Announcement

Collapse
No announcement yet.

2.0 diiselin, B47 jäästä johtuvat turbo-ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • grändi
    Newbiemmer
    • Jul 2020
    • 18
    • Vetelä-Karjala

    #91
    Mielenkiinnolla myös itse odotan, auttaako N47N imuputki tähän ongelmaan. Hankin taannoin 120d:n B47 koneella, josta vaihdettiin ahdin hetimmiten liikkeen piikkiin.
    Nyt talven alla asennettiin tuo N47N imuputki (13717810745).

    Ei auta kun odottaa ja kuulostella alkaako vislaus kuulumaan talven mittaan.

    Kyselin myös Finturbolta tuosta, he tosiaan mainitsivat, etteivät myy tämän hetken versiotaan ulkopuolelle. Tuon jos haluaa, niin vaihtoehtoina on ostaa se heidän asentamana, tai odottaa, jos he saavat aikaan kuluttajaystävällistä ratkaisun.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9078
      • Oulu

      #92
      Originally posted by grändi View Post
      Mielenkiinnolla myös itse odotan, auttaako N47N imuputki tähän ongelmaan. Hankin taannoin 120d:n B47 koneella, josta vaihdettiin ahdin hetimmiten liikkeen piikkiin.
      Nyt talven alla asennettiin tuo N47N imuputki (13717810745).

      Ei auta kun odottaa ja kuulostella alkaako vislaus kuulumaan talven mittaan.

      Kyselin myös Finturbolta tuosta, he tosiaan mainitsivat, etteivät myy tämän hetken versiotaan ulkopuolelle. Tuon jos haluaa, niin vaihtoehtoina on ostaa se heidän asentamana, tai odottaa, jos he saavat aikaan kuluttajaystävällistä ratkaisun.
      Eihän tuo nyt varsinaisesti rakettitiedettä ole, jos haluaa ruveta speksailemaan imuputkea, jossa resonanssien merkitykselle ja imuäänten vaimennukselle ei hirveästi aseta painoarvoa. Jonkinlainen reitti valumaveden kertymän poistumiselle esierottelussa ja lämmöneristystä minimoimaan kondensiota ja jäätymistä.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Bmwholic
        Newbiemmer
        • Sep 2023
        • 4
        • Oulu

        #93
        Originally posted by Clavurion View Post
        Eihän tuo nyt varsinaisesti rakettitiedettä ole, jos haluaa ruveta speksailemaan imuputkea, jossa resonanssien merkitykselle ja imuäänten vaimennukselle ei hirveästi aseta painoarvoa. Jonkinlainen reitti valumaveden kertymän poistumiselle esierottelussa ja lämmöneristystä minimoimaan kondensiota ja jäätymistä.
        Onko kenelläkään tietoa, että kenellä tällaisen voisi teettä/asennuttaa? Itsellä ei tiloja,välineitä, eikä taitoa tälläiseen.
        Finturbolla eivät kuulemma ehdi niitä nyt tekemään, odottelevat että josko joskus saisi teetettyä kunnollisen siihen. Neuvottelut siitä käynnissä kuulemma.

        Jos tietoa keneltä voisi asiasta kysyä,niin kiitos vinkistä.

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1016
          • Pikis

          #94
          Itse imuputken lämmöneristykselle en itse pysty järkeilemään käyttöä, mutta ehkä en ole vain ole osannut ottaa jotain huomioon. Kosteus kondensoituu kun lämmin ilma kohtaa kylmän pinnan ja kun imuilma on suoraan ulkoilmaa niin ei imuputken pinta voi oikein mitenkään olla sitä kylmempi. Voisiko jopa olla että eristämällä sen pintalämpötila laskee koska moottoritilan lämpö ei sitten enää lämmitä sitä. Huohotinputki on sitten ihan eri asia kun sen sisällä kulkee kuumat huohotinkaasut.

          Itse en myöskään osaa järkeillä miten N47 imuputki tuottaisi jäätä enemmän B47 koneen kaverina? Vai onko huohotuksessa tai turbossa jotain eroa joka vaikuttaisi lopputulokseen. Itse ajelin viime talven N47 imuputkella ex-420d kanssa, ei ongelmia mutta siitä nyt ei voi paljon mitään päätellä. Vaihto on hyvin helppo operaatio.
          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • pimiz
            Newbiemmer
            • Sep 2023
            • 4
            • Pirkkala

            #95
            Originally posted by grändi View Post
            Nyt talven alla asennettiin tuo N47N imuputki (13717810745).
            Eli tämä ilmeisesti on se osa, minkä tarvitsen omaan F31:eeni. Riittääkö tuo vai tarviiko jotain muutakin?


            Mikäs olisi helpoin tapa tutkia, mikä imuputki autossa ennestään on? Siis onko tuo osanumero jossain helposti nähtävillä.

            Comment

            • grändi
              Newbiemmer
              • Jul 2020
              • 18
              • Vetelä-Karjala

              #96
              Originally posted by pimiz View Post
              Eli tämä ilmeisesti on se osa, minkä tarvitsen omaan F31:eeni. Riittääkö tuo vai tarviiko jotain muutakin?


              Mikäs olisi helpoin tapa tutkia, mikä imuputki autossa ennestään on? Siis onko tuo osanumero jossain helposti nähtävillä.
              Toimitin tuon orkkis-osan pelkästään, siinä ainakin on klemmarit sun muut tarvittavat ymmärtääkseni mukana.

              Vaatinee joko tuon osanumeron katselmuksen, tai tarkistaa näkyykö kuvan kantikasta kappaletta putken mutkassa. Jos näkyy, sopii ainakin olettaa olevan vakio B-sarjan imuputki.
              Attached Files

              Comment

              • kooma
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1016
                • Pikis

                #97
                Siinä kuva mistä näkee erot.

                Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                Comment

                • pimiz
                  Newbiemmer
                  • Sep 2023
                  • 4
                  • Pirkkala

                  #98
                  Originally posted by kooma View Post
                  Siinä kuva mistä näkee erot.


                  Kiitos tästä! Eli ilmeisesti alapuolella on B47-versio, jossa tuo grändin mainitsema kantikas kappale?

                  Comment

                  • Krampus
                    BTCF Member
                    • Nov 2017
                    • 360
                    • Keski-Suomi

                    #99
                    Originally posted by pimiz View Post
                    Kiitos tästä! Eli ilmeisesti alapuolella on B47-versio, jossa tuo grändin mainitsema kantikas kappale?
                    Kyllä, alempi B47-versio.
                    E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                    F31 320D, käyttis
                    Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                    Comment

                    • Bmwholic
                      Newbiemmer
                      • Sep 2023
                      • 4
                      • Oulu

                      Mikä noiden B47:n putken kantikkaiden osien tarkoitus on? Imuäänien vähentäminen vai mikä? Noihin kantikkaisiin boxeihinko se kondensio vesi jäätyy?

                      Ylempi N47:n putki?

                      Comment

                      • kooma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1016
                        • Pikis

                        Originally posted by Bmwholic View Post
                        Mikä noiden B47:n putken kantikkaiden osien tarkoitus on? Imuäänien vähentäminen vai mikä? Noihin kantikkaisiin boxeihinko se kondensio vesi jäätyy?

                        Ylempi N47:n putki?
                        Se että mihin ne jääpalat muodostuu jotka tekee vahinkoa niin siitä on vain erinäisiä teorioita. Ylempi on juu uusi paketista otettu N47 putki. Alempi on B47 putken uudemmalla osanumerolla oleva mutta vanhempikin käsittääkseni saman näköinen ulospäin.
                        Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                        Comment

                        • Bmwholic
                          Newbiemmer
                          • Sep 2023
                          • 4
                          • Oulu

                          Wetterin huollossa aiheesta sanottiin, että kyseistä ongelmaa enemmän ilmaantunut lyhyellä ajolla ja pääosin vain rannikkoalueilla. Ja että lähinnä 320d malleissa. Kuulemma tässä f22 218d mallissa erilainen imuputki ja erilaiset ratkaisu mallit mistä ja miten ne vedetty. Ei kuulemma tässä mallissa kyseistä huolta.
                          Onko näin että lähinnä 3-satasten ongelma? 🤔

                          Comment

                          • pimiz
                            Newbiemmer
                            • Sep 2023
                            • 4
                            • Pirkkala

                            Originally posted by Bmwholic View Post
                            Ja että lähinnä 320d malleissa. Kuulemma tässä f22 218d mallissa erilainen imuputki ja erilaiset ratkaisu mallit mistä ja miten ne vedetty. Ei kuulemma tässä mallissa kyseistä huolta.
                            Onko näin että lähinnä 3-satasten ongelma? 🤔
                            Vai lähinnä *20d-mallien ongelma?

                            Omassa 318d:ssä ei nimittäin ole tuollaista kantikasta B47:n imuputkea, vaan tuollaisen vanhemman N47-putken näköinen putki. Tai sitten aiempi omistaja on vaihtanut sen, mutta tästä minulla ei ole tietoa.

                            Comment

                            • onarhi
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2005
                              • 58
                              • Muhos

                              F25 X3:een jouduin turbon vaihtamaan jäävaurion takia. Tähän malliin ei löydy päivitettyä imuputkea, eikä myöskään passaa vanhemman N47:n putki, koska ilmanputsarikotelo erilainen. Wetterin huoltoneuvojaa jututin ja meinas, että parasta kun laittaa talveksi maskipeite. Kuulemma autoissa, joissa on tuo B47, mutta kaihtimet syylärin edessä, turboja vähemmän hajonnut. Peitteen värkkäsin mustasta 10mm paksusta telttapatjasta munuisten taakse pienillä nippusiteillä laittamalla. Välijäähdyttimen kohdalle laitoin ulkopuolelle telttapatjaa ja kiinnityskappaleiksi tein 3d-tulostimella muoviklipsit jotka tarttuu tuon M-sport -ritilän pystyripoihin. Keskimmäiseen ritiläaukkoon vielä tekemättä, jos tuohon laittaisi lisävalopaneelin.

                              Huohotinputki autossa on cold-climate versio, mutta alkuperäinen muovinen kurttuputki hajosi irrotettaessa päreiksi. Tein lopulta välipätkän uusiksi 19mm jäähdytinletkusta. Motonetistä löytyi 19mm letkun jatkokara, jonka sorvissa katkaisin kahteen osaan. Sorvasin karojen katkaistuja päitä halkaisijaltaan hivenen pienemmäksi, jotta mahtui alkuperäisiin päätykappaleisiin nätisti sisään. Nuo muoviset letkukarat sitten pikaliimalla kiinni alkuperäisen letkun päihin ja kumista jäähdytinletkua väliin. Lisäksi laitoin puuilosta löytynyttä putkieristettä ja päälle vielä alumiinisen kurttuputken suojaksi. Jospa näillä eväin ei ainakaan huohotin jäätyisi...

                              F25 X3 M-sport -17 Black-sapphire metallic
                              ex F30 320dX M-sport -13 Estoril-blau metallic
                              ex E39 530d M-sport -02 Imolarot II
                              ex E34 525tds -95
                              ex E34 520i -92

                              Comment

                              • TKG
                                Newbiemmer
                                • Nov 2005
                                • 21

                                Originally posted by onarhi View Post
                                F25 X3:een...Tein lopulta välipätkän uusiksi 19mm jäähdytinletkusta.

                                Jäähdytinletku ei siedä öljyä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎