Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • s4mmy
    Bimmer Rookie
    • May 2017
    • 32
    • Vantaa

    Originally posted by Daylight View Post
    Miten teillä on bootmodit rokanneet?
    50tkm takana josta joku 20tkm stage 2 softalla. Hyvin on toiminut. Kerran pitänyt ladata uusiks softa sisään kun alkoi antamaan vikakoodia voimansiirrosta, ton korjaamaan olikin tullu päivitys niin korjaantu sillä.

    Edit: Katoinkin ketjun väärin. Itsellä perus 320i malli n20 koneella, mutta suht lähelähän nämä on kuitenkin toisiaan.
    Last edited by s4mmy; 25-05-2021, 20:32.

    Comment

    • tonkka alpina b3 3.3
      Bimmer Rookie
      • Sep 2012
      • 103
      • espoo

      Stag1 löytyy. Tuntuu välillä että laatikon softa rajoittaisi hieman menohaluja, no perjantaina xhp sisään. Mietinnässä vielä että stage2 vai stage3 sisään.

      Comment

      • |foder|
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 7087
        • Forssa

        Hyvin tällainen otiskon laite jaksoi jauhaa kumia katuun koko illan paikallisessa miitissä. Suhteellisen kestäviä nämä kun kehui kumeja kuluvan aika paljon ja kohtuu usein.
        Sinänsä kuminpoltto mikään referenssi ole mutta jos pidempäänkin kestänyt rääkkiä niin en kovin huolissani olisi normaalikäytössä.
        Nyt:
        E82 135i -11

        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

        Comment

        • TJK
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 260
          • Kotka

          Originally posted by tonkka alpina b3 3.3 View Post
          Stag1 löytyy. Tuntuu välillä että laatikon softa rajoittaisi hieman menohaluja, no perjantaina xhp sisään. Mietinnässä vielä että stage2 vai stage3 sisään.
          Ei siinä mitään tarvi miettiä, kun stage 3 vaan ehdottomasti.
          BMW G20 330e M-Sport -20

          Comment

          • kooma
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 1019
            • Pikis

            Originally posted by |foder| View Post
            Hyvin tällainen otiskon laite jaksoi jauhaa kumia katuun koko illan paikallisessa miitissä. Suhteellisen kestäviä nämä kun kehui kumeja kuluvan aika paljon ja kohtuu usein.
            Sinänsä kuminpoltto mikään referenssi ole mutta jos pidempäänkin kestänyt rääkkiä niin en kovin huolissani olisi normaalikäytössä.
            Männät taitaa olla heikoin lenkki joka ekana pettää kun oikein kutittelee. Bimmerpostin puolella on yksi Trinidadilainen jaksanut laittaa videoita kun tekevät varvastossut jalassa koneremppaa mäntävaurion jälkeen:

            https://f30.bimmerpost.com/forums/sh....php?t=1824852

            Samainen kaveri kerää tuolla foorumilla listaa viritetyistä B48 koneista että onko kestänyt ja jos ei niin mikä kilahti:

            https://f30.bimmerpost.com/forums/sh....php?t=1827992
            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

            Comment

            • tonkka alpina b3 3.3
              Bimmer Rookie
              • Sep 2012
              • 103
              • espoo

              Originally posted by TJK View Post
              Ei siinä mitään tarvi miettiä, kun stage 3 vaan ehdottomasti.
              Se tuli laitettua ja hemmetti että on hyvä päivitys!!! Voisi sano että toimii nyt niin kun pitää.

              Comment

              • Jussi666
                BTCF Member
                • Aug 2020
                • 24
                • Finland

                Huolto Lahti

                Onko mitään suosituksia huoltopaikoista Lahes?
                330e F30

                Comment

                • LongJohn
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2017
                  • 269
                  • Kuopio

                  Vaihto mielessä ja F30 330e yksi vaihtoehto. Muutamia mieleen tulleita kysymyksiä...


                  Vältettävät vuosimallit? Onko alkupäässä jotain lastentauteja?

                  Viat yleensä, pääosin pelanneet?

                  Sähköllä pääsee joitain kymmeniä kilometrejä mutta entäs hybriditilassa sekaluutta ajot?



                  Entäs pelkässä matkassa (käytännössä bensa-auto?)?


                  Softaus, suositeltavaa? Miten vaikuttaa kulutuksiin? Sähkökantama taisi laskea mutta entäs hybriditilassa? Miksi tuo sähkökantama muuten laskee tässä, ottaako se softan kanssa sähkömotista enemmän jerkkua ulos?
                  Last edited by LongJohn; 13-06-2021, 11:18.

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6750
                    • PK-seutu

                    Originally posted by LongJohn View Post
                    Vaihto mielessä ja F30 330e yksi vaihtoehto. Muutamia mieleen tulleita kysymyksiä...


                    Vältettävät vuosimallit? Onko alkupäässä jotain lastentauteja?

                    Viat yleensä, pääosin pelanneet?

                    Sähköllä pääsee joitain kymmeniä kilometrejä mutta entäs hybriditilassa sekaluutta ajot?



                    Entäs pelkässä matkassa (käytännössä bensa-auto?)?


                    Softaus, suositeltavaa? Miten vaikuttaa kulutuksiin? Sähkökantama taisi laskea mutta entäs hybriditilassa?
                    F30 330e ovat kaikki LCI malleja F30 korista. Perusautossa lastentaudit vähissä. Hybridissä tulee kaksi asiaa mieleen. Bensatankin paineistuksen anturi (ei meinaa vapauttaa tankinluukkua napista), on mennyt hyvällä menestyksellä Goodwill takuuseen noita, mutta ei välttämättä enää jatkossa kun autoilla alkaa olla ikää. kustannus ollut vajaa 500€ luokkaa merkkiliikkeessä. Toinen on KLE-yksikkö, eli Auton oma laturi. Kyseessä arvokkaampi osa. Töineen puhutaan ilmeisesti ainakin parin tonnin kulusta ellei isommastakin jos omasta pussista menee. Näissä saattoi olla jo 2018 mallissa paremmin kestäviä osia? Mutta en ole varma.

                    Noin yleisesti F30 330e on todella hieno auto ja miellyttävä ajaa ja käyttää. Kyselit tuolla vitosien puolella samat kysymykset G30 530e malleista. G30 on pykälää uudempaa sukupolvea monelta osin, esim infotainment, mukavuusvarusteet, jne. Toki hintaeroakin autoilla on huomattavasti.

                    Hybridejä on softattu kyllä, mutta aika vaihtelevin seurauksin. Kulkua autoihin tulee reilusti lisää, mutta muutaman leveän hymyn jälkeen kasvoille tulee kalman kalpeus ja kylmä hiki kun männät sulaa. Jättäisin pelleilyn väliin näiden kanssa.

                    Pitkässä matkassakaan nämä eivät ole 100%:sti kuin 2.0 bensa sisarensa, vaikka lähellä sitä ovatkin kulutusmielessä. Sähköä jää akkuun aina avuksi kiihdytyksiin ja sitä kerätään talteen tehokkaasti jarrutuksissa jne.

                    Jos ajat suurelta osin vain pidempää matkaa ja mietit asian järkevyyttä lainkaan, niin hybridimallit ovat sen verran arvokkaampia hankintahinnaltaan, että järkevyys saattaa kadota siihen. Jos taas pääsee edes osittain hyödyntämään sähköajon niin homma voi olla hyvinkin kannattavaa. Se on täysin omasta ajoprofiilista ja latausmahdollisuuksista kiinni. Sitä ei voi kukaan muu sinulle suoraan sanoa.

                    EDIT: F30 330e pääsee sähköllä kesällä ~30km ja talvella ~20km. Vaihtelee paljon riippuen ajatko motaria vai taajamaa ja lähdetkö lämpimästä tallista vai umpijäässä olevalla autolla jne. G30 530e sähkörange on pidempi. Muistaakseni noihin molempiin lukemiin voi lisätä noin 10km.
                    Last edited by pyroz; 13-06-2021, 11:30.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • LongJohn
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2017
                      • 269
                      • Kuopio

                      Originally posted by pyroz View Post
                      F30 330e ovat kaikki LCI malleja F30 korista. Perusautossa lastentaudit vähissä. Hybridissä tulee kaksi asiaa mieleen. Bensatankin paineistuksen anturi (ei meinaa vapauttaa tankinluukkua napista), on mennyt hyvällä menestyksellä Goodwill takuuseen noita, mutta ei välttämättä enää jatkossa kun autoilla alkaa olla ikää. kustannus ollut vajaa 500€ luokkaa merkkiliikkeessä. Toinen on KLE-yksikkö, eli Auton oma laturi. Kyseessä arvokkaampi osa. Töineen puhutaan ilmeisesti ainakin parin tonnin kulusta ellei isommastakin jos omasta pussista menee. Näissä saattoi olla jo 2018 mallissa paremmin kestäviä osia? Mutta en ole varma.

                      Noin yleisesti F30 330e on todella hieno auto ja miellyttävä ajaa ja käyttää. Kyselit tuolla vitosien puolella samat kysymykset G30 530e malleista. G30 on pykälää uudempaa sukupolvea monelta osin, esim infotainment, mukavuusvarusteet, jne. Toki hintaeroakin autoilla on huomattavasti.

                      Hybridejä on softattu kyllä, mutta aika vaihtelevin seurauksin. Kulkua autoihin tulee reilusti lisää, mutta muutaman leveän hymyn jälkeen kasvoille tulee kalman kalpeus ja kylmä hiki kun männät sulaa. Jättäisin pelleilyn väliin näiden kanssa.

                      Pitkässä matkassakaan nämä eivät ole 100%:sti kuin 2.0 bensa sisarensa, vaikka lähellä sitä ovatkin kulutusmielessä. Sähköä jää akkuun aina avuksi kiihdytyksiin ja sitä kerätään talteen tehokkaasti jarrutuksissa jne.

                      Jos ajat suurelta osin vain pidempää matkaa ja mietit asian järkevyyttä lainkaan, niin hybridimallit ovat sen verran arvokkaampia hankintahinnaltaan, että järkevyys saattaa kadota siihen. Jos taas pääsee edes osittain hyödyntämään sähköajon niin homma voi olla hyvinkin kannattavaa. Se on täysin omasta ajoprofiilista ja latausmahdollisuuksista kiinni. Sitä ei voi kukaan muu sinulle suoraan sanoa.

                      EDIT: F30 330e pääsee sähköllä kesällä ~30km ja talvella ~20km. Vaihtelee paljon riippuen ajatko motaria vai taajamaa ja lähdetkö lämpimästä tallista vai umpijäässä olevalla autolla jne. G30 530e sähkörange on pidempi. Muistaakseni noihin molempiin lukemiin voi lisätä noin 10km.

                      Kiitos. G30 on tosiaan uudempaa sarjaa kaikkineen. Kiinnostus heräsi kun huomasin missä hinnoissa nämä alkaa liikkua. Hyvilläkin varusteilla olevia M-sport pelejä saa alle 30k.



                      Oma ajoprofiili on hyvinkin suurelta osin nurkkapyörittelyä motarisiirtymineen eli kai sitä voi perinteiseksi seka-ajoksi sanoa. Tältä osin tuosta hybriditekniikasta saisi paljonkin iloa.



                      Missäs luokissa ne todelliset kulutukset sekalaisessa ajossa hybriditilassa menee? Jos ei ala ihan sähkölle optimoimaan joka sekin voisi määrättyyn rajaan saakka olla mahdollista. Päivittäinen työmatka ei ihan mene sähköllä muttei jää kauaskaan.

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1367
                        • Lempäälä

                        Käytännön kokemuksia :

                        Talvella auto pihalla, määriteltynä lähtöaika ja lämmitys. Pääsee tuollaisessa -25C kelissä n. 15-17km, just just siis työpaikan pihaan kun ajaa siististi.

                        Kesäkelissä oma ennätys on 36,7km, n. parin viikon takaa. Käytännössä kun pitää kuitenkin sitten kiihdyttää yms, niin joku 26-28km on kesäkelissä varmaan pitkän ajan keskiarvo ?

                        Polttoaineen kulutushan riippuu kokonaan siitä kuinka sillä pääasialliset ajosi pääset ajamaan sähköllä. Jos saa kaikki ajettua sähköllä, niin keskikulutushan on todella pieni. Nyt itellä 4,6l/100km, kun on vähän sellasta hassutteluajoakin tuossa ollut.
                        Viimeiset 2vk kyllä ei ole kertaakaan polttis edes käynnistynyt, sillä se keskiarvo kulutuksessa pienenee.

                        Se että kannattaako sitä sitten ostaa, jos range ei riitä perille asti työmatkoissa. Jos ei, niin harkitsisin hyvin voimakkaasti.
                        Syykin on helppo : ei tee oikein sille polttomoottorille gutaa, jos pääsee melkein perille vain sähköllä, ja sit kelistä ku kelistä huolimatta se polttis käy vaan jonkun 5km matkan luoden kondenssivettä kokoajan enemmän ja enemmän sinne öljyn sekaan. Ei vaan oikeasti ole hyvä.

                        Ohjenuorana ehkä mielummin niinpäin, että mielummin sit reilusti pidempi työmatka, jolloin hybridin muut edut tulee esille (kiiihtyvyys, range noin yleensäottaen) tai sit sellainen että matka on lyhyempi kuin mitä range sähköllä on, ettei sitä polttista tartte turhaan piinata pätkäkäynnillä.
                        N20 koneet (löytyy x5 hybrideistä ainakin) kai on olleet jonkunkin verran tuossa vikaantuvia, B48:sta en ole ainakaan vielä moisia kuullut/huomannut.

                        tuo polttoainetankin paine/lämpöanturi on tyyppivika, mikä on kyllä muissakin hybrideissä bemsellä ongelmana, eli ei se nyt ihan vain tän f30 korisarjan ongelma ole. Korjaussarjan siihen saa, vaihto on kohtuu ok, ja kustannukset on jotain parinsadan luokkaa.
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6750
                          • PK-seutu

                          Originally posted by repsa View Post
                          Käytännön kokemuksia :

                          Talvella auto pihalla, määriteltynä lähtöaika ja lämmitys. Pääsee tuollaisessa -25C kelissä n. 15-17km, just just siis työpaikan pihaan kun ajaa siististi.

                          Kesäkelissä oma ennätys on 36,7km, n. parin viikon takaa. Käytännössä kun pitää kuitenkin sitten kiihdyttää yms, niin joku 26-28km on kesäkelissä varmaan pitkän ajan keskiarvo ?

                          Polttoaineen kulutushan riippuu kokonaan siitä kuinka sillä pääasialliset ajosi pääset ajamaan sähköllä. Jos saa kaikki ajettua sähköllä, niin keskikulutushan on todella pieni. Nyt itellä 4,6l/100km, kun on vähän sellasta hassutteluajoakin tuossa ollut.
                          Viimeiset 2vk kyllä ei ole kertaakaan polttis edes käynnistynyt, sillä se keskiarvo kulutuksessa pienenee.

                          Se että kannattaako sitä sitten ostaa, jos range ei riitä perille asti työmatkoissa. Jos ei, niin harkitsisin hyvin voimakkaasti.
                          Syykin on helppo : ei tee oikein sille polttomoottorille gutaa, jos pääsee melkein perille vain sähköllä, ja sit kelistä ku kelistä huolimatta se polttis käy vaan jonkun 5km matkan luoden kondenssivettä kokoajan enemmän ja enemmän sinne öljyn sekaan. Ei vaan oikeasti ole hyvä.

                          Ohjenuorana ehkä mielummin niinpäin, että mielummin sit reilusti pidempi työmatka, jolloin hybridin muut edut tulee esille (kiiihtyvyys, range noin yleensäottaen) tai sit sellainen että matka on lyhyempi kuin mitä range sähköllä on, ettei sitä polttista tartte turhaan piinata pätkäkäynnillä.
                          N20 koneet (löytyy x5 hybrideistä ainakin) kai on olleet jonkunkin verran tuossa vikaantuvia, B48:sta en ole ainakaan vielä moisia kuullut/huomannut.

                          tuo polttoainetankin paine/lämpöanturi on tyyppivika, mikä on kyllä muissakin hybrideissä bemsellä ongelmana, eli ei se nyt ihan vain tän f30 korisarjan ongelma ole. Korjaussarjan siihen saa, vaihto on kohtuu ok, ja kustannukset on jotain parinsadan luokkaa.
                          Automies toki tuossa tapauksessa ajaa aina alkumatkan bensalla niin että se B48 lämpeää kunnolla ja sitten vasta siirtyy sähköajoon nappia painamalla. Talvikeleissä tuo on senkin takia ainut oikea tapa, koska polttista käyttäessä lämpeää kabiini samalla sillä hukkalämmöllä, jonka jälkeen sähkörange on pidempi kun ei mene tehoa niin paljoa lämmittämiseen.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1367
                            • Lempäälä

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Automies toki tuossa tapauksessa ajaa aina alkumatkan bensalla niin että se B48 lämpeää kunnolla ja sitten vasta siirtyy sähköajoon nappia painamalla. Talvikeleissä tuo on senkin takia ainut oikea tapa, koska polttista käyttäessä lämpeää kabiini samalla sillä hukkalämmöllä, jonka jälkeen sähkörange on pidempi kun ei mene tehoa niin paljoa lämmittämiseen.
                            Polttis kun lähtee päälle, niin silti sähkö käytetään eteenpäin viemiseen, mutta myös lämmitykseen. Tämä omana havaintona kun kulutusmittaria olen seurannut. Ihan viksua kyllä, pienentää päästöjä ja kylmän moottorin kuormitusta.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • LongJohn
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2017
                              • 269
                              • Kuopio

                              Originally posted by repsa View Post
                              Käytännön kokemuksia :

                              Talvella auto pihalla, määriteltynä lähtöaika ja lämmitys. Pääsee tuollaisessa -25C kelissä n. 15-17km, just just siis työpaikan pihaan kun ajaa siististi.

                              Kesäkelissä oma ennätys on 36,7km, n. parin viikon takaa. Käytännössä kun pitää kuitenkin sitten kiihdyttää yms, niin joku 26-28km on kesäkelissä varmaan pitkän ajan keskiarvo ?

                              Polttoaineen kulutushan riippuu kokonaan siitä kuinka sillä pääasialliset ajosi pääset ajamaan sähköllä. Jos saa kaikki ajettua sähköllä, niin keskikulutushan on todella pieni. Nyt itellä 4,6l/100km, kun on vähän sellasta hassutteluajoakin tuossa ollut.
                              Viimeiset 2vk kyllä ei ole kertaakaan polttis edes käynnistynyt, sillä se keskiarvo kulutuksessa pienenee.

                              Se että kannattaako sitä sitten ostaa, jos range ei riitä perille asti työmatkoissa. Jos ei, niin harkitsisin hyvin voimakkaasti.
                              Syykin on helppo : ei tee oikein sille polttomoottorille gutaa, jos pääsee melkein perille vain sähköllä, ja sit kelistä ku kelistä huolimatta se polttis käy vaan jonkun 5km matkan luoden kondenssivettä kokoajan enemmän ja enemmän sinne öljyn sekaan. Ei vaan oikeasti ole hyvä.

                              Ohjenuorana ehkä mielummin niinpäin, että mielummin sit reilusti pidempi työmatka, jolloin hybridin muut edut tulee esille (kiiihtyvyys, range noin yleensäottaen) tai sit sellainen että matka on lyhyempi kuin mitä range sähköllä on, ettei sitä polttista tartte turhaan piinata pätkäkäynnillä.
                              N20 koneet (löytyy x5 hybrideistä ainakin) kai on olleet jonkunkin verran tuossa vikaantuvia, B48:sta en ole ainakaan vielä moisia kuullut/huomannut.

                              tuo polttoainetankin paine/lämpöanturi on tyyppivika, mikä on kyllä muissakin hybrideissä bemsellä ongelmana, eli ei se nyt ihan vain tän f30 korisarjan ongelma ole. Korjaussarjan siihen saa, vaihto on kohtuu ok, ja kustannukset on jotain parinsadan luokkaa.

                              Kiitos. Siinä kintaallahan se sinänsä on. Työmatkaa on noin 15km suuntaansa. Kesäkelissä varmaan onnistuisi, talvella sitten kun saavat työpaikalle latauspaikkoja. Tosin se huomioitava että tuosta 15km reilu kymppi on moottoritietä joka kuluttanee (reilustikin) enemmän kuin taajamassa kurvailu.

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6750
                                • PK-seutu

                                Originally posted by LongJohn View Post
                                Kiitos. Siinä kintaallahan se sinänsä on. Työmatkaa on noin 15km suuntaansa. Kesäkelissä varmaan onnistuisi, talvella sitten kun saavat työpaikalle latauspaikkoja. Tosin se huomioitava että tuosta 15km reilu kymppi on moottoritietä joka kuluttanee (reilustikin) enemmän kuin taajamassa kurvailu.
                                Onko sinulla millainen tilanne itsellä kotona, lämmin talli? ulkopaikka? Entä töissä? Nämä vaikuttaa. Mutta itse todennäköisesti ajaisin F30 330e:llä toiseen suuntaan sähköllä ja toiseen bensalla. Näin polttomoottori ei ota siipeensä siitä että sillä ajettaisiin vaan kylmänä muutama kilometri.

                                Tai sitten 530e jolla voisi päästä kokonaan sähköllä edestakaisen matkan. Riippuen tosiaan siitä onko jommassa kummassa päässä lämmintä tallia tarjolla talvella.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎