F3x Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • QUASIMODO
    replied
    Mitä eroa on sport ja "tavallisen" vaihdelaatikoiden vaihdekepeissä?

    Leave a comment:


  • 314da
    replied
    Originally posted by bmw apina View Post
    Minulla F30 320ix facelift malli. Ajettu reilu 100.00km.

    Auto nypyttää/ravistaa vain kevyesti jarruttaessa yli 60km/h vauhdista. Tämä mielestäni pahenee kun jarrut lämpiää. Jotenkin tuntuu, että auto alkaa tasavauhdissakin tärisemään kovempien jarrutusten jälkeen.

    Onkohan minulla jarrulevyt kierona, laahaavat jarrut vai jarrujen lisäksi jotain vikaa jossain puslissa?

    Tuo nypytys/tärinä tuntuu eenemmnkin persuksissa ei ravista rattia.
    Etujarrupala tai palat jumittavat ja lämmittäneet jarrulevyn kieroksi.

    Leave a comment:


  • bmw apina
    replied
    Minulla F30 320ix facelift malli. Ajettu reilu 100.00km.

    Auto nypyttää/ravistaa vain kevyesti jarruttaessa yli 60km/h vauhdista. Tämä mielestäni pahenee kun jarrut lämpiää. Jotenkin tuntuu, että auto alkaa tasavauhdissakin tärisemään kovempien jarrutusten jälkeen.

    Onkohan minulla jarrulevyt kierona, laahaavat jarrut vai jarrujen lisäksi jotain vikaa jossain puslissa?

    Tuo nypytys/tärinä tuntuu eenemmnkin persuksissa ei ravista rattia.
    Last edited by bmw apina; 17-09-2021, 08:16.

    Leave a comment:


  • Juhs_
    replied
    Autona f31 ja -13. Takaluukusta hajosi oikeanpuoleinen kaasujousi ja nyt on vaihdettu uusi osa, mutta takaluukku ei toimi sähköisesti enään ollenkaa. Ainoastaan lukkoon napsahtaan ja lukosta pois. Olisiko vaihdossa pitänyt huomioida jotain? Vikakoodeina antaa:

    -HKL electric motor right: open circuit
    -HKL hall effect sensor 1 ja 2 right: short circuit to negative terminal or open circuit

    Edit: Takakontin johtosarjasta löytyi vika
    Last edited by Juhs_; 10-09-2021, 20:04.

    Leave a comment:


  • larsen
    replied
    [QUOTE=QUASIMODO;4301632]Kun tuosta f31:stä paikattiin ylimääräiset kilventelineen reiät puskurista, niin en raskisi siihen ainakaan enää samaa kilpitelinettä/-pahkaa ruuvata kiinni.

    Ilman ihmeempiä toimenpiteitä kilpi jää hieman hassusti vinoon, joten mietin, että tuonne alle askartelisi/3d-tulostaisi pienet palat, jotka kääntäisivät kilven suoraan...

    Onko kukaan miettinyt tai jopa totetuutanut tällaista?[/QUOTE


    Ihan vastaavaa rakennetta en ole tehnyt, mutta edellisessä elämässä peitin saksalaiset kiinnitysreiät 3D-tulostetuilla jatkeilla kilpikehikon reunoille. 2-komponenttiliimalla laitoin kiinni, ja hyvin pysyivät.



    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    Kun tuosta f31:stä paikattiin ylimääräiset kilventelineen reiät puskurista, niin en raskisi siihen ainakaan enää samaa kilpitelinettä/-pahkaa ruuvata kiinni.

    Ilman ihmeempiä toimenpiteitä kilpi jää hieman hassusti vinoon, joten mietin, että tuonne alle askartelisi/3d-tulostaisi pienet palat, jotka kääntäisivät kilven suoraan...

    Onko kukaan miettinyt tai jopa totetuutanut tällaista?

    Leave a comment:


  • Paarma78
    replied
    Joku 9tkm sitten vaihdettu omaan jarrulevyt ja palat eteen. Kävin Alastarolla ajelemassa yhden pappakerhon päivän puolikkaan ja nyt näyttää 9tkm jarruhuoltoon. Katselin että palaa olis jäljellä niin perkeleesti tuolla Alastarolla mutta tässäkin tapauksessa lienee sitten tuo sisempi pala kulunut. Täytyypä kurkkia.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Smack View Post
    Tsekkasin ja niinhän se oli kun neuvottiin. Sisäpuolella ei näy palaa ollenkaan, pelkkä rauta. Ja ulkopuolella tyyliin sentti paksuutta palassa..... Käytätin autoa korjaamolla 1kk sitten abs-anturin vaihdossa ja pyysin kattoon samalla jarrupalat ku alko näyttää parisataa kilsaa huoltoon. Sanovat että hyvin on palaa jäljellä. Taisivat tehdä saman virheen kun minä, että vain ulkopuolelta kattoivat palaa
    Tuo sisäpalan enemmän kuluminen on normaalia kaikissa perinteisissä yksi tai kaksi mäntäisissä satuloissa, joten siksi pitää aina tarkistaa se sisempi pala (siksi se anturikin on siinä palassa). Herkistelmällä jarruja toki saa tuon eron aika pieneksi, mutta ilman herkistelyjä tilanne on usein edellä kuvatun lainen. Missä kunnossa jarrulevy on sisäpuolelta? Lähinnä nyt sitä meneekö ne levytkin vaihtoon, jos sillä on ajettu metalli metallia vasten. Jos siellä ei ole yhtään palaa enää jäljellä, niin kannattaa ehkä ajella vähän rauhallisemmin kunnes on uudet palat.

    Leave a comment:


  • Smack
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Sisempi pala on se jossa se anturi on kiinni (etu vasen & taka oikea). Sen renkaan nyt irroittaa parkkipaikallakin muutomassa minuutissa ja katsoo miltä ne palat & anturi näyttää. Kuten aiemmin sanoin, niin siihen jarrupala varoitukseen on vain muutoma mahdollinen syy ja ne on äkkiä katsottu parkkipaikallakin kun ottaa renkaan pois edestä.
    Tsekkasin ja niinhän se oli kun neuvottiin. Sisäpuolella ei näy palaa ollenkaan, pelkkä rauta. Ja ulkopuolella tyyliin sentti paksuutta palassa..... Käytätin autoa korjaamolla 1kk sitten abs-anturin vaihdossa ja pyysin kattoon samalla jarrupalat ku alko näyttää parisataa kilsaa huoltoon. Sanovat että hyvin on palaa jäljellä. Taisivat tehdä saman virheen kun minä, että vain ulkopuolelta kattoivat palaa

    Leave a comment:


  • Galaxy1223
    replied
    Töötti lopetti eilen toimintansa kriittisellä hetkellä kun olisi taksia pitänyt kouluttaa. Kun painelee rattia kuuluu jonkun releen tms naksuntaa pelkääjän puolelta. Sulake? Yritin katsella vähän netistä ja ainakin meren toisella puolen on ollut tööteille joku korjauskampanja. Eli voi olla ettei olekaan sulake.
    Last edited by Galaxy1223; 01-09-2021, 10:40.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Smack View Post
    Ja onko ne sisemmät palat semmoiset mitä ei suoraan nää siitä päältäpäin? Oon kattonu vain mitä on siinä heti näkösällä suht avonaisen vanteen läpi. Kyllä se jarrupalojen kilometriluku kuitenkin pikkuhiljaa väheni, ei kertarysäyksellä mennyt huollon puolelle.

    Aika nuukastihhan minä oon jarrutellut näinä ilmastotuskan aikoina, kun vihreätkin päässy hallitukseen ja kantanut näin korteni kekoon Kävin ny kerran ratapäivilläkin tälle kesää niin siellä kyllä jarruteltiin sitten kunnolla
    Sisempi pala on se jossa se anturi on kiinni (etu vasen & taka oikea). Sen renkaan nyt irroittaa parkkipaikallakin muutomassa minuutissa ja katsoo miltä ne palat & anturi näyttää. Kuten aiemmin sanoin, niin siihen jarrupala varoitukseen on vain muutoma mahdollinen syy ja ne on äkkiä katsottu parkkipaikallakin kun ottaa renkaan pois edestä.

    Leave a comment:


  • Smack
    replied
    Originally posted by AlpinWeiss View Post
    Juuri näin, se sisempi sieltä yleensä menee ja siinä se anturikin on. Tietenkin jos pitää jarrut hyvässä kunnossa, niin kuluu tasaisesti. Tärkeää olisi jarrujakin käyttää muutenkin kuin hivelemällä. Esim. emännän autossa sisemmät kuluu jonkin verran enemmän, vaikka liu'ut ym. olenkin koittanut pitää hyvässä kunnossa.
    Ja onko ne sisemmät palat semmoiset mitä ei suoraan nää siitä päältäpäin? Oon kattonu vain mitä on siinä heti näkösällä suht avonaisen vanteen läpi. Kyllä se jarrupalojen kilometriluku kuitenkin pikkuhiljaa väheni, ei kertarysäyksellä mennyt huollon puolelle.

    Aika nuukastihhan minä oon jarrutellut näinä ilmastotuskan aikoina, kun vihreätkin päässy hallitukseen ja kantanut näin korteni kekoon Kävin ny kerran ratapäivilläkin tälle kesää niin siellä kyllä jarruteltiin sitten kunnolla

    Leave a comment:


  • AlpinWeiss
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Katsoitko sen kuskin sisemmän palan? Jos palat jumittaa, niin ulompi voi näyttää hyvältä vaikka sisempi on jo melko loppu. Edessä vasemmalla on anturi siinä sisemmässä palassa. Joko pala on jo niin kulut, että sen takia herjaa anturi tai sitten anturin johdoissa ongelmaa (poikki tms.).



    Juuri näin, se sisempi sieltä yleensä menee ja siinä se anturikin on. Tietenkin jos pitää jarrut hyvässä kunnossa, niin kuluu tasaisesti. Tärkeää olisi jarrujakin käyttää muutenkin kuin hivelemällä. Esim. emännän autossa sisemmät kuluu jonkin verran enemmän, vaikka liu'ut ym. olenkin koittanut pitää hyvässä kunnossa.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Smack View Post
    Minulla 2012 vuoden F31 huutaa että etujarrupalat pitäs vaihtaa. Minusta pintaa on jälellä lähempänä uusia paloja kuin loppuun kuluneita. Onko tuossa asennettu anturi väärin, vai mistä se tsekkaa vaihtotarvetta? Ja saako tuon jotenkin itse nollattua?
    Katsoitko sen kuskin sisemmän palan? Jos palat jumittaa, niin ulompi voi näyttää hyvältä vaikka sisempi on jo melko loppu. Edessä vasemmalla on anturi siinä sisemmässä palassa. Joko pala on jo niin kulut, että sen takia herjaa anturi tai sitten anturin johdoissa ongelmaa (poikki tms.).

    Leave a comment:


  • Smack
    replied
    Minulla 2012 vuoden F31 huutaa että etujarrupalat pitäs vaihtaa. Minusta pintaa on jälellä lähempänä uusia paloja kuin loppuun kuluneita. Onko tuossa asennettu anturi väärin, vai mistä se tsekkaa vaihtotarvetta? Ja saako tuon jotenkin itse nollattua?

    Leave a comment:

Working...
X