Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e part 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1355
    • Lempäälä

    F30 330e part 2

    edellinen meni lukkoon, suuren suosion saattelemana, tai siis siitä johtuen

    Tässä alkuperäinen threadi : https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=343640 missä paljon asiaa.

    Suuria ongelmia ei ole, akun lisääntyneestä kulutuksesta tuli kovilla pakkasilla piippaus mittaristoon ja keyless go ei päästänyt autoon sisälle - otin auton talliin ja sulamisen jälkeen no proplem. Luulen että kyseessä oli joku kahvassa ollut kosteus tms. Ei vikakoodeja.

    Lempäälä Hyvinkää Lempäälä väli meni pakotettuna polttomoottorikäyttöön (eli se akunlatausmoodi päällä ajoa) keskikulutuksella 6.1l/100km, keskinopeudella 100km/h. Pidän aika pienenä -1C keleillä suoritetuksi siirtymäksi.

    Lisä-akuston laitto hautoo vielä päässä - hankaluutena on 80S kytkentää tukevan BMS:n hinnoittelu. Pitää olla melko varma että homma toimii jos rupeaa tälläistä tekemään - pelkkä BMS maksaa puolentoista tonnia. Haudon vielä...

    Lukkoon menneessä ketjussa oli viimeisinä viesteinä pohdintaa että kannattaako päivitellä autoa :
    Kannattaa, seuraavista syistä :

    Autot tulevat jollain FW ja SW tasolla pihalle tehtaalta.
    Mitä lähempänä alkusarjan autoja - sitä enemmän siitä on hyötyä että korin sähköjärjestelmä saa uutta bittiä.

    Valitettavan usein SW puolella on jotain pikkukäpyä, joka tulee esille vasta kun laitteistoa on tarpeeksi paljon kentällä ja eri käyttöolosuhteissa... tai on haluttu julkaista jotain lisäfeaturea tms -> ohjaa SW päivitykseen.

    FW tasolla taas kanssa voi tapahtua päivityksiä, esim joku flexray-kommunikoinnin väärien kehyksien ajoitusvika saattaa tulla kyseeseen kun FW vielä käynnistelee ja muut onkin jo menossa aivan muualla abstraktiotasossaan.

    toisinsanoen : en koe mitenkään haitalliseksi, että sitä päivittää - vaikka vanha sanonta meneekin että "if it ain't broken don't fix it".
    Last edited by repsa; 17-12-2021, 14:08.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
  • Tiki
    Newbiemmer
    • Sep 2020
    • 27
    • Kirkkonummi

    #2
    Osaisko joku sanoo mistä johtuu, kun jenkkiparkit sirisee/välkkyy?
    +Onko kukaan laittanu näihi lisävaloja?
    Last edited by Tiki; 17-12-2021, 15:58.

    Comment

    • Saunamies
      Bimmer Rookie
      • Oct 2021
      • 56
      • Järvenpää

      #3
      1,5 viikon oireettomuuden jälkeen (nollasin vikakoodin system too rich P0172) moottorin keltainen merkkivalo syttyi eilen, klo 15:59 joten eipä tietysti saanu enää pajalle. Maanantaille kuitenkin onnistui saada ainakin alustava vikadiagnoosi. Taas vaikuttaisi että varsinkin tyhjäkäynnillä savuttaa.

      Oliko täällä kellään ollut 330e:ssä ongelmia päästöjen tms. kanssa? Taas kävi niin että maanantaina pitäs lähteä autolla reissuun ja vika päällä.
      F30 330e Sportline -18

      Kauan sitten E36 325i coupé, 318is coupé

      Comment

      • 523i
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2009
        • 310
        • Iisalmi

        #4
        330e

        Missä kunnossa 330e akusto on jos auto on esim 6v vanha ja ajettu jo 100tkm?
        Hiipuuko virta pikkuhiljaa ja miten se vaikuttaa bensa moottorin toimintaan?

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #5
          Originally posted by 523i View Post
          Missä kunnossa 330e akusto on jos auto on esim 6v vanha ja ajettu jo 100tkm?
          Hiipuuko virta pikkuhiljaa ja miten se vaikuttaa bensa moottorin toimintaan?
          Akusto on vielä pääsääntöisesti kunnossa. Range sen osoittaa helpoiten. Kennovikoja alkaa näissä esiintyä, mutta uskoisin niiden olevan jo lähtökohtaisesti vikaantuneita tai helpommin alttiimpia hajoamaan pidemmässä juoksussa.

          Hyvistä komponenteista kasattu akusto kestää. Käytöllä voi akun elinikää varmasti pidentää.

          Pienikin kennossa alkava vika tipututaa rangen todella pieneksi.

          *Istalla näkee myös akuston tilanteen huollossa. Lopullisen viallisten kennojen varman määrän saa selville vain mittaamalla irtokennoista akun ollessa purettuna.
          Last edited by zakspeed; 19-12-2021, 08:21. Reason: *Lisäys
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • 523i
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2009
            • 310
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by zakspeed View Post
            Akusto on vielä pääsääntöisesti kunnossa. Range sen osoittaa helpoiten. Kennovikoja alkaa näissä esiintyä, mutta uskoisin niiden olevan jo lähtökohtaisesti vikaantuneita tai helpommin alttiimpia hajoamaan pidemmässä juoksussa.

            Hyvistä komponenteista kasattu akusto kestää. Käytöllä voi akun elinikää varmasti pidentää.

            Pienikin kennossa alkava vika tipututaa rangen todella pieneksi.

            *Istalla näkee myös akuston tilanteen huollossa. Lopullisen viallisten kennojen varman määrän saa selville vain mittaamalla irtokennoista akun ollessa purettuna.

            Minkälaisista summista puhutaan jos noita kennoja pitää vaihtaa?
            Toisekseen, lämmittääkö tuo hybridi järjestelmä myös moottoria ettei erillistä lohkolämmitintä tarvitse?

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #7
              Kennomoduli maksaa reilun 500€/kpl ja niitä on kaikkiaan 5kpl akustossa jos kaikki täytyisi uusia. Kennonhallinta elektroniikka noin 150€/kpl ja näitä 1kpl/kennomoduli.
              Lisäksi muita menekkituotteita akustosta löytyy akunhallintayksikkö SME sekä safetybox jotka jokusen satasen kpl.

              Kasa ruuveja, tiivisteitä ja töitä päälle.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • eeta
                Newbiemmer
                • Mar 2018
                • 25
                • Manses

                #8
                Nyt tässä muutama kuukausi ajeltu 330e:llä. Sähkölämmitin oli tiensä päässä. Joskus lämmitti ja joskus ei. Loppua kohden lämmitti enää noin 20% starteista. Jos ei startissa heti lämmittänyt, niin sähköajossa ei herännyt ollenkaan. Böntti vaihtoi, ja samalla vaihtui pikkuakku. Nyt lämpiää hienosti.

                Siellä näytti pajalla olevan 160tkm 330e (yhden) ajoakkumoduulin vaihdossa. Mulla on nyt 150tkm, eikä ongelmia. Syyskelissä, kun ei tarvitse lämmittää eikä jäähdyttää, range on sen verran mitä uutenakin.

                Ongelmia on ollut myös keyless entryn kanssa kovemmilla (-10 ->) pakkaskeleillä. Pikkuakun ja avaimen patterin vaihtamisen myötä nekin ongelmat näyttävät hävinneen. En tiedä oliko vika toisessa vai molemmissa.
                E36 M3 sedan
                F30 330e
                i4M50..


                Ex
                F10 LCI X-Drive, F11 530dA M-Sport X-Drive Shadowline, E39 530dA, F25 X3 X-Drive, F20 118d

                Etc

                Comment

                • Tiki
                  Newbiemmer
                  • Sep 2020
                  • 27
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Originally posted by eeta View Post
                  Nyt tässä muutama kuukausi ajeltu 330e:llä. Sähkölämmitin oli tiensä päässä. Joskus lämmitti ja joskus ei. Loppua kohden lämmitti enää noin 20% starteista. Jos ei startissa heti lämmittänyt, niin sähköajossa ei herännyt ollenkaan. Böntti vaihtoi, ja samalla vaihtui pikkuakku. Nyt lämpiää hienosti.

                  Siellä näytti pajalla olevan 160tkm 330e (yhden) ajoakkumoduulin vaihdossa. Mulla on nyt 150tkm, eikä ongelmia. Syyskelissä, kun ei tarvitse lämmittää eikä jäähdyttää, range on sen verran mitä uutenakin.

                  Ongelmia on ollut myös keyless entryn kanssa kovemmilla (-10 ->) pakkaskeleillä. Pikkuakun ja avaimen patterin vaihtamisen myötä nekin ongelmat näyttävät hävinneen. En tiedä oliko vika toisessa vai molemmissa.
                  Minkä hintane operaatio toi sähkölämmittimen vaihto oli, taitaa itelläki olla loppu. Ei lähe enää nii nopeesti puhaltaa lämmintä ainakaa omasta mielestä, ku viime talvena ja alkaa melko nopeesti puhaltaa kylmääki, jos istuu parkissa.

                  Comment

                  • Saunamies
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2021
                    • 56
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by Saunamies View Post
                    1,5 viikon oireettomuuden jälkeen (nollasin vikakoodin system too rich P0172) moottorin keltainen merkkivalo syttyi eilen, klo 15:59 joten eipä tietysti saanu enää pajalle. Maanantaille kuitenkin onnistui saada ainakin alustava vikadiagnoosi. Taas vaikuttaisi että varsinkin tyhjäkäynnillä savuttaa.

                    Oliko täällä kellään ollut 330e:ssä ongelmia päästöjen tms. kanssa? Taas kävi niin että maanantaina pitäs lähteä autolla reissuun ja vika päällä.
                    Autossa oli ohjelmistossa joku error ymmärtääkseni, vaikuttaisi että ongelma korjaantui päivityksellä. Noin 300km ajanut tuon jälkeen ongelmitta.

                    Tankin luukku ei auennut eilen. Luulin että jäätynyt kiinni kun aamulla pesetin auton ja oli pakkaspäivä. Mutta tarkemmin mietittyäni hoksasin, että ”tankkaus”-napista ei tapahtunut mitään. Kotiin ajettuani alkoi taas toimimaan normaalisti. Jos paineensäätelyyn tulee vikaa, niin ottaako tehdas tai joku muu taho vastuuta kun auto on ostettu Ruotsista?
                    F30 330e Sportline -18

                    Kauan sitten E36 325i coupé, 318is coupé

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6702
                      • PK-seutu

                      #11
                      Originally posted by Saunamies View Post
                      Tankin luukku ei auennut eilen. Luulin että jäätynyt kiinni kun aamulla pesetin auton ja oli pakkaspäivä. Mutta tarkemmin mietittyäni hoksasin, että ”tankkaus”-napista ei tapahtunut mitään. Kotiin ajettuani alkoi taas toimimaan normaalisti. Jos paineensäätelyyn tulee vikaa, niin ottaako tehdas tai joku muu taho vastuuta kun auto on ostettu Ruotsista?
                      Tankin painesensori oireilee juuri noin, että joskus aukeaa joskus ei ja joskus tarvitsee painaa nappia moneen kertaan ennenkuin aukeaa.

                      Tehtaan Goodwilliin ei pitäisi vaikuttaa Ruotsista ostaminen. Merkkiliike voi tehdä GW-kyselyn vikadiagnoosin jälkeen ja sitten on jännitysnäytelmä miten BMW:ltä vastaavat.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0

                      Comment

                      • eeta
                        Newbiemmer
                        • Mar 2018
                        • 25
                        • Manses

                        #12
                        Originally posted by Tiki View Post
                        Minkä hintane operaatio toi sähkölämmittimen vaihto oli, taitaa itelläki olla loppu. Ei lähe enää nii nopeesti puhaltaa lämmintä ainakaa omasta mielestä, ku viime talvena ja alkaa melko nopeesti puhaltaa kylmääki, jos istuu parkissa.
                        Lämmitinelementti oli mielestäni sähköpatteriksi aika tyyris, sanoikohan Böntti 750 euroa ja pari tuntia hommia.
                        E36 M3 sedan
                        F30 330e
                        i4M50..


                        Ex
                        F10 LCI X-Drive, F11 530dA M-Sport X-Drive Shadowline, E39 530dA, F25 X3 X-Drive, F20 118d

                        Etc

                        Comment

                        • Saunamies
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2021
                          • 56
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by pyroz View Post
                          Tankin painesensori oireilee juuri noin, että joskus aukeaa joskus ei ja joskus tarvitsee painaa nappia moneen kertaan ennenkuin aukeaa.

                          Tehtaan Goodwilliin ei pitäisi vaikuttaa Ruotsista ostaminen. Merkkiliike voi tehdä GW-kyselyn vikadiagnoosin jälkeen ja sitten on jännitysnäytelmä miten BMW:ltä vastaavat.
                          Onko tehdas korvannut kokonaan vai osittain?
                          F30 330e Sportline -18

                          Kauan sitten E36 325i coupé, 318is coupé

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6702
                            • PK-seutu

                            #14
                            Originally posted by Saunamies View Post
                            Onko tehdas korvannut kokonaan vai osittain?
                            Minulla korvasi muistaakseni 60%. Tämä oli 2 vuotta sitten toki. En tiedä miten enää korvaavat F30 ikäisiä.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0

                            Comment

                            • Tiki
                              Newbiemmer
                              • Sep 2020
                              • 27
                              • Kirkkonummi

                              #15
                              Originally posted by eeta View Post
                              Lämmitinelementti oli mielestäni sähköpatteriksi aika tyyris, sanoikohan Böntti 750 euroa ja pari tuntia hommia.
                              No onha tuolla sitte hintaa, millähä nimellä ton vois löytää:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎