Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3x Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mann
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 57
    • Helsinki

    Mites muilla lähinnä bensakoneisissa pyörii toi jäähdyttimen tuuletin? Itsellä 320iA -12 ollut vasta muutaman viikon, niin ei oikein tiedä onko normaalia, että vähänkin pidemmän ajon jälkeen tuuletin pyörii oikeastaan aina ainakin näin kesällä. Hyttiin sisälle ei ääni kuulu, mutta suht hiljaisen hurinan huomaa kun menee autosta ulos. Ilmastoinnin käytöllä en ole huomannut vaikutusta asiaan ja öljyn lämpötila ei ole ikinä noussut keskelle 120 C asti. Aiemmin ollut E90, E39 ja E36 eikä niissä muistaakseni tuuletin pyöriny kuin poikkeustapauksissa silloin kun seisotaan kuumalla kelillä pitkään paikallaan

    Comment

    • IKa
      BTCF Member
      • Apr 2007
      • 877
      • Klaukkala

      Originally posted by Mann View Post
      Mites muilla lähinnä bensakoneisissa pyörii toi jäähdyttimen tuuletin? Itsellä 320iA -12 ollut vasta muutaman viikon, niin ei oikein tiedä onko normaalia, että vähänkin pidemmän ajon jälkeen tuuletin pyörii oikeastaan aina ainakin näin kesällä. Hyttiin sisälle ei ääni kuulu, mutta suht hiljaisen hurinan huomaa kun menee autosta ulos. Ilmastoinnin käytöllä en ole huomannut vaikutusta asiaan ja öljyn lämpötila ei ole ikinä noussut keskelle 120 C asti. Aiemmin ollut E90, E39 ja E36 eikä niissä muistaakseni tuuletin pyöriny kuin poikkeustapauksissa silloin kun seisotaan kuumalla kelillä pitkään paikallaan
      Itsellä F33 430iA -16, joka alkoi tehdä samaa kesän alussa. Eli flekti alkoi pyöriä käytännössä aina kun autolla ajettiin. Ilmastoinnilla ei ollut asiaan vaikutusta, eikä öljyn lämmöt nousseet normaalia ylemmäs. Huomasin myös samaan aikaan alkaneen epätasaisen tyhjäkäynnin. Kun kyseessä oli takuunalainen peli, niin vein auto Laakkoselle tutkittavaksi. Vian aiheuttajaksi paljastui vuoto siinä erillisessä jäähdytysjärjestelmässä, joka ilmeisesti sisältää jäähdytysnesteen välijäähdyttimelle (aluksi Laakkoselta sanottiin, että kyeessä on turbon jäähdytystä hoitava järjestelmä ja myöhemmin, että kyseessä on välijäähdytystä hoitava).

      Eli oma erillillinen jäähdytysjärjestelmä oli vuotanut niin tyhjäksi, että pumppu jonka piti jäähdytysnestettä siirtää turbolle tai välijäähdyttimelle, haukkasikin ilmaa. Tyhjäkäynti seilasi noin 150 rpm sen mukaan oliko tyhjää pyörivä pumppu käynnissä vai ei (tyhjänä pumppu kävi lyhyitä hetkiä parin minuutin jaksoissa). Tyhjää pyörinyt pumppu sai aikaan syylärin sähköflektin käynnistymisen.

      Laakkonen vaihtoi vuodon aiheuttaneen osan uuteen, jonka jälkeen flekti ei ole enää normiajossa käynnistynyt. Takuun piikkiin menneet osat ja työ maksoivat yhteensä muistaakseni n. 1800€
      Last edited by IKa; 07-07-2017, 09:35.
      G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

      Comment

      • Mann
        Bimmer Rookie
        • Feb 2012
        • 57
        • Helsinki

        Originally posted by IKa View Post
        Itsellä F33 430iA -16, joka alkoi tehdä samaa kesän alussa. Eli flekti alkoi pyöriä käytännössä aina kun autolla ajettiin. Ilmastoinnilla ei ollut asiaan vaikutusta, eikä öljyn lämmöt nousseet normaalia ylemmäs. Huomasin myös samaan aikaan alkaneen epätasaisen tyhjäkäynnin. Kun kyseessä oli takuunalainen peli, niin vein auto Laakkoselle tutkittavaksi. Vian aiheuttajaksi paljastui vuoto siinä erillisessä jäähdytysjärjestelmässä, joka ilmeisesti sisältää jäähdytysnesteen välijäähdyttimelle (aluksi Laakkoselta sanottiin, että kyeessä on turbon jäähdytystä hoitava järjestelmä ja myöhemmin, että kyseessä on välijäähdytystä hoitava).

        Eli oma erillillinen jäähdytysjärjestelmä oli vuotanut niin tyhjäksi, että pumppu jonka piti jäähdytysnestettä siirtää turbolle tai välijäähdyttimelle, haukkasikin ilmaa. Tyhjäkäynti seilasi noin 150 rpm sen mukaan oliko tyhjää pyörivä pumppu käynnissä vai ei (tyhjänä pumppu kävi lyhyitä hetkiä parin minuutin jaksoissa). Tyhjää pyörinyt pumppu sai aikaan syylärin sähköflektin käynnistymisen.

        Laakkonen vaihtoi vuodon aiheuttaneen osan uuteen, jonka jälkeen flekti ei ole enää normiajossa käynnistynyt. Takuun piikkiin menneet osat ja työ maksoivat yhteensä muistaakseni n. 1800€
        Ok, eipä oo käyny mielessä että tuokin mahdollisuus on olemassa.. Mulla kyllä tyhjäkäynti on aina tasainen noin 700 rpm. Missäs lämpötiloissa näissä jäähdytysnesteen lämpötila yleensä liikkuu? Katselin salavalikon kautta jäähdytysnesteen lämpötilaa ja korkeimmillaan kävi normaaliajossa 115 C. Tuntuu aika korkealta, mutta näissä ilmeisesti pidetään lämmöt tarkoituksella suht korkeella kulutuksen pienentämiseksi ja asiaan vaikuttaa myös millä ajomoodilla ajetaan

        Comment

        • jani]
          Bimmer Rookie
          • Nov 2013
          • 49
          • Helsinki

          Onko kellään kokemusta ohjaustehostinviasta? Yhtäkkiä siis hävisi ohjaustehostin kokonaan, sekä syttyi RPA (flat tyre monitor failure) sekä driving stabilisation failure. Vilkkuviiksestä ei myöskään enää vilkku palaudu automaattisesti. Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Kyseessä siis F30 2012, 320D.

          Vikakoodeja:

          482394
          48239C
          D02C24
          D01B2A
          480128
          480129
          BMW F30 320D

          EX: BMW E93, BMW e36 cabriolet, 2x e39 3x e36 sedan, e46, Bmw e92

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by jani] View Post
            Onko kellään kokemusta ohjaustehostinviasta? Yhtäkkiä siis hävisi ohjaustehostin kokonaan, sekä syttyi RPA (flat tyre monitor failure) sekä driving stabilisation failure. Vilkkuviiksestä ei myöskään enää vilkku palaudu automaattisesti. Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Kyseessä siis F30 2012, 320D.

            Vikakoodeja:

            482394
            48239C
            D02C24
            D01B2A
            480128
            480129
            On tullut vastaan, tehostimen maapiuha auton mahdollisesti alla hapettunut poikki.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • M.E.A
              Newbiemmer
              • Oct 2016
              • 29
              • Oulu

              Mustat munuaiset. F3x.

              Olisko vinkkiä mistä mustat munuaiset järkihintaan? Siis ihan suomesta.

              Marmorilta 80e kipale ja bemuosilla tais olla 63.50e ja postit päälle. Meneekö ebay hommiksi jos tuon alle meinaa saada?
              F11 530

              Comment

              • pexodus
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 1577
                • Leppävirta/Oravikoski

                Mites N47:n lämmöt pitäisi olla normaalisti? Tosi hitaasti nousee ölynlämpö sigun katiskassa, nesteistä ei vielä tietoa koska en pääse salavalikkoon, mikä mättää?
                5viim vin numeroa yhteen ja nollat ykkösenä, eikö?

                Vai muistanko jotain väärin?
                BMW F11 LCI 530da x-drive
                Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                Comment

                • Puistis
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2013
                  • 849
                  • 09

                  Originally posted by pexodus View Post
                  Mites N47:n lämmöt pitäisi olla normaalisti? Tosi hitaasti nousee ölynlämpö sigun katiskassa, nesteistä ei vielä tietoa koska en pääse salavalikkoon, mikä mättää?
                  5viim vin numeroa yhteen ja nollat ykkösenä, eikö?

                  Vai muistanko jotain väärin?
                  Omassa riittää reilu 10km ajoa jolloin öljyt on 100°C. Nesteiden lämpöä en ole seurannut.

                  Comment

                  • poke
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 3105

                    Originally posted by pexodus View Post
                    Mites N47:n lämmöt pitäisi olla normaalisti? Tosi hitaasti nousee ölynlämpö sigun katiskassa, nesteistä ei vielä tietoa koska en pääse salavalikkoon, mikä mättää?
                    5viim vin numeroa yhteen ja nollat ykkösenä, eikö?

                    Vai muistanko jotain väärin?
                    nollat nollina.
                    Kulkineet/projektit:

                    640D F06
                    530iA E39
                    635 CSi E24
                    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                    Comment

                    • pexodus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1577
                      • Leppävirta/Oravikoski

                      Originally posted by poke View Post
                      nollat nollina.
                      Ei aukea silti, ja mitä tulee äljyihin niin eivät nouse sataan edes 25km matkalla vielä.

                      Tuskin tuo powerkit vakuttaa tuohon nousuun? lie termarit sökönä.
                      BMW F11 LCI 530da x-drive
                      Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                      Comment

                      • Pajazzo
                        Newbiemmer
                        • Mar 2017
                        • 10
                        • Tampere

                        Saakohan f30:een eestaas säädettävää keskikonsolin kyynärnojaa?
                        Auttaisi kummasti ajoasentoon, nyt jää kyynärpää juuri ja juuri kannen reunalle.

                        Comment

                        • pexodus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2009
                          • 1577
                          • Leppävirta/Oravikoski

                          Originally posted by Pajazzo View Post
                          Saakohan f30:een eestaas säädettävää keskikonsolin kyynärnojaa?
                          Auttaisi kummasti ajoasentoon, nyt jää kyynärpää juuri ja juuri kannen reunalle.
                          Saa, mulla ainakin säätyy

                          Varustenumero listassa S4AE armrest front, retractable
                          BMW F11 LCI 530da x-drive
                          Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                          Comment

                          • pexodus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1577
                            • Leppävirta/Oravikoski

                            Originally posted by pexodus View Post
                            Ei aukea silti, ja mitä tulee äljyihin niin eivät nouse sataan edes 25km matkalla vielä.

                            Tuskin tuo powerkit vakuttaa tuohon nousuun? lie termarit sökönä.
                            Vin viimeiset numero on 174401 toistuvasti summa on 17, salavalikko aukeaa numerolla 16 :think Joko olen todella yksinkertainen tai sitten tuo nolla oli jotain muuta kuin nolla.

                            Äsken pikkusiirrossa näkyi olevan nesteet 83 ja öljyt 84, öljylämpömittarin näyttäessä kuitenkin alle 75.

                            edit: 20km moottoritieajolla lämmöt nousivat 88 asteeseen, öljyt laahasi aluksi 10 astetta jäljellä kunnes sitten pikkuhiljaa nousivat 98 asteeseen, tähän tarvittiin kyllä 15min moottoritiellä, tosin 8 vaihteella mutta kuitenkin.

                            eli 10min ja öljyt sataan on tässä tapauksessa todella kaukana koska nyt meni se vartti 51 asteesta sataan.

                            vaikuttaako performance powerkit millään muotoa öljyjen lämpöihin? eikös siinä vain välijäähy tule, ei öljynlauhdutinta tms.
                            Last edited by pexodus; 22-07-2017, 21:07.
                            BMW F11 LCI 530da x-drive
                            Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                            Comment

                            • S.P.R
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1009
                              • Oulu area

                              Originally posted by pexodus View Post
                              Vin viimeiset numero on 174401 toistuvasti summa on 17, salavalikko aukeaa numerolla 16 :think Joko olen todella yksinkertainen tai sitten tuo nolla oli jotain muuta kuin nolla.

                              Äsken pikkusiirrossa näkyi olevan nesteet 83 ja öljyt 84, öljylämpömittarin näyttäessä kuitenkin alle 75.

                              edit: 20km moottoritieajolla lämmöt nousivat 88 asteeseen, öljyt laahasi aluksi 10 astetta jäljellä kunnes sitten pikkuhiljaa nousivat 98 asteeseen, tähän tarvittiin kyllä 15min moottoritiellä, tosin 8 vaihteella mutta kuitenkin.

                              eli 10min ja öljyt sataan on tässä tapauksessa todella kaukana koska nyt meni se vartti 51 asteesta sataan.

                              vaikuttaako performance powerkit millään muotoa öljyjen lämpöihin? eikös siinä vain välijäähy tule, ei öljynlauhdutinta tms.
                              Kyllähän sulla on vin 5 viimeistä summa sen 16

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6751
                                • PK-seutu

                                Onko kaikissa F31:ssä vakiovarusteena sähköinen takakontti?
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎