Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 315i
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2014
    • 241
    • Arctopolis

    Ei se täysillä lämmitä aina, itellä tänään aamulla lämmitys päällä noin vartin ja akun varaus oli silti 100%. Jos ja kun lämmittäisi koko ajan 5kW akun varaus ei pysyisi 100%m kub seinästä tulee se noin 3,7kW. Auto oli siis johdon päässä.

    Comment

    • kobluna
      Bimmer Rookie
      • Oct 2018
      • 135
      • Espoo

      Originally posted by pyroz View Post
      Ehdin myydä auton äskettäin, mutta taisin keksiä syyn miksi tuo käyttäytyi minulla välillä noin. Minulla oli siis kyllä stabiili ja sama lähtötilanne aina, että akku on täynnä, auto on lämpimässä tallissa. Mutta minulla ei ollut auton ovet lukittuna tallissa. Eli kun kävelin auton luokse, niin en avannut lukkoja joka olisi "herättänyt" autoa ja näin ollen ajoakku olisi nostanut (tämä minun arvaus) 12v järjestelmän jännitteitä jo valmiiksi.

      Sain kuitenkin toistettua sen joka kerta, että jos vaan autoon istuessa laitoin sytytysvirrat päälle ilman että painoin jalkaa jarrulle ja odotin kaksi sekuntia ja sitten jalka jarrulle ja "käyntiin" niin ei koskaan startannut polttista.

      Osaatko vahvistaa tai kumota tuota teoriaa, että kun kakella avaa ovet lukosta niin auto "herää" ja tuo voisi olla syy?

      EDIT: Auto oli muuten juuri merkkarilla piuhan päässä muista syistä eikä siellä ollut mitään merkintöjä heikoista 12v akuista tai muistakaan.
      Autohan herää myös oven avaamisesta ja sulkemisesta. Oliko ovi siis tallissa raollaan, etkä myöskään sulkenut sitä ennen käynnistystä? Ainakin bensaversiossa kuulee heräämisen jostain releen pamauksesta ja mittariston neulojen liikkeestä. Minullakin oli talvella auto tallissa lukitsematta ja joskus ovikin raollaan, enkä huomannut eroa lukittuun autoon. Mutta omani tietysti käynnistää aina polttiksen sähkömoottorin puuttuessa eli nimenomaista vikaa ei voisi ollakkaan

      Comment

      • jobo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 144
        • Espoo

        Originally posted by pyroz View Post
        Ehdin myydä auton äskettäin, mutta taisin keksiä syyn miksi tuo käyttäytyi minulla välillä noin. Minulla oli siis kyllä stabiili ja sama lähtötilanne aina, että akku on täynnä, auto on lämpimässä tallissa. Mutta minulla ei ollut auton ovet lukittuna tallissa. Eli kun kävelin auton luokse, niin en avannut lukkoja joka olisi "herättänyt" autoa ja näin ollen ajoakku olisi nostanut (tämä minun arvaus) 12v järjestelmän jännitteitä jo valmiiksi.

        Sain kuitenkin toistettua sen joka kerta, että jos vaan autoon istuessa laitoin sytytysvirrat päälle ilman että painoin jalkaa jarrulle ja odotin kaksi sekuntia ja sitten jalka jarrulle ja "käyntiin" niin ei koskaan startannut polttista.

        Osaatko vahvistaa tai kumota tuota teoriaa, että kun kakella avaa ovet lukosta niin auto "herää" ja tuo voisi olla syy?

        EDIT: Auto oli muuten juuri merkkarilla piuhan päässä muista syistä eikä siellä ollut mitään merkintöjä heikoista 12v akuista tai muistakaan.

        Ihan järkevältähän tää kuulostaisi, autohan pitää sellaisen muutaman sekunnin sähköisen sirinän kun avaa lukot kun on ollut yönkin yli parkissa.
        BMW i4 M50 -23

        BMW 330e M-sport -17
        BMW 120d M-sport -14
        MINI JCW -09

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          Originally posted by HTK12 View Post
          Niillä 1-1.5kw lämmittimillä ei saa kabiinia lämpimäksi kohtuu ajassa eikä ikkunoita suliksi. Vaikka annat olla 3h, niin ei se auto ole sisältä oikeasti lämmin kun on kunnolla pakkasta. Tehot on niin pieniä kun sulakkeet on niin pieniä. Ajossa moinen ei myöskään riittäisi läheskään.
          No näin juuri. 1,5kW on toki iso teho auton kuutioihin nähden jos vertaa, että normaalin uudehkon omakotitalon maksimitehon tarvet -30c kelillä on vajaa 10kW. Tilavuus on kuitenkin jotain 150 kertainen autoon verrattuna. Kunnon lapissa normaaleilla sisälämmittimillä autoa ei edes saa lämpimäksi, lähinnä vähemmän jäiseksi. Liekö järkevämpää vaikka ylläpitää useammin päivässä moottorin massaa kuin lämmittää ilmatilaa joka jäähtyy sormia napsauttamalla jos keli on napakka tuuli @ -35C.
          Last edited by alspe; 05-06-2020, 21:47.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by alspe View Post
            No näin juuri. 1,5kW on toki iso teho auton kuutioihin nähden jos vertaa, että normaalin uudehkon omakotitalon maksimitehon tarvet -30c kelillä on vajaa 10kW. Tilavuus on kuitenkin jotain 150 kertainen autoon verrattuna. Kunnon lapissa normaaleilla sisälämmittimillä autoa ei edes saa lämpimäksi, lähinnä vähemmän jäiseksi. Liekö järkevämpää vaikka ylläpitää useammin päivässä moottorin massaa kuin lämmittää ilmatilaa joka jäähtyy sormia napsauttamalla jos keli on napakka tuuli @ -35C.

            Juu, jos taloihin verrataan. niin lämmitystehot on suuret. Tämä nyt johtuu ihan siitä ettei autoissa ole mitään lämpöeristyksiä. Talossakin olisi "vähän" kovemmat lämmitystehot jos seinät olisi ohutta peltiä ja yksikerrosikkunat. Täällä idässäkin kun on välillä kunnon pakkaset, niin eihän tuollainen 2kw lämmitin siitä autosta saa lämmintä sisältä, jos auto seisoo taivasalla. Tosin sen verran saa lämpimämmäksi, että sinne on paljon mukavampi mennä, eikä ikkunat heti ala huurtumaan uloshengitysilmasta. Jos auton käynnistät tuollaisella -35c ilman lämmitystä ja lähdet heti ajamaan, niin saa aika varovasti hengitellä, ellei halua ikkunoiden huurtuvan.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • jobo
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 144
              • Espoo

              Silti jäi epäselväksi että siis lämmittääkö se vain kabiinia tuolla teholla vai lämpeääkö konekin samalla?
              Onhan se talvella välillä vähän kyseenalaista kun kone ei ole ollut kertaakaan käynnissä ja sitten saa kiihdyttää lyhyehköstä rampista motarille ja kone ehkä pakkasella se heittää suoraan jonnekin +5-6krpm.
              BMW i4 M50 -23

              BMW 330e M-sport -17
              BMW 120d M-sport -14
              MINI JCW -09

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6751
                • PK-seutu

                Originally posted by jobo View Post
                Silti jäi epäselväksi että siis lämmittääkö se vain kabiinia tuolla teholla vai lämpeääkö konekin samalla?
                Onhan se talvella välillä vähän kyseenalaista kun kone ei ole ollut kertaakaan käynnissä ja sitten saa kiihdyttää lyhyehköstä rampista motarille ja kone ehkä pakkasella se heittää suoraan jonnekin +5-6krpm.
                Kyllä siellä on nestekierrot kiinni niin ettei kierrä koneelle. Ihan niinkuin polttiksissa on ollut webastot aikojen alusta jotain poikkeuksia lukuunottamatta. Ja juuri tuosta syystä itsekin pidin omaa 330e:tä tuossa suhteessa kuin kipeetä ****** ja aina kylmästä lähtiessä vaihdekeppi sport asentoon ja polttiksella hissukseen ajoa ilman startstoppejakaan turhaan risteyksissä. Sitten kun kone on lämmin niin voi antaa automatiikan pätkiä sitä käyntiä miten tykkää jos haluaa.

                Pieni huomio tuosta. Selvästä 330e malleissa on tuo laatikon sport modekin erilainen. Jos ajaa sportilla kuin vaari sunnuntaisin kirkkoon eli hissukseen, niin ei se vinguta kovin isoilla kierroksilla ja on kohtuu mukava ajaa suht normaalisti noin kun konetta haluaa pitää käynnissä helpolla. Ja välityksetkin tuntuu tosi pitkiltä. Tarkistanut en ole onko noissa pidempi perä tai laatikko välitetty eri lailla.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • walopower
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 294
                  • Espoo

                  Saako näissä koodattua polttomoottoria pysymään päällä Sport -modessa?
                  Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6751
                    • PK-seutu

                    Originally posted by walopower View Post
                    Saako näissä koodattua polttomoottoria pysymään päällä Sport -modessa?
                    Sart-stop toiminnallisuus eroaa polttiksista jonkin verran. Nopeasti vilkuilin E-sysillä niin siellä on valtava määrä erinäisiä parametreja mitä tulee pelkästään jo Start-Stopiin ja muuhun sähkö vs. polttis käyttöön. Jätin kuitenkin nuo kokeilut viisaammille ja luetaan sitten intternetistä joskus että kannattaako niitä muuttaa
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by jobo View Post
                      Silti jäi epäselväksi että siis lämmittääkö se vain kabiinia tuolla teholla vai lämpeääkö konekin samalla?
                      Onhan se talvella välillä vähän kyseenalaista kun kone ei ole ollut kertaakaan käynnissä ja sitten saa kiihdyttää lyhyehköstä rampista motarille ja kone ehkä pakkasella se heittää suoraan jonnekin +5-6krpm.
                      Kuten tuossa edellä todettiin, niin BMW:llä webasto on vaan mukavuuslämmitin, eli lämmittää vain sisätilat. Sitten kun tehdään muutos myös sisätilat lämmittäväksi, niin sisätilat ei enää lämpenekkään kunnolla kovalla pakkasella (ainakaan millään järkevällä ajalla).

                      Joo eihän se mikään hyvä ole, että polttomoottori käynnistellään ilman lämmitystä ja heti aletaan kierrättämään. BMW tosin on miettinyt tuon lämmittämisen vain mukavuutena jo viimeiset 20v.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Dre-
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2013
                        • 238
                        • Lahti

                        Onko tuo akku vaihdettava kun ilmoittaa vikakoodeissa "starter unit, aged auxiliary battery"
                        Ei ole ongelmia aiheuttanut niin mietin tarviiko sitä pelkän koodin perusteella lähteä uusimaan?
                        Vikakoodin luku ja livedata Päijät-Hämeessä!
                        ///

                        Ex.
                        E34 525i (M50B25) Sterlingsilber
                        E34 530i (M60B30) Diamantschwartz
                        E32 730i (M60B30) Diamantschwartz
                        E38 740i (M62B44) Biarritzblau
                        E39 530D (M57D30) Individual 490
                        F10 520D (B47D20) Jatoba
                        E30 316i (M20B25) Schwartz
                        F30 330e (B48B20) Melbourne Red

                        Comment

                        • toukopouko
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2006
                          • 162
                          • Oulu

                          Originally posted by walopower View Post
                          Saako näissä koodattua polttomoottoria pysymään päällä Sport -modessa?
                          Varmaan tiesitkin tämän, mutta siltä varalta että et tiennyt: Vedä vaihdekeppi vasemmalle puolelle, eli sport-tilaan, ja moottori pysyy käynnissä koko ajan.

                          Ajotilan vaihto sportille (e-ajotilan pysyessä auto:lla) saa aikaan sen, että polttis hörähtää tulille heti kun kaasua painetaan - mutta vaihteiston laittaminen sportille pitää polttiksen tosiaan päällä koko ajan.
                          - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                          Comment

                          • Zamgu
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 9
                            • Finland

                            Originally posted by toukopouko View Post
                            Varmaan tiesitkin tämän, mutta siltä varalta että et tiennyt: Vedä vaihdekeppi vasemmalle puolelle, eli sport-tilaan, ja moottori pysyy käynnissä koko ajan.

                            Ajotilan vaihto sportille (e-ajotilan pysyessä auto:lla) saa aikaan sen, että polttis hörähtää tulille heti kun kaasua painetaan - mutta vaihteiston laittaminen sportille pitää polttiksen tosiaan päällä koko ajan.
                            Varmaan tiesitkin, että tästä sammuu moottori, kun kepin laittaa muihin, kun sport-tilaan? Tässä haetaan ratkaisua, jossa moottoria saisi pidettyä päällä kokoajan vaihteiston tilasta riippumatta (D, N, R, P) Sport/Sport+ modella. Tämä ominaisuus on tuotu jo ainakin uuteen G20 330e malliin.
                            Last edited by Zamgu; 08-06-2020, 21:37.

                            Comment

                            • Guffe
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2008
                              • 41

                              Originally posted by Zamgu View Post
                              Varmaan tiesitkin, että tästä sammuu moottori, kun kepin laittaa muihin, kun sport-tilaan? Tässä haetaan ratkaisua, jossa moottoria saisi pidettyä päällä kokoajan vaihteiston tilasta riippumatta (D, N, R, P) Sport/Sport+ modella. Tämä ominaisuus on tuotu jo ainakin uuteen G20 330e malliin.
                              Miksi pakilla tai vapaalla pitäisi pitää polttomoottori käynnissä?
                              F30 330e M-sport '16
                              e21 315 Sedan '83
                              ex-F31 330d xDrive Touring M-Sport '14
                              ex-e61 535d Touring M-Sport '05
                              ex-e39 530d Touring M-Sport '03
                              ex-e30 316i Bavaria '91

                              Comment

                              • Galaxy1223
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2009
                                • 121
                                • Suomi

                                Originally posted by Guffe View Post
                                Miksi pakilla tai vapaalla pitäisi pitää polttomoottori käynnissä?
                                Aika moni itseni mukaan lukien pitää start-stoppia turhana rasitteena moottorille. Normaalissa (ei pahin ruuhka) liikenteessä pysähdykset jäävät usein muutaman sekunnin mittaisiksi joten moottorin sammuttamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎