Announcement

Collapse
No announcement yet.

vaihdeväli lyhennys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ody
    replied
    Lainataas tätä topikkia

    Mitkä kaikki noista osista kannattaa vaihtaa kun keppi on väljä ja vitosvaihde pitää saattaa kunnolla että menee päälle?

    Leave a comment:


  • Krynx
    replied
    Originally posted by Krynx View Post
    Tulipas tässä mieleen kun alkaa olla osien hankita loppusuoralla mutta keppi ei ole tullut. Että purkaantuuko toi Z3-1.9 keppi kuten vakio? Koska sitähän ei ole vissiin tarkoitettu semmoseen jossa on se ylempi pallokuppi siinä kepissä.
    Edelleen tieto olisi tarpeen. Eli onko ylä ja alaosat irroitettavissa toisistaan vai fyllätty toisiinsa kiinteäksi?

    Leave a comment:


  • Raputurkki
    replied
    No niin. E34:n keppi on vaihdettu. Vaihdeväleistä tuli mukavasti lyhyemmät tolla Z3 1.9 kepillä. Kepin vaihto oli ihan perkeleen yksinkertainen. Auto vaan ylös. Vaihdekepin sokka irti. Auton sisäpuolelta kiskastiin kepinnuppi irti, nostettiin suojukset pois tieltä, hajotettiin meisselillä se muovinen kiinnike, jossa keppi oli vielä kiinni ja kiskottiin koko keppi pois.

    Tän jälkeen laitettiin uusi keppi uuteen muovipidikkeeseen kiinni ja upotettiin keppi paikalleen takaisin. Sitten vaan auton alle laittamaan uudella sokalla keppi kunnolla kiinni. Yksinkertainen homma jopa tälläselle säätäjälle.

    Leave a comment:


  • Leka
    replied
    Originally posted by Raputurkki View Post
    Mitenkäs E34:ssä sen vaihdekepin ympärillä olevan kumisysteemin irrotus onnistuu järkevästi? Kiskotaanko se kortsu vaan pois siitä kepin päältä jo heti alkuvaiheessa, vai irrotetaanko keppi ensin alakautta?

    Onko ton kumisuojuksen takasin paikalleen saaminen millanen vaiva? Kaikki osat on nyt hankittu ja huomenna pitäis kepukan vaihtua. Varmistan vielä ton kumisuojuksen asennuksen...
    Nuppi ensin irti ja sitten kepin alapää, gummi tulee siinä kepin mukana kunhan saat sen keskilaakerin irti. Kasaus tietty päinvastoin eikä se kumisuoja kovin hankala ole pujottaa taas paikoilleen.

    Kun otat keskikonsolin kannen pois irroita se etupäästä, takapäässä on väkäset jotka menee poikki jos irroitat sen väärästä päästä...

    Originally posted by djd1mm
    ja mistä puslat.. Lekaltako?
    Ei löydy multa, mutta tuolla myydään osiossa niitä on näkynyt myynnissä.

    Leave a comment:


  • Raputurkki
    replied
    Mitenkäs E34:ssä sen vaihdekepin ympärillä olevan kumisysteemin irrotus onnistuu järkevästi? Kiskotaanko se kortsu vaan pois siitä kepin päältä jo heti alkuvaiheessa, vai irrotetaanko keppi ensin alakautta?

    Onko ton kumisuojuksen takasin paikalleen saaminen millanen vaiva? Kaikki osat on nyt hankittu ja huomenna pitäis kepukan vaihtua. Varmistan vielä ton kumisuojuksen asennuksen...

    Leave a comment:


  • djd1mm
    replied
    Noniin, yhteenveto ois poikaa

    Niin, eli kun tätä selaa niin meinaa silmissä ruveta rivit menemään solmuun ja kuva alkaa väpättämään niin pirusti Eli yksinkertaistettuna. Ei kukaan olis jaksanu tehdä yhteenvetoa siitä mikä keppi mihin malliin menee, mikä vaatii modausta ja mikä ei takuulla mene / mistä löytyis sellainen yhteenveto?
    Tästä kun ei äkkiseltään ota selvää

    Kiitokset jo etukäteen.

    P.S. E34 535i:n olen keppiä laittamassa. Puslatkin pitäis varmaan kun kardaanin tiivistekkin jo vuotaa. Z3 1.9 tai M3 E36 tankoa olen miettiny. Meneeköhän heittämällä ja mistä puslat.. Lekaltako?

    Leave a comment:


  • Leka
    replied
    Originally posted by Raputurkki View Post
    Kiitoksia Leka! Eli toi short-shift kepukka on mahdollista laittaa kiinni ilman, että menee auton alle hommiin? Ymmärsinkö nyt oikein?

    Editointia: Eli sen laakerin saa yläkautta auki, mutta itse keppi täytyy kuitenkin irrottaa alakautta...? Menikö nyt oikein?
    Kepin alapään joka on kiinni vaihteensiirtäjän tangossa kiinni joutuu irroittamaan alakautta niinkuin tuossa edellä jo olikin. Uusi samalla ne muovirikat alapään nivelen molemmin puolin ja se lukkoklipsi, tästä on kokemuksia pari viikkoa sitten Kuopion suunnalta, vai mitä Ville...

    Originally posted by Brawler
    Meneekös tuo E28:ssa samalla tavalla, en ainakaan saanut sitä muovi rinkulaa pyörähtämään kumpaakaan suuntaan vaikka koitin?
    Menee, ainakin niissä joita olen sivusta seurannut. Lievää väkivaltaa tosin tarvitaan, eli ei sitä kannata sääliä kun keskilaakeri kannattaa uusia kuitenkin. Paikoilleenlaitto on huomattavasti helpompaa.

    Leave a comment:


  • Raputurkki
    replied
    Kiitokset myös Benzinolle avusta. Eiköhän toi keppi nyt saada vaihdettua. Yritän auttaa parhaimpani mukaan muitakin, jos vaan apua tarvitaan, kunhan nyt saan ite ton kepukan vaihdettua.

    Leave a comment:


  • Brawler
    replied
    Originally posted by Leka View Post
    Jos pelkkää keppiä olet vaihtamassa niin silloin ei tarvitse irroittaa mitään kardaania/pakoputkea. Vaihdekepin keskilaakeroinnin saa käännettyä auki yläkauttakin esim. sopivalla talttapäämeisselillä, vaihda samalla se laakeri niin huomaat kumpaan suuntaan sitä täytyy kääntää että lukitus aukeaa
    Meneekös tuo E28:ssa samalla tavalla, en ainakaan saanut sitä muovi rinkulaa pyörähtämään kumpaakaan suuntaan vaikka koitin?

    Leave a comment:


  • Krynx
    replied
    Tulipas tässä mieleen kun alkaa olla osien hankita loppusuoralla mutta keppi ei ole tullut. Että purkaantuuko toi Z3-1.9 keppi kuten vakio? Koska sitähän ei ole vissiin tarkoitettu semmoseen jossa on se ylempi pallokuppi siinä kepissä.
    Last edited by Krynx; 05-05-2007, 19:35. Reason: lisätty kirjoitusvirheitä

    Leave a comment:


  • Benzino
    replied
    Originally posted by Raputurkki View Post
    Just ton lukitussokan irrotusta mietin. Eli alle on könyttävä. Jos oot Benzino tehny kyseisen operaation, niin viitsitkö antaa jotain neuvoa mahdollisista ongelmakohdista? Vai onko toi homma tosiaan E34:ssä vain lukitussokan irrotus, laakerin irrotus ja kepin nostaminen pois?
    Siinä mihin tuo keskiosan pallo tulee on sellainen muovinen "kehys" joka on usein melko huonossa hapessa eli kannattaa varata uusi sellainen jotta saa kepin takaisin kiinni;

    eli tuo osa nro 7

    Takaisin laitettaessa tuo kehys pitää asettaa kepin pallon ympärille ja sitten tökätä keppi kehyksineen kehikkoon nro 1:een.

    Ja sitten tuo sokka nro 13 on se joka pitää kyllä irrottaa ja kiinnittää alakautta..
    Pääsee hyvin käsiksi suoraan alta ilman mitään purkamisia...

    Leave a comment:


  • Raputurkki
    replied
    Just ton lukitussokan irrotusta mietin. Eli alle on könyttävä. Jos oot Benzino tehny kyseisen operaation, niin viitsitkö antaa jotain neuvoa mahdollisista ongelmakohdista? Vai onko toi homma tosiaan E34:ssä vain lukitussokan irrotus, laakerin irrotus ja kepin nostaminen pois?

    Leave a comment:


  • Benzino
    replied
    Originally posted by Raputurkki View Post
    Kiitoksia Leka! Eli toi short-shift kepukka on mahdollista laittaa kiinni ilman, että menee auton alle hommiin? Ymmärsinkö nyt oikein?
    Kyllä ainakin e34:ssä ja e32:ssa tarvitsee kammeta auton alle että saa lukitussokan irti ja kiinni..

    Leave a comment:


  • Raputurkki
    replied
    Kiitoksia Leka! Eli toi short-shift kepukka on mahdollista laittaa kiinni ilman, että menee auton alle hommiin? Ymmärsinkö nyt oikein?

    Editointia: Eli sen laakerin saa yläkautta auki, mutta itse keppi täytyy kuitenkin irrottaa alakautta...? Menikö nyt oikein?
    Last edited by Raputurkki; 05-05-2007, 18:12.

    Leave a comment:


  • Leka
    replied
    Originally posted by Raputurkki View Post
    Kattelin Bentleyn oppaasta E34:n vaihdekepin irrotuksesta ohjeita. Oppaassa ehdotettiin irrottamaan kardaani ja pakoputki ennen kepin irroitusta. Onko toi nyt vähän yliampuvaa, vai onko näin tosiaankin tehtävä?

    Bentleyn oppaan mukaan toi kepinvaihto-operaatio ois suhteellisen helppo E34:ssä ilman noita kardaanin ja pakoputkiston kanssa räpläämisiä. Ainoa ihmetystä herättävä asia on tossa tollasta erikoistyökalua vaativa rinkulan irroitus (näkyy Bentleyn oppaassa sivulla 252 kuvassa 4) Mistähän tollasenkin työkalun nyt ittelleen löytää? Onko jollakin antaa vinkkejä juuri E34:n vaihdekepin vaihtoon. Arvostaisin suuresti apua tässä vaiheessa.
    Jos pelkkää keppiä olet vaihtamassa niin silloin ei tarvitse irroittaa mitään kardaania/pakoputkea. Vaihdekepin keskilaakeroinnin saa käännettyä auki yläkauttakin esim. sopivalla talttapäämeisselillä, vaihda samalla se laakeri niin huomaat kumpaan suuntaan sitä täytyy kääntää että lukitus aukeaa

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎