Käsijarru kiristetään takanavoista: rengas pois, käsijarrukenkien kiristysrulla näkyy pyöränpultinreiästä hieman ylimmästä kohdasta sivussa (klo 11 ja 13). Kuskinpuolella kiristyy erisuuntaan pyörittämällä (ylös/alas) kuin vänkärinpuolella. Pitkällä tasapäämeisselillä onnistuu pyöritellä.
eli säädetäänkö niin että ottaa kiinni ja sitten vähän takaisinpäin
Minulla ei ollut ohjeen mukaista mutterisäätöä kaapeleille, vaan automaattisäätö. Se pitää vapauttaa isolla ja pitkällä talttapääruuvarilla, samaten laittaa paikalleen.
E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
e91 2006 dieselkoneella, minkä kokoinen kiinaturbo vastais bemarin omaa turboa ja eikös sinne voi heittää vähän isomman tilalle niin seokset pitäis säätyä itsestään..?
Paljonkos on jarrupalojen minimipaksuus? Milloin olisi hyvä aika vaihtaa?Ajotietokone valittaa takajarrupaloista. Tarkistin palat renkaita vaihtaessa, paksuutta oli 12 mm. Ollut aina vähän mysteeri nämä E90:n jarrupalat, niissä on kuitenkin anturit, mutta ajotietokone mittaa asiaa ajetuissa kilometreissä.
Paljonkos on jarrupalojen minimipaksuus? Milloin olisi hyvä aika vaihtaa?Ajotietokone valittaa takajarrupaloista. Tarkistin palat renkaita vaihtaessa, paksuutta oli 12 mm. Ollut aina vähän mysteeri nämä E90:n jarrupalat, niissä on kuitenkin anturit, mutta ajotietokone mittaa asiaa ajetuissa kilometreissä.
Minimipaksuudesta en tiedä, on ollut tapana vaihtaa sitten kun on loppu eli anturi ilmoittaa, pala rohisee tai kulutuspinta irtoaa
Huomaathan, että ajotietone valittaa kahdella tavalla:
-Keltainen "replace soon" ja viitteellinen kilometrimäärä. Tämä on täysin laskennallinen, autolla ei ole oikeastaan muuta tietoa kuin paljonko paloilla on ajettu ja monta kertaa ja kuinka lujaa jarrutettu.
-Punanen "vaihda nyt". Tarkoittaa, että jarrupalan kuluneisuusanturi on rikkoutunut eli pala on kulunut alle minimiarvon (tai ainakin se pala jossa anturi on kiinni). Nyt kannattaa vaihtaa palat
Mulla oma E90 kertoi noin 1,5v sitten yhden ratapäivän jälkeen, että etupalat on loppu. Kilometrit tuli yhden päivän aikana alas noin 20tkm -> 600km. Paloissa oli edelleen todella hyvin pintaa, ja itseasiassa en ole vieläkään viitsinyt niitä vaihdella kun pintaa on edelleen. Ajotietokone on myös viimeisen 15tkm aikana korjannut jäljellä olevaa kilometrilukemaa ylöspäin ja nyt se on "jo" 1100km.
Summa summarum: Katso mieluummin silmin, älä luota ajotietokoneeseen - ellei jarrupalat ole jo punaisella.
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Mikäköhän tuota autoa vaivaa... Aina käynnistettäessä kuuluu "kuminen" kirskaisu, aivan kuin joku hihna luistaisi. Onko jollakin ollut samanlaista / löytyisikö tietoa että mistä tuo ääni johtuu? :think
Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!
G08 LCI iX3 M-sport -22
ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
ex e90 LCI 320d M-Sport -09
ex e36 328is M-Sport -95
Elikkä ilmeisesti ohjaustehostimen pumppu(?) alkoi kyseisestä pelistä ääntämään häiritsevästi (kauhea ulina, kuuluu voimakkaammin kun ratin kääntää aivan laitaan) kun parkkipaikalla pyöräytin puolikkaan donitsin ja auto puski hieman, heti tästä hetkestä alkoi kyseinen ääni.
-Öljyä ei ole kadonnut, mutta hieman metalli hilettä säiliössä.
-Ohjaus tuntuu ehkä hivenen jäykemmälle
Voisko pumppu olla saanut ilmaa, pumppu paskana vaiko selviäisikö pelkillä öljyjen vaihdolla.. vai joku muu? :think
Kuinka iso homma on e91 takapyörän laakerin vaihto ? Eilen kävin hakemaan leiman autoon ja eipä huomannut klappia konttorilla. Tein sitten oman katsastuksen tänään vielä tallilla, rampissa kuuluvan ulinan takia ja epäilin edelleen pyöränlaakeria, noh sehän sielä klappas kun koitin. Tarviiko tohon hommaan jotain erikoistyökaluja ?
Mikäköhän tuota autoa vaivaa... Aina käynnistettäessä kuuluu "kuminen" kirskaisu, aivan kuin joku hihna luistaisi. Onko jollakin ollut samanlaista / löytyisikö tietoa että mistä tuo ääni johtuu? :think
Moniurahihnat/kiristimet/rullat? Kaveri starttaamaan ja itte kuuntelemaan mistä vinkasee..
Itsellä e91 318d. Onko normaalia että manuaali vaihteistossa keppi täristää aika lailla. Oikeestaan ei muilla niin paljon kuin nelosvaihteella. Veto päällä aikamoista vibraa. Muilla vastaavaa "keppielämää"?
Comment