Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yarski
    BTCF Member
    • Sep 2013
    • 310
    • Rauma

    Originally posted by Nettipepe View Post
    OK. Sellainen lista olisi hyvä mutta en ainakaan minä ole löytänyt.
    Palstoilla sitten "tapellaan" mitä mihinkin kuuluu
    (itsekin olin mukana keväällä tällä palstalla selvittelemässä kuuluuko "munuaisten" kaihtimet CO2 pakettiin, mutta varmaa tietoa siitäkään ei taidettu saada)
    Laturia sitä käytettään näissä malleissa missä ei ole sähkömoottoreita.
    no höh, laturiapa tietenkin
    em. viestin "älykäs lataus" taitaa sitten olla avain tähän toimintoon.
    arvaan / pähkäilen seuraavaa:
    kun akku on tilassa jossa latausta tarvitaan tai voi ottaa vastaan ja jarrutetaan autoa (moottorilla/jarrulla) niin laturilta otetaan virtaa akullepäin, kun auton hidastuvuudesta saadaan "ilmaista" energiaa laturille. toiminee tehokkaammin manuaali- kuin automaattivaihteisessa ?
    muutenhan laturin pyörittäminen kuluttaa polttoainetta kokoajan.
    tuon merkitys polttoainetalouteen taitaa kuitenkin olla marginaalinen ?
    G26 i4 M50 supercharged
    ex: F36 440i xdrive msport
    ex: E91 335 lci xdrive msport

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      Originally posted by yarski View Post
      tuon merkitys polttoainetalouteen taitaa kuitenkin olla marginaalinen ?
      Voihan tuota teoriassa laskeskella. 150A laturi teoreettisella 14.4voltin jännitteellä
      saadaan n.2200 wattia tehoa(2.2kw).
      Onhan tuo jo reilu prosentti auton tehosta -> prosentti kulutuksesta enemmänkin
      kun lasketaan häviöt ja se ettei auto kulkiessaan maantiellä käytä kokoajan huipputehoa vaan pikemminkin pienen osan siitä.
      Kannattanee ladata siis alamäessä, jarruttaessa tms akkua jos vain mahdollista.
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17838
        • PKS

        Originally posted by yarski View Post
        tuon merkitys polttoainetalouteen taitaa kuitenkin olla marginaalinen ?
        Ei nämä ihan höpöjuttuja ole silti!

        Hieman aihetta sivuten, oma LCI N43 moottorilla osaa myös kytkeä latauksen pois kokonaan täyskaasukiihdytyksissä, jotta saadaan maksimaalinen teho tärkeimpään tapahtumaan. Tämä ominaisuus tulee samassa Efficient Dynamics kokonaisuudessa mukana, jossa jarruenergian talteenotto sekä esim. sähköinen vesipumppu, jolla voidaan toki säätää koneen käyntilämpötilan nopeampaa saavuttamista ym.
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36
        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet:
        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Neutrone
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 1320
          • Tampere

          Minkäslainen ratkasu olis järkevin, kun sigun kulkineesta on toinen etuiskari tyhjänä? Kilometrejä takana 114tkm, ja ainakin nyt molemmat etuset jos uusii niin mitäs (edullisempia) vaihtoehtoja on alkuperästen m-sport iskareiden sijaan?
          F10 530d semiVOLL
          ex. E90 320d M-Sport '06
          ex. E39 523i M-Sport '00
          ex. E36 325i Coupe '92
          ex. E30 316i '89



          Comment

          • Juspa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1223
            • Pori

            Originally posted by Nettipepe View Post
            Älykäs lataushan on niin "älykäs" että tarkkailee paljonko akku pystyy ottamaan vastaan.
            Tarkkailee siis akun varauksenottokykyä. Lataus vie energiaa niinpä turha akkua on ladata jos se ei ota vastaan.
            Kun akun vaihto kerrotaan siitä seuraa että varauksenottokykyä aletaan tarkkailemaan uudelta pohjalta.uudet maksimi jännitteet uudet kohdat jossa aletaan taas ladata yms uudet arviot jännitteen tippumisesta yms...
            Jos se akku ei sitä energiaa ota vastaan, ei sitä minnekään silloin kulu. Vai meinaatko, että se pusketaan väkisin sitten johonkin muualle? Varmasti tuo järki hokaa nämä "uudet tasot", muuttuuhan akun varauksenottokyky iän kasvaessa, eikä niitä välissä "opeteta" autolle uudestaan. Minä sanon, että turhaa humpuukia

            Onhan tuo silti jo käytännössä testattukin.. Ilman mitään opetuksia on auto sisäistänyt uuden akun itseensä
            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

            Ex.
            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
            E90 320d -05 Schwartz 2
            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
            E36 352i -91 Diamantschwartz

            Comment

            • Nettipepe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1341
              • Kajaani

              Originally posted by Juspa View Post
              Jos se akku ei sitä energiaa ota vastaan, ei sitä minnekään silloin kulu. Vai meinaatko, että se pusketaan väkisin sitten johonkin muualle? Varmasti tuo järki hokaa nämä "uudet tasot", muuttuuhan akun varauksenottokyky iän kasvaessa, eikä niitä välissä "opeteta" autolle uudestaan. Minä sanon, että turhaa humpuukia

              Onhan tuo silti jo käytännössä testattukin.. Ilman mitään opetuksia on auto sisäistänyt uuden akun itseensä
              Kyllä se laturi siellä vastuksena on... ja lämpönähän se viimekädessä harakoille heitetään.
              uusi akku ottaa hyvin varausta vastaan joten sitä ei tarvitse ladata kuin hetken ja sitten voidaan olla lataamatta (ja säästää polttoainetta)
              vanha taas ei ota varausta vastaan niinpä sitä laadataan miltei kokoajan ja kun lataus lopetetaan se kyykkää hetken päästä...

              Juurikin niin... varaustila muuttuu iän mukaan ja latauskin muuttuu sen mukana...

              tälläkin palstalla on valitettu ettei akut kestä kuin vuoden... kuinkahan monessa tapauksessa valittaja on ollut se joka on väittänyt ettei akkun vaihtoa kannata koodata?
              Jokainen tavallaan, mutta mielestäni pieni vaiva koodata se akkun vaihto.

              EDIT IBS linkki
              Last edited by Nettipepe; 07-10-2013, 18:09. Reason: Linkki IBS:in toimintaan
              F30 320xia
              Ex E90 325da
              Ex E90 320da
              Ex E46 330D

              Comment

              • Neutrone
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 1320
                • Tampere

                Originally posted by Neutrone View Post
                Minkäslainen ratkasu olis järkevin, kun sigun kulkineesta on toinen etuiskari tyhjänä? Kilometrejä takana 114tkm, ja ainakin nyt molemmat etuset jos uusii niin mitäs (edullisempia) vaihtoehtoja on alkuperästen m-sport iskareiden sijaan?
                Hmm, itse itselleni vastaten, eipä esim. nämä nyt paljoa maksa ja ilmeisesti ihan pätevät? http://www.merteil.fi/verkkokauppa/c...iew/29336/38/8
                F10 530d semiVOLL
                ex. E90 320d M-Sport '06
                ex. E39 523i M-Sport '00
                ex. E36 325i Coupe '92
                ex. E30 316i '89



                Comment

                • Juspa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1223
                  • Pori

                  Originally posted by Nettipepe View Post
                  Kyllä se laturi siellä vastuksena on... ja lämpönähän se viimekädessä harakoille heitetään.
                  uusi akku ottaa hyvin varausta vastaan joten sitä ei tarvitse ladata kuin hetken ja sitten voidaan olla lataamatta (ja säästää polttoainetta)
                  vanha taas ei ota varausta vastaan niinpä sitä laadataan miltei kokoajan ja kun lataus lopetetaan se kyykkää hetken päästä...

                  Juurikin niin... varaustila muuttuu iän mukaan ja latauskin muuttuu sen mukana...

                  tälläkin palstalla on valitettu ettei akut kestä kuin vuoden... kuinkahan monessa tapauksessa valittaja on ollut se joka on väittänyt ettei akkun vaihtoa kannata koodata?
                  Jokainen tavallaan, mutta mielestäni pieni vaiva koodata se akkun vaihto.

                  EDIT IBS linkki
                  http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&...,d.Yms&cad=rja
                  Akku, akut, akun..

                  Korostan vielä, että tarkoitin asiaa silloin, kun vaihdetaan täysin samanlainen akku vanhan tilalle niin kooltaan kuin tyypiltäänkin (lyijy vs. AGM). Parin vuoden käyttökokemuksen jälkeen, ei ole ilmaantunut minkäänlaista ongelmaa..

                  Miten tässä kannattaa nyt lähestyä auto kertomuksella; kertooko asian suoraan vaan kertarysäyksellä, vai hellävaraisesti kaarrellen. "Kulta, muistatko silloin 2 vuotta sitten kun ronkin vähän sun perääsi? Vaihdoin silloin akun sulle, enkä kertonut asiasta"
                  E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                  Ex.
                  F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                  E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                  E90 320d -05 Schwartz 2
                  E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                  E36 352i -91 Diamantschwartz

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    Originally posted by Juspa View Post
                    Korostan vielä, että tarkoitin asiaa silloin, kun vaihdetaan täysin samanlainen akku vanhan tilalle niin kooltaan kuin tyypiltäänkin (lyijy vs. AGM). Parin vuoden käyttökokemuksen jälkeen, ei ole ilmaantunut minkäänlaista ongelmaa..
                    Niin no sigun mukaan sulla 05 auto, joten voi olla ettei sinun autossa edes ole älykästä latausta...
                    Ja tietysti se ajanmittaan oppii.. joten 2 vuotta vanhaa akun vaihtoa ei enää kannata koodata.
                    Mutta ei varmaan ole optimaalinen akun lataus jos uutta akkua ladataan vanhan akun "state of charge" ja" state of healt" arvojen mukaisesti.
                    Voihan toimiakin en sitä väitäkään mutta toimiiko parhaalla mahdollisella tavalla?
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • Juspa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1223
                      • Pori

                      Originally posted by Nettipepe View Post
                      Niin no sigun mukaan sulla 05 auto, joten voi olla ettei sinun autossa edes ole älykästä latausta...
                      Ja tietysti se ajanmittaan oppii.. joten 2 vuotta vanhaa akun vaihtoa ei enää kannata koodata.
                      Mutta ei varmaan ole optimaalinen akun lataus jos uutta akkua ladataan vanhan akun "state of charge" ja" state of healt" arvojen mukaisesti.
                      Voihan toimiakin en sitä väitäkään mutta toimiiko parhaalla mahdollisella tavalla?
                      Kyllä mulla on jo kyseinen älykäs lataus. Esimerkeissäni ei ollut kyse omasta autostani, vaan kokemus on tullut työkaverin kahdesta eri autosta (E91 ja E60, myöskin "älyllä" varustettuja), joissa kummassakin akunvaihto mennyt ilman kivun häivääkään ilman koodailuja, lataustasojen pysyessä samoissa jne.. Tästä skeptisyyteni, voin olla aivan väärässäkin.

                      Peace and out.
                      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                      Ex.
                      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                      E90 320d -05 Schwartz 2
                      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                      E36 352i -91 Diamantschwartz

                      Comment

                      • janne[l
                        BTCF Member
                        • Apr 2011
                        • 861
                        • Ylöjärvi

                        Onkos joku äänieristänyt näitä e9x sarjalaisia ? Motarilla vois olla vähä hiljasempikin rengasmeluiltaan. Etuovet ois ainakin suht helppo eristää, sieltä se isoin melu varmaan kuskin paikalle tulee.
                        Jos jollain kokemuksia kertoo esimerkiks ovien eristyksestä niin ois jees, ettei turhaan ala ovipahveja irti repiin, jos hyöty on nolla.
                        Muuten toi onkin aika hiljanen (natinoiden) osalta siis..
                        e46 330i cabriolet
                        e91 320d
                        e36 328 törpö

                        Comment

                        • pro_tinnitus
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 273
                          • Etelä-Suomi

                          Originally posted by janne[l View Post
                          Onkos joku äänieristänyt näitä e9x sarjalaisia ? Motarilla vois olla vähä hiljasempikin rengasmeluiltaan. Etuovet ois ainakin suht helppo eristää, sieltä se isoin melu varmaan kuskin paikalle tulee.
                          Jos jollain kokemuksia kertoo esimerkiks ovien eristyksestä niin ois jees, ettei turhaan ala ovipahveja irti repiin, jos hyöty on nolla.
                          Muuten toi onkin aika hiljanen (natinoiden) osalta siis..
                          Laita hiljaiset non-runflat renkaat niin saat parhaan hyödyn. No kohta alkaa olla kitka-aika niin melukin pienenee kummasti.
                          Vakavasti ottaen voit äänieristää auton ja farkussa erityisesti peräosan, mutta sitten saattavat muut äänilähteet kuten esim sivupeilien suhina tulla häiritseväksi tekijäksi.
                          Ainakin E90 on mielestäni suht hiljainen auto kitkoilla.
                          Last edited by pro_tinnitus; 08-10-2013, 22:42.
                          E90 320d -05
                          EX: Z3 E36/8 3.0i

                          Comment

                          • Jarppa63
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 759
                            • Kerava

                            Originally posted by janne[l View Post
                            Onkos joku äänieristänyt näitä e9x sarjalaisia ? Motarilla vois olla vähä hiljasempikin rengasmeluiltaan. Etuovet ois ainakin suht helppo eristää, sieltä se isoin melu varmaan kuskin paikalle tulee.
                            Jos jollain kokemuksia kertoo esimerkiks ovien eristyksestä niin ois jees, ettei turhaan ala ovipahveja irti repiin, jos hyöty on nolla.
                            Muuten toi onkin aika hiljanen (natinoiden) osalta siis..
                            Toi kyllä kiinnostais!
                            Oma e93 on hieman äänekkäämpi kuin toinen käyttis e60, ja ei johdu pelkästään renkaista.
                            Ainakin HannuE60 ja Anzafin ovat tehneet omiin e60:iin eristykset. Menisiköhän samalla tavalla?
                            Jarppa
                            Last edited by Jarppa63; 09-10-2013, 13:53.
                            BMW i4M50 individual -23
                            exiä: BMW 545e -21
                            BMW F33 435xd -15
                            M550xd-12
                            e93 330da -08
                            Dodge Stealth RT/TT -91
                            Ford Thunderbird SC -91
                            Olds Supreme avo -71
                            Chevy Chevelle 2d HT -72

                            Comment

                            • mirrinmurkina
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2012
                              • 161
                              • Tuusula

                              Originally posted by Juuzmo View Post
                              Onko tosiaan kenellekään kokemusta, mitä uuden akun koodaus liikkeessä mahtaisi kustantaa?
                              Todennäköisesti minimituntiveloitus. Autokeskukselta tuli mainos "uudet akut asennettuna alkaen 295€"
                              Samalla kai kaikki ohjainlaitteet päivitetään.
                              f10 535xi vm2011
                              ---
                              ex:
                              e92 335i vm2007
                              e90 320i vm2005
                              e46 328CiA vm1999

                              Comment

                              • TPM1
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2013
                                • 127
                                • Kerava

                                Pystyykö vaihtamaan ajovaloihin pelkkiä "laseja"?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎