Originally posted by Kuudr
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E9x 325i käyntihäiriöt? N53
Collapse
X
-
Originally posted by rizzo View PostMulla teki tasan tarkkaan noin edellinen auto, vika oli korkeapainepumpussa. Ei antanut siitä mitään koodia, mutta livedatasta pystyi katsomaan ettei ole kunnossa. Kannattaa sekin vielä tsekata samaan syssyyn, kun sulla INPA on. Tässä vielä mun vanha threadi aiheesta.Last edited by Kuudr; 09-08-2021, 09:55.
Comment
-
-
Originally posted by Kuudr View PostHävisikö käyntihäiriöt ja misfire sillä? Kerkesitkö rukkaan suuttimia ennenkuin päädyit pumpun vaihtoon? Inpa ei ole oma joka tästä tekee vähän hankalaa, yksi foorumilainen kävi lukasemassa mitä auto sanoo��
Muistelen, että minulla ei misfire-koodeja toki tullut. Ja en koskenut suuttimiin, koska Saksan myyjän mukaan ne oli vaihdettu (josta ei kyllä ollut mitään dokumenttia).
Comment
-
-
N53 tyhjäkäynti
Hei!
Ongelmana on että N53 kone täristää tyhjäkäynnillä ja kierrokset pomppii n.200 rpm ylösalas. Moottorilta ei ole vikakoodeja muistissa. Inpalla kun seurailee livedataa esimerkiksi rough running arvot ja lambda arvot heittelevät suhteellisen rajusti. Tyhjäkäynti tasaantuu välittömästi kun sammuttaa ilmastoinnin kompressorin. Istalla kun seurailee ilmastoinnin arvoja, niin huomasin että kylmäaineen paineet huitelee hieman reilussa 9 barissa, joka kuulostaa mielestäni hieman alhaiselta? Ilmastointi on huollettu pari kuukautta sitten. Mitä luulette onkohan kompressori hieman jumissa ja häiritsee auton tyhjäkäymistä vai onkohan moottorissa itsessään vikaa joka oireilee vain kun on ilmastoinnin kompuran kuorma päällä? Käsineen kun pyörittää kompressoria, se pyörii mielestäni täysin normaalisti. Miten tätä kannattais lähteä selvittelemään? Ohessa videot perusarvoista kompuran ollessa päällä sekä ilman kompuraa.
E60 LCI 530xi -07
Ex:
E36 325 -91
E36 318 -93
Comment
-
-
Mites PA-paine käyttäytyy? Lambdan jännite heittelee enemmän kuin ehkä soisi, mutta tuskin se anturista johtuu. Kuulostaako siltä että joku pytty jättäisi välistä aina välillä?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Kuudr View Post0x0029
D2
DME: Combustion misfires, cylinder 6
0x0030
E9
DME: Nitrogen-oxide catalytic converter, ageing
Käy kylmänä huonosti ja kone tärisee, lämmetessä käyttäytyy normaalisti.
Kutospytyn tulppa oli ihan musta, se ja puola vaihdettu, ei vaikutusta. Onkohan suutin mäsä?
Vaihdoin omaan pari suutinta kesällä kun aiheutti kiihdyttäessä pätkäisyjä, eikä laihaseos pysynyt liiallisten katkosten takia päällä. Tulpat olivat ko. sylintereissä mustat, nyt kunnossa ja laihaseos pysyy päällä. Edelleen kuitenkin vaivaa satunnaisesti terävä pätkäisy kun lisää kaasua pienillä kierroksilla (eikä tarvitse repiä edes). ELM palikka odottelee hyllyssä, että pääsee katsomaan miltä sylinteriltä katkoja tulee.
Pitäisi kokeilla huollattaa noi kaksi suutinta, onko kokemuksia huoltojen onnistumisesta?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by onavez View PostHei!
Ongelmana on että N53 kone täristää tyhjäkäynnillä ja kierrokset pomppii n.200 rpm ylösalas. Moottorilta ei ole vikakoodeja muistissa. Inpalla kun seurailee livedataa esimerkiksi rough running arvot ja lambda arvot heittelevät suhteellisen rajusti. Tyhjäkäynti tasaantuu välittömästi kun sammuttaa ilmastoinnin kompressorin. Istalla kun seurailee ilmastoinnin arvoja, niin huomasin että kylmäaineen paineet huitelee hieman reilussa 9 barissa, joka kuulostaa mielestäni hieman alhaiselta? Ilmastointi on huollettu pari kuukautta sitten. Mitä luulette onkohan kompressori hieman jumissa ja häiritsee auton tyhjäkäymistä vai onkohan moottorissa itsessään vikaa joka oireilee vain kun on ilmastoinnin kompuran kuorma päällä? Käsineen kun pyörittää kompressoria, se pyörii mielestäni täysin normaalisti. Miten tätä kannattais lähteä selvittelemään? Ohessa videot perusarvoista kompuran ollessa päällä sekä ilman kompuraa.
https://drive.google.com/file/d/1bYF...3HTXuwKcb/view
Kuinka uusi akku?
Minulla kun on ollut N43:lla hieman vastaavia mystisiä ongelmia, jotka ratkesivat uudella akulla.
E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Combustion misfire tulee usein siitä syystä, että kyseistä sylinteriä ajetaan laihemmalle samassa bankissa olevan suutinvikaisen (vuotavan) takia.
Suutinvikainen sylinteri rikastaa bankkia ja sitä aletaan ajaa laihemmalle (kaikkia kolmea sylinteriä) ne ns ehjät sylinterit kärsii asiasta ensimmäiseksi ja seos niissä ei ole enään palamiskelpoinen->combustion misfire ko. sylinteri.
Nox järjestelmän häiriöt taas asiana erikseen, tuohon misfire puoleen tämä siis.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostSuutinvikainen sylinteri rikastaa bankkia ja sitä aletaan ajaa laihemmalle (kaikkia kolmea sylinteriä) ne ns ehjät sylinterit kärsii asiasta ensimmäiseksi ja seos niissä ei ole enään palamiskelpoinen->combustion misfire ko. sylinteri.
Jos laihaseosmoodi toimii, alkavat sylinterikohtaiset korjauksetkin raksuttaa ja toiminta paranee. Tuo yllä oleva vika saattaa tulla myös sinänsä ehjässä, jos korjaukset eivät toimi vaikka nox-anturivian takia.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Yksittäiset pätkäisyt ovat muuttuneet, nyt rötää 1500-2000rpm välissä kaasua lisätessä niin ettei enää jaksa kiihtyä. Vakkarilla ei pysty kiihdyttämään ollenkaan, mutta tasaisessa ajossa menee ongelmitta. Ei vikakoodeja pariin päivään, tänään tuli misfire cyl 4.
Korjausarvot ok, paineet ok, sylinterikohtaiset ok... Pitää saada tuo ELM palikka nyt toimimaan ja selvittää onko se vain tuo 4 pytty, ja sitten vaihtaa puola kokeeksi.
NOx-anturikin on alkanut kiukutella, täytyy laittaa NOXem tilaukseen. Tuosta hyvät kokemukset toisesta laitteesta.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Vuodon voit kotikonstein nähdä asentamalla suutin kärki taivasta kohti ja piuha irti, ja startata (ilman puolia ettei lähde käyntiin) kärki kostuu jos vuotaa. (omalla vastuullasi tietenkin)
Mutta suosittelen viemään suuttimet testattavaksi ellei kaikkien kerralla uusiminen houkuttele, samalla loppuu arvailu, onko suuttimissa vikaa vai ei.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostVuodon voit kotikonstein nähdä asentamalla suutin kärki taivasta kohti ja piuha irti, ja startata (ilman puolia ettei lähde käyntiin) kärki kostuu jos vuotaa. (omalla vastuullasi tietenkin)
Mutta suosittelen viemään suuttimet testattavaksi ellei kaikkien kerralla uusiminen houkuttele, samalla loppuu arvailu, onko suuttimissa vikaa vai ei.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostTehdäänkö näille testejä jossain isommalla paineella, ei taida Finjectorinkaan penkki kivuta yli 10bar? :thinkE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Nelosen puolahan se oli sökö, ELM kanssa homma meni joutuisasti. Tässä misfire lukemat kilsan testilenkiltä sytkäjärjestyksessä:
1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4
11/4/3/0/1/29
3 ja 4 tulppa ja puola ristiin
0/0/14/2/3/0
3 uusi puola (eli alunperin cyl 4 puola vaihtoon)
0/0/0/0/0/0
Eli lyhyesti, viallinen cyl kasvattaa parissa seuraavassa myös laskuria, vaikkei niissä olekaan vikaa (ja siten voi tulla virheellisiä vikakoodeja). Laskureita ei näe inpalla tai istalla, istassa on jotain mutta logiikka taitaa olla vähän hämärän peitossa ja käyttökelpoisuus samoin...?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Millä appilla loggasit noita misfrejä? Hyvä että selvisi.E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
Comment