Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17837
    • PKS

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    N43 suuttimet voi testauttaa esim finjectorilla

    Ihan vaan jos joku arpoo, onko suutin rikki vai ei
    Olen tässä asiassa amatööri, joten kysyn.

    Voiko näitä korkeapainesuuttimia kunnostaa samaan tapaan kuin perinteisiä?

    Saavatko he myös tiivisteen puristettua mittoihinsa että suutin on takaisin tullessaan asennusvalmis?

    Leebmannilta tilattiin yhteen N53 kaikki 6 suutinta tässä keväällä, oli ainakin halvimpien joukossa.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Totta. Mutta ajattelin että mieluummin säästää ne rahat uusiin millä testaa vanhoja suuttimia.
      Olisihan tässä 2 sarjaa vanhoja suuttimia josta voisi saada testaamalla yhden toimivan sarjan mutta siihen menee jo useampi satanen kun käy kaikki läpi
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        Originally posted by Dualfun View Post
        Olen tässä asiassa amatööri, joten kysyn.

        Voiko näitä korkeapainesuuttimia kunnostaa samaan tapaan kuin perinteisiä?

        Saavatko he myös tiivisteen puristettua mittoihinsa että suutin on takaisin tullessaan asennusvalmis?

        Leebmannilta tilattiin yhteen N53 kaikki 6 suutinta tässä keväällä, oli ainakin halvimpien joukossa.

        En tiedä voiko kunnostaa

        Tiiviste tuli asennusvalmiina, kun itse aikoinaan testautin suuttimet
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Kääriäinen
          Newbiemmer
          • Apr 2020
          • 6
          • Rauma

          Oletteko ketjua vaihtaessa törmänneet tämmöseen ongelmaan, että kampiakselin etummainen stefa eli akselitiiviste olisi melko kenkkumainen vaihtaa? Sain vanhan tiivisteen pois vasta hakkaamalla sen sisäänpäin ja koukkimalla ketjuosaston kautta ylös. Pari tuntia meni kesälomasta tähän aktiviteettiin. Uuden stefan asennus sujuu ohjekirjassa mainitulla erikoistyökalulla varmaan viidessä minuutissa, mutta ilman ko. kalua sain asennukseen kulumaan toiset kaksi tuntia kesälomastani. Noh, siellä se nyt on ja uusi ketju valeksellaan kiristettynä. Huomenna remppa jatkuu öljypohjan asennuksella.

          Bemarin ohjekirjassa mainitaan vielä joku tiivisteaine, mikä pitäisi ruiskuttaa stefassa oleviin rakoihin. Oletteko kokeilleet, pitääkö stefa yhtään ilman tätä tiivisteainetta?

          Tässä vielä linkki ohjekirjaan
          Last edited by Kääriäinen; 21-07-2020, 21:11. Reason: Ylimääräiset rivinvaihdot pois

          Comment

          • Sami_R
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 276
            • Kurikka

            Originally posted by Kääriäinen View Post

            Bemarin ohjekirjassa mainitaan vielä joku tiivisteaine, mikä pitäisi ruiskuttaa stefassa oleviin rakoihin. Oletteko kokeilleet, pitääkö stefa yhtään ilman tätä tiivisteainetta?

            Tässä vielä linkki ohjekirjaan
            https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...mshaft/ICO0lgV
            Eikös ne tiivisteessä olevat raot kohdisteta lohkon sauman kanssa samaan kohtaan? Sitten tiivisteaine sinne niin saumakohdastakin tulee tiivis. Voi olla että pitää ilman tiivistämistä tai voi olla ihan yhtä hyvin että se on se kohta mistä sitten alkaa tihkua öljy läpi. Helpompi ja varmempi keino on laittaa nyt sinne se tiivistemassa kuin sitten kun se on jo vuotanut ja on öljyssä se rako. :think
            BMW F11 520d -11
            MINI Cooper D -11
            BMW E90 318i -11
            BMW E90 318i -06

            Ex:
            BMW E46 316i -04
            E70 X5 3.0sd M-Sport -08
            E46 325iA -03
            E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

            Comment

            • Kääriäinen
              Newbiemmer
              • Apr 2020
              • 6
              • Rauma

              Originally posted by aeku View Post
              Ajattelin laittaa tänne viestin, jos vaikka jollakin olisi tietoa/kokemusta kyseisestä asiasta. Alkukesästä tuli ostettua 100tkm ajettu vm-09, 318i automaatti. Sellainen hieman omituinen ominaisuus kyseisessä yksilössä on, että lyhyen ajon jälkeen (5-20km) uudelleenkäynnistyksessä auto käynnistyy mutta heti sen jälkeen kierrokset putoaa hetkellisesti niin alas että kone sammuu. Kone ei kuitenkaan aina sammu vaan välillä pysyy käynnissä, vaikka kierrokset putoaa hetkellisesti. Jos auto on pidempään seisonut (4h ->), niin silloin käynnistyksen jälkeen kierrokset ei putoa vaan käynnistyy ns.normaalisti. Eli aamulla kun lähtee töihin niin käynnistyy normaalisti ja iltapäivällä kun lähtee töistä niin silloin myös aivan normaali. Kun menee vaikka kauppaan, matkaa noin 10km, tulee kaupasta ja käynnistää niin silloin käynnistyksen jälkeen kierrokset putoaa. Starttauksen yhteydessä, jos antaa hieman kierroksia niin silloin kyllä käynnistyy ja kierrokset ei putoa. Yksi vikakoodi sieltä löytyi, mutta en tiedä onko vaikutusta tähän: 30e9 nitrogen oxide catalytic converter, ageing. Nox-anturi on jo uusittu talvella.
              Tämmöinen tapaus. Onko kenelläkään vastaavaa ollut?
              Mulla tekee tätä samaa. Onkohan MAF anturi rikki? Katsastuksessa päästöistä valitti, että kone käy rikkaalla. Katsastusmies sanoi että joko MAP tai MAF sen tekee. Tämä käynnistymisvaikeus viittaisi mielestäni noihin samoihin antureihin.

              Comment

              • Jupi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2019
                • 150
                • Tampere

                Originally posted by Kääriäinen View Post
                Mulla tekee tätä samaa. Onkohan MAF anturi rikki? Katsastuksessa päästöistä valitti, että kone käy rikkaalla. Katsastusmies sanoi että joko MAP tai MAF sen tekee. Tämä käynnistymisvaikeus viittaisi mielestäni noihin samoihin antureihin.
                Onko sullakin tuo 30E9-vikakoodi? Silloinhan moottori käy koko ajan homogeenisellä seossuhteella eikä mene laihaseokselle ollenkaan. Voisi selittää rikkaalla käymisen.

                Itsellä oli tuo vikakoodi, lähti kun vaihtoi NOXEM-emulaattorin anturin tilalle. En muista kyllä oliko mulla tuollaista käynnistymisongelmaa lämpimällä koneella.
                E90 318i -09

                Comment

                • Kääriäinen
                  Newbiemmer
                  • Apr 2020
                  • 6
                  • Rauma

                  Originally posted by Jupi View Post
                  Onko sullakin tuo 30E9-vikakoodi? Silloinhan moottori käy koko ajan homogeenisellä seossuhteella eikä mene laihaseokselle ollenkaan. Voisi selittää rikkaalla käymisen.
                  30E9 koodia näyttää tosiaan. Muistaakseni 2088 mg antoi arvoksi kun katsoin viimeksi. Arvo kyllä muuttuu, että ei ole jäänyt jumittamaan kuten joillain oli ilmeisesti käynyt.

                  Comment

                  • Kääriäinen
                    Newbiemmer
                    • Apr 2020
                    • 6
                    • Rauma

                    Originally posted by Kääriäinen View Post
                    Mulla tekee tätä samaa. Onkohan MAF anturi rikki? Katsastuksessa päästöistä valitti, että kone käy rikkaalla. Katsastusmies sanoi että joko MAP tai MAF sen tekee. Tämä käynnistymisvaikeus viittaisi mielestäni noihin samoihin antureihin.
                    Näyttäisi siltä että nämä käynnistysvaikeudet lämpimällä koneella tuli kuntoon kun puhdistin kaasuläppäkotelon. Yritin etsiä imuvuotoja ja siinä kaasuläpän takaa paljastui oikein aika paksu kerros mustaa töhnää. Tuon puhdistuksen jälkeen on tyhjäkäynti ollut mukavan tasaista ja auto käynnistynyt joka kerta ilman ongelmia.

                    Comment

                    • Kääriäinen
                      Newbiemmer
                      • Apr 2020
                      • 6
                      • Rauma

                      Jatkan yksinpuhelua. Mulla tuli N43B20 öljynpainevaloa tauluun kun matka-ajosta pysähdyin esimerkiksi liikennevaloihin ja kierrokset laski tyhjäkäynnille. Inpa näytti vikakoodiksi 30C1. Korjasin tämän siten, että käytin hydrauliventtiilin 11417584990 ultraäänipesurissa. Ensin kunnon wd40 huuhtelu, sitten tunti pesurissa, toinen huuhtelu ja toinen tunti pesurissa. Venttiilissä on muovinen liitin sähkökytkentää varten, mutta upotin koko osan pesuveteen. Annoin kuivua vartin verran ennen kuin asensin takaisin moottoriin. Tälläkin foorumilla monet sanovat, että pitää ostaa uusi osa, mutta suositan ensin kokeilemaan ultraäänipesuria.

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1782
                        • Turku

                        Onko valistuneita arvauksia mikä koneessa voisi näiden Carlyn löytämien koodien myötä olla vikana?

                        Persdyno kertoi myös että kone ravistaa jo tyhjäkäynnillä.
                        Attached Files
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • Maikkk
                          Newbiemmer
                          • Aug 2020
                          • 3
                          • Turku

                          Originally posted by Silmaauki View Post
                          Onko valistuneita arvauksia mikä koneessa voisi näiden Carlyn löytämien koodien myötä olla vikana?

                          Persdyno kertoi myös että kone ravistaa jo tyhjäkäynnillä.
                          2EFE Taitaa olla shadow code, joten voi olla ollut jo pidempään - ei välttämättä liity muihin. Tarkista sulake hanskalokeron takaa, muistaakseni oikeassa laidassa.

                          Onko auto seissyt ja/tai sillä on aiemmin ajettu pientä matkaa kaupunkirajoituksin?

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1782
                            • Turku

                            Originally posted by Maikkk View Post
                            2EFE Taitaa olla shadow code, joten voi olla ollut jo pidempään - ei välttämättä liity muihin. Tarkista sulake hanskalokeron takaa, muistaakseni oikeassa laidassa.

                            Onko auto seissyt ja/tai sillä on aiemmin ajettu pientä matkaa kaupunkirajoituksin?
                            Muuta kautta sain jo vinkin, että suurin osa noista koodeista liittyy katalysaattoriin. Katalysaattori ja nox-anturi ovat todennäköisimmin entisiä ja siitä johtuen moottori myös ravistaa, kuluttaa enemmän ja on vähän tehottomampi.

                            Toi sulake pitää tarkistaa. Kiitos vinkistä.

                            Ajoista en osaa sanoa mitään.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17837
                              • PKS

                              Vaikuttaisi koodiesi perusteella että NOx-anturi on vikaantunut lopullisesti.
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet:
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                Kyllä. Ja mikäli nox järjestelmässä on mitään vikaa päällä ei sylinterikohtainen seoksen korjaus toimi eikä järjestelmä mene ikinä laihaseosmoodiinkaan.
                                Eli pitkässä juoksussa käynnin epätasaisuus vain pahenee.
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎