Onkos kukaan Match UP 7BMW omistaja mittaillut miten tarkkoja nuo valmiit DSPn säädöt ovat? Itsellä ollut myös tuo vuoden päivät kiinni ja todellakin tyytyväinen muutokseen. Nyt kun tuli kotilaitteiston mittailua varten hommattua kunnollinen mikrofoni niin täytyy tässä kelien lämmitessä mittailla myös nuo auton kaiuttimien vasteet suoraksi (jos ne ei jo ole).
Voin laittaa sen tiedoston myöhemmin jakoon, jos joku haluaa testailla omaansa.
En ole mittaillut mitään, otin Audiotec Fischerin perusspekseillä käyttöön. Ainoa huomio, että ääni tulee selvästi eteen (kuten kai on suunniteltukin ). Välillä olen levystä riippuen ottanut napsun lähemmäs auton keskipistettä ihan auton äänisäädöillä.
Onkos kukaan Match UP 7BMW omistaja mittaillut miten tarkkoja nuo valmiit DSPn säädöt ovat? Itsellä ollut myös tuo vuoden päivät kiinni ja todellakin tyytyväinen muutokseen. Nyt kun tuli kotilaitteiston mittailua varten hommattua kunnollinen mikrofoni niin täytyy tässä kelien lämmitessä mittailla myös nuo auton kaiuttimien vasteet suoraksi (jos ne ei jo ole).
Voin laittaa sen tiedoston myöhemmin jakoon, jos joku haluaa testailla omaansa.
Absoluuttisen suora vaste on erisuuri kuin hyvä äänenlaatu. Saa niitä silti tietysti mittailla
Onkos kukaan Match UP 7BMW omistaja mittaillut miten tarkkoja nuo valmiit DSPn säädöt ovat? Itsellä ollut myös tuo vuoden päivät kiinni ja todellakin tyytyväinen muutokseen. Nyt kun tuli kotilaitteiston mittailua varten hommattua kunnollinen mikrofoni niin täytyy tässä kelien lämmitessä mittailla myös nuo auton kaiuttimien vasteet suoraksi (jos ne ei jo ole).
Voin laittaa sen tiedoston myöhemmin jakoon, jos joku haluaa testailla omaansa.
Päivitin omaa hifipakettia Match UP 7BMW vahvistimella, ero kuin yöllä ja päivällä. Ei kaipaile h&k setin perään enää. 700e sijotuksella ja plug&play asennuksella paljon parannusta.
Samma här, siihen vielä Etonit eteen ja takaoviinkin sekä Mätänetistä Four Audion subbarit penkin alle, niin vähän yli tonnissa oltiin. Keskikaiutin kojelaudassa on myös tärkeä vaihtaa. Jos ei omat kädet riitä, niin avaimet käteen löytyy useistakin mestoista asennuspalvelulla varmaan tonnilla valmis setti.
Takaovien kaiuttimien vaihto on ehkä jälkikäteen ajatellen turhaa. Entiselle (?) audioharrastajalle se Hifi-tason BMW äänentoisto oli kapea ja kireä, plus bassot ihan onnettomat.
Päivitin omaa hifipakettia Match UP 7BMW vahvistimella, ero kuin yöllä ja päivällä. Ei kaipaile h&k setin perään enää. 700e sijotuksella ja plug&play asennuksella paljon parannusta.
Oliko lähtökohtana sinulla siis alkup. Hifisetti, johon lisäsit tuon vahvistimen?
Sterkat on melko romut, myös hifit. Hauska päivitellä itse, varaudu noin touhutonniin.
Päivitin omaa hifipakettia Match UP 7BMW vahvistimella, ero kuin yöllä ja päivällä. Ei kaipaile h&k setin perään enää. 700e sijotuksella ja plug&play asennuksella paljon parannusta.
Lisäisin, että kallis KLE-moduuli korjattiin toimivaksi 2018 -malleissa. Se hajoaa usein ’16-17 vuosien malleissa, niin minullakin. Tähän saa Bemarilta goodwilliä, joten mikäli auto ei lataa, niin kannattaa viedä valtuutetulle huoltoon, ajaa vikakoodit (KLE-vika usein jos punainen latauksen ”death ring”) ja nostaa asia esille.
Sporttipenkit ja proffanavi on ehdoton combo. M-sportit on 2500-3500 euroa kalliimpia, joten se pitää jokaisen itse arvioida. Sterkat on melko romut, myös hifit. Hauska päivitellä itse, varaudu noin touhutonniin.
Lisään vielä naveihin liittyen, että käytän vain Apple CarPlaytä auton kautta, jossa aina ajantasaiset kartat ja nyt mm. Easyparkin appi integroituna. Nämä aika jees juttuja, jos on Apple -puhelin käytössä.
1) Onko 330e F30 vuosimallien 2016 - 2018 välillä mitään eroa? Joten ihan sama onko 2016/2017/2018, focus muihin juttuihin?
Varusteluissa saattaa olla pieniä vuosimallikohtaisia eroja niin, että esim. Business M Sportissa tuli nahkapenkit mukaan. Aivan viimeisissä F3x vuosimalleissa oli mielestäni jo seuraavan sukupolven viikset mutta "vanha" mittaristo ja esim. erilliset ajotilanapit vs G20 hipaisupad, eli lähes täydellinen silloin.
2) Sportsline vs. Business/Luxuryline? merkittävimmät erot?
Sportsline on yleisempi, Luxuryline on oikeastaan aika harvinainen. Erot lähinnä vanteissa ja koristelistoissa, Sports linessä on "shadow line" ja siinä tulee urheiluistuimet mukana.
3) Sporttipenkit vai tavan penkit?
F3x:ssä aivan ehdottomasti sporttipenkit.
4) Muut "pakolliset" varusteet, jotka tuossa kannattaa olla?
Hifipaketti on kiva, samoin taittuvat takapenkin niskatuet, tulee hyvin lisää näkyvyyttä. Jos nyt olisin itse ruksimassa uudestaan, niin peruutuskamera ja tutkat molempiin päihin. Navigaattoria en ole tarvinnut koskaan, kännykkä on ajanut asiaa jo yli kymmenen vuotta. Tehdastummennetut takalasit ovat olleet hyvä sijoitus, myös seuraavaan sellaiset jos saa valita.
5) mahdolliset pommit/sudenkuopat/muut asiat, jotka kannattaa tsekata esim. koeajon yhteydessä? Onko järkeä viedä esim. autotohtorille tarkistukseen tms?
Kutistuvat takaovien ulommaiset tiivisteet.
Mahd. huonot takaiskunvaimentimet, mutta valitettavasti se kolina kuuluu parhaiten vain pakkasilla. Autotohtorilla saa auton ylös ja ainakin tarkistettua onko ylim. kolhuja jne. Itse käytin kauan sitten (joskus 2005) ja en katunut kun jäi se E34 540iA ostamatta..
6) Ottaisitteko autoliikkeen erikoisturvan (esim. SAKA laaja) ja jos niin 12 vai 24kk? (hinta n. 800/1200)
Itse kävin sigun auton kanssa n. 15 kertaa valtuutulla (3 murrosta johtuen) ja varmasti oli käyttöä. Nyt se auto alkaa olemaan mitä se olisi pitänyt olla jo linjalta valmistuttuaan. Jos on esim. yli 70tkm mittarissa, niin normaali kuluminen alkaa olemaan jo potentiaalisti sen verran poissulkevaa, että 24kk ei välttämättä ole enää järkevää.
7) n. satkun ajetun hinnat pyörivät 25/26ke. Maksaisitko 2-3ke n. 50tkm ajetusta? Ts. onko tuo 50tkm muutaman tonnin arvoinen sijoitus?
Kyllä. On auto mitä vain, ajettuja kilometrejä ei saa takaisin. 50tkm on yli kahden vuoden normiajot. Tämä sanottuna, esim. omassa ei oikeastaan mitään eroa nyt (~126tkm) ja uutena, mutta pientä pykälää on ollut havaittavissa kysytyissä vaihtohyvityksissä. 80-100tkm kohdalla on hyvä vaihtaa automaattilaatikon öljyt, tämä kustantaa jonkin verran ja hyvä ottaa huomioon.
Karkeasti noissa malleissa voidaan tuo infotainment, eli iDrive järjestelmä jakaa kolmeen luokkaan. On isolla näytöllä oleva Professional navi järjestelmä, sitten on pienemmällä näytöllä business versio ja sitten on pienellä näytöllä oleva täysin naviton versio. Sakan ja Kamuxin Ruotsin tuonneissa usein tuo jälkimmäinen vaihtoehto.
On tässäkin toki eri mielipiteitä, jotkut sanovat, että "En tarvitse navia ollenkaan kun navigoin puhelimella". Ja sitten ollaan kuitenkin auton oston jälkeen kyselemässä "paljonko maksaa oikean järjestelmän jälkiasennus?" ja sehän maksaa. jopa 1500€. Jokainen ostaa tietysti itselle sopivan auton, mutta itse ainakin huomioisin tuon huomattavan summan kun katselisin sellaista Ruotsin unelmaa josta nuo puuttuu.
Akkutakuu toimii juuri noin, eli kumpi ensin tulee vastaan, aika tai kilometrit niin takuu siihen päättyy
Moro,
Erittäin hyvä pointti, koska näkisin, että tuo Pro navi on ihan must. Nuo pienemmät vaihtoehdot jo näyttääkin jotenkin halvalta. Yllättävän useassa niitä on ollut, mutta pitää laittaa "ehdoton vaatimus" listalle vielä tuo. Tässä on nähkääs myös auton tulevat ajaja (naispuoleinen) mukana valkkaamassa ja hänen kriteerit oli lähinnä, että auton pitäisi olla pinkki.
Ajateltiin lähtökohtaisesti ottaa tua joko 12kk tai jopa 24kk takuu, joka kattaa myös akuston. Loppupelistähän tuo lienee enemmän tai vähemmän tsägää, että minkälainen yksilö sieltä tulee ja onko vikoja. Näitä on testattu nyt neljän vitossarjalaisen verran.
On tässäkin toki eri mielipiteitä, jotkut sanovat, että "En tarvitse navia ollenkaan kun navigoin puhelimella". Ja sitten ollaan kuitenkin auton oston jälkeen kyselemässä "paljonko maksaa oikean järjestelmän jälkiasennus?" ja sehän maksaa. jopa 1500€. Jokainen ostaa tietysti itselle sopivan auton, mutta itse ainakin huomioisin tuon huomattavan summan kun katselisin sellaista Ruotsin unelmaa josta nuo puuttuu.
Itsellä oli F31 LCI:ssä pro navi ja mieluummin tuollaisen Androidin ottaisin. Mutta toki sitä pro navia tuskin lähtee tuohon vaihtamaan, mutta pikkunäytön ehdottomasti.
Kiitokset kattavista vastauksista!
Yksi juttu jäi kaivelemaan. Tosiaan suurin osa näitä 330e vaihtoautoista näyttäisi olevan jotain tuonteja, monesti ruotsista. Mitä tarkoittaa tuo "Niissä on järjestäen puutteellinen infotainment osasto"? Puuttuuko niistä siis tyypillisesti jotain oleellista?
Toimiikohan muuten tuo 100tkm/6v akkutakuu juurikin niin, että kun jompikumpi menee umpeen, niin takuu raukeaa. Eli vaikka kilsoja olisi maltillisesti, mutta 2016 vuosimallien akkutakuu raukeaa ensi vuonna.
/ Tomppa
Karkeasti noissa malleissa voidaan tuo infotainment, eli iDrive järjestelmä jakaa kolmeen luokkaan. On isolla näytöllä oleva Professional navi järjestelmä, sitten on pienemmällä näytöllä business versio ja sitten on pienellä näytöllä oleva täysin naviton versio. Sakan ja Kamuxin Ruotsin tuonneissa usein tuo jälkimmäinen vaihtoehto.
On tässäkin toki eri mielipiteitä, jotkut sanovat, että "En tarvitse navia ollenkaan kun navigoin puhelimella". Ja sitten ollaan kuitenkin auton oston jälkeen kyselemässä "paljonko maksaa oikean järjestelmän jälkiasennus?" ja sehän maksaa. jopa 1500€. Jokainen ostaa tietysti itselle sopivan auton, mutta itse ainakin huomioisin tuon huomattavan summan kun katselisin sellaista Ruotsin unelmaa josta nuo puuttuu.
Akkutakuu toimii juuri noin, eli kumpi ensin tulee vastaan, aika tai kilometrit niin takuu siihen päättyy
1) Vuosimallit 2016-2018 on sama auto. F30 330e on aina LCI eli facelift.
2) Itse kelpuutan vain ja ainoastaan M-sport mallit. 330e kohdalla noita onkin aika hyvin tarjolla
3) 3-sarjassa on aina ehdottomasti oltava sport penkit. Tavalliset "lättänät" ovat vaan yksinkertaisesti kauheat katsoa ja istua
4) 330e on kohtalaisesti perusvarusteltu ja jos lähtökohtana on M-sport niin ollaan jo hyvällä mallilla. Itselle valikoisin vielä vain pro-navillisen, eli isompi näyttöisen yksilön ja hifipaketti on hyvä olla (tai jopa Harman Kardon)
5) Epäilen, että autotohtori näiden päälle mitään ymmärtää. Tyyppivikoja on oikeastaan kaksi. Bensatankin luukun paineistus antureineen (ei aukea aina kun painaa kabiinista nappia, korjaus vajaa 500€). Ja auton oma latausyksikkö, eli "KLE". Tuo onkin jo muutaman tuhannen euron homma.
6) Lähtökohtaisesti katsoisin tarkkaan mitä Sakalta ja Kamuxilta ostan. Noille on tyypillistä kaksi sudenkuoppaa: Ottavat yksityisiltä vaihdossa tai suoraan ne vialliset yksilöt josta ihmiset haluaa eroon. Ja sitten tuovat esim. Ruotsista paljon autoja, joissa on lähes järjestään erittäin puutteellinen infotainment osasto. Molemmilla on toki sitten myös hyviäkin yksilöitä. Maksaisin lisätakuusta, jos olisi varmuus että se kattaa myös tuollaiset "muutaman tonnin KLE remontit" kokonaisuudessaan, tai sitten -->
7) En ostaisi 100tkm ajettua tuon yo. asian vuoksi, sekä niissä on BMW:n akkutakuu ummessa
Moro,
Kiitokset kattavista vastauksista!
Yksi juttu jäi kaivelemaan. Tosiaan suurin osa näitä 330e vaihtoautoista näyttäisi olevan jotain tuonteja, monesti ruotsista. Mitä tarkoittaa tuo "Niissä on järjestäen puutteellinen infotainment osasto"? Puuttuuko niistä siis tyypillisesti jotain oleellista?
Toimiikohan muuten tuo 100tkm/6v akkutakuu juurikin niin, että kun jompikumpi menee umpeen, niin takuu raukeaa. Eli vaikka kilsoja olisi maltillisesti, mutta 2016 vuosimallien akkutakuu raukeaa ensi vuonna.
Nyt on päädytty siihen pisteeseen, että uskollisen F11 työjuhdan kaveriksi olisi tulossa 330e F30 korinen 2016/2017 vuosimallia oleva plugari. Aika monta ketjua täällä kahlannut ja paljon hyvää tietoa autosta saanut, joka osaltaan on vakuuttanut, että näyttäisi olevan ihan soiva peli.
Muutamia kysymyksiä on kuitenkin herännyt, mihin en ole oikein meinannut mistään löytää vastauksia. Lisäksi kaivattaisiin vielä hieman näkökulmaa muutamaan asiaan täältä asiaintuntijoilta. Kysysten teema lienee aika pitkälle "Käytetyn BMW:n ostamisen tuska optimoiden hinta/varustelu suhde" joten varmaan aika tuttu topicci monelle.
1) Onko 330e F30 vuosimallien 2016 - 2018 välillä mitään eroa? Joten ihan sama onko 2016/2017/2018, focus muihin juttuihin?
2) Sportsline vs. Business/Luxuryline? merkittävimmät erot?
3) Sporttipenkit vai tavan penkit?
4) Muut "pakolliset" varusteet, jotka tuossa kannattaa olla?
5) mahdolliset pommit/sudenkuopat/muut asiat, jotka kannattaa tsekata esim. koeajon yhteydessä? Onko järkeä viedä esim. autotohtorille tarkistukseen tms?
6) Ottaisitteko autoliikkeen erikoisturvan (esim. SAKA laaja) ja jos niin 12 vai 24kk? (hinta n. 800/1200)
7) n. satkun ajetun hinnat pyörivät 25/26ke. Maksaisitko 2-3ke n. 50tkm ajetusta? Ts. onko tuo 50tkm muutaman tonnin arvoinen sijoitus?
Siinäpä kait ne polttavimmat ajatukset oli.
Tämähän on ihan kauheaa kun tarjontaa on aika hyvin ja sitten koitat valkata parhaan yksiln optimoiden hinta/varustelusuhdetta jne.
Kiitos jo etukäteen vastauksista, arvostan!
/ Tomppa
1) Vuosimallit 2016-2018 on sama auto. F30 330e on aina LCI eli facelift.
2) Itse kelpuutan vain ja ainoastaan M-sport mallit. 330e kohdalla noita onkin aika hyvin tarjolla
3) 3-sarjassa on aina ehdottomasti oltava sport penkit. Tavalliset "lättänät" ovat vaan yksinkertaisesti kauheat katsoa ja istua
4) 330e on kohtalaisesti perusvarusteltu ja jos lähtökohtana on M-sport niin ollaan jo hyvällä mallilla. Itselle valikoisin vielä vain pro-navillisen, eli isompi näyttöisen yksilön ja hifipaketti on hyvä olla (tai jopa Harman Kardon)
5) Epäilen, että autotohtori näiden päälle mitään ymmärtää. Tyyppivikoja on oikeastaan kaksi. Bensatankin luukun paineistus antureineen (ei aukea aina kun painaa kabiinista nappia, korjaus vajaa 500€). Ja auton oma latausyksikkö, eli "KLE". Tuo onkin jo muutaman tuhannen euron homma.
6) Lähtökohtaisesti katsoisin tarkkaan mitä Sakalta ja Kamuxilta ostan. Noille on tyypillistä kaksi sudenkuoppaa: Ottavat yksityisiltä vaihdossa tai suoraan ne vialliset yksilöt josta ihmiset haluaa eroon. Ja sitten tuovat esim. Ruotsista paljon autoja, joissa on lähes järjestään erittäin puutteellinen infotainment osasto. Molemmilla on toki sitten myös hyviäkin yksilöitä. Maksaisin lisätakuusta, jos olisi varmuus että se kattaa myös tuollaiset "muutaman tonnin KLE remontit" kokonaisuudessaan, tai sitten -->
7) En ostaisi 100tkm ajettua tuon yo. asian vuoksi, sekä niissä on BMW:n akkutakuu ummessa
Leave a comment: