F3x Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tommix
    replied
    Originally posted by amisqo View Post
    Onko mulla kohtalotovereita täältä?



    Kyseessä siis performance jarrulevyjen tai muiden "rei'itettyjen" levyjen missä ei ole läpireijät aiheuttamasta äänestä. Ulkonäkö edellä mentiin taas ja perse edellä puuhun. Onhan ne hienot levyt, mutta onhan toi nyt aika rasittava ääni.

    Video vielä äänestä:
    https://www.youtube.com/watch?v=E-6GJxDwRRA
    2:ssa autossa ollut, eikä ole ollut kyllä murheena. Mitkä palat noiden levyjen kaverina?

    Leave a comment:


  • amisqo
    replied
    Onko mulla kohtalotovereita täältä?



    Kyseessä siis performance jarrulevyjen tai muiden "rei'itettyjen" levyjen missä ei ole läpireiät aiheuttamasta äänestä. Ulkonäkö edellä mentiin taas ja perse edellä puuhun. Onhan ne hienot levyt, mutta onhan toi nyt aika rasittava ääni.

    Video vielä äänestä:
    Last edited by amisqo; 01-06-2021, 21:47.

    Leave a comment:


  • Galaxy1223
    replied
    Originally posted by jiipee- View Post
    Kiikarissa F31 -13 320i xDrive. Ketjuremppa tehty kuulemma -19 toki dokumentit tarkistetaan. Onko näin, että tuon osalta saa nyt olla huoleti? 230tkm ajettu kokonaisuudessaan. Moottorina N20B20B.

    Turbokin kuulemma viime vuonna uusittu, joten ei senkään osalta huolta. Onkos tuossa nyt muuta huomioitavaa tekniikan osalta?

    Ja onko tämän ikäisessä vielä mahdollista soittaa bluetooth/spotify kombinaatiolla musiikkia ja mikähän varustekoodi sen varmistaa?
    "6NS Enhanced Telephony With Extended Sm" on bluetooth streaming. Mulla on mielikuva että vaikkei tuota löytyisikään sen pystyy aktivoimaan ainakin joissain tapauksissa.

    xDriveistä taitaa mennä jakolaatikoita jonkinverran. Löytyy tältäkin foorumilta vinkkejä miten koeajolla kokeilla oireileeko.

    Leave a comment:


  • jiipee-
    replied
    Kiikarissa F31 -13 320i xDrive. Ketjuremppa tehty kuulemma -19 toki dokumentit tarkistetaan. Onko näin, että tuon osalta saa nyt olla huoleti? 230tkm ajettu kokonaisuudessaan. Moottorina N20B20B.

    Turbokin kuulemma viime vuonna uusittu, joten ei senkään osalta huolta. Onkos tuossa nyt muuta huomioitavaa tekniikan osalta?

    Ja onko tämän ikäisessä vielä mahdollista soittaa bluetooth/spotify kombinaatiolla musiikkia ja mikähän varustekoodi sen varmistaa?
    Last edited by jiipee-; 27-05-2021, 12:49.

    Leave a comment:


  • H202H
    replied
    Originally posted by bmw.bmw View Post
    Mikähän voisi olla syynä kun 318i antaa kylmäkäynnistyksessä nakuttavaa ääntä moottorin suunnalta? Metallinen nakutus tulee esiin jos vähän nostaa kierroksia tai joskus liikkeelle lähtiessäkin. Ääntä kestää n 5-15 sekuntia jonka jälkeen se katoaa ja kaikki pelaa hienosti seuraavaan kylmäkäynnistykseen asti. Erikoisuutena tässä on se että ääntä ei joka kerralla kuulu ja vielä erikoisempaa että talven aikana ei tätä esiintynyt ollenkaan. Nyt kun ulkolämpötila on taas yli +10C niin ongelma on palannut. Löysin pari videoa joissa juuri samaa ääntä saatu nauhalle. Vikavaloja ei pala ja muuten kone toimii moitteettomasti. Mitä ajatuksia?


    https://www.youtube.com/watch?v=JfDwsh34FPc
    Tää on varmaan turbon wastegate rattle. Se siis pitää sitä auki hetken kylmällä koneella, jotta se putki lämpenee.

    Video sit kuulostaa ketjun kolinalta, joten otappa oma video.
    Last edited by H202H; 20-05-2021, 14:36.

    Leave a comment:


  • amisqo
    replied
    Sähkönen vetokoukku löytyy äffästä ja sitä pyrkinyt kerran kuukaudessa availemaan ja kiinnitteleen. Nyt kuitenkin useammin alkanut kanittamaan vastaan. Homma toimii hyvin aina alusta lähes loppuun. Eli viimoiset pari senttiä tarvii ailloin tällöin vähän sormivoimaa avuksi, että saa vihreää valoa napuskaan.

    Pitäisikö rasvailla jotain vai kenties vaihtaa? Olis varmaan hyvä tehdä jotain ennenkun lakkaa kokonaan pelittämästä..

    Leave a comment:


  • bmw.bmw
    replied
    B38 nakutus

    Mikähän voisi olla syynä kun 318i antaa kylmäkäynnistyksessä nakuttavaa ääntä moottorin suunnalta? Metallinen nakutus tulee esiin jos vähän nostaa kierroksia tai joskus liikkeelle lähtiessäkin. Ääntä kestää n 5-15 sekuntia jonka jälkeen se katoaa ja kaikki pelaa hienosti seuraavaan kylmäkäynnistykseen asti. Erikoisuutena tässä on se että ääntä ei joka kerralla kuulu ja vielä erikoisempaa että talven aikana ei tätä esiintynyt ollenkaan. Nyt kun ulkolämpötila on taas yli +10C niin ongelma on palannut. Löysin pari videoa joissa juuri samaa ääntä saatu nauhalle. Vikavaloja ei pala ja muuten kone toimii moitteettomasti. Mitä ajatuksia?


    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Niin, tuon B48:n nestekierrothan menee kutakuinkin noin.

    On matala ja korkea lämpötilapiirit. Mekaaninen päävesipumppu moottorilla, ei termostaattia vaan heat management module. Sähköisiä kiertovesipumppuja lisänä.

    Korkealämpötilapiiri jäähdyttää moottoria ja matala jäähdyttää imusarjaa sekä ilmatoinnin lauhdutinta.

    Kylmä-ainehan ei kierrä keulassa ollenkaan ilman kanssa tekemisissä olevan lauhduttimen läpi kuten ennevanhaan.

    Jos matalalämpöpiirin paisari tyhjä niin silloin loppuu aikanaan myös ilmastoinnin kylmän tuotto.

    Matalapainejäähdyttäjiä näistä menee ulkoisten osumien takia.
    Tuo oli itselleni uutta tänä aamuna, että imusarjaa itseään jäähdytetään eikä erillistä ahtojäähdytyskennoa enää ole. Kai joku pieni lämmönvaihdinyksikkö/-mötikkä järjestelmään kuuluu. Painetestaus eikä vuotoja, nestettä oli vain kulunut. Kehitys kehittyy ja sen sellaista, mutta ei enää flekti lähde käyntiin eikä se sähköinen siirtovesipumppu käy turhaan.

    Vikamuistissa oli kuulemma Possible Coolant loss jne -ilmoituksia, mutta ei mitään sellaista että olisi tullut edes oranssia vikavaloa kojelautaan. Ilmeisesti sitten jos lämpötilat eivät kohoa tarpeeksi (tällä ajettu oikeastaan yksinomaan pitkiä etappeja maantiellä), niin sitten ei tule mitään ilmoituksia, vain oireita.

    Tarkastus kuuluisi laajaan huoltoon missä tämäkin peltilaatikko oli ollut 9tkm sitten (nyt 129tkm mittarissa), mutta eihän sitä tiedä missä kohtaa jäähdytinnestetasot silloin olivat, jos tämäkin oli tarkstettu.

    No, ainakin voi laittaa myyntiin hyvällä omallatunnolla kun on maksettu vikakoodien luvusta, diagnoosista, painetestistä ja jäähdytinnesteestä ns. varmuusmaksu.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Itse itselleen vastaten:

    B48M-moottorissa on nestejäähdytteinen ahto- ja öljynjäähdytin. Tällä on oma erillinen jäähdytyskiertonsa ja myös säiliönsä. Tästä säiliöstä oli vajaa puolet lähtenyt pois, nyt täytettiin ja kirjoitushetkellä on painetestissä, vuotaako jostain.

    Kyllä, tämä tuli havannoitua, mutta kun tätä piti vain jonain ylivuotosäiliönä, niin ei sitten osannut reagoida oikein. Eikä omistajan käsikirjassakaan ollut kuin yleinen kuvaus jäähdytysnesteen tason mittarista, ei mainintaa että niitä olisi kaksi joita pitäisi tarkkailla. Ottaa päähän, kovaa.

    Eli, jos ilman mitään syytä apukuljettajan puoleinen flekti alkaa pyörimään itsekseen, eikä tee sitä jokainen kerta, ei tule virheilmoituksia yhtään ruutuun, niin tarkistaa sen toisenkin jäähdytysnestesäiliön.

    B48M:ssä on ilmeisesti edelleen mekaanen vesipumppu mutta sähköinen termostaatti. Onkohan USAssa ollut taas takuujuttuja ennenaikaisten hajoamisten vuoksi miksi on siirrytty takaisin mekaniikkaan tms..
    Niin, tuon B48:n nestekierrothan menee kutakuinkin noin.

    On matala ja korkea lämpötilapiirit. Mekaaninen päävesipumppu moottorilla, ei termostaattia vaan heat management module. Sähköisiä kiertovesipumppuja lisänä.

    Korkealämpötilapiiri jäähdyttää moottoria ja matala jäähdyttää imusarjaa sekä ilmatoinnin lauhdutinta.

    Kylmä-ainehan ei kierrä keulassa ollenkaan ilman kanssa tekemisissä olevan lauhduttimen läpi kuten ennevanhaan.

    Jos matalalämpöpiirin paisari tyhjä niin silloin loppuu aikanaan myös ilmastoinnin kylmän tuotto.

    Matalapainejäähdyttäjiä näistä menee ulkoisten osumien takia.
    Last edited by zakspeed; 10-05-2021, 10:15. Reason: Kirjotusvirheitä vähemmäksi

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Onko kenelläkään ollut F30:en kanssa (tämä ilmeisesti B48M-koneella) ongelmia jäähdyttimen tuulettimien kanssa? Huomasin ehkä kk sitten, että vaikka ulkona on alle 10°C, niin flekti on päällä, se oikean puoleinen. Tätä tapahtui satunnaisesti. Nyt sitten n. 1200km matkan jälkeen myös kuljettajan puoleinen tuuletin tulee päälle. Ja nyt ulkona oli ehkä +2°C. Moottorin/öljyn lämpötila ei nouse minnekään, neula on siinä missä aina ennenkin ja mitään virheilmoitusta tai edes moottorin vikavaloa ei ole tullut. Jäähdyttimen tuulettimet vain olivat melkein koko ajan päällä, ajaessakin. Ääni oli ikävä kun molemmat jurnuttivat.

    Jossain pika-googletuksissa on tullut vastaan lämpötila-anturin vikaantumisia, myös ilmastoinnin puolella, mutta ei kai se nyt voi noin uudessa paukkua? Vajaa 5v ja 130tkm..
    Itse itselleen vastaten:

    B48M-moottorissa on nestejäähdytteinen ahto- ja öljynjäähdytin. Tällä on oma erillinen jäähdytyskiertonsa ja myös säiliönsä. Tästä säiliöstä oli vajaa puolet lähtenyt pois, nyt täytettiin ja kirjoitushetkellä on painetestissä, vuotaako jostain.

    Kyllä, tämä tuli havannoitua, mutta kun tätä piti vain jonain ylivuotosäiliönä, niin ei sitten osannut reagoida oikein. Eikä omistajan käsikirjassakaan ollut kuin yleinen kuvaus jäähdytysnesteen tason mittarista, ei mainintaa että niitä olisi kaksi joita pitäisi tarkkailla. Ottaa päähän, kovaa.

    Eli, jos ilman mitään syytä apukuljettajan puoleinen flekti alkaa pyörimään itsekseen, eikä tee sitä jokainen kerta, ei tule virheilmoituksia yhtään ruutuun, niin tarkistaa sen toisenkin jäähdytysnestesäiliön.

    B48M:ssä on ilmeisesti edelleen mekaanen vesipumppu mutta sähköinen termostaatti. Onkohan USAssa ollut taas takuujuttuja ennenaikaisten hajoamisten vuoksi miksi on siirrytty takaisin mekaniikkaan tms..

    Leave a comment:


  • juvee_
    replied
    Originally posted by lassiv View Post
    Olikos juvee_ takaveto sulla kyseessä? Vai onko taka/neliveto (CO2 g päästöillä) mitään merkitystä tuohon adblue puuttumiseen.
    Juu takaveto

    Leave a comment:


  • lassiv
    replied
    Erittäin hyvää tietoa pitää alkaa katselemaan 330d:täkin F korisena, jos noin hyvä tilanne että niitä löytyy ilman näitä Adblue hössötyksiä Olikos juvee_ takaveto sulla kyseessä? Vai onko taka/neliveto (CO2 g päästöillä) mitään merkitystä tuohon adblue puuttumiseen.

    Ilmeisesti kuitenkin jokaisessa bemarissa missä adblue on löytyy tuo sininen lisäkorkki polttoaine luukun takaa eli sen pitäisi olla varma tapa varmistaa tuo asia?

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Originally posted by juvee_ View Post
    Mielenkiintoista, oma 330d (2014-06-13) ja euro 5 eikä ole adblueta :think
    hyvä tieto. uk lanka lienee höpöhöpöä.

    Leave a comment:


  • juvee_
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    330d kun on alkanut eu6 normin mukainen tuotanto 10.3.2015 jälkeen ei olisi enää ad blueta. toki joku aiheen oikeasti tietävä voisi vahvistaa.
    Mielenkiintoista, oma 330d (2014-06-13) ja euro 5 eikä ole adblueta :think

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Originally posted by Heikkiher View Post
    Oma 2014 335d xDrive on ainakin ilman pissoja, Prod. Date 2014-02-26
    jos tosiaan tuota ulkomaista lankaa on uskominen, EU:ta koskien, missään f3x 335d:ssä ei olisi ad blueta, kun on niin tehokas dpf. 330d kun on alkanut eu6 normin mukainen tuotanto 10.3.2015 jälkeen ei olisi enää ad blueta. toki joku aiheen oikeasti tietävä voisi vahvistaa.

    Leave a comment:

Working...
X