Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e part 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lnaukkar
    Bimmer Rookie
    • Sep 2015
    • 189
    • Helsinki

    #61
    Originally posted by Ccccc View Post
    Onko tietoo onks näissä bensatankinluukuissa ollu yleisesti muuta vikaa kun tuo paineanturi vai mikä nyt onkaan? Eivät tuosta monimerkkikorjaamossa tienneet ni vaihtoivat ensin luukun lukkomekanismin. No ei luonnollisesti tullu kuntoon, niin vaihtoivat tuon kyseisen anturin ja testasivat muutamaan kertaan, että nyt pelaa. Ajelin tankille niin eipä pelaakkaan. Samaa virhettä tarjoilee..
    Eri auto mutta menkööt. Mulla meni 530e:stä luukun pesä vaihtoon, asentotunnistin tai joku kuulemma temppuili. Takuuseen. Pariin kertaan ei meinannut aueta ja kerran huomasin vahingossa että luukku ei ollutkaan lukossa. Joku vikakoodi siitä näkyi kans. Vaihdon jälkeen on toiminut. Se ei siis ainakaan ollut paineistuksen vika.
    2023 G26 i4 M50
    2023 U11 iX1 xDrive30

    Comment

    • Ccccc
      Bimmer Rookie
      • Nov 2015
      • 112
      • Valkeakoski

      #62
      Originally posted by Ccccc View Post
      Onko tietoo onks näissä bensatankinluukuissa ollu yleisesti muuta vikaa kun tuo paineanturi vai mikä nyt onkaan? Eivät tuosta monimerkkikorjaamossa tienneet ni vaihtoivat ensin luukun lukkomekanismin. No ei luonnollisesti tullu kuntoon, niin vaihtoivat tuon kyseisen anturin ja testasivat muutamaan kertaan, että nyt pelaa. Ajelin tankille niin eipä pelaakkaan. Samaa virhettä tarjoilee..
      Tämä tuli nyt ominvoimin kuntoon. Ystävällinen foorumilainen toimitti mulle enet piuhan ja asensi istan, niin pääsin autoon käsiksi.
      Löysin netistä bmw korjausohjeen samaan vaivaan i3 mallille. Siinä käskettiin kalibroimaan uusi paineanturi. Istallahan tuo onnistui tehdä. Kyselee ensin paljonko ainetta tankissa prosentteina ym ja suorittaa kalibroinnin. Nyt siis pelaa. Nappia kun painaa niin 1-3 sekuntia ja lukko surahtaa auki.
      Ulkomaan foorumeilla ei näytä olevan lainkaan harvinainen vaiva, että ensimmäisellä avaus yrityksellä tulee virheilmoitus, mutta toisella painalluksella aukeaa. Myös semmoista "vikaa" samoilla foorumeilla, että nappia kun painaa niin luukku aukeaa, mutta kestää aika kauan. Luokkaa 5-10 sekuntia. Voisi kuvitella, että näihin em. vaivoihin auttaisi mahdollisesti anturin uudelleen kalibrointi..
      Työkalut M47 dampperin vaihtoon
      INPA ISTA

      Comment

      • Golde
        Bimmer Rookie
        • Aug 2006
        • 149
        • nilsiä

        #63
        Mietinnässä lowtecin madallusjouset. Mutta pitääkö ottaa näihin nyt 4cyl vai 6cyl tarkoitetut jouset ?
        E39 530d, E39 540ia.

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6704
          • PK-seutu

          #64
          Originally posted by Golde View Post
          Mietinnässä lowtecin madallusjouset. Mutta pitääkö ottaa näihin nyt 4cyl vai 6cyl tarkoitetut jouset ?
          Ihan hybridille tyyppihyväksytyt luonnollisesti. Hyvä myös tiedostaa, että 330e tuli sen verran myöhään F3x mallisarjaan, etteivät kaikki valmistajat ole edes tyypittäneet osiaan ko. malliin. Eli jos kirjan mukaan haluaa mennä niinkuin kuuluu, niin valikoima voi olla suppeampi.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0

          Comment

          • Golde
            Bimmer Rookie
            • Aug 2006
            • 149
            • nilsiä

            #65
            Joo ei taida hirveesti vaihtoehtoja olla..bc racingia kahtonu kans.. niita myydaan joko 3 tai 5 pulttisella ylapaalla. Pitaako kahtoo mika on omassa vai onko esim takavedossa aina 3 pulttinen ylapaa ?
            E39 530d, E39 540ia.

            Comment

            • eeta
              Newbiemmer
              • Mar 2018
              • 25
              • Manses

              #66
              Voi olla, että vanhemmassa threadissa on käsitelty, muttei ole osunut silmään:
              Onko 330e:n löysänveltolle ohjaukselle tehtävissä mitään? Sporttiasetuksellahan tuo jäykistyy, joten ilmeisesti on koodattavissa , vai onko? Mitä enemmän ajaa, sen enemmän ketuttaa. Kuin jotain audia ajaisi...
              E36 M3 sedan
              F30 330e
              i4M50..


              Ex
              F10 LCI X-Drive, F11 530dA M-Sport X-Drive Shadowline, E39 530dA, F25 X3 X-Drive, F20 118d

              Etc

              Comment

              • Keklu
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 43

                #67
                Olisi kiikarissa 330e, jossa vielä hetken akkutakuuta jäljellä. Olisi siis fiksu testata akusto, ja jos alle 70% kapasiteetti, saisi vielä akkutakuuseen korjata.

                Yllätyin kuitenkin, kun myyjäyritys sanoi, että akustolle ei ole omaa testiä olemassa vaan akuston kunto testataan ajotestillä. En ymmärrä, miten saadaan tarkkaa kapasiteettia tietoon.

                Onko asia tosiaan näin, että akun kapasiteettiä ei voi testata? Miten ihmeessä sitten voidaan todentaa, että kapasiteetti on juurikin tuon 70 % alle? Mersuissa muistaakseni näitä pystyi ihan testaamaankin.
                ex. e39 528i
                nyk. F30 330e

                Comment

                • TJK
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 257
                  • Kotka

                  #68
                  Originally posted by Keklu View Post
                  Olisi kiikarissa 330e, jossa vielä hetken akkutakuuta jäljellä. Olisi siis fiksu testata akusto, ja jos alle 70% kapasiteetti, saisi vielä akkutakuuseen korjata.

                  Yllätyin kuitenkin, kun myyjäyritys sanoi, että akustolle ei ole omaa testiä olemassa vaan akuston kunto testataan ajotestillä. En ymmärrä, miten saadaan tarkkaa kapasiteettia tietoon.

                  Onko asia tosiaan näin, että akun kapasiteettiä ei voi testata? Miten ihmeessä sitten voidaan todentaa, että kapasiteetti on juurikin tuon 70 % alle? Mersuissa muistaakseni näitä pystyi ihan testaamaankin.
                  Ajetaan akku tyhjäksi ja sen jälkeen ladataan se täyteen ja mitataan montako kilowatti tuntia akkuihin menee. En keksi että miten sen kapasiteetin mitenkään muuten edes pystyisi testata kovin helposti?
                  BMW G20 330e M-Sport -20

                  Comment

                  • Keklu
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 43

                    #69
                    Originally posted by TJK View Post
                    Ajetaan akku tyhjäksi ja sen jälkeen ladataan se täyteen ja mitataan montako kilowatti tuntia akkuihin menee. En keksi että miten sen kapasiteetin mitenkään muuten edes pystyisi testata kovin helposti?
                    Juu aivan, tämähän kuulostaa loogiselta. Täysi akku 7,6kWh ja aiemmin taisi olla puhetta täälllä, että sinne pystyy lataamaan noin 5,0 kWh (varat akun säilymiselle ja boosteille), eikö näin?

                    Eli prosenttilasku tehdään ladatun määrän ja tuon 5,0 kWh suhteella?

                    -> 5,0 kWh * 0,7 = 3,5kWh. Eli 70 % kapasiteetti olisi 3,5 kWh latausmäärä. Jos siis ladattu virta tyhjästä täyteen on alle 3,5 kWh, se on käytännössä uusi akku tai ainakin korjaus takuun piikkiin.
                    Last edited by Keklu; 21-04-2022, 11:55.
                    ex. e39 528i
                    nyk. F30 330e

                    Comment

                    • Ccccc
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2015
                      • 112
                      • Valkeakoski

                      #70
                      Täytys piruuttaan laittaa mittari väliin kun lataa. Bmw oman apin mukaan yleensä imeskelee 7kwh, mutta on sinne 8kwh mennyt myös jollain latauksella. Eli ei varmaan ihan pidä kutiaan vaikka tuo pyöristeleekin ne tasalukemaan.
                      Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                      INPA ISTA

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        #71
                        Akussa tuskin on vikaa jos sitä täytyy alkaa miettimään että voisiko siinä kenties olla vikaa. Kyllä se ei jää epäselväksi jos sieltä yksikin kennomoduli alkaa piiputtaa.

                        Range on olematon.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • Keklu
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2007
                          • 43

                          #72
                          Originally posted by zakspeed View Post
                          Akussa tuskin on vikaa jos sitä täytyy alkaa miettimään että voisiko siinä kenties olla vikaa. Kyllä se ei jää epäselväksi jos sieltä yksikin kennomoduli alkaa piiputtaa.

                          Range on olematon.
                          OK. Tämän tiedon pohjalta siis voisi ehkä jopa tosissaan harkita lisäakkuturvan ostoa kahdeksi vuodeksi 310e hintaan 2016 malliseen autoon? Siinä on ehdoissa 60 % kapasiteetti, mutta jos jo ensimmäiset oireet vie kapasiteetin käytännössä nolliin, niin tämähän on sitten selvä asia todistaa ja saisi korjauksen takuuseen.
                          ex. e39 528i
                          nyk. F30 330e

                          Comment

                          • Ccccc
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2015
                            • 112
                            • Valkeakoski

                            #73
                            Originally posted by Ccccc View Post
                            Täytys piruuttaan laittaa mittari väliin kun lataa. Bmw oman apin mukaan yleensä imeskelee 7kwh, mutta on sinne 8kwh mennyt myös jollain latauksella. Eli ei varmaan ihan pidä kutiaan vaikka tuo pyöristeleekin ne tasalukemaan.
                            Juu eipä tullut mieleen, että mullahan on ollu lämmitys aina ajastettuna ennen lähtöä ja auto vielä piuhassa eli lataillut hieman jo kerran täyteen ladattua akkua uudelleen.
                            Oli tuossa mittari piuhan välissä ja lähtötilanne 21% akkua. 5,1 kWh se otti vastaan. Normaalisti siis "tyhjä" akku on 9%, silloin lyö tien päällä polttiksen tulille. Toki parkkipaikka pyörityksessä ym pikkuajossa antaa vetää tyhjemmäksikin.
                            Bmw appi näytti, että 5kWh meni eli kyllä se kutinsa pitää.
                            Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                            INPA ISTA

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1355
                              • Lempäälä

                              #74
                              Näyttäs että jotain 8 ja 5 välillä ois. Osa varmaan kyllä kun on lämmitetty.

                              Emt kannattaako tuota paniikoida, käytännössä jos sähköllä pääsee kesäkelissä 25-35km niin hyvässä kunnossa on.

                              Kävin äsken katsomassa kun auto on lämpösessä tallissa latauksessa, ja 13A asetuksella, niin sukokoskettimen lämpöjä kameralla

                              Tunnin latauksen jälkeen suko oli 56C asteinen. Taidanpa kotona käyttää vaan tuota 8A moodia ja eri laturia.

                              Edit : testasin kwh näytöllisellä laturilla, autossa varaus 9% latauksen alkaessa.
                              5,982kwh oli mennyt. Nyt ei käytössä esilämmityksiä tms.
                              Bmwapp ei näyttänyt mitään lataushistoriassa tästä latauksesta, ainakaan vielä. En tiedä kuinka hitaasti noi appiin päivittyy.

                              Tuon akkuun ulkopuolelta työnnetyn energian pitääkin olla isompi kuin nettokapasiteetti, koska lataus ei tapahdu hyötysuhteella 100%. Vielä kun tietäs paljon se hyötysuhde on, niin voisi laskeskella vähän tarkemmin akkuun varatun energian määrää ja kapasiteettia.


                              Edit2 https://www.google.com/url?q=https:/...YNjuVnzHmp2gz3
                              Löytyi bmwn oma datalehti jossa akun kapasiteetiksi sanottu 7,5 / 5,7


                              The motor is powered by a lithium-ion battery with a capacity of 7.6 kWh (gross)/5.7 kWh (net). The model-specific concept of the high-voltage ...
                              Last edited by repsa; 25-04-2022, 07:05.
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              • repsa
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1355
                                • Lempäälä

                                #75


                                Tässä vain yhden mittaustapahtuman mukaan laskettuna.
                                Tarkemman saa, kun pääsee lähemmäksi "nolla-akuston tilaa" läheltä aloittamaan latauksen.





                                Kun katsoin tosta bmw-apista ton latauksen alkuarvon %, se olikin eri kuin muistin (9 vs 10), ja tekee siis vähän laskun lopputuloksesta erin, pitäisi olla 93 ja 99% väliin, keskiarvon ollessa 96%.

                                Jokatapauksessa yksi mittaus on vähän turhan vähän, että saisi lähemmäksi absoluuttista totuutta. Kertoo kyllä suunnan.

                                Hylkyrajana vois tohon 70% tasoon mistä ollut juttua ylempänä, jotain 4,2kWh arvoa. Taitaa olla kyllä hankala hoitaa, kun pitäs koeajossa saada se akku tyhjäksi, sit saada luotettavaan lataukseen taas muutamaksi tunniksi. Mahtaako myyjäliikkeellä tälläiseen edes mahdollisuutta aina ?
                                Last edited by repsa; 25-04-2022, 13:25.
                                5c jetta 1.2TSI 140/220
                                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                                a4 cabi 220/300
                                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎