Originally posted by PekkaV
View Post
F30 330e part 2
Collapse
X
-
-
Originally posted by PekkaV View PostAihetta on varmaan käsitelty tuolla suljetussa 100 sivuisessa lirpakkeessa, mutta kysytään nyt uudestaan.
Pari viikkoa sitten laulu loppui ajosta, näytössä virheilmoitus "voimansiirto" ja kone täristi voimakkaasti, huomasi kyllä että yksi sylinteri putosi pelistä.
Onneksi oli BPS takuu päällä, kaikki suuttimet ja tulpat vaihtoon ja taas toimii.
Yksi suutin siis selvästi lopetti toimimasta, mutta kuulemma kuvatessa kaikkien mäntien päällä näkyi jotain... aika kestävää.
Olen huomannut että range on selvästi pudonnut mutta ladatessa ei ole mikään muuttunut, tyhjä akku ottaa edelleen sen 5,5kWh vastaan, samassa ajassa kuin ennenkin.
Tuolla rempassa ollessaan sanottiin että "pikkuakku" antaa vikakoodia, se kannattaisi uusia ja käsittääkseni se jopa vaikuttaa rangeen? Kuulostaa loogiselta toki, jos suurjänniteakusto lataa viallista akkua.
Marmorilla sanottiin hinnaksi 240€ vaihdettuna, ei toki paha, mutta jäi kysymättä, kumpaa sillä tarkoitetaan? Keulassa olevaa 40ah akkua vai kontissa olevaa, 70-95ah AGM akkua?
Vaikka hinta ei ole paha, niin kysytään silti mitä tarvitsee omatoimiseen vaihtoon? Jonkin BWM softan? Muistaakseni edellisessä topikissa olen nähnyt jonkun BMW parisivuisen ohjeen vaihtoproseduurista, olisiko sellainen vielä jostain saatavilla?
Jatkokysymys, kun on BPS takuu, niin täytyykö määräaikaishuollattaa myöntäneessä liikkeessä takuun säilyvyyden suhteen?
BPS-takuullinen auto merkkihuoltoon.
Leave a comment:
-
Aihetta on varmaan käsitelty tuolla suljetussa 100 sivuisessa lirpakkeessa, mutta kysytään nyt uudestaan.
Pari viikkoa sitten laulu loppui ajosta, näytössä virheilmoitus "voimansiirto" ja kone täristi voimakkaasti, huomasi kyllä että yksi sylinteri putosi pelistä.
Onneksi oli BPS takuu päällä, kaikki suuttimet ja tulpat vaihtoon ja taas toimii.
Yksi suutin siis selvästi lopetti toimimasta, mutta kuulemma kuvatessa kaikkien mäntien päällä näkyi jotain... aika kestävää.
Olen huomannut että range on selvästi pudonnut mutta ladatessa ei ole mikään muuttunut, tyhjä akku ottaa edelleen sen 5,5kWh vastaan, samassa ajassa kuin ennenkin.
Tuolla rempassa ollessaan sanottiin että "pikkuakku" antaa vikakoodia, se kannattaisi uusia ja käsittääkseni se jopa vaikuttaa rangeen? Kuulostaa loogiselta toki, jos suurjänniteakusto lataa viallista akkua.
Marmorilla sanottiin hinnaksi 240€ vaihdettuna, ei toki paha, mutta jäi kysymättä, kumpaa sillä tarkoitetaan? Keulassa olevaa 40ah akkua vai kontissa olevaa, 70-95ah AGM akkua?
Vaikka hinta ei ole paha, niin kysytään silti mitä tarvitsee omatoimiseen vaihtoon? Jonkin BWM softan? Muistaakseni edellisessä topikissa olen nähnyt jonkun BMW parisivuisen ohjeen vaihtoproseduurista, olisiko sellainen vielä jostain saatavilla?
Jatkokysymys, kun on BPS takuu, niin täytyykö määräaikaishuollattaa myöntäneessä liikkeessä takuun säilyvyyden suhteen?Last edited by PekkaV; 09-05-2022, 09:05.
Leave a comment:
-
Originally posted by repsa View PostHylkyrajana vois tohon 70% tasoon mistä ollut juttua ylempänä, jotain 4,2kWh arvoa. Taitaa olla kyllä hankala hoitaa, kun pitäs koeajossa saada se akku tyhjäksi, sit saada luotettavaan lataukseen taas muutamaksi tunniksi. Mahtaako myyjäliikkeellä tälläiseen edes mahdollisuutta aina ?
Mutta toinen juttu, laitoin sellaisen dynaamisen ledivilkun peileihin ja vasen puoli on nyt mykkä. Ilmeisesti ei tule virtaa ollenkaan, joten mietin että voisiko tämä olla se "valomoduulin" nollaus operaatio?
Ja jos joku sellaista tekee Jyväskylän suunnalla, arvostaisin vinkkiä. Muutenkin täältä voisin jonkun alan asiantuntijan ottaa vakio asentajaksi.
Leave a comment:
-
Tässä vain yhden mittaustapahtuman mukaan laskettuna.
Tarkemman saa, kun pääsee lähemmäksi "nolla-akuston tilaa" läheltä aloittamaan latauksen.
Kun katsoin tosta bmw-apista ton latauksen alkuarvon %, se olikin eri kuin muistin (9 vs 10), ja tekee siis vähän laskun lopputuloksesta erin, pitäisi olla 93 ja 99% väliin, keskiarvon ollessa 96%.
Jokatapauksessa yksi mittaus on vähän turhan vähän, että saisi lähemmäksi absoluuttista totuutta. Kertoo kyllä suunnan.
Hylkyrajana vois tohon 70% tasoon mistä ollut juttua ylempänä, jotain 4,2kWh arvoa. Taitaa olla kyllä hankala hoitaa, kun pitäs koeajossa saada se akku tyhjäksi, sit saada luotettavaan lataukseen taas muutamaksi tunniksi. Mahtaako myyjäliikkeellä tälläiseen edes mahdollisuutta aina ?Last edited by repsa; 25-04-2022, 13:25.
Leave a comment:
-
Näyttäs että jotain 8 ja 5 välillä ois. Osa varmaan kyllä kun on lämmitetty.
Emt kannattaako tuota paniikoida, käytännössä jos sähköllä pääsee kesäkelissä 25-35km niin hyvässä kunnossa on.
Kävin äsken katsomassa kun auto on lämpösessä tallissa latauksessa, ja 13A asetuksella, niin sukokoskettimen lämpöjä kameralla
Tunnin latauksen jälkeen suko oli 56C asteinen. Taidanpa kotona käyttää vaan tuota 8A moodia ja eri laturia.
Edit : testasin kwh näytöllisellä laturilla, autossa varaus 9% latauksen alkaessa.
5,982kwh oli mennyt. Nyt ei käytössä esilämmityksiä tms.
Bmwapp ei näyttänyt mitään lataushistoriassa tästä latauksesta, ainakaan vielä. En tiedä kuinka hitaasti noi appiin päivittyy.
Tuon akkuun ulkopuolelta työnnetyn energian pitääkin olla isompi kuin nettokapasiteetti, koska lataus ei tapahdu hyötysuhteella 100%. Vielä kun tietäs paljon se hyötysuhde on, niin voisi laskeskella vähän tarkemmin akkuun varatun energian määrää ja kapasiteettia.
Edit2 https://www.google.com/url?q=https:/...YNjuVnzHmp2gz3
Löytyi bmwn oma datalehti jossa akun kapasiteetiksi sanottu 7,5 / 5,7
The motor is powered by a lithium-ion battery with a capacity of 7.6 kWh (gross)/5.7 kWh (net). The model-specific concept of the high-voltage ...Last edited by repsa; 25-04-2022, 07:05.
Leave a comment:
-
Originally posted by Ccccc View PostTäytys piruuttaan laittaa mittari väliin kun lataa. Bmw oman apin mukaan yleensä imeskelee 7kwh, mutta on sinne 8kwh mennyt myös jollain latauksella. Eli ei varmaan ihan pidä kutiaan vaikka tuo pyöristeleekin ne tasalukemaan.
Oli tuossa mittari piuhan välissä ja lähtötilanne 21% akkua. 5,1 kWh se otti vastaan. Normaalisti siis "tyhjä" akku on 9%, silloin lyö tien päällä polttiksen tulille. Toki parkkipaikka pyörityksessä ym pikkuajossa antaa vetää tyhjemmäksikin.
Bmw appi näytti, että 5kWh meni eli kyllä se kutinsa pitää.
Leave a comment:
-
Originally posted by zakspeed View PostAkussa tuskin on vikaa jos sitä täytyy alkaa miettimään että voisiko siinä kenties olla vikaa. Kyllä se ei jää epäselväksi jos sieltä yksikin kennomoduli alkaa piiputtaa.
Range on olematon.
Leave a comment:
-
Akussa tuskin on vikaa jos sitä täytyy alkaa miettimään että voisiko siinä kenties olla vikaa. Kyllä se ei jää epäselväksi jos sieltä yksikin kennomoduli alkaa piiputtaa.
Range on olematon.
Leave a comment:
-
Täytys piruuttaan laittaa mittari väliin kun lataa. Bmw oman apin mukaan yleensä imeskelee 7kwh, mutta on sinne 8kwh mennyt myös jollain latauksella. Eli ei varmaan ihan pidä kutiaan vaikka tuo pyöristeleekin ne tasalukemaan.
Leave a comment:
-
Originally posted by TJK View PostAjetaan akku tyhjäksi ja sen jälkeen ladataan se täyteen ja mitataan montako kilowatti tuntia akkuihin menee. En keksi että miten sen kapasiteetin mitenkään muuten edes pystyisi testata kovin helposti?
Eli prosenttilasku tehdään ladatun määrän ja tuon 5,0 kWh suhteella?
-> 5,0 kWh * 0,7 = 3,5kWh. Eli 70 % kapasiteetti olisi 3,5 kWh latausmäärä. Jos siis ladattu virta tyhjästä täyteen on alle 3,5 kWh, se on käytännössä uusi akku tai ainakin korjaus takuun piikkiin.Last edited by Keklu; 21-04-2022, 11:55.
Leave a comment:
-
Originally posted by Keklu View PostOlisi kiikarissa 330e, jossa vielä hetken akkutakuuta jäljellä. Olisi siis fiksu testata akusto, ja jos alle 70% kapasiteetti, saisi vielä akkutakuuseen korjata.
Yllätyin kuitenkin, kun myyjäyritys sanoi, että akustolle ei ole omaa testiä olemassa vaan akuston kunto testataan ajotestillä. En ymmärrä, miten saadaan tarkkaa kapasiteettia tietoon.
Onko asia tosiaan näin, että akun kapasiteettiä ei voi testata? Miten ihmeessä sitten voidaan todentaa, että kapasiteetti on juurikin tuon 70 % alle? Mersuissa muistaakseni näitä pystyi ihan testaamaankin.
Leave a comment:
-
Olisi kiikarissa 330e, jossa vielä hetken akkutakuuta jäljellä. Olisi siis fiksu testata akusto, ja jos alle 70% kapasiteetti, saisi vielä akkutakuuseen korjata.
Yllätyin kuitenkin, kun myyjäyritys sanoi, että akustolle ei ole omaa testiä olemassa vaan akuston kunto testataan ajotestillä. En ymmärrä, miten saadaan tarkkaa kapasiteettia tietoon.
Onko asia tosiaan näin, että akun kapasiteettiä ei voi testata? Miten ihmeessä sitten voidaan todentaa, että kapasiteetti on juurikin tuon 70 % alle? Mersuissa muistaakseni näitä pystyi ihan testaamaankin.
Leave a comment:
-
Voi olla, että vanhemmassa threadissa on käsitelty, muttei ole osunut silmään:
Onko 330e:n löysänveltolle ohjaukselle tehtävissä mitään? Sporttiasetuksellahan tuo jäykistyy, joten ilmeisesti on koodattavissa , vai onko? Mitä enemmän ajaa, sen enemmän ketuttaa. Kuin jotain audia ajaisi...
Leave a comment:
-
Joo ei taida hirveesti vaihtoehtoja olla..bc racingia kahtonu kans.. niita myydaan joko 3 tai 5 pulttisella ylapaalla. Pitaako kahtoo mika on omassa vai onko esim takavedossa aina 3 pulttinen ylapaa ?
Leave a comment:
Leave a comment: