä.
                              B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                N43 suuttimet voi testauttaa esim finjectorilla

                                Ihan vaan jos joku arpoo, onko suutin rikki vai ei
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎