Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6768
    • PK-seutu

    Originally posted by zakspeed View Post
    Nuo on hyviä pointteja auton käytöksestä ja näissä lienee paljonkin pelivaraa kuljettajan suunnalla siihen kuinka taloudellisesti tuon voimalinjan saa toimimaan.

    Monella menee hybridien perusajatus joskus sekaisin siinä, että yritetään liiaksi toivoa sitä "sähköautoksi" ja pelkän sähköajon toivossa uskotaan pääsevän. Näinhän niitä ei lopun viimein ole suunniteltukaan toimivan vaan kuten sana hybridi antaa olettaa on se kahden erivoimanlähteen yhteistyöpaketti.

    Varmasti kehityksen kulkiessa tämäkin asia loivenee asiakaskunnan "moitteissa", kun hybridien akustot kehittyvät/kasvavat ja sillä sähköllä päästään pidempiä matkoja.

    Mielelläni luen näitä porukan ajatuksia käytännön elämästä kyseisestä autosta. Paljon on kokemusta autosta teknisessä mielessä, muttei käytännön pitkäaikaista käyttökokemusta. Saattaisi jopa kiinnostaa seuraavaksi käyttöautoksi tälläinen (jahka F30 ohjauksen kykenen hyväksymään)
    Toki tuo ei mikään sähköauto olekaan. Itsellä tosiaan työmatkana 35km suuntaansa, josta ensin 30km motariajoa ja sitten HKI ruuhkaa 5km. Olen nyt tehnyt niin, että lähden kotoa tallista ajamaan bensalla "säästä akkua" moodissa, jolloin ajan motarin aikana bensakoneen kunnolla lämpimäksi ja matkustamon myös. Ja sitten sen viimeisen 5km ruuhkan (jatkuvaa pysähtelyä pahimmillaan) pakkosähköllä. Yrittäen hyödyntää polttiksen tuottaman hukkalämmön kabiinin lämmitykseen alkumatkalla (ja jääräpäinen kun olen niin haluan ajaa sen polttiksen öljytkin kunnolla lämpimäksi) ja sitten hyödyntää staussa paikoillaan seisomisessa sähkökäyttöä. Sehän ei valoissa seisoessa kuluta muuta kuin tietysti lämppärit ja valot vie jotain. Sitten kotiinpäin ajaessa hyvissä ajoin ennen määränpäätä pakkosähkölle, jolloin yritän ajaa akun kuivaksi kotipihaan saapuessa. En tiedä onko ihan vääriä mutuiluja, mutta kohtuu hyvänä pidän tuolla ajoprofiililla noita kulutuslukemia. Toki tässä ollaan vasta harjoittelemassa. Mielenkiintoista on ja kyyti on hyvää. Itse en jaksa stressata ohjaustuntumasta liikaa. Näissähän on pakkokin olla sähköinen tehostus. Toki se parkkipaikkapyörityksessä on ylitehostettu, mutta eipä sitä "ajamisen fiilistä" ruutuun peruuttaessa oikeasti tarvitakaan.
    S65, S85, H1, N63TU, IB1

    Comment

    • jobo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 144
      • Espoo

      Originally posted by pyroz View Post
      Parannettavaakin keksii vielä, joka voisi olla lähinnä softapuolella toteutettavissa. Näillä pystyy optimoimaan ajojaan monellakin tapaa, mutta on todella ärsyttävää, että kun lähestyy kotia ja yrittää ottaa hybrdin hyödyn irti, niin akku on todella vaikea ajaa tyhjäksi. Pakkosähköllä sen pystyy ajamaan jopa 3% tuntumaan, mutta ellet osunut juuri täsmällisesti kotipihaan siihen mennessä niin sitten alkaakin raivokas akun lataus bensalla ainakin 15% lataustasoon asti vaikka mitä tekisi.
      Jos laitat auton navigoimaan mihin oletkaan menossa niin käyttää akun mahdollisimman optimaalisesti ja akku on "tyhjä" päätepisteessä eikä aloita tuota pakkolatausta jos ei ole välttämätöntä.
      BMW i4 M50 -23

      BMW 330e M-sport -17
      BMW 120d M-sport -14
      MINI JCW -09

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6768
        • PK-seutu

        Originally posted by jobo View Post
        Jos laitat auton navigoimaan mihin oletkaan menossa niin käyttää akun mahdollisimman optimaalisesti ja akku on "tyhjä" päätepisteessä eikä aloita tuota pakkolatausta jos ei ole välttämätöntä.
        Enpäs tiennytkään tuota. Pitää kokeilla. Kiitos vinkistä!
        S65, S85, H1, N63TU, IB1

        Comment

        • jobo
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 144
          • Espoo

          Originally posted by pyroz View Post
          Enpäs tiennytkään tuota. Pitää kokeilla. Kiitos vinkistä!
          En ole jaksanut maksaa ajantasaisista liikennejutuista niin en tiedä osaisiko niiden avulla vieläkin fiksummin ajella.
          Tosi fiksu systeemi kokonaisuudessaan tuntuisi olevan niin en ihmettelisi että navi valikoisi reitin liikenteen perusteella.
          BMW i4 M50 -23

          BMW 330e M-sport -17
          BMW 120d M-sport -14
          MINI JCW -09

          Comment

          • TJK
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 260
            • Kotka

            Jos on niin pitkä matka että sitä ei varmasti pääse pelkällä sähköllä, niin navigointi kohteeseen ja auto eDrive mode päälle.. Tuolla taktiikalla olen ainakin itse päässyt aina parhaaseen tulokseen. En ole huomannut että RTTI suoraan vaikuttaisi tohon sähkön käyttöön, mutta tosiaan tarjoilee kyllä vaihoehtosta reittiä jos on ruuhkaa.
            BMW G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6768
              • PK-seutu

              Aluksi Suomeen tullessa auto näytti täydellä latauksella jopa 41km sähkörangea. Muutaman päivän jälkeen hyppäsi lukemaan 22-23km. Autoa ladataan ~13 asteisessa tallissa ja on ajettu Etelä-Suomen muutaman plusasteen kelissä viikko. Mitkä asiat tuohon range-ennusteeseen vaikuttaa näissä?
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • TJK
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 260
                • Kotka

                Originally posted by pyroz View Post
                Aluksi Suomeen tullessa auto näytti täydellä latauksella jopa 41km sähkörangea. Muutaman päivän jälkeen hyppäsi lukemaan 22-23km. Autoa ladataan ~13 asteisessa tallissa ja on ajettu Etelä-Suomen muutaman plusasteen kelissä viikko. Mitkä asiat tuohon range-ennusteeseen vaikuttaa näissä?
                Ainakin sähkön keskikulutus vaikuttaa ilmoitettuun rangeen. Joskus pidemmällä reissulla piti käydä tankilla ja nollaan aina tankkauksen jälkeen sekä bensan, että sähkön keskikulutus mittarit ja loppu matka kotiin mentiin bensan voimin, eli oli todella pieni sähkön kulutus, niin kotona latauksen jälkeen näytti range paljon enemmän kuin normaalisti. Sama oli huollon jälkeen, jossa kaikki oli nollaantunu jonkun päivityksen jälkeen. Äkkiä se sitten siitä tasoittu näyttämään "oikein" eli siellä 21-24km välissä se näillä keleillä on ollut.
                BMW G20 330e M-Sport -20

                Comment

                • Ozzy #69#
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2006
                  • 1646
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Aluksi Suomeen tullessa auto näytti täydellä latauksella jopa 41km sähkörangea. Muutaman päivän jälkeen hyppäsi lukemaan 22-23km. Autoa ladataan ~13 asteisessa tallissa ja on ajettu Etelä-Suomen muutaman plusasteen kelissä viikko. Mitkä asiat tuohon range-ennusteeseen vaikuttaa näissä?

                  Mulla ollut nyt kuukauden verran range tuossa 21-24km, lataus ulkolämpötilassa +5 ja -10 välillä.
                  G20 330e M-Sport sunset orange

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6768
                    • PK-seutu

                    Tuo käy kyllä järkeen. Saksan ja Ruotsin läpi ajaessa ei paljoa sähköä mennyt per 100km
                    S65, S85, H1, N63TU, IB1

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3861
                      • Nokia

                      Kaikki käyttäjät varmaan tietääkin jo, mutta mainitsenpa kuitenkin - näin talviaikaanhan kannattaa ajastaa lataus lähtöaikaan (eikä ladata heti muutamaa tuntia kun illalla tulee kotiin), niin akku ei ole kylmänä, ja saa halutessaan max eDriven päälle heti. Onko tällekin pakkasraja olemassa, niin en siitä tiedä, mutta leudolla talvikelillä ainakin näin.
                      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                      ex. 54*BMW

                      Comment

                      • jämerä
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2014
                        • 58
                        • Uusimaa

                        Oma räpsy viime viikolla trippimittarista
                        Pienellä kulkee,työmatkat n.30km suuntaansa.Lämmin talli kotona ja töissä.
                        Attached Files
                        G11 740e Pure Excellence -16
                        E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
                        Ex: F30 330e M-Sport -16
                        Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
                        Ex: E60 530d LCI -08
                        Ja pitkä lista muita😎

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6768
                          • PK-seutu

                          Originally posted by jämerä View Post
                          Oma räpsy viime viikolla trippimittarista
                          Pienellä kulkee,työmatkat n.30km suuntaansa.Lämmin talli kotona ja töissä.
                          Ja latausta myös töissä?
                          S65, S85, H1, N63TU, IB1

                          Comment

                          • jämerä
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2014
                            • 58
                            • Uusimaa

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Ja latausta myös töissä?
                            Toki ja vieläpä ilmaiseksi
                            G11 740e Pure Excellence -16
                            E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
                            Ex: F30 330e M-Sport -16
                            Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
                            Ex: E60 530d LCI -08
                            Ja pitkä lista muita😎

                            Comment

                            • toukopouko
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2006
                              • 162
                              • Oulu

                              Originally posted by TJK View Post
                              Ainakin sähkön keskikulutus vaikuttaa ilmoitettuun rangeen.
                              Väittäisin että tuohon vaikuttaa nimenomaan se viimeaikojen kulutus yhteensä, ei niinkään sähkönkulutus yksinään. Matka-ajon jälkeen se ennustaa päästäväksi pidemmälle samalla sähkö/bensamäärällä koska keskikulutus on ollut viime ajat matalaa ja silleen.
                              - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Toki tuo ei mikään sähköauto olekaan. Itsellä tosiaan työmatkana 35km suuntaansa, josta ensin 30km motariajoa ja sitten HKI ruuhkaa 5km. Olen nyt tehnyt niin, että lähden kotoa tallista ajamaan bensalla "säästä akkua" moodissa, jolloin ajan motarin aikana bensakoneen kunnolla lämpimäksi ja matkustamon myös. Ja sitten sen viimeisen 5km ruuhkan (jatkuvaa pysähtelyä pahimmillaan) pakkosähköllä. Yrittäen hyödyntää polttiksen tuottaman hukkalämmön kabiinin lämmitykseen alkumatkalla (ja jääräpäinen kun olen niin haluan ajaa sen polttiksen öljytkin kunnolla lämpimäksi) ja sitten hyödyntää staussa paikoillaan seisomisessa sähkökäyttöä. Sehän ei valoissa seisoessa kuluta muuta kuin tietysti lämppärit ja valot vie jotain. Sitten kotiinpäin ajaessa hyvissä ajoin ennen määränpäätä pakkosähkölle, jolloin yritän ajaa akun kuivaksi kotipihaan saapuessa. En tiedä onko ihan vääriä mutuiluja, mutta kohtuu hyvänä pidän tuolla ajoprofiililla noita kulutuslukemia. Toki tässä ollaan vasta harjoittelemassa. Mielenkiintoista on ja kyyti on hyvää. Itse en jaksa stressata ohjaustuntumasta liikaa. Näissähän on pakkokin olla sähköinen tehostus. Toki se parkkipaikkapyörityksessä on ylitehostettu, mutta eipä sitä "ajamisen fiilistä" ruutuun peruuttaessa oikeasti tarvitakaan.
                                Paljonko tällaisessa ajossa on käytännön kulutus bensaa (+akun tyhjennys)?

                                Ihan vaan mielenkiinnnosta kun mietin sigun auton vaihto 330e malliin keväällä. F10 20d menisi varmaan ehkä seiskalla tuon sun ajon, ehkä 6,5L jos ruuhka ei ole kamalaa ja kutosella jos ruuhka on tosi nollat. (kustannus olisi siten noin 6,5*70/100*1,35€ + 2€/pv vero = 8,15€/pv)
                                Oma ajoprofiili taasen on "parempi" 330e:lle kun ajellaan arkisin Tampereella kaupunkikieppumista 20-40km keskiarvoilla per vuorokausi. Kerran viikkoon keskimäärin 300-350km työmatka.
                                Last edited by alspe; 10-12-2019, 08:02.
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎