Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juha_s
    Alueaktiivi
    • May 2008
    • 447
    • Lappeenranta

    #46
    Originally posted by smeagul View Post

    Bensapumppu voi ilmeisesti olla rikki vaikka suriseekin? Mutta voiko se tosiaan hajota noin kuin "salamaniskusta" ilman mitään ennakovaroituksia?
    Kokeile potkia tankin pohjaan samalla kun joku toinen starttaa, jos hörähtää käyntii/käy edes hetken niin pumppu sökönä. Joihinkin niihin bensapumppu telineisiin saa laitettua e36:n pumpun, tuotto riittää varmasti 2,5 kun on käytetty 328. Pituus on hivenen lyhkänen mutta eipä noilla sais oikeen tyhjillä tankeilla ajellakkaan. Helpoimmiten pääset kuitenkin ostaessa ihan sinne tarkotetun telineineen.
    F11 535d xDrive M-Sport -13

    Comment

    • bemaristi89
      Bimmer Rookie
      • Aug 2012
      • 87
      • oulu

      #47
      mites muilla 525tds manuaali e34 huitelee kierrokset 120 vauhissa? eli onko normaalia että on päälle 3000 kierrosta?? oman muistiin luottaen niin parivuotta sitten kun omistin samanmoisen vehkeen mutta -91 ja tomaattina, niin siinä oli jotain 2500 luokkaa kiekat 120 vauhissa, ja kulutusmittarin neula pysy siinä 6-7l tuntumissa, toisin kuin tässä mennään 9-10l tuntumassa? onkohan tähän mahtollisesti vaihdettu tiheämpi perä? ja ahdotkin pörrää kyseisessä vauhdissa 0.6 kohilla? näihin jos saisin vastauksen niin olisin taas viisaampi, notta tartteeko alkaa ehtii orkkis perää tuohon.
      E34 525tds touring käyttis että liikkuva rojekti



      Comment

      • Rhodry
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 3264
        • Siuntio

        #48
        Pystyykös tossa M30B34:ssä vaihtamaan keinuvipuja ilman kannen irrotusta? Searchilla tuli vähän ristiriitasta vastausta :think
        BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
        Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
        E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          #49
          Originally posted by Rhodry View Post
          Pystyykös tossa M30B34:ssä vaihtamaan keinuvipuja ilman kannen irrotusta? Searchilla tuli vähän ristiriitasta vastausta :think
          Ei pysty.

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #50
            Merkki :

            Selkeä skippi on käynnissä, joku, tai jotkin sylinterit ei osallistu työhön kokoaikaa.

            Tällä on selvä seuraus jo siten, että noin käydessä Lambda - anturille ajautuu palamiseen osallistumatonta ilmaa (happea..) siitä pois jääneestä palotapahtumasta, ja lambda lähtee tätä korjaamaan rikastamalla, jollon mennään yhä enemmän päin mäntyä käynnin ja päästöjen osalta.

            Korkea CO on etenkin rikkaan seoksen merkki ennen muita, HC kohoaa siinä ohella.


            -Tarkasta tulpanjohdot yleismittarilla, resistanssi. Jos kauheasti yli 6Kohm, kannattaa ruveta miettimään uusimista.

            -Mittaa jäähdytinnesteen lämpötila-anturin resistanssi kylmä/lämmin. "kylmä on muistaakseni ilmoitetti +20 celsiusasteessa, joten kohtalaisen lähelle kannattaa tähdätä. Arvojen pitäisi olla sekä kylmänä, että kuumana melko lähelle speksejä.

            -Kaasuvivuston asentotunnistimelle löytyy muistaakseni sillekin resistanssiarvot, riittänee kun tarkastaa tyhjäkäynnillä, kaasu auki, ja mittarilla silmämääräinen syyni, että menee kohtalaisen järkevästi tuolla välillä. Tuohon tyhjäkäyntiinhän se ei muulta alueeltaan edes vaikuta.

            -Et maininnut viestissäsi vaihtaneesi sytytystulppia. Jos vaihdosta on pitkä aika, voi suositella. Yksi kypsä tulppa voi saada koneen käymään noin, ja toimii muun kierrosalueen ongelmitta. NGK on hyvä merkki tällä saralla.
            Tulpat ei välttämättä silminnähden ole mitenkään huonot, siitä ei voi sanoa.

            -Bensapaineensäädin, tarkista alipaineletku, jos pienintäkään epäilystä letkun kunnosta/halkeemia, vaihtoon. Jos alipaineletkussa bensiiniä, on säätimestä kalvo hajalla, ja koko säädin vaihdettava.
            Säätimelle imupuolelta menevä alipaine laskee bensapainetta. Alipaine imupuolella suurimmillaan pienillä kuormilla, joten säätimen oikean toiminnan vaikutus suurin juuri tyhjäkäynnillä.

            Comment

            • simuna
              Newbiemmer
              • Jan 2014
              • 2
              • Suomi

              #51
              Kiertovesipumppu levisi M50B20 koneisesta farmarista.

              Kyseisen pumpun hinta oli KL varaosilla 149€, motonetissa oli myynnissä tarvikemalli 89,90€. No tuli tilattua tuolta motonetista ja huomasin että letkulähdöt oli 16mm letkulle kun olisi pitänyt olla 19mm. Palautin pumpun takaisin.

              Mutta onkohan sillä pumpun mallilla mitään isompaa merkitystä, täältähän noita saman näköisiä saa alle 40€ alkaen?



              Mikähän lie alkuperäisen pumpun tuotto?
              750l/h näyttää noissa tarvikemalleissa olevan?
              Last edited by simuna; 08-10-2014, 12:09.

              Comment

              • Worldfuture
                Bimmer Fanatic
                • May 2014
                • 324
                • Forssa

                #52
                Mimmonen homma olis laittaa kattoluukun veivin tilalle sähkönen systeemi?

                Comment

                • E39-530A
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 933
                  • Espoo

                  #53
                  Originally posted by Worldfuture View Post
                  Mimmonen homma olis laittaa kattoluukun veivin tilalle sähkönen systeemi?
                  FAQ-osastolla on tähän ohje: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=184462

                  Kuvat eivät ole enää näkyvillä, mutta ohjeen tekijältä varmaan löytyy tähän lisätietoa(?)
                  E92 335iA -08

                  ---
                  ex E34 540iA -93
                  ex E90 325iA -05
                  ex E39 530iA -00
                  ex Toyota Avensis
                  ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                  Comment

                  • KarkkainenL
                    Aluevastaava
                    • Sep 2013
                    • 767
                    • Tampere

                    #54
                    Originally posted by simuna View Post
                    Kiertovesipumppu levisi M50B20 koneisesta farmarista.

                    Kyseisen pumpun hinta oli KL varaosilla 149€, motonetissa oli myynnissä tarvikemalli 89,90€. No tuli tilattua tuolta motonetista ja huomasin että letkulähdöt oli 16mm letkulle kun olisi pitänyt olla 19mm. Palautin pumpun takaisin.

                    Mutta onkohan sillä pumpun mallilla mitään isompaa merkitystä, täältähän noita saman näköisiä saa alle 40€ alkaen?



                    Mikähän lie alkuperäisen pumpun tuotto?
                    750l/h näyttää noissa tarvikemalleissa olevan?
                    Onkos tää ny se pumppu mikä on vesiventtiilien vieressä? Itse omastani otin rattaan kokonaan pois, kun moottori simahti. Eli vesi kiertää vesipumpun voimalla.

                    Itse en nähnyt lämmityksessä muuta eroa, kuin että tyhjäkäynnillä lämppärinkenno ei lämpeä yhtä nopeasti, mutta ajaessa, kun saa veden kiertämään eroa ei huomaa.

                    Siihen en osaa vastata varmasti onko pumpuissa eroja Mutta todennäköisesti ei.
                    Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

                    E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

                    EX E36 320iA -98
                    EX E39 520i -01
                    EX E34 525 Tds -95

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8258
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #55
                      Originally posted by Läbä View Post
                      Onkos tää ny se pumppu mikä on vesiventtiilien vieressä? Itse omastani otin rattaan kokonaan pois, kun moottori simahti. Eli vesi kiertää vesipumpun voimalla.

                      Itse en nähnyt lämmityksessä muuta eroa, kuin että tyhjäkäynnillä lämppärinkenno ei lämpeä yhtä nopeasti, mutta ajaessa, kun saa veden kiertämään eroa ei huomaa.

                      Siihen en osaa vastata varmasti onko pumpuissa eroja Mutta todennäköisesti ei.
                      turha sitä pumppua on hajottaa.. ottaa kokonaan pois

                      Tosin itte laittaisin toimivan.. varsinkin kun kolmeneloseen ne ei edes maksa käytännössä mitään.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • m1kkkaa
                        BTCF Member
                        • Aug 2013
                        • 14
                        • Finland

                        #56
                        viikko sitten tuli hommattua -89 525i turboprojekti ja keskuslukituksen kanssa vähän ongelmia.. elikkäs kun kaukosäätimestä tai ovesta laittaa ovet lukkoon niin joka oven lukosta kuuluu pien naksaus mutta mikään ovi ei mene lukkoon.. mistähän kannattaa vikaa lähteä etsimään? :think
                        ex: e36 325i -92
                        nykyinen: e30 316i -89
                        e34 525i turbo -89 projekti

                        Comment

                        • Haju69
                          Administrator
                          • Nov 2005
                          • 16344
                          • Leppävirta

                          #57
                          Originally posted by Läbä View Post
                          Onkos tää ny se pumppu mikä on vesiventtiilien vieressä? Itse omastani otin rattaan kokonaan pois, kun moottori simahti. Eli vesi kiertää vesipumpun voimalla.

                          Itse en nähnyt lämmityksessä muuta eroa, kuin että tyhjäkäynnillä lämppärinkenno ei lämpeä yhtä nopeasti, mutta ajaessa, kun saa veden kiertämään eroa ei huomaa.

                          Siihen en osaa vastata varmasti onko pumpuissa eroja Mutta todennäköisesti ei.
                          Kiertovesipumpun idea onkin vähän se että se lämppäri jaksaa puhaltaa lämmintä myös tyhjäkäynnillä. Kierroksilla ei sitä eroa huomaakaan. Eli järjestelmä toimii kyllä ilmankin mutta tyhjäkäynti puhallukseen se vaikuttaa.
                          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                          Comment

                          • Kal.ju
                            BTCF Member
                            • Mar 2003
                            • 2881
                            • Akaa / Toijala

                            #58
                            Pitikö koiranluut kiristää auton ollessa maassa vai koskiko se vaan noita tukivarsien heloja?

                            Miten se menikään. Miksi alumiinisiin tukivarsiin ei saa muka vaihdettua puslaa? (en muista enää syytä)

                            Miten käytännössä vaihdetaan rättinivel? Pakoputki pois, kardaani pois jne, pitääkö kadraanin takaisin asettelussa laittaa esijännite vai miten se nyt oli? :think

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #59
                              Originally posted by Kal.ju View Post
                              Pitikö koiranluut kiristää auton ollessa maassa vai koskiko se vaan noita tukivarsien heloja?

                              Miten se menikään. Miksi alumiinisiin tukivarsiin ei saa muka vaihdettua puslaa? (en muista enää syytä)

                              Miten käytännössä vaihdetaan rättinivel? Pakoputki pois, kardaani pois jne, pitääkö kadraanin takaisin asettelussa laittaa esijännite vai miten se nyt oli? :think
                              Koiranluissa on päissä pallot niin ei ole niin nuukaa. Katsoo vain että kumit jäävät suoraan.

                              Alumiininen varsi on varsin hanurista prässätä. Hajoaa helposti siinä yhteydessä.

                              Juuri noin ja esijännitys kyllä.

                              Comment

                              • simuna
                                Newbiemmer
                                • Jan 2014
                                • 2
                                • Suomi

                                #60
                                Originally posted by Läbä View Post
                                Onkos tää ny se pumppu mikä on vesiventtiilien vieressä? Itse omastani otin rattaan kokonaan pois, kun moottori simahti. Eli vesi kiertää vesipumpun voimalla.

                                Itse en nähnyt lämmityksessä muuta eroa, kuin että tyhjäkäynnillä lämppärinkenno ei lämpeä yhtä nopeasti, mutta ajaessa, kun saa veden kiertämään eroa ei huomaa.

                                Siihen en osaa vastata varmasti onko pumpuissa eroja Mutta todennäköisesti ei.
                                Originally posted by peto2 View Post
                                turha sitä pumppua on hajottaa.. ottaa kokonaan pois

                                Tosin itte laittaisin toimivan.. varsinkin kun kolmeneloseen ne ei edes maksa käytännössä mitään.
                                Jep, tehdääpä näin sitten.

                                Mulla rupesi se pumppu vuotamaan kesken ajun sieltä kannen välistä ja lämmöt nousi punarajalle liikennevaloissa. Mielessäni noiduin että älä nyt lopullisesti keitä ennen valojen vaihtumista vaikka jo hieman usvaa pukkasikin konepellin sivusta

                                Pääsin sitten valojen vaihtuessa sivummalle parkkikselle ja huomattuani ettei höyry tullutkaan sylinterin kannen välistä ja enimmän usvan häivyttyä huomasin missä se vuoto sitten oli. Ei kun pikainen pumpun ohitus, useampi litra vettä koneeseen ja kun ei näyttänyt enää lämpöjä nostavan niin äkkiä kotio.

                                Menomatkalla ei kylläkään ruvenny tulemaan lämmintä kuin vasta reilun viiden kilsan ajun jälkeen mutta kylläpä siellä taisi ilmaakin olla ihan reilusti vielä nesteen seassa. Pienoinen vitutus ja nolotus esti tarkemmat ilmailut parkkipaikalla.

                                Luin jostain että jos on rikkinäinen pumppu niin lämppäri ei toimi huonostikaan, mutta näissä tapauksissa varmaankin on ollut se rikkinäinen pumppu vielä paikollaan haittaamassa nesteen kiertoa.

                                No, kopaistaanpa nyt ens hätään tuota ohitusta kunnollisen ilmauksen kera.

                                Luulisi että jos tarvikepumpussa lukee että käy johonkin saman koko luokan autooon tai pakuun niin tuskimpa niissä lie kovin suuria eroja tuoton suhteen.

                                Pitänee tilata jossain välissä tuollainen edullisempi vaihtoehto.
                                Last edited by simuna; 10-10-2014, 16:33.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎