Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3x Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7071
    • Forssa

    Tuttu narina.
    Oven sisällä oleva mokkula, joka pysäyttää oven kahteen eri asentoon, vaihtoon. Tai sitten yrittää elvyttää vanhaa ja purkaa sen pois ovesta, putsaa huolella, rasvaa kunnolla kunnon vaseliinilla ja takas kasaan.
    Joku fiksumpi voi kertoa oikean termin tuolle osalle.

    E: tuosta osnr.7 http://bmwfans.info/parts-catalog/F3...ge_door_brake/
    Last edited by |foder|; 06-02-2021, 18:33.
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • Galaxy1223
      Bimmer Rookie
      • Jul 2009
      • 121
      • Suomi

      Originally posted by |foder| View Post
      Tuttu narina.
      Oven sisällä oleva mokkula, joka pysäyttää oven kahteen eri asentoon, vaihtoon. Tai sitten yrittää elvyttää vanhaa ja purkaa sen pois ovesta, putsaa huolella, rasvaa kunnolla kunnon vaseliinilla ja takas kasaan.
      Joku fiksumpi voi kertoa oikean termin tuolle osalle.

      E: tuosta osnr.7 http://bmwfans.info/parts-catalog/F3...ge_door_brake/
      Varmistetaan vielä että kuvan osat 7-10 on tuo mikä narisee? Täytyy kokeilla tekohengittää tuota purkamatta koko ovea. Oletko itse tehnyt putsausta tai vaihtoa? Onko millainen homma?

      Comment

      • |foder|
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 7071
        • Forssa

        En ole itse vaihtanut äffään mutta tuskin on ratkaisevasti erilainen kuin muihin korimalleihin.

        Tapin pää irti korista, läpipinnillä kiinni, nousee kyllä pois.
        Ovipahvi pois, kosteussuoja pois. Kaksi pulttia pois, jotka pitävät osan paikallaan ovessa. Sitten vaan ujuttaa osan oven sisäkautta pois. Uusi takaisin käännetyssä järjestyksessä.

        Vain osanr 7 tarvitaan. Loput ovat pultteja ja muuta turhaa, jotka saa vanhasta käyttöön.

        Tuskin on kovin montaa eri osanumeroa mutta jos päätät vaihtaa kyseisen osan, varmista oikea osanumero autoosi.
        Nyt:
        E82 135i -11

        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

        Comment

        • Galaxy1223
          Bimmer Rookie
          • Jul 2009
          • 121
          • Suomi

          Kokeilin alkuun rasvausta avaamalla oven täysin ja sitten tuohon tanko-osaan rasvaa ja oven sisällä oleviin pintoihin jotain voitelu spraytä. Ehkä pieni parannus, muttei korjaus missään nimessä. Eli uutta osaa käytännössä ensi kesänä sitten vaan. Jotenkin surullista tuollainen natina. Vähän sama fiilis kuin ajelisi jollain 90 luvun ruosteisella Mazdalla josta on pakoputki poikki.

          Lisäys: Tähän tulikin yllättävä käänne. Pari päivää tuon jälkeen kun kävin rasvaamassa/sumuttelemassa saranoita avasin oven ja huomasin että natina on kadonnut Lämpötila toki noussut -15 > -10 tasolle, mutta aiemmin natisi kyllä näissäkin lämmöissä. Eli auttoi ainakin lyhyellä aikavälillä.
          Last edited by Galaxy1223; 15-02-2021, 13:46.

          Comment

          • |foder|
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 7071
            • Forssa

            Potilas kaverin äidin F30 316i, vuotta en muista mutta alkupään tuotos. Ajettu 93tkm.

            Akku kyykkäsi. Hommasivat uuden agm akun.
            Sen jälkeen auto latoi tiskiin liki kaikki vikakoodit, mitä vaan keksi. Hetkittäin ei antanut edes vaihdetta laittaa P -> D.
            Kävin koodaamassa uuden akun ja vikakoodien nollauksen jälkeen kaikki toimii kuten pitää, ei vikakoodeja. Autolla voi ajaa niin pitkään kunnes seisoo pidempään.
            Vähintään yön yli seisoessa tilanne alkaa alusta. Latoo kaikki vikakoodit mitä keksii eikä suostu antamaan vaihdetta päälle.

            Jokainen akun vaihto koodaus tehty istalla ja kilometrien mukaan rekisteröityy oikein. Ainakin viimeisen rekisteröinnin kilometrit näkyy oikein. Jokaisen vaihtokoodauksen jälkeen toimii ongelmitta kunnes taas seisoo vähintään yön yli.

            Mitähän tässä lähtisi seuraavaksi tutkimaan?

            Akun jännite käynnistyksessä pysyy hyvin yli 12V ja lataa reilusti yli 14V.
            Nyt:
            E82 135i -11

            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

            Comment

            • |foder|
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 7071
              • Forssa

              Originally posted by |foder| View Post
              Potilas kaverin äidin F30 316i, vuotta en muista mutta alkupään tuotos. Ajettu 93tkm.

              Akku kyykkäsi. Hommasivat uuden agm akun.
              Sen jälkeen auto latoi tiskiin liki kaikki vikakoodit, mitä vaan keksi. Hetkittäin ei antanut edes vaihdetta laittaa P -> D.
              Kävin koodaamassa uuden akun ja vikakoodien nollauksen jälkeen kaikki toimii kuten pitää, ei vikakoodeja. Autolla voi ajaa niin pitkään kunnes seisoo pidempään.
              Vähintään yön yli seisoessa tilanne alkaa alusta. Latoo kaikki vikakoodit mitä keksii eikä suostu antamaan vaihdetta päälle.

              Jokainen akun vaihto koodaus tehty istalla ja kilometrien mukaan rekisteröityy oikein. Ainakin viimeisen rekisteröinnin kilometrit näkyy oikein. Jokaisen vaihtokoodauksen jälkeen toimii ongelmitta kunnes taas seisoo vähintään yön yli.

              Mitähän tässä lähtisi seuraavaksi tutkimaan?

              Akun jännite käynnistyksessä pysyy hyvin yli 12V ja lataa reilusti yli 14V.
              Jatketaas...

              Ongelmat alkoivat kun autoon mentäessä ei syttynyt kattovalot ja käynnistys yritys jäi yritykseksi, näytölle tuli herja akusta. Autossa oli alkuperäinen akku ja se korvattiin Varta G14 AGM 95Ah akulla.
              Vaihdon jälkeen näytöllä vilisi eri vika ilmoituksia. Ei antanut aina vaihdetta "sisään".
              Akun vaihdon koodauksen myötä ilmoitukset pysyi poissa tasan siihen asti kunnes auto seisoi pidempään.
              Useana päivänä käynyt nollailemassa koodeja ja taas toimii. Eri kerroilla vähän eri koodeja ja eri määrä.

              Aiemminkin mittaillut jännitteitä mutta tänään pääsin mittaamaan pidemmän seisonnan jälkeen. Lepojännite 12,5V, käynnistyksessä jännite putosi 11,5V. Käynnistyksen jälkeen jännite pysyi hetken 12,1V, n. 5s kuluttua jännite nousi 14,8V. Muutoinhan tuo kuulostaisi normaalilta mutta ei kai käynnistyksen aikana volttien pitäisi noin alas kyykätä?

              Tämän jälkeen taas koodien luku ja onniarvalla eri koodeja lista pullollaan.
              Alla koodeja, mitkä eivät enää suostu nollaantumaan. Ennen kaikki katosivat kiltisti, eivätkä esiintyneet ennen kuin auto seisoi pidempään. Koodeja nollattu ISTAlla ja carlylla. Molemmilla tulee aika liki samat koodit esiin per lukukerta. Huvikseen koitin molemmilla ristiin että kuinka paljon näiden löytämät koodit eroaa toisistaan.







              Lähdetäänkö vinkumaan toista akkua takuuseen vai mitäs ideoita auton suhteen?

              Ei ole itellä vielä tullut vastaan näin jääräpäistä autoa akun vaihdon yhteydessä. Vai onko tässä vain sattumaa ja vaihdon yhteydessä jotain hajonnut? En siis ole itse ollut mukana vaihtamassa tähän yksilöön akkua, yritän vain auttaa jälkipuinnissa.
              Last edited by |foder|; 21-02-2021, 14:10.
              Nyt:
              E82 135i -11

              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

              Comment

              • XV70D
                Bimmer Rookie
                • Jan 2013
                • 195
                • Oulu

                2. auto hakusessa, eli farmari 320i ja 320d kateltu vm 2015->. Kumpi sitten on käytössä edulllisempi kun kilometrejä tulee vain 15tkm/v? Ja kumpi noista on varmempi kulkija vai onko kaikki vaan tuurista kiinni?
                EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

                Comment

                • amisqo
                  BTCF Member
                  • Apr 2011
                  • 1613
                  • Vantaa

                  Originally posted by XV70D View Post
                  2. auto hakusessa, eli farmari 320i ja 320d kateltu vm 2015->. Kumpi sitten on käytössä edulllisempi kun kilometrejä tulee vain 15tkm/v? Ja kumpi noista on varmempi kulkija vai onko kaikki vaan tuurista kiinni?
                  kyllä mä noilla kilsoilla lähtisin bensiiniä katselemaan.
                  G30 530e iPerfomance M-sport -18
                  Ex: F30 330D M-sport -15
                  Ex: E90 330D M-sport -06
                  Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                  Ex: e30 320i -89
                  Ex: e30 318iS -90

                  Comment

                  • rizzo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2007
                    • 5418
                    • Oulu

                    Mä taas dieseliä, kun ne on lähtökohtaisesti monta tonnia halvempia.

                    Comment

                    • QUASIMODO
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2542
                      • Pirkkala

                      F31 330xd seisoi muutaman päivän mökillä ja tänään kun sai auton taas liikkeelle niin auton perästä alle metrin päässä oli muutama tippa tippunut valkoiselle hangelle. Tippoja oli tullut muutamia tuosta keulaa kohti. Olivat kuitenkin perässä päin autoa. Tipat olivat väriltään keltaisia/kellertäviä. Pitääkö olla huolissaan? Vai onko metsämyyrän kusta?
                      sigpic

                      Comment

                      • arben
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2011
                        • 1121
                        • suomi

                        Originally posted by rizzo View Post
                        Mä taas dieseliä, kun ne on lähtökohtaisesti monta tonnia halvempia.
                        Jep ja 15tkm ajosuoritteella lompakko jo kiittää dieselin valinnasta👍

                        Comment

                        • AlpinWeiss
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2007
                          • 927
                          • West coast

                          Originally posted by amisqo View Post
                          kyllä mä noilla kilsoilla lähtisin bensiiniä katselemaan.

                          Bensa on noilla kilsoilla halvempi kyllä. Itse ajan enemmänkin, mutta tuo 20i on koneenaa todella mukava ajaa ja tehoa saa irti helposti lähes 300hv. Matkakulutus parhaimmillaan (jos ajaa oikeasti rauhallisesti) on noin 6-litran luokkaa.
                          MBCLK240 -02
                          E36 318 -93
                          E46 320 Ci -01
                          E46 330 CiA -01
                          E60 520i -04
                          E93 325i -07
                          F36 420xi -16

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6722
                            • PK-seutu

                            Originally posted by AlpinWeiss View Post
                            Bensa on noilla kilsoilla halvempi kyllä. Itse ajan enemmänkin, mutta tuo 20i on koneenaa todella mukava ajaa ja tehoa saa irti helposti lähes 300hv. Matkakulutus parhaimmillaan (jos ajaa oikeasti rauhallisesti) on noin 6-litran luokkaa.
                            Jo aiemmin mainittu ero hankintahinnassa on tosiasia. Bensamallit maksaa pari tonnia enemmän ostaa. Sillä erolla maksaa dieselveron jo viideksi vuodeksi. Sitten tuo "oikein varovasti ajaen kulutus" on dieselillä luokkaa 5L/100km. En sanoisi kovin helposti bensamallia halvemmaksi. Varsinkaan jos ajaa jopa 15tkm vuoteen.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • riuska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 1160
                              • Lahti

                              Meneehän toi bensa helposti 6L.
                              Lähempänä 5 kuin 6. Matkassa.
                              F30 320d
                              F30 320i
                              E46 320i
                              E36 325i
                              E30 316

                              Comment

                              • arben
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2011
                                • 1121
                                • suomi

                                Originally posted by AlpinWeiss View Post
                                Bensa on noilla kilsoilla halvempi kyllä. Itse ajan enemmänkin, mutta tuo 20i on koneenaa todella mukava ajaa ja tehoa saa irti helposti lähes 300hv. Matkakulutus parhaimmillaan (jos ajaa oikeasti rauhallisesti) on noin 6-litran luokkaa.
                                Millä laskukaavalla?

                                Sovitaan että bensa vie sen 6litraa,diesel vie sen 4.5litraa sitten. Veron erotus noin 300€.

                                Mun matikka sanoo että 10tkm ajon jälkeen diesel säästää jo???

                                (Todellinen kulutusero dieselin ja bensan välillä on reilusti enemmän kuin tuo 1.5litraa.)
                                Last edited by arben; 23-02-2021, 05:53.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎