F30 330e part 2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Keklu
    replied
    Originally posted by raswa View Post
    Kysytääs heti perään kun tuo kiinnostus sinne BM3 suuntaan on taittunut, että tuliko tuon 595$ kylkeen minkälaisia mappeja valmiina? Tyyliin joku "haista paska.mappi osta custom, vai ihan varteenotettavia?
    Kyllä sieltä useammasta mapista sai ihan valita. Otin itse sen ihan perus 98 bensalle säädetyn stage 1 mapin. En osaa oikein sanoa mistään custom touhuista, itsellä ei sinne asti riitä kiinnostus.

    PS. Itse sain toiselta klubilaiselta ostettua tämän käytettynä 300€. Kannattanee niitäkin kärkkyä. Toki sitä ei enää toista kertaa voi myydä eteenpäin.

    Leave a comment:


  • Keklu
    replied
    Originally posted by raswa View Post
    Itse pähkäillyt tässä bootmod vai MG. Itsellä tuskin hirveästi tulee säädettyä mitään customia, eikä tällä pirssillä (f30 330e) lähdettyä ainakaan stage 2, niin vielä on emmitty jaksaako laittaa ja kummasta isompi hyöty käyttötarpeelle. Saa suositella. Onko ajotuntuma niin herkullinen, että joudun oikeasti kohta jo laittamaan?
    Aika vähän tullut polttomoottorilla nyt ajeltua, mutta kyllähän se ajotuntuma reippaasti muuttui. Hauska lisä, mutta kyllä itsellä aika vähän tulee varmasti jatkossakin "hyötykäytettyä" sitä, kun suuri osa arkiajosta menee pelkällä sähköllä. Eikä viitsi alkaa kylmää moottoriakaan suoraan kenkimään. MG ei ole minulle tuttu tuote.

    Leave a comment:


  • IIIolut
    replied
    Originally posted by k3kvuori View Post
    Range oli 10-12km niin vein bmwizzille tutkimuksiin, siellä todettiin että yksi kenno rikki. Kennon vaihto oli jotain 1500€:n luokkaa

    Oli aika kallis lämmittimen vaihto sulla, omani sain halvemmalla ja siinä vaihdettiin pikkuakkukin
    Hieman omaa tarinaa, vaikka auto on X5 40e, mutta samat moduulit tuolla akustossa. Aluksi keväällä -21 yhdestä moduulista tuli vikakoodia -> korjattu softalla (muutti varmaan vaan hälytysrajoja).

    Rangea näytti viime keväänä talven jälkeen n. 17 km yleensä ja todellinen oli maks. 10 km. talvella oli vielä n. 20 km.

    Keväällä ei mennyt kauaa, kun alkoi drivetrain herjat ja ylijännitteestä pukkasi koodia kahdelta hajonneelta kennolta.

    Nyt akusto kunnossa ja näyttää apilla 28 km rangea ja todellinen ajettuna 25-26 km.

    Toki akusto on erikokoinen, mutta tekniikaltaan verrattavissa.
    Last edited by IIIolut; 13-10-2022, 20:13.

    Leave a comment:


  • makefuel
    replied
    Originally posted by Ccccc View Post
    Ei tarvi arvuutella kun katsot osamatkamittarista auton kulutuksen kun ajat akun täydestä tyhjäksi.
    Uudessa akussa on kapaa käytettävissä 5.7kWh eli käytetyn lähtökohdaksi voi ottaa vaikka 5kWh.
    Laskuopilla selviää tulos. Jos kulutus esim. 22kWh/100km, pitäisi tuolla päästä vajaa 23km.

    Ja tuohan on nyt suuntaa antava tulos kun ei tiedä pitääkö auton ilmoittama kulutus täysin kutinsa ja mikä on tarkka lukema akun nettokapalle, mutta kyllä tällä varmasti aika lähelle haarukoi.
    Tämä pitää testata, kiitos vinkistä!

    Leave a comment:


  • Ccccc
    replied
    Originally posted by makefuel View Post
    Omassa alkaa näillä keleillä auto näyttämään 17-18km, mutta sillä pääsee ehkä tuon 10-12km.
    Ei tarvi arvuutella kun katsot osamatkamittarista auton kulutuksen kun ajat akun täydestä tyhjäksi.
    Uudessa akussa on kapaa käytettävissä 5.7kWh eli käytetyn lähtökohdaksi voi ottaa vaikka 5kWh.
    Laskuopilla selviää tulos. Jos kulutus esim. 22kWh/100km, pitäisi tuolla päästä vajaa 23km.

    Ja tuohan on nyt suuntaa antava tulos kun ei tiedä pitääkö auton ilmoittama kulutus täysin kutinsa ja mikä on tarkka lukema akun nettokapalle, mutta kyllä tällä varmasti aika lähelle haarukoi.
    Last edited by Ccccc; 13-10-2022, 12:27.

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Ei tuo 10-12 km kuulosta terveeltä, kun ei nyt vielä niin kylmä ole.

    Leave a comment:


  • makefuel
    replied
    Originally posted by k3kvuori View Post
    Range oli 10-12km niin vein bmwizzille tutkimuksiin, siellä todettiin että yksi kenno rikki. Kennon vaihto oli jotain 1500€:n luokkaa

    Oli aika kallis lämmittimen vaihto sulla, omani sain halvemmalla ja siinä vaihdettiin pikkuakkukin
    Oliko tuo 10-12km range auton ilmoittama vai ilmoittiko jotakin muuta ja todellisuus oli kuitenkin tuo 10-12km?

    Pystyykö tuon huonon kennon diagnosoimaan esim. ISTA:lla?

    Omassa alkaa näillä keleillä auto näyttämään 17-18km, mutta sillä pääsee ehkä tuon 10-12km.
    Kesällä meni kuitenkin oikeasti yli 20km.

    Ja joo, oli minunkin mielestä kallis remppa tuo lämppärin vaihto, jonka teki merkkikorjaamo.
    Itse lämmitin oli n.850e ja loput työtä. Vaihtotyön lisäksi autoa diagnosoitiin läppäri vian takia merkkiliikkeellä pari tuntia, joka laskutettiin myös loppusummassa.

    Aika kalliiksi alkaa tulemaan, jos lämppäri, kennot ja KLE vielä paukkuu rikki..

    Leave a comment:


  • k3kvuori
    replied
    Originally posted by makefuel View Post
    Kuinka tuo yhden akkukennon viallisuus havainnointiin?
    Omassa range on lyhentynyt viime syksystä aika selvästi ja tuli mieleen tuo kenno vika.
    Mahtaako olla kallis remppa?

    Tuo lämmitin meni omaan piikkiin keväällä. Hintaa sille tuli mukavat 1,6k€
    Range oli 10-12km niin vein bmwizzille tutkimuksiin, siellä todettiin että yksi kenno rikki. Kennon vaihto oli jotain 1500€:n luokkaa

    Oli aika kallis lämmittimen vaihto sulla, omani sain halvemmalla ja siinä vaihdettiin pikkuakkukin

    Leave a comment:


  • makefuel
    replied
    Originally posted by k3kvuori View Post
    Mulla täsmälleen sama homma, keväällä ostin auton n.100tkm ajettuna ja parin viikon päästä huomasin lämmittimen olleen rikki, samoin yksi akkukenno oli pois pelistä. Lisäturva oli hommattuna.
    Myyjä kertoi myös että oletettu käyttöikä lämmittimelle on 150tkm ja siitä vaihdosta maksoi puolet. Samalla vaihdoin omaan piikkiin pikkuakun uuteen. Akkukennon vaihdon maksoivat kokonaan ( tai jouduin omavastuun maksamaan )
    Kuinka tuo yhden akkukennon viallisuus havainnointiin?
    Omassa range on lyhentynyt viime syksystä aika selvästi ja tuli mieleen tuo kenno vika.
    Mahtaako olla kallis remppa?

    Tuo lämmitin meni omaan piikkiin keväällä. Hintaa sille tuli mukavat 1,6k€
    Last edited by makefuel; 12-10-2022, 17:20.

    Leave a comment:


  • k3kvuori
    replied
    Originally posted by Oskarip View Post
    Kysäisin että miten tehtaalta vakiona asennettu varuste voi olla "erikoinen", ja vikaahan ei heinäkuun helteissä voinut todeta ja siitäkin ilmoitin mielipiteeni. Vastaus seuraavaa:

    Ymmärrän kantanne asiassa, mutta asian ilmoittamisen ajankohdalla ei ole merkitystä sillä vian tulkitaan aina olleen autossa myyntihetkellä.

    Kustannukset jakautuvat auton ajettujen kilometrien perusteella. Jos auto olisi uusi tai esim 30tkm ajettu, silloin myyjän vastuu olisi enemmän tai lähes kokonaan. Mitä enemmän ajettu sitä suurempi vastuu asiakkaalla. Kun autolla on ajettu 200tkm on myyjäliikkeen vastuu korjauksissa jo hyvin marginaalinen.

    Kyseessä on hajonnut lämmitysvastus, sen kesto-olettama on luokkaa 150tkm. Ehdotin kuitenkin 30% vastaantuloa asiassa, se on varmasti linjassa KRIL päätösten mukaisesti.
    Mulla täsmälleen sama homma, keväällä ostin auton n.100tkm ajettuna ja parin viikon päästä huomasin lämmittimen olleen rikki, samoin yksi akkukenno oli pois pelistä. Lisäturva oli hommattuna.
    Myyjä kertoi myös että oletettu käyttöikä lämmittimelle on 150tkm ja siitä vaihdosta maksoi puolet. Samalla vaihdoin omaan piikkiin pikkuakun uuteen. Akkukennon vaihdon maksoivat kokonaan ( tai jouduin omavastuun maksamaan )

    Leave a comment:


  • icecold
    replied
    Originally posted by Oskarip View Post
    Vastaukseksi tuli myös: "Virhe on ollut autossa myyntihetkellä" eikö tälläisiä tietoja pitäisi ilmoittaa autoa ostaessa? Tästä ei kuitenkaan edelleenkään mainittu sanallakaan kauppakirjassa, taikka suullisesti autoon tutustuttaessa ja myyjällä ilmeisesti oli tieto tästä asiasta, eli lähtöolettama on se että autossa tehtaalta tulleet varusteet toimii. Sähköinen lämmitin ei ole lisävaruste kyseisessä autossa vaan tehtaalta vakiona tullut.
    Tuo myyjän lause tarkoittaa kuluttajansuojalain virheolettama-aikaa, eli vuoden sisällä myyntihetkestä ilmenneiden vikojen voidaan olettaa olleen autossa kauppahetkellä. Todennäköisesti myyjä ei ole tuollaisesta tiennyt mitään, jos itsekään et ole sitä havainnut aiemmin.

    Sillä, että onko kyseessä erikseen valittava lisävaruste tehtaalta vai kyseisen automallin vakiovaruste, ei ole tähän mitään merkitystä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by icecold View Post
    Lienee aika turha nostaa meteliä kaupanteon jälkeen, ostaja kun on varmaan allekirjoituksellaan hyväksynyt lisäturvan kattavuuden. Oman kokemuksen mukaan ''kaikilla'' liikkeillä on hyvinkin selkeästi eriteltynä mitä osia tuollainen kattaa, eli kaikki muu jää yleensä ulkopuolelle.
    Toki näin se menee. Joka tapauksessa kuluttajalle tuputetaan lisäturvaa joka sitten auttaa jos jotain sattuu. Sitten kun sattuu niin ei korvaakaan. Kyllä siinä ihan aiheesta myyjällä korvat alkaa punottaa kun on sellaisen kuitenkin myynyt.

    Leave a comment:


  • Oskarip
    replied
    Originally posted by icecold View Post
    Lienee aika turha nostaa meteliä kaupanteon jälkeen, ostaja kun on varmaan allekirjoituksellaan hyväksynyt lisäturvan kattavuuden. Oman kokemuksen mukaan ''kaikilla'' liikkeillä on hyvinkin selkeästi eriteltynä mitä osia tuollainen kattaa, eli kaikki muu jää yleensä ulkopuolelle.
    Vastaukseksi tuli myös: "Virhe on ollut autossa myyntihetkellä" eikö tälläisiä tietoja pitäisi ilmoittaa autoa ostaessa? Tästä ei kuitenkaan edelleenkään mainittu sanallakaan kauppakirjassa, taikka suullisesti autoon tutustuttaessa ja myyjällä ilmeisesti oli tieto tästä asiasta, eli lähtöolettama on se että autossa tehtaalta tulleet varusteet toimii. Sähköinen lämmitin ei ole lisävaruste kyseisessä autossa vaan tehtaalta vakiona tullut.

    Leave a comment:


  • icecold
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Jos olet oikein rahalla ostanut käytettyyn autoon lisätakuita niin nostaisin aikamoisen metelin, että mitäs hittoa siihen sitten kuuluu... Kuluva osakaan tuo ei ole.

    EDIT: 12V Akun kohdalla nimenomaan ymmärtäisin ettei kuulu kun on enemmän kuluva osa.
    Lienee aika turha nostaa meteliä kaupanteon jälkeen, ostaja kun on varmaan allekirjoituksellaan hyväksynyt lisäturvan kattavuuden. Oman kokemuksen mukaan ''kaikilla'' liikkeillä on hyvinkin selkeästi eriteltynä mitä osia tuollainen kattaa, eli kaikki muu jää yleensä ulkopuolelle.

    Originally posted by N54 View Post
    Eikös tuo 30% ole jo ihan reilu tarjous jos kerran 200tkm mennystä laitteesta on kyse? Itsellä ei uskallus riittäisi ostaa mitään hybridiä noilla metreillä.
    Samaa mieltä.

    edit:

    Originally posted by Oskarip View Post
    160tkm pyörähti juur mittariin
    Ehdota myyjälle 50%, niin puolivälistä 40% kohdalta löytynee sopu. Se on varmasti enemmän, kuin mitä esim. Kuluttajariitalautakunta suosittaisi tällaisessa tapauksessa.
    Last edited by icecold; 11-10-2022, 20:23.

    Leave a comment:


  • Oskarip
    replied
    Originally posted by N54 View Post
    Eikös tuo 30% ole jo ihan reilu tarjous jos kerran 200tkm mennystä laitteesta on kyse? Itsellä ei uskallus riittäisi ostaa mitään hybridiä noilla metreillä.
    160tkm pyörähti juur mittariin

    Leave a comment:

Working...
X