Originally posted by zakspeed
View Post
F30 330e
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Toki tuo ei mikään sähköauto olekaan. Itsellä tosiaan työmatkana 35km suuntaansa, josta ensin 30km motariajoa ja sitten HKI ruuhkaa 5km. Olen nyt tehnyt niin, että lähden kotoa tallista ajamaan bensalla "säästä akkua" moodissa, jolloin ajan motarin aikana bensakoneen kunnolla lämpimäksi ja matkustamon myös. Ja sitten sen viimeisen 5km ruuhkan (jatkuvaa pysähtelyä pahimmillaan) pakkosähköllä. Yrittäen hyödyntää polttiksen tuottaman hukkalämmön kabiinin lämmitykseen alkumatkalla (ja jääräpäinen kun olen niin haluan ajaa sen polttiksen öljytkin kunnolla lämpimäksi) ja sitten hyödyntää staussa paikoillaan seisomisessa sähkökäyttöä. Sehän ei valoissa seisoessa kuluta muuta kuin tietysti lämppärit ja valot vie jotain. Sitten kotiinpäin ajaessa hyvissä ajoin ennen määränpäätä pakkosähkölle, jolloin yritän ajaa akun kuivaksi kotipihaan saapuessa. En tiedä onko ihan vääriä mutuiluja, mutta kohtuu hyvänä pidän tuolla ajoprofiililla noita kulutuslukemia. Toki tässä ollaan vasta harjoittelemassa. Mielenkiintoista on ja kyyti on hyvää. Itse en jaksa stressata ohjaustuntumasta liikaa. Näissähän on pakkokin olla sähköinen tehostus. Toki se parkkipaikkapyörityksessä on ylitehostettu, mutta eipä sitä "ajamisen fiilistä" ruutuun peruuttaessa oikeasti tarvitakaan.S65, S85, H1, N63TU, IB1
-
Jos laitat auton navigoimaan mihin oletkaan menossa niin käyttää akun mahdollisimman optimaalisesti ja akku on "tyhjä" päätepisteessä eikä aloita tuota pakkolatausta jos ei ole välttämätöntä.Originally posted by pyroz View PostParannettavaakin keksii vielä, joka voisi olla lähinnä softapuolella toteutettavissa. Näillä pystyy optimoimaan ajojaan monellakin tapaa, mutta on todella ärsyttävää, että kun lähestyy kotia ja yrittää ottaa hybrdin hyödyn irti, niin akku on todella vaikea ajaa tyhjäksi. Pakkosähköllä sen pystyy ajamaan jopa 3% tuntumaan, mutta ellet osunut juuri täsmällisesti kotipihaan siihen mennessä niin sitten alkaakin raivokas akun lataus bensalla ainakin 15% lataustasoon asti vaikka mitä tekisi.BMW i4 M50 -23
BMW 330e M-sport -17
BMW 120d M-sport -14
MINI JCW -09
Comment
-
Enpäs tiennytkään tuota. Pitää kokeilla. Kiitos vinkistä!Originally posted by jobo View PostJos laitat auton navigoimaan mihin oletkaan menossa niin käyttää akun mahdollisimman optimaalisesti ja akku on "tyhjä" päätepisteessä eikä aloita tuota pakkolatausta jos ei ole välttämätöntä.
S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
En ole jaksanut maksaa ajantasaisista liikennejutuista niin en tiedä osaisiko niiden avulla vieläkin fiksummin ajella.Originally posted by pyroz View PostEnpäs tiennytkään tuota. Pitää kokeilla. Kiitos vinkistä!
Tosi fiksu systeemi kokonaisuudessaan tuntuisi olevan niin en ihmettelisi että navi valikoisi reitin liikenteen perusteella.BMW i4 M50 -23
BMW 330e M-sport -17
BMW 120d M-sport -14
MINI JCW -09
Comment
-
Jos on niin pitkä matka että sitä ei varmasti pääse pelkällä sähköllä, niin navigointi kohteeseen ja auto eDrive mode päälle.. Tuolla taktiikalla olen ainakin itse päässyt aina parhaaseen tulokseen. En ole huomannut että RTTI suoraan vaikuttaisi tohon sähkön käyttöön, mutta tosiaan tarjoilee kyllä vaihoehtosta reittiä jos on ruuhkaa.BMW G20 330e M-Sport -20
Comment
-
Aluksi Suomeen tullessa auto näytti täydellä latauksella jopa 41km sähkörangea. Muutaman päivän jälkeen hyppäsi lukemaan 22-23km. Autoa ladataan ~13 asteisessa tallissa ja on ajettu Etelä-Suomen muutaman plusasteen kelissä viikko. Mitkä asiat tuohon range-ennusteeseen vaikuttaa näissä?S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Ainakin sähkön keskikulutus vaikuttaa ilmoitettuun rangeen. Joskus pidemmällä reissulla piti käydä tankilla ja nollaan aina tankkauksen jälkeen sekä bensan, että sähkön keskikulutus mittarit ja loppu matka kotiin mentiin bensan voimin, eli oli todella pieni sähkön kulutus, niin kotona latauksen jälkeen näytti range paljon enemmän kuin normaalisti. Sama oli huollon jälkeen, jossa kaikki oli nollaantunu jonkun päivityksen jälkeen. Äkkiä se sitten siitä tasoittu näyttämään "oikein" eli siellä 21-24km välissä se näillä keleillä on ollut.Originally posted by pyroz View PostAluksi Suomeen tullessa auto näytti täydellä latauksella jopa 41km sähkörangea. Muutaman päivän jälkeen hyppäsi lukemaan 22-23km. Autoa ladataan ~13 asteisessa tallissa ja on ajettu Etelä-Suomen muutaman plusasteen kelissä viikko. Mitkä asiat tuohon range-ennusteeseen vaikuttaa näissä?BMW G20 330e M-Sport -20
Comment
-
Originally posted by pyroz View PostAluksi Suomeen tullessa auto näytti täydellä latauksella jopa 41km sähkörangea. Muutaman päivän jälkeen hyppäsi lukemaan 22-23km. Autoa ladataan ~13 asteisessa tallissa ja on ajettu Etelä-Suomen muutaman plusasteen kelissä viikko. Mitkä asiat tuohon range-ennusteeseen vaikuttaa näissä?
Mulla ollut nyt kuukauden verran range tuossa 21-24km, lataus ulkolämpötilassa +5 ja -10 välillä.G20 330e M-Sport sunset orange
Comment
-
Kaikki käyttäjät varmaan tietääkin jo, mutta mainitsenpa kuitenkin - näin talviaikaanhan kannattaa ajastaa lataus lähtöaikaan (eikä ladata heti muutamaa tuntia kun illalla tulee kotiin), niin akku ei ole kylmänä, ja saa halutessaan max eDriven päälle heti. Onko tällekin pakkasraja olemassa, niin en siitä tiedä, mutta leudolla talvikelillä ainakin näin.BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
½ BMW i4 M60 Fire red metallic '25
½ BMW 335i xDrive M-sport E92 Saphirschwarz metallic '09
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
BMW X6 xDrive 30d M-Sport F16 Alpinweiß '15
ex. 54*BMW
Comment
-
Comment
-
-
Väittäisin että tuohon vaikuttaa nimenomaan se viimeaikojen kulutus yhteensä, ei niinkään sähkönkulutus yksinään. Matka-ajon jälkeen se ennustaa päästäväksi pidemmälle samalla sähkö/bensamäärällä koska keskikulutus on ollut viime ajat matalaa ja silleen.Originally posted by TJK View PostAinakin sähkön keskikulutus vaikuttaa ilmoitettuun rangeen.- Vielä ehtis troijaan
| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205) 
Comment
-
Paljonko tällaisessa ajossa on käytännön kulutus bensaa (+akun tyhjennys)?Originally posted by pyroz View PostToki tuo ei mikään sähköauto olekaan. Itsellä tosiaan työmatkana 35km suuntaansa, josta ensin 30km motariajoa ja sitten HKI ruuhkaa 5km. Olen nyt tehnyt niin, että lähden kotoa tallista ajamaan bensalla "säästä akkua" moodissa, jolloin ajan motarin aikana bensakoneen kunnolla lämpimäksi ja matkustamon myös. Ja sitten sen viimeisen 5km ruuhkan (jatkuvaa pysähtelyä pahimmillaan) pakkosähköllä. Yrittäen hyödyntää polttiksen tuottaman hukkalämmön kabiinin lämmitykseen alkumatkalla (ja jääräpäinen kun olen niin haluan ajaa sen polttiksen öljytkin kunnolla lämpimäksi) ja sitten hyödyntää staussa paikoillaan seisomisessa sähkökäyttöä. Sehän ei valoissa seisoessa kuluta muuta kuin tietysti lämppärit ja valot vie jotain. Sitten kotiinpäin ajaessa hyvissä ajoin ennen määränpäätä pakkosähkölle, jolloin yritän ajaa akun kuivaksi kotipihaan saapuessa. En tiedä onko ihan vääriä mutuiluja, mutta kohtuu hyvänä pidän tuolla ajoprofiililla noita kulutuslukemia. Toki tässä ollaan vasta harjoittelemassa. Mielenkiintoista on ja kyyti on hyvää. Itse en jaksa stressata ohjaustuntumasta liikaa. Näissähän on pakkokin olla sähköinen tehostus. Toki se parkkipaikkapyörityksessä on ylitehostettu, mutta eipä sitä "ajamisen fiilistä" ruutuun peruuttaessa oikeasti tarvitakaan.
Ihan vaan mielenkiinnnosta kun mietin sigun auton vaihto 330e malliin keväällä. F10 20d menisi varmaan ehkä seiskalla tuon sun ajon, ehkä 6,5L jos ruuhka ei ole kamalaa ja kutosella jos ruuhka on tosi nollat. (kustannus olisi siten noin 6,5*70/100*1,35€ + 2€/pv vero = 8,15€/pv)
Oma ajoprofiili taasen on "parempi" 330e:lle kun ajellaan arkisin Tampereella kaupunkikieppumista 20-40km keskiarvoilla per vuorokausi. Kerran viikkoon keskimäärin 300-350km työmatka.Last edited by alspe; 10-12-2019, 09:02.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
Comment