Tuli sitten tilattua uudet kattokaiteet kun ei 2nd hand tahdo järkeviä löytää. Nyt hakusessa sitten kattotelineet erityisesti pyöräkuljetusta ajatellen.
Saako BMW OEM telineisiin 3kpl Thulen Proride pyörätelineitä (ja pyörät mahtumaan)? Ahdasta varmaan tulee. Telineet jo löytyy.
Onko tuo OEM nyt sitten se "paras"? Toinen vaihtoehto lienee Thulen Wingbar, joka myös leveämpi. Näitä sais myös kokomustana, joka ihan jepa mutta ei pakollinen juttu.
Mistähän mahtaa johtua vastikään alkanut vinkuna moottorista? Vinkunaa kuuluu matalilla nopeuksilla(alle 40kmh) ja loppuu kun kaasun vapauttaa. Kyseessä siis 157tkm ajettu 316i 2013. Ei kai tuolta ole jakoketju hajoamassa?
Juurikin tuon kuulonen on alakerran ketjuvika. Kuuluu myös tyhjäkäynnillä jos pumppaat kaasua.
f31 katolla alkaa olla esim. kahdella fatbikellä läheiset tunnelmat, joten kolmella voipi tehdä päänvaivaa sijoittaa, vaikka pyörätelineitä mahtuisikin kolme. Ehkä jos kolmas on välissä takarengas menosuuntaan?
Tuli sitten tilattua uudet kattokaiteet kun ei 2nd hand tahdo järkeviä löytää. Nyt hakusessa sitten kattotelineet erityisesti pyöräkuljetusta ajatellen.
Saako BMW OEM telineisiin 3kpl Thulen Proride pyörätelineitä (ja pyörät mahtumaan)? Ahdasta varmaan tulee. Telineet jo löytyy.
Onko tuo OEM nyt sitten se "paras"? Toinen vaihtoehto lienee Thulen Wingbar, joka myös leveämpi. Näitä sais myös kokomustana, joka ihan jepa mutta ei pakollinen juttu.
Mistähän mahtaa johtua vastikään alkanut vinkuna moottorista? Vinkunaa kuuluu matalilla nopeuksilla(alle 40kmh) ja loppuu kun kaasun vapauttaa. Kyseessä siis 157tkm ajettu 316i 2013. Ei kai tuolta ole jakoketju hajoamassa?
Autona pre-lci F31. Satunnaisesti ajotietokone huutelee vasen takavilkku toimintahäiriö ja pari kertaa tullut vasen jarruvalo toimintahäiriö. Molemmat polttimot ehjät ja toimivat, viat siis tulevat cold tai warm checkin myötä.
Otin umpion irti suihkiakseni contact cleaneria ja huomasin maa-liittimen pinnin tummuneen ja puoliksi katkenneen. Ulkomaan foorumeilla ja youtubessa näytti vastaavaa tulleen vastaan jonkun verran. Fiksinä polttimoiden kannan ja johtosarjan liittimen vaihtaminen. Liittimiä näytti löytyvän schmiedmanniltakin varastosta noin 15€ mutta pohjan saatavuutta pitää selvittää. Saksalaisilta oe-liikkeiltä löytyy hyvin 40-50€ hintaan. Osanumerot vasemman puolen polttimoiden pohja: 63217313047 ja liitin 61132359993. Homma pitäisi olla hyvin selkeä ja helposti itse tehtävissä jos liittimien näpräys luonnistuu.
En täältä tai suomenkielisiltä foorumeilta löytänyt kokemuksia vastaavista niin ajattelin rustailla, jos muilla vastaavia ilmoituksia on tai tulee lopultahan huono kontakti sulattaa liittimen eikä vilkku ja jarruvalo toimi.
Itellä ollu auto nyt kolme vuotta ja lakkas toimimasta muutama kk sit. Lasia ei oo mun aikana vaihdettu. Liittimet näytti olevan myös paikallaan. Oiskohan itse tunnistin sökö tai geelityynyn vaihto edessä.
Itselläkin oli vaihdettu tuulilasi joskus eikä oltu viitsitty puhdistaa sedetunnistinta kunnolla siitä asennusgeelistä. Oli vain laitettu uusi geelityyny ja jätetty vanhat geelijämät jotka oli tunnistimen irroituksessa jääneet paikoilleen. Lisäksi ulkoapäin katsottuna tunnistin ei näyttänyt olevan kauttaaltaan kiinni tuulilasissa. Ei toiminut sadetunnistin kunnolla eikä tietenkään kalibrointikaan auttanut (ISTA kehotti vaihtamaan tunnistimen), lopulta ei toiminut huonostikaan.
Sadetunnistin irti ja tunnistimen sekä tuulilasin puhdistus, uusi geelityyny tunnistimen ja tuulilasin väliin, sekä tunnistimen kiinnityshakasten kiristys että geelityyny puristuu kunnolla tunnistimen ja tuulilasin väliin. Tuon jälkeen kalibrointi ISTA:lla, jonka jälkeen tunnistin on toiminut kuin unelma.
Tommoista vikakoodia löytyi carlylla. Ilmeisesti viittais sadetunnistimeen :think
joo. Jos on vaihdettu tuulilasi vastikää niin voi olla liitin irti. Revi peilinkuori auki (aukeaa sivuillepäin vetämällä) ja katso onko siellä kaikki liittimet kiinni.
omaan autoon oli vaihettu tuulilasi just ennen ostohetkeä, niin ei tuo ollut onnistunut tolta osin - sadetutkan liitin oli irti. Vaikutti myös tuulilasin huurustumiseenkin/tai siis sen estämiseen.
Eli sadetunnistin ei toimi ollenkaan vaan kun tunnistimen laittaa päälle niin pyyhkimet toimii viiden sekunnin välein, pyöritteli rullaa mihin suuntaan tahansa. Myöskään sademäärä ei vaikuta tiheyteen. Samalla myös ajovaloautomatiikka pitää ajovalot päällä 24/7. Mittaritaulu kuitenkin "tunnistaa" päivän ja yön eron kun tekstit muuttuu punaiseksi taulussa illan tullen ja päivällä taas valkoisena.. Mistähän lähtis etsimään syyllistä?
Auto f30 328i vm2012
Vikakoodinluvusta olisi hyvä aloittaa, mutta noilla oireilla tulee mieleen olisiko siellä sadetunnistimen liittimessä jotakin häikkää.
Eli sadetunnistin ei toimi ollenkaan vaan kun tunnistimen laittaa päälle niin pyyhkimet toimii viiden sekunnin välein, pyöritteli rullaa mihin suuntaan tahansa. Myöskään sademäärä ei vaikuta tiheyteen. Samalla myös ajovaloautomatiikka pitää ajovalot päällä 24/7. Mittaritaulu kuitenkin "tunnistaa" päivän ja yön eron kun tekstit muuttuu punaiseksi taulussa illan tullen ja päivällä taas valkoisena.. Mistähän lähtis etsimään syyllistä?
Niin sitä alettiin bmw-kuskiksi. Huolellisen koeajon perusteella en löytäny mitään ongelmia. Ensifiiliksiä:
Japanilaisen jälkeen kerrassaan upea auto. M-sport alustan mukavuus yllätti. Kokonaisuus on upea tummanharmaalla värillä ja punaisilla nahoilla.
Nyt toivotaan, että laite kestää ja palvelee hyvin!
Koska autosi on neliveto niin siinä ei ole perinteistä m-sport alustaa, siinä on joko vakioalusta tai sähköisellä iskunvaimennuksen säädöllä oleva adaptive m alusta. Jälkimmäinen jos on niin se menee kovemmaksi kun laitat auton sport moden päälle.
Käy jonkun alueellasi vaikuttavan harrastajan luona lukemassa vikakoodit ISTAlla niin jos jotain löytyy niin saat heti ne korjautettua pois autoliikkeen piikkiin (olettaen että ostit lliikkeestä).
Leave a comment: