Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haatainen
    BTCF Member
    • Jul 2009
    • 1451
    • Tampere

    Originally posted by Soininen View Post
    Ja niin, entidä onko oikeapaikka kysyä mutta jospa joku osaisi vastata.

    Riittääkö e28:n alkuperäinen tankin ulkopuolinen pumppu antamaan tarpeeksi polttoainetta M52b25 moottorille? :think

    16141178751 Fuel pump

    Sama pumppu 518i-535i

    Luulisi riittävän
    Alla:
    E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
    E24 635Csi -84 Polaris metallic

    Ennenkin on ollut autoja

    Comment

    • poke
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 3103

      Originally posted by Soininen View Post
      Ja niin, entidä onko oikeapaikka kysyä mutta jospa joku osaisi vastata.

      Riittääkö e28:n alkuperäinen tankin ulkopuolinen pumppu antamaan tarpeeksi polttoainetta M52b25 moottorille? :think
      Riittää. ainakin tossa mun m54b30 köhöstelmässä on orggis 518i pumppu ja hyvin on pelannut.
      Kulkineet/projektit:

      640D F06
      530iA E39
      635 CSi E24
      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3103

        Originally posted by Soininen View Post
        Jos ei reikää ole valmiiksi niin en ehkä sitä tekisikään :think Oletkos koittanut antenni vahvistinta? Kaverin mersuun saatiin radio kuulumaan ihan hyvin kun asennettiin yleismallinen antennivahvistin.

        https://www.fanaticaudio.com/shop/an...vistin-150150/
        millainen antenni kaveris mersussa on?
        siinä mun lasiantennissa on kans vahvistin ja käytössä, mut ei tunnu riittävän.
        Kulkineet/projektit:

        640D F06
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • Soininen
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 1296
          • Kajaani

          Originally posted by poke View Post
          millainen antenni kaveris mersussa on?
          siinä mun lasiantennissa on kans vahvistin ja käytössä, mut ei tunnu riittävän.
          Juuri sellainen lasiin kiinnitettävää mallia, sitä en tiedä onko siinä itsessään jo vahvistin mutta tuo kun lisättiin niin alkoi kuulua hyvin.

          Originally posted by poke View Post
          Riittää. ainakin tossa mun m54b30 köhöstelmässä on orggis 518i pumppu ja hyvin on pelannut.
          Hyyvä
          E28 "525i" M52 -84
          F11 520d xDrive -16

          Comment

          • jeppis
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 165
            • Laihia

            Millainen rakenne tuossa m30 alahihnapyörässä/damperissa on, kun itsellä se "vipottaa" aika hurjasti, katsoin räjäytyskuvista, että ruuveilla näyttäisi olevan niputettu, eli kysymys, että pystyykö sen jotenkin kasata huonosti, että jää vemputtamaan, vai onko hihnapyörä/damperi rikki, vai voiko näistä niitä mennä edes rikki? Vai onko kampura kiero tai jotain muuta? On nyt vemputtanut jo ainakin 4000km matkan pahentumatta.
            BMW M535i 1986

            Comment

            • Haatainen
              BTCF Member
              • Jul 2009
              • 1451
              • Tampere

              Originally posted by jeppis View Post
              Millainen rakenne tuossa m30 alahihnapyörässä/damperissa on, kun itsellä se "vipottaa" aika hurjasti, katsoin räjäytyskuvista, että ruuveilla näyttäisi olevan niputettu, eli kysymys, että pystyykö sen jotenkin kasata huonosti, että jää vemputtamaan, vai onko hihnapyörä/damperi rikki, vai voiko näistä niitä mennä edes rikki? Vai onko kampura kiero tai jotain muuta? On nyt vemputtanut jo ainakin 4000km matkan pahentumatta.
              Dampperissa on kumilla vulkanoitu massiivinen ulkokehä kiinni siinä keskustassa, joka on kampuran päässä. Todennäköisesti vulkanointi on antautunut. Pian vaihtoon, ennen kun tulee kampurasta romua.
              Alla:
              E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
              E24 635Csi -84 Polaris metallic

              Ennenkin on ollut autoja

              Comment

              • jeppis
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 165
                • Laihia

                Originally posted by Haatainen View Post
                Dampperissa on kumilla vulkanoitu massiivinen ulkokehä kiinni siinä keskustassa, joka on kampuran päässä. Todennäköisesti vulkanointi on antautunut. Pian vaihtoon, ennen kun tulee kampurasta romua.
                Tätä just mietin, että onko siinä tuo vulkanointi, mulla toki vemppaa hihnapyörätkin, vemppaisko se vain tuo dampperi, jos vulkanointi olisi antautumassa? No täytyy purkaa se sieltä räpylään, niin selviää enemmän.
                BMW M535i 1986

                Comment

                • jeppis
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 165
                  • Laihia

                  Originally posted by jeppis View Post
                  Tätä just mietin, että onko siinä tuo vulkanointi, mulla toki vemppaa hihnapyörätkin, vemppaisko se vain tuo dampperi, jos vulkanointi olisi antautumassa? No täytyy purkaa se sieltä räpylään, niin selviää enemmän.
                  Tuossa kun kuvia katselin, niin täytyypä varmistaa, että edelliset sepät ovat laittaneet sokan oikeaan kohtaan...
                  BMW M535i 1986

                  Comment

                  • jeppis
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 165
                    • Laihia

                    Onko kaikissa levyjarrullisissa sama taka-akselin palkki, jos ei mietitä noita drop armeja? Missäs malleissa noi drop armit on ollut? Omaat tarvitsisi mahdollisesti paremman takapalkin, jos jostain löytyy.
                    BMW M535i 1986

                    Comment

                    • Haatainen
                      BTCF Member
                      • Jul 2009
                      • 1451
                      • Tampere

                      Originally posted by jeppis View Post
                      Onko kaikissa levyjarrullisissa sama taka-akselin palkki, jos ei mietitä noita drop armeja? Missäs malleissa noi drop armit on ollut? Omaat tarvitsisi mahdollisesti paremman takapalkin, jos jostain löytyy.
                      M30 -moottorisissa on "iso" palkki, kun taas M10/M20 -moottorisissa pikkupalkki. Drop armit on yksi asia, mistä tämän erottaa, kynkän puslien koko ja muoto toinen. Samat kynkät ei mene isoon palkkiin, kuin menee pieneen. Pieneen palkkiin on sekä rummullisia, että levyllisiä kynkkiä, kun taas isoon (ainakaan minun tietooni) ei ole kuin levyjarrullisia olemassa.

                      Pienessä palkissa kynkkien sivuttaisvoimat hanskataan puslien päätylaipoilla, kun taas isossa palkissa niillä drop-armeilla.
                      Alla:
                      E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                      E24 635Csi -84 Polaris metallic

                      Ennenkin on ollut autoja

                      Comment

                      • jeppis
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 165
                        • Laihia

                        Originally posted by Haatainen View Post
                        M30 -moottorisissa on "iso" palkki, kun taas M10/M20 -moottorisissa pikkupalkki. Drop armit on yksi asia, mistä tämän erottaa, kynkän puslien koko ja muoto toinen. Samat kynkät ei mene isoon palkkiin, kuin menee pieneen. Pieneen palkkiin on sekä rummullisia, että levyllisiä kynkkiä, kun taas isoon (ainakaan minun tietooni) ei ole kuin levyjarrullisia olemassa.

                        Pienessä palkissa kynkkien sivuttaisvoimat hanskataan puslien päätylaipoilla, kun taas isossa palkissa niillä drop-armeilla.
                        Kiitos, tämä vahvisti epäilykseni.
                        BMW M535i 1986

                        Comment

                        • sutkula
                          BTCF Member
                          • Mar 2011
                          • 53
                          • Siilinjärvi

                          ..

                          Onko m20b20 l jetissä sytytyksen hihnapyörälle mitään ajotus merkkejä? Vaihtelin hihnan ja onnistuin vissiin sytkän ajotuksen epähuomioissaan saamaan vituralleen kun ei kierrä kunnolla ja hieman paukkaa putkessa ja nokan ja kammen merkit on kohillaan niin tuskin on muutakaan voinut pieleen mennä
                          -e28 520i sedan vm 83 --Bronzitbeige metallic-
                          -e36 320 cabriolet vm 96 --Cosmosschwarz Metallic-


                          -EX:e36 316 sedan vm 96-- Schwarz II-
                          -EX:e36 325 cupee vm 92 --Sterlingsilber Metallic-
                          -EX:e36 316 vompatti vm 95 -- Alaskablau Metallic-
                          -e39 520 sedan vm 01--Schwarz II-

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            Originally posted by sutkula View Post
                            Onko m20b20 l jetissä sytytyksen hihnapyörälle mitään ajotus merkkejä? Vaihtelin hihnan ja onnistuin vissiin sytkän ajotuksen epähuomioissaan saamaan vituralleen kun ei kierrä kunnolla ja hieman paukkaa putkessa ja nokan ja kammen merkit on kohillaan niin tuskin on muutakaan voinut pieleen mennä
                            Hihnapyörälle ei ole, mutta jakajan kannen kun ottaa pois, niin jakajan rungon reunassa etuviistoon on pieni lovi. Pyörijän kärjen keskikohdan pitäisi osoittaa tuota lovea, kun muut merkit on kohdallaan. Ellei, niin jakajan löysäys ja kierto oikeaan suuntaan, että osoittaa. Mikäli hihnapyörä on pyörähtänyt hihnan vaihdossa paljon, ei jakajassa oleva säätö riitä ja joudut nostamaan koko jakajan ylös ja kääntämään koko jakajaa "oikealle alueelle" ja senjälkeen tekemään tarkemman säädön. Tässä piilee kuitenkin pieni vaara. Mikäli jakajassa olevan öljypumpun käyttöakselin pakelliittiset stoppariprikat ovat vuosien varrella haurastuneet ja hävinneet, voi jakajaa nostettaessa käyttöakseli nousta mukana ja juuri kun jakaja on riittävän ylhäällä, se akseli irtoaa jakajan juuresta ja "KLONK", akseli tipahtaa öljypohjaan ja se ei ole kiva juttu se.

                            EDIT: Mutta jos se sytkä on ihan vähän pielessä, niin pitäisi tosiaan riittää, kun löysää jakajan kiristyspannan pulttia, avainkoko 13mm, ja kääntää jakajan kohdalleen. Jos sen pyörijän kärjen laittaa osoittamaan tarkasti sitä lovea, ei ajoituslamppua edes tarvita. Toki halutessaan voi ajoituslampulla sitten hakea myös sen sytkän kohdalleen, mutta siihen onkin sitten oma merkkinsä (Z) värinänvaimentimella ja jakajan numero pitää olla tiedossa, jotta sytkä säädetään oikealla kierrosluvulla, alipaineletkut irti yms.
                            Last edited by T3; 15-05-2019, 09:33.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • sutkula
                              BTCF Member
                              • Mar 2011
                              • 53
                              • Siilinjärvi

                              Originally posted by T3 View Post
                              Hihnapyörälle ei ole, mutta jakajan kannen kun ottaa pois, niin jakajan rungon reunassa etuviistoon on pieni lovi. Pyörijän kärjen keskikohdan pitäisi osoittaa tuota lovea, kun muut merkit on kohdallaan. Ellei, niin jakajan löysäys ja kierto oikeaan suuntaan, että osoittaa. Mikäli hihnapyörä on pyörähtänyt hihnan vaihdossa paljon, ei jakajassa oleva säätö riitä ja joudut nostamaan koko jakajan ylös ja kääntämään koko jakajaa "oikealle alueelle" ja senjälkeen tekemään tarkemman säädön. Tässä piilee kuitenkin pieni vaara. Mikäli jakajassa olevan öljypumpun käyttöakselin pakelliittiset stoppariprikat ovat vuosien varrella haurastuneet ja hävinneet, voi jakajaa nostettaessa käyttöakseli nousta mukana ja juuri kun jakaja on riittävän ylhäällä, se akseli irtoaa jakajan juuresta ja "KLONK", akseli tipahtaa öljypohjaan ja se ei ole kiva juttu se.

                              EDIT: Mutta jos se sytkä on ihan vähän pielessä, niin pitäisi tosiaan riittää, kun löysää jakajan kiristyspannan pulttia, avainkoko 13mm, ja kääntää jakajan kohdalleen. Jos sen pyörijän kärjen laittaa osoittamaan tarkasti sitä lovea, ei ajoituslamppua edes tarvita. Toki halutessaan voi ajoituslampulla sitten hakea myös sen sytkän kohdalleen, mutta siihen onkin sitten oma merkkinsä (Z) värinänvaimentimella ja jakajan numero pitää olla tiedossa, jotta sytkä säädetään oikealla kierrosluvulla, alipaineletkut irti yms.
                              Okei kiitos! Luulisin että ei se hammaspyörä ole päässyt liikkumaan kuin pykälän suuntaan tai toiseen kun olevinaan katsoin että se ei muuttunut, mutta kun siihen ei tullut mitään merkintää tehtyä niin ilmeisesti pikkusen se liikahti. Mitenköhän monta pykälää sen pitäis olla pielessä että ei enää jakajan säätö riitä ilman pois nostoa?
                              Auto kuitenkin käynnistyy hyvin ja jaksaa pyöriä tyhjääkin, mutta normaalia hitaammin ja on laiska ottamaan kierroksia niin tuskimpa se pahasti on pielessä. Ja tosiaan remmin kiristin ja pyöritin konetta kaksi kierrosta ja löysytin ja kiristimen ja kiristin uudelleen ja kammen jo nokan merkit olivat kohdallaan niin en muutakaan keksi kun tuon sytytyksen.

                              Pitää ruveta tutkailemaan kun kotiin pääsee. Eilen iski jo niin suunnaton masennus kun koko setti oli läjässä ja ei tietenkään voinut mennä homma mennä kerralla putkeen niin piti lyödä hanskat tiskiin
                              -e28 520i sedan vm 83 --Bronzitbeige metallic-
                              -e36 320 cabriolet vm 96 --Cosmosschwarz Metallic-


                              -EX:e36 316 sedan vm 96-- Schwarz II-
                              -EX:e36 325 cupee vm 92 --Sterlingsilber Metallic-
                              -EX:e36 316 vompatti vm 95 -- Alaskablau Metallic-
                              -e39 520 sedan vm 01--Schwarz II-

                              Comment

                              • T3
                                BTCF Member
                                • Oct 2003
                                • 8530
                                • Karhe

                                Originally posted by sutkula View Post
                                Okei kiitos! Luulisin että ei se hammaspyörä ole päässyt liikkumaan kuin pykälän suuntaan tai toiseen kun olevinaan katsoin että se ei muuttunut, mutta kun siihen ei tullut mitään merkintää tehtyä niin ilmeisesti pikkusen se liikahti. Mitenköhän monta pykälää sen pitäis olla pielessä että ei enää jakajan säätö riitä ilman pois nostoa?
                                Auto kuitenkin käynnistyy hyvin ja jaksaa pyöriä tyhjääkin, mutta normaalia hitaammin ja on laiska ottamaan kierroksia niin tuskimpa se pahasti on pielessä. Ja tosiaan remmin kiristin ja pyöritin konetta kaksi kierrosta ja löysytin ja kiristimen ja kiristin uudelleen ja kammen jo nokan merkit olivat kohdallaan niin en muutakaan keksi kun tuon sytytyksen.

                                Pitää ruveta tutkailemaan kun kotiin pääsee. Eilen iski jo niin suunnaton masennus kun koko setti oli läjässä ja ei tietenkään voinut mennä homma mennä kerralla putkeen niin piti lyödä hanskat tiskiin
                                Ei se tosiaan pahasti ole pielessä, jos käy kuvailemallasi tavalla. Siinä jakajan kannen ja pyörijän alla on semmonen muovinen pölysuoja. Pölysuojaa kun pikkusen siirtää sormella kuskinpenkkiä kohti, niin se lovi näkyy suurinpiirtein siinä suunnassa, missä se hihnapyöräkin on. Hyvin pieni lovi, ikäänkuin kynnellä olisi painettu jakajan alumiinirunkoon. Jakajan kannen jousikuormitteinen keskitappi painaa pyörijää keskelle. Tämän keskikohdan, pyörijän kärjen keskikohdan ja loven pitäisi olla samassa linjassa, niin silloin sytkä on asteelleen kohdallaan.
                                Kyllä sen hihnapyörän pitää kääntyä ainakin varttikierros hihnanvaihdon yhteydessä, jotta jakassa ei enää säätö riittäisi.
                                .

                                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎