Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e part 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poppamies
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 104
    • Suomi

    #76
    Originally posted by repsa View Post
    Hylkyrajana vois tohon 70% tasoon mistä ollut juttua ylempänä, jotain 4,2kWh arvoa. Taitaa olla kyllä hankala hoitaa, kun pitäs koeajossa saada se akku tyhjäksi, sit saada luotettavaan lataukseen taas muutamaksi tunniksi. Mahtaako myyjäliikkeellä tälläiseen edes mahdollisuutta aina ?
    Vähän vitsinä, mitä jos ajaa vain tankki tyhjänä akun loppuun. :think

    Mutta toinen juttu, laitoin sellaisen dynaamisen ledivilkun peileihin ja vasen puoli on nyt mykkä. Ilmeisesti ei tule virtaa ollenkaan, joten mietin että voisiko tämä olla se "valomoduulin" nollaus operaatio?

    Ja jos joku sellaista tekee Jyväskylän suunnalla, arvostaisin vinkkiä. Muutenkin täältä voisin jonkun alan asiantuntijan ottaa vakio asentajaksi.

    Comment

    • PekkaV
      Newbiemmer
      • Feb 2021
      • 17
      • Imatra

      #77
      Aihetta on varmaan käsitelty tuolla suljetussa 100 sivuisessa lirpakkeessa, mutta kysytään nyt uudestaan.

      Pari viikkoa sitten laulu loppui ajosta, näytössä virheilmoitus "voimansiirto" ja kone täristi voimakkaasti, huomasi kyllä että yksi sylinteri putosi pelistä.
      Onneksi oli BPS takuu päällä, kaikki suuttimet ja tulpat vaihtoon ja taas toimii.
      Yksi suutin siis selvästi lopetti toimimasta, mutta kuulemma kuvatessa kaikkien mäntien päällä näkyi jotain... aika kestävää.

      Olen huomannut että range on selvästi pudonnut mutta ladatessa ei ole mikään muuttunut, tyhjä akku ottaa edelleen sen 5,5kWh vastaan, samassa ajassa kuin ennenkin.
      Tuolla rempassa ollessaan sanottiin että "pikkuakku" antaa vikakoodia, se kannattaisi uusia ja käsittääkseni se jopa vaikuttaa rangeen? Kuulostaa loogiselta toki, jos suurjänniteakusto lataa viallista akkua.
      Marmorilla sanottiin hinnaksi 240€ vaihdettuna, ei toki paha, mutta jäi kysymättä, kumpaa sillä tarkoitetaan? Keulassa olevaa 40ah akkua vai kontissa olevaa, 70-95ah AGM akkua?



      Vaikka hinta ei ole paha, niin kysytään silti mitä tarvitsee omatoimiseen vaihtoon? Jonkin BWM softan? Muistaakseni edellisessä topikissa olen nähnyt jonkun BMW parisivuisen ohjeen vaihtoproseduurista, olisiko sellainen vielä jostain saatavilla?

      Jatkokysymys, kun on BPS takuu, niin täytyykö määräaikaishuollattaa myöntäneessä liikkeessä takuun säilyvyyden suhteen?
      Last edited by PekkaV; 09-05-2022, 09:05.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6704
        • PK-seutu

        #78
        Originally posted by PekkaV View Post
        Aihetta on varmaan käsitelty tuolla suljetussa 100 sivuisessa lirpakkeessa, mutta kysytään nyt uudestaan.

        Pari viikkoa sitten laulu loppui ajosta, näytössä virheilmoitus "voimansiirto" ja kone täristi voimakkaasti, huomasi kyllä että yksi sylinteri putosi pelistä.
        Onneksi oli BPS takuu päällä, kaikki suuttimet ja tulpat vaihtoon ja taas toimii.
        Yksi suutin siis selvästi lopetti toimimasta, mutta kuulemma kuvatessa kaikkien mäntien päällä näkyi jotain... aika kestävää.

        Olen huomannut että range on selvästi pudonnut mutta ladatessa ei ole mikään muuttunut, tyhjä akku ottaa edelleen sen 5,5kWh vastaan, samassa ajassa kuin ennenkin.
        Tuolla rempassa ollessaan sanottiin että "pikkuakku" antaa vikakoodia, se kannattaisi uusia ja käsittääkseni se jopa vaikuttaa rangeen? Kuulostaa loogiselta toki, jos suurjänniteakusto lataa viallista akkua.
        Marmorilla sanottiin hinnaksi 240€ vaihdettuna, ei toki paha, mutta jäi kysymättä, kumpaa sillä tarkoitetaan? Keulassa olevaa 40ah akkua vai kontissa olevaa, 70-95ah AGM akkua?



        Vaikka hinta ei ole paha, niin kysytään silti mitä tarvitsee omatoimiseen vaihtoon? Jonkin BWM softan? Muistaakseni edellisessä topikissa olen nähnyt jonkun BMW parisivuisen ohjeen vaihtoproseduurista, olisiko sellainen vielä jostain saatavilla?

        Jatkokysymys, kun on BPS takuu, niin täytyykö määräaikaishuollattaa myöntäneessä liikkeessä takuun säilyvyyden suhteen?
        12V akkujen vaihto pitää ilmoittaa autolle. Tuohon siis tarvitaan jotain softaa. Ja hybridin kyseessä ollessa en tiedä osaako kolmannen osapuolen softat nimenomaan erikseen rekisteröidä kahden 12V akun autosta molempia/erikseen.

        BPS-takuullinen auto merkkihuoltoon.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10923
          • Joensuu

          #79
          Originally posted by PekkaV View Post
          Aihetta on varmaan käsitelty tuolla suljetussa 100 sivuisessa lirpakkeessa, mutta kysytään nyt uudestaan.

          Pari viikkoa sitten laulu loppui ajosta, näytössä virheilmoitus "voimansiirto" ja kone täristi voimakkaasti, huomasi kyllä että yksi sylinteri putosi pelistä.
          Onneksi oli BPS takuu päällä, kaikki suuttimet ja tulpat vaihtoon ja taas toimii.
          Yksi suutin siis selvästi lopetti toimimasta, mutta kuulemma kuvatessa kaikkien mäntien päällä näkyi jotain... aika kestävää.

          Olen huomannut että range on selvästi pudonnut mutta ladatessa ei ole mikään muuttunut, tyhjä akku ottaa edelleen sen 5,5kWh vastaan, samassa ajassa kuin ennenkin.
          Tuolla rempassa ollessaan sanottiin että "pikkuakku" antaa vikakoodia, se kannattaisi uusia ja käsittääkseni se jopa vaikuttaa rangeen? Kuulostaa loogiselta toki, jos suurjänniteakusto lataa viallista akkua.
          Marmorilla sanottiin hinnaksi 240€ vaihdettuna, ei toki paha, mutta jäi kysymättä, kumpaa sillä tarkoitetaan? Keulassa olevaa 40ah akkua vai kontissa olevaa, 70-95ah AGM akkua?



          Vaikka hinta ei ole paha, niin kysytään silti mitä tarvitsee omatoimiseen vaihtoon? Jonkin BWM softan? Muistaakseni edellisessä topikissa olen nähnyt jonkun BMW parisivuisen ohjeen vaihtoproseduurista, olisiko sellainen vielä jostain saatavilla?

          Jatkokysymys, kun on BPS takuu, niin täytyykö määräaikaishuollattaa myöntäneessä liikkeessä takuun säilyvyyden suhteen?
          Tuolla hinnalla täytyy olla kyseessä se pienempi keulan akku. Akun vaihdon kuittaus sitten esim. ISTA:lla. ISTA:sta löytyy myös tuo akun vaihto-ohje. Voi huollattaa missä tahansa merkkiliikkeessä. Toki muuallakin voi huollattaa, mutta sitten pitää varmistaa, että noudattavat huolto-ohjelmaa takuun voimassa pysymisen varmistamiseksi.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Topiasz
            Newbiemmer
            • Nov 2016
            • 12
            • Oulu

            #80
            Onko kukaan laitellut/perehtynyt, voiko näihin 330e 7.6kwh akuston tilalle laittaa uudemman mallisen 12.0kwh akuston?
            Onko olemassa mitään valmista sarjaa, minkä voisi asentaa että rangea saisi lisää.?

            Lueskelin että repsa oli lisä-akustoa miettinyt onko tämä projekti edennyt?

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1355
              • Lempäälä

              #81
              Originally posted by Topiasz View Post
              Onko kukaan laitellut/perehtynyt, voiko näihin 330e 7.6kwh akuston tilalle laittaa uudemman mallisen 12.0kwh akuston?
              Onko olemassa mitään valmista sarjaa, minkä voisi asentaa että rangea saisi lisää.?

              Lueskelin että repsa oli lisä-akustoa miettinyt onko tämä projekti edennyt?
              Kuka tahansa saa korjata, jos kokee että olen väärässä :

              Uudemmissa on eri akkuteknologiaa käytössä - akuston nimellisjännite hieman eri per kenno käsittääkseni.

              Helpoin ja toteutuskelpoisin olisi löytää samalla form-factorilla olevia saman akkukemian omaavia isompia LG:n tai Samsungin kennoja ja vaihtaa ne nykyisiin elementteihin. Tässä vielä hommana se, että ne navat on aluminiia ja laserilla hitsattu sitten seuraaviin. Tää oli siis mielestäni se helpoin/turvallisin.

              Sit yksi olisi se mitä mietin itse, pyöreitä akkupattereita omalla BMS:llä ja rajusti vaan rinnan HV DC piiriin.
              Hankaluuksia :
              -lämmönhallinta
              -kolariturvallisuus
              -sähkötyöturvallisuus myöhemmissä korjauksissa
              -ulkoisen BMS:n kytkentä, siis suhteessa hintaan kun pitäs päästä melkein 300V tasoon --> eri BMS:iä sarjaan ja siten että aina ketjun viimeinen ja eka olisi jaettu edelisen BMS kanssa toimisi, mutta common-mode jännite nousee rajuksi jos jossain tulee lämpötila-irtikytkeytyminen.
              -lämpötila-irtikytkeytymisen jälkeen tapahtuva lisäakuston rinnankytkentä voi aiheuttaa melko isoja syöksyvirtoja jos eri akkujen (OE ja lisä) potentiaaliero on edes 1V tasoa, kun sisäinen resistanssi on näissä ihan olematon.

              Helpoin omaan käyttöön olisi laittaa ulkoinen lisäakusto riittävällä lämpötilahallinnalla, tavalla tai toisella, suoraan kiinni HV DC-linkkiin ja ei välittäs kettuakaan turva-aspektista. Mutta ei ratkaisuna ole ihan se suurin jälleenmyyntiarvoa nostava tapa.

              Mutta ymmärrän tuskan. Tykkäisin itsekin jos sähkörange olisi 80km.

              edit:
              aktivoiduin taas katselemaan osanumeroita, ja näyttäisi että noi F30 alkuperäiset 26Ah :
              3x 61278612163 ja
              2x 61278612161

              on korvautuneet (ainakin hubauer-shopin mukaan - kapasiteetti sama 26Ah)
              61278686085 ja
              61278686084

              Mutta! Olisi uudempaa akkugeneraatiota olemassa kyllä maailmalla.
              61278658344 mikä olisi taas jo 34Ah. Mutta luulen että tässä on se erilainen akkukemia - ja ei näinollen käy 26Ah kennoston tilalle. Tai että kummanko noista kennoista se korvaisi - sitäkään en tiedä.

              Mutta JOS sattuisi hyvin käymääm romut ristiin & rastiin, niin 26Ah -> 34Ah --> voisi olettaa että n.30% saisi lisää rangea.
              Eli käytännössä jos etsisi vaikka kustannustehokkainta vaihtoehtoa, niin ehkä voisi yhdellä, tai kahdella tonnilla selvitä. Plus askartelut päälle.
              Eli vaikka 1500€ käytettyinä etsittyjen osien hinta, ja sillä saa rangea lisää 10km. Siinä saa melko paljon ostaa jo kuitenkin nykyhinnoillakin bensaa ja vaihdella moottoriöljyjä useammin että se kannattaa.

              Tilanne toki eri, jos on pakko vaihtaa akku vikaantumisen takia. Silloin katselisin kyllä suoraan isompikapasiteettisia tarkemmin, että mahtuisivatko. Ehjää kennostoa ei taloudellisessa mielessä ole järkeä lähteä vaihteleen, ainakaan noihin.



              https://carro.by/parts/share_737-5054 tuolla näkee tuollaisen yhden yksittäisen valmiin kennoassyn sisuskalut ja liitostavat.

              edit 2, olihan tätä jo aikaisemminkin mietitty



              edit3 :



              no JOS nyt kävisi niin että olisi jollain tutulla käytössä laser-hitsauslaitteet, itsellä paljon vapaa-ajan ongelmaa ja akateeminen mielenkiinto, niin vinkkaisin uudemmista kennoista missä 3x nykyistä vastaava kapasiteetti. Tuollaisilla pääsisi sen 80km-120km. Halpaa ei tulisi kyllä olemaan, vaikka kennot saisi 75€kpl, kun niitä menee kuitenkin 16x5 (kai?) = 90kpl eli pelkät kennot ilman että ois mitään työtä edes tehtynä jo tonnin pintaan. Tai eikai se paha olisi, jos ei muita teknisiä haasteita ajattele.
              Voi olla että joutuisi akkukotelon kanttakin vähän korottamaan että mahtuu kennot tupaan.

              Jos ei ois päivätöitä, perheen arjen pyöritystä ja ois vähän enemmän rahaa heitettävissä testimielessä hukkaan, niin kokeilisin kyllä tuollaista.
              Last edited by repsa; 15-05-2022, 21:01.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • Keklu
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 43

                #82
                Noniin täältä sitten +1 330e kerhoon pitkän pähkäilyn jälkeen



                Varusteista tärkeimpänä m-sportti, adaptiivinen vakkari ja Harman Kardonit.

                Näin reilun viikon jälkeen olen kyllä tykännyt autosta. Hieman tuon piuhan edestakaisin veivaus kontista seinäpistokkeeseen harmittaa kylläkin. Saan työpaikallakin ladata autoa (työmatka 18km), niin pääsee kätevästi edestakaisin sähköllä. Ajattelin kylläkin, että pitäisikö ostaa toinen Schuko-Type2 laturi, niin voisi pitää sekä kotona, että työpaikalla piuhan aina kiinni rasiassa, jolloin piuhat toimivat ns. "wallboxina". Tämä helpottaisi piuharallia kummasti.

                Onko porukalla mitään Schuko-Type 2 piuhasuosituksia? Mielellään sieltä halvasta päästä.
                ex. e39 528i
                nyk. F30 330e

                Comment

                • jx166
                  BTCF Member
                  • May 2014
                  • 175
                  • Helsinki

                  #83
                  Originally posted by Keklu View Post
                  Noniin täältä sitten +1 330e kerhoon pitkän pähkäilyn jälkeen



                  Varusteista tärkeimpänä m-sportti, adaptiivinen vakkari ja Harman Kardonit.

                  Näin reilun viikon jälkeen olen kyllä tykännyt autosta. Hieman tuon piuhan edestakaisin veivaus kontista seinäpistokkeeseen harmittaa kylläkin. Saan työpaikallakin ladata autoa (työmatka 18km), niin pääsee kätevästi edestakaisin sähköllä. Ajattelin kylläkin, että pitäisikö ostaa toinen Schuko-Type2 laturi, niin voisi pitää sekä kotona, että työpaikalla piuhan aina kiinni rasiassa, jolloin piuhat toimivat ns. "wallboxina". Tämä helpottaisi piuharallia kummasti.

                  Onko porukalla mitään Schuko-Type 2 piuhasuosituksia? Mielellään sieltä halvasta päästä.
                  Yleissuosituksena voi sanoa, että latauspiuhoja saa interweebistä, mm. samanlaisen piuhan AliExpressistä (lataat appin) selvästi halvemmalla kuin Motonetista tms., jos vaan jaksat hetken lähetystä venata. Voimavirta-Type 2 piuhassa usean sadan euron ero, noissa Schukoissa ei tietenkään niin suurta.
                  G30 530e, Audi TT -99

                  Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1355
                    • Lempäälä

                    #84
                    Itse ratkaisin tän samantyyppisen ongelman tän näköisellä laturilla Aliexpressistä :

                    Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com


                    Ei tainnut olla just tuo myyjä mutta samannäköinen rimpula laite
                    Otin 10m piuhalla, mikä oli aika passeli ratkaisu. Auton saa ajaa etuperin tai takaperin, ja riittää että on "sielläpäin" kun auton jättää hiekkaruutuun kotona. Ei tartte aiheuttaa siis renkailla painaumiakaan aina samaan kohtaan...

                    Purin kaapelin irti laitteen sisältä, sijoitin ton laturin sisätiloihin seinälle. Sit autotallin kylkeen porareikä, aluputken läpi kaapeli ja sen takaisinlaitto laturiin kiinni. Kun sen purin, niin samalla kyllä mietin itsekseni että tää on selkeästi parempi pitää sisätiloissa. En uskoisi että suomen talvella lätäkössä tai märässä lumihangessa seisomisesta tuo laite oikein diggaisi.

                    Uusin seinään pistorasian (vuosien käsityökalujen käyttö takana jo..) ja säädin tuon laturin 8A moodiin, mikä tällähetkellä koetaan sähköalan ammattilaisten keskuudessa turvalliseksi latausvirraksi siirrettävälle laitteistolle.

                    13A ja 15A rupeaa olemaan jo No-No tälläisessä puolikiinteässä, se pistoke lämpenee töpselissä melko voimakkaasti, ja pahimmillaan sulattaa rasian pohjan ja latauslaitteen liittimen, näitä on nähty.

                    Autoon maksimivirta-asetus (kotona lataa hitaasti @ 8A kun tuo laturi rajoittaa sen, töissä sit full-max bemsen omalla laturilla) sen aikaa mitä lohkolämppärin kello antaa aikaa ladata. Riittää täyteen lataukseen.
                    Ajoitus muuhun kellonaikaan kuin tyypilliset töissälähtijät ajoittaa sisätilanlämppärit, niin ei oo firmalla keskuskaan sitten siinä 15-16 maissa ihan mansikkana.

                    Tässä ne konstit milllä itse olen havainnut että homma toimii kotona nätisti, sekä myös töissä.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • jx166
                      BTCF Member
                      • May 2014
                      • 175
                      • Helsinki

                      #85
                      Originally posted by Keklu View Post
                      Noniin täältä sitten +1 330e kerhoon pitkän pähkäilyn jälkeen



                      Varusteista tärkeimpänä m-sportti, adaptiivinen vakkari ja Harman Kardonit.

                      Näin reilun viikon jälkeen olen kyllä tykännyt autosta. Hieman tuon piuhan edestakaisin veivaus kontista seinäpistokkeeseen harmittaa kylläkin. Saan työpaikallakin ladata autoa (työmatka 18km), niin pääsee kätevästi edestakaisin sähköllä. Ajattelin kylläkin, että pitäisikö ostaa toinen Schuko-Type2 laturi, niin voisi pitää sekä kotona, että työpaikalla piuhan aina kiinni rasiassa, jolloin piuhat toimivat ns. "wallboxina". Tämä helpottaisi piuharallia kummasti.

                      Onko porukalla mitään Schuko-Type 2 piuhasuosituksia? Mielellään sieltä halvasta päästä.
                      Vielä piti kehaista autoa, erittäin mässyn näköinen noilla vanteilla Vaihtaisin vielä nuo peilikuoret lepakkomiehiin (vaikka https://www.ebay.de/itm/362959343155...0AAOSw6nNeg1hS ), niin avot!
                      G30 530e, Audi TT -99

                      Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e

                      Comment

                      • TJK
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 257
                        • Kotka

                        #86
                        Originally posted by repsa View Post
                        Itse ratkaisin tän samantyyppisen ongelman tän näköisellä laturilla Aliexpressistä :

                        Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com


                        Ei tainnut olla just tuo myyjä mutta samannäköinen rimpula laite
                        Otin 10m piuhalla, mikä oli aika passeli ratkaisu. Auton saa ajaa etuperin tai takaperin, ja riittää että on "sielläpäin" kun auton jättää hiekkaruutuun kotona. Ei tartte aiheuttaa siis renkailla painaumiakaan aina samaan kohtaan...

                        Purin kaapelin irti laitteen sisältä, sijoitin ton laturin sisätiloihin seinälle. Sit autotallin kylkeen porareikä, aluputken läpi kaapeli ja sen takaisinlaitto laturiin kiinni. Kun sen purin, niin samalla kyllä mietin itsekseni että tää on selkeästi parempi pitää sisätiloissa. En uskoisi että suomen talvella lätäkössä tai märässä lumihangessa seisomisesta tuo laite oikein diggaisi.

                        Uusin seinään pistorasian (vuosien käsityökalujen käyttö takana jo..) ja säädin tuon laturin 8A moodiin, mikä tällähetkellä koetaan sähköalan ammattilaisten keskuudessa turvalliseksi latausvirraksi siirrettävälle laitteistolle.

                        13A ja 15A rupeaa olemaan jo No-No tälläisessä puolikiinteässä, se pistoke lämpenee töpselissä melko voimakkaasti, ja pahimmillaan sulattaa rasian pohjan ja latauslaitteen liittimen, näitä on nähty.

                        Autoon maksimivirta-asetus (kotona lataa hitaasti @ 8A kun tuo laturi rajoittaa sen, töissä sit full-max bemsen omalla laturilla) sen aikaa mitä lohkolämppärin kello antaa aikaa ladata. Riittää täyteen lataukseen.
                        Ajoitus muuhun kellonaikaan kuin tyypilliset töissälähtijät ajoittaa sisätilanlämppärit, niin ei oo firmalla keskuskaan sitten siinä 15-16 maissa ihan mansikkana.

                        Tässä ne konstit milllä itse olen havainnut että homma toimii kotona nätisti, sekä myös töissä.

                        Täällä on samanlaisella laturilla menty jo pari vuotta ja hyvin on pelannut. Laturin asensin kotona ulos "kiinteästi" ja vaihdoin laturiin ns. karavaani pistokkeen schukon tilalle ja ulkopistorasian tilalle samanlaisen. 16A:lla lataan aina, eikä ole mitään ongelmia ollut.

                        Töissä ja muualla latailen auton mukana tulleella 12A:n laturilla ja eipä ole silläkään ollut ikinä missään ongelmia. 8A on kyllä aivan liian vähän talvella, jos meinaa lähtä lämpösellä autolla. Tuolla 12A:n laturillakin tahtoo lämmin auto ja täysi akku olla melko mahdoton yhdistelmä pakkasilla.
                        BMW G20 330e M-Sport -20

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1355
                          • Lempäälä

                          #87
                          5kw vastusteho vaatii 230v käyttöjännitteellä noin 20A, vähän rapiat. Eli auton akusta kyllä häviää etukäteislämmityksellä aina kapaa. 8A latausmoodissa tietysti enemmän.
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6704
                            • PK-seutu

                            #88
                            Originally posted by repsa View Post
                            5kw vastusteho vaatii 230v käyttöjännitteellä noin 20A, vähän rapiat. Eli auton akusta kyllä häviää etukäteislämmityksellä aina kapaa. 8A latausmoodissa tietysti enemmän.
                            Esilämmitysaika on se max. 30min. En tiedä onko Suomessa sellaista kolkkaa, jossa olisi niin kylmä että sieltä imettäisiin kovia tehoja koko sen 30min. Ei suinkaan. Riippuen tietysti olosuhteista, mutta itse en ole vielä koskaan havainnut, että sitä 5kW:n lämppäriä käytettäisiin täydellä teholla. Ei F30 330e:ssä, ei eri i3:n versioissa, eikä G30 530e:ssä.

                            Sieltä otetaan ehkä 2-3kW joitakin minuutteja, jonka jälkeen lämppärin teho laskee alle 2kW tasolle. (Nämä havainnot omia Etelä-Suomen leudoilla keleillä).
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1355
                              • Lempäälä

                              #89
                              Originally posted by pyroz View Post
                              Esilämmitysaika on se max. 30min. En tiedä onko Suomessa sellaista kolkkaa, jossa olisi niin kylmä että sieltä imettäisiin kovia tehoja koko sen 30min. Ei suinkaan. Riippuen tietysti olosuhteista, mutta itse en ole vielä koskaan havainnut, että sitä 5kW:n lämppäriä käytettäisiin täydellä teholla. Ei F30 330e:ssä, ei eri i3:n versioissa, eikä G30 530e:ssä.

                              Sieltä otetaan ehkä 2-3kW joitakin minuutteja, jonka jälkeen lämppärin teho laskee alle 2kW tasolle. (Nämä havainnot omia Etelä-Suomen leudoilla keleillä).
                              juu, dunno lol, nääsvillen perämetsissä kun joskus on oikeasti kylmä yöllä (-30 tai alle paikallisesti) niin se abt +20min menee että auto on sisältä ookoo lämmin ja lasit sulana. Ja vaikka olisi laturi 12A moodissa, se akun kapa on kyllä kyykännyt tossa ajassa 100%--> ~ 90% tasoon.

                              Riippuu paljon missä se auto on. Mulla tossa pihalla sellaisessa paikassa missä käy melkoinen huju aina välillä, avoimessa maastossa missä ei ole mitään lämpöä pidättävää elementtiä.
                              Webastollista autoa samoissa olosuhteissa joutuu saman sisätilakomfortin saamiseksi päästään tupla-ajan.
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              • Keklu
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2007
                                • 43

                                #90
                                Onkos tässä F30 mallissa lainkaan olemassa Screen Mirroring -toimintoa, tai saako sitä jotenkin toimimaan? Android puhelin. Proffa navi löytyy. Koitin googletella asiaa, mutta heikolla tuloksella.
                                ex. e39 528i
                                nyk. F30 330e

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎