Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 927
    • Espoo

    Originally posted by Klasu- View Post
    Onko kardaanin tukilaakeri ja kumilimppu tarkastettu?

    Onko kumilimppu oikein asennettu, ts. Reunoilla olevat pienet nuolet osoittavat vaihteiston/kardaanin laippojen käpäliä?

    Vetoakselien suojakumit ehjät?

    Perähän tuossa on kaiketi typ 210, eli iso malli? On tosi luja kapine, omassa ei yli 360 tkm mittarilukeman(kuka tietää miten paljon enemmän ajettu?)kohdalla ollut mitään kulumaa näkyvissä kun käytin kannen irti.

    Ootko vaihtanut peräölkyt, lähinnä kiinnostaa, tuliko paljonkin metallia vanhojen mukana?

    Onko takarenkaat kuluneet tasaisesti? Laitoin takakelkan remontin yhteydessä säädettävät epäkeskopuslat, ja kun säädettiin takaa kulmat, voimistui rengasääni takana juurikin noissa nopeuksissa viallisen perän kaltaiseksi jollotukseksi.

    Kulmat muuttuu orkkisjärjestelyllä kun takatukivarsien puslat kulahtaa.
    Tukilaakeri vaihdettiin sen alettua vinkumaan melkein heti, kun olin ostanut sen eli 2011. Vanhaan laakeriin oli laitettu sen ja korin väliin bitumi- tai joku muu patentti, joka oli sittemmin valunut laakeriin asti. Vinkuminen lakkasi, mutta siitä ne tutinat alkoivatkin. Uutta pehmikettä ei väliin laitettu.

    En ole itse tuolle mitään tehnyt, vaan kaikki on tehty pajalla, joten en ole kaikista asennuksen yksityiskohdista aivan selvillä. Ei ole oikein paikkaa, uskoa eikä työkalujakaan tuon tekemiseen. Tuossahan kardaani on putkiston päällä piilossa, joten en pääse katsomaankaan mm. tuota kumilimppua.

    Laakerin vaihdon jälkeen tuolle on tehty seuraavaa:
    - kardaani otettu pois, toimitettu voimansiirtoon erikoistuneelle pajalle, jossa tasapainotettu ja vaihdettu jompi kumpi nivel (pitäisi tutkia kuitteja, jos tallella, veikkaan ristikkoa).
    - limppu vaihdettu
    - tämän jälkeen muista syistä on vaihdettu takakelkan puslat
    - kulmat on säädetty kaikkien em. remonttien jälkeen
    - peräöljyt olen vaihtanut itse kerran ja toisen kerran pajalla. Oli ihan puhtaan näköistä. Perä on tosiaan se iso perä (typ210).

    Muuta:
    - ei eroa kesä- ja talvirenkaiden välillä. Molemmat ovat 15" orkkisvanteilla ensiasennuskokoa.
    - Ei merkkejä epätasaisesta kulumisesta. Molemmat setit ovat tietty kohtalaisen uusia eikä ole sattuneesta syystä viitsinyt ajella pitkää reissua.
    - Se ääni peräpäästä on enemmänkin sellaista korkeaa siistiä vihellystä, ei renkaiden rallatusta. Ääni voimistuu, kun on veto päällä.
    - Vetoakselien suojakumeista en muista varmaa, mutta ainakin edellisessä renkaanvaihdossa ne näyttivät olevan ehjät ja pari viikkoa sitten katsastuksessa kehuttiin autoa poikkeuksellisen hyväkuntoiseksi (???). Pitää tarkastaa nuo, kun tulee kitkarenkaiden alle laitto eteen.

    Oikeastaan mikään korjaus tuon alussa tehdyn tukilaakerin vaihdon jälkeen ei ole vaikuttanut juuri mitenkään. Tuntuu, että on enemmänkin päivästä kiinni, kuinka paljon ravistaa. Joskus kun auto on ollut pukeilla eli pyörät ovat roikkuneet vapaina, on sen jälkeen tutinat tilapäisesti hävinneet tai vähentyneet. Tutina kiihdytettäessä noin 30 Km/h kohdalla tuli jonkun noiden välissä tehtyjen remppojen jälkeen. Onkohan auto kiero vai eikö kardaania osineen ole saatu oikein asennettua...
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      Kardaanin tasapainottanut yritys lie osannut asiansa, mutta onko asentaja laittanut oätkät sitten oikeille kohdilleen, on toinen juttu.

      Kun mainitsit, että kiinni päivästä/ onko autoa tunkattu, tulee väkisin mieleen juurikin nuo tukivarsien puslat takana. Perä ilmaan, takafillarit pois ja visuaalinen tarkastus, onko kiinnityspultit edes silmämääräisesti keskellä puslan poteroa tukivarressa.

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 927
        • Espoo

        Originally posted by Klasu- View Post
        Kardaanin tasapainottanut yritys lie osannut asiansa, mutta onko asentaja laittanut oätkät sitten oikeille kohdilleen, on toinen juttu.

        Kun mainitsit, että kiinni päivästä/ onko autoa tunkattu, tulee väkisin mieleen juurikin nuo tukivarsien puslat takana. Perä ilmaan, takafillarit pois ja visuaalinen tarkastus, onko kiinnityspultit edes silmämääräisesti keskellä puslan poteroa tukivarressa.
        Kardaanin asennusta olen itsekin miettinyt. Tuo puslaremppa on viimeisin tehty asia ja se ei muuttanut tutina-asioita. Sillä saatiin auto kulkemaan suoraan. Eihän noita kiinnityspultteja avata, kun kardaani irrotetaan vaan vain puslien vaihdossa?

        Pitää joka tapauksessa opiskella missä/miltä nuo kiinnityspultit näyttävät, niin voi hoitaa sitten renkaanvaihdon kanssa ainakin katsomisen.
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • Klasu-
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 546
          • Helsinki

          Onko siis kaikki apurungon puslat takaa uusittu?

          Apurungon puslilla usein tarkoitetaan apurungon koriin kiinnittäviä puslia, ei tukivarret apurunkoon kiinnittäviä.

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 927
            • Espoo

            Originally posted by Klasu- View Post
            Onko siis kaikki apurungon puslat takaa uusittu?

            Apurungon puslilla usein tarkoitetaan apurungon koriin kiinnittäviä puslia, ei tukivarret apurunkoon kiinnittäviä.
            Hmm. Muistelen, että neljä kappaletta puslia meni remontissa. Mutta enempi tuo runkoon kiinnittävät puslat kuulostavat tutulta. Pitääpä huomenna pöyhiä kuittipinoa oikein kunnolla.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • E39-530A
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 927
              • Espoo

              Originally posted by E39-530A View Post
              Hmm. Muistelen, että neljä kappaletta puslia meni remontissa. Mutta enempi tuo runkoon kiinnittävät puslat kuulostavat tutulta. Pitääpä huomenna pöyhiä kuittipinoa oikein kunnolla.
              Muistin väärin. Kuitti löytyi ja sen ja oman ymmärryksen mukaan vain kaksi puslaa on vaihdettu, samalla tehtiin kardaanin limpun vaihto:

              Työt:
              Kelkan isojen puslien uusinta
              Taka-aks. pikku pallonivelten uusinta
              Rättinivelen uusinta

              Osat:
              6033K KIINNIKE BMW 1 kpl
              26111229065 RÄTTINIVEL 1 kpl
              33321125665 LÄNKARM 2 kpl
              802-2541 TAKAPALKIN KUMITYYNY BMW E32,E34 2 kpl
              E92 335iA -08

              ---
              ex E34 540iA -93
              ex E90 325iA -05
              ex E39 530iA -00
              ex Toyota Avensis
              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

              Comment

              • Klasu-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 546
                • Helsinki

                Kyllävain, eli apurungon ja korin väliset puslat (etummaiset) on uusittu.

                Elikkä 4kpl alatukivarsien puslia on ilmeisesti vielä vaihtamatta, nämä syyniin.
                Väljät alatukivarren puslat sallivat renkaille edestakaisen liikkeen kiihdytettäessä/jarrutettaessa, ja pyöränkulmat voi muuttua myös joustossa ei halutulla tavalla.

                Tämävoi aiheuttaa tärinää ja rengaslähtöistä vollotusta.

                Ja sitten on tietysti se worst-case skenaario, perästä krymppi pettänyt ja sallii pinjonille pitkittäisliikettä. En pidä todennäköisenä, mutta onhan näin vanhoissa kaikki mahdollista.
                Last edited by Klasu-; 01-10-2016, 18:20.

                Comment

                • Kv1984
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2013
                  • 584
                  • Jyväskylä

                  Saako tuota liitteenä olevan kuvan auki rälläköityä palkkia tilattua jostakin varaosana? Jos saa, mistä ja millä hinnalla? Vastaako esim tämä Alvadin osa tuota? Molemmat ovat ihan mätiä enkä jaksaisi ruveta niitä enää fiksailemaan...
                  Attached Files

                  E34 518i Jet Black (ex)
                  E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                  E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                  E38 M52B28 Oxfordgrün

                  Comment

                  • Roito
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2009
                    • 3921
                    • Tavastila/Kotka

                    Tulee tuo helmakotelon ulkosyrjä noissa, suoraa uutta tollasta vaan ei kannata alkaa metritavarasta leipomaan.
                    BMW E70 X5 käyttismöhkö
                    MB W639 Kummisetä

                    Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                    Comment

                    • Kv1984
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2013
                      • 584
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Roito View Post
                      Tulee tuo helmakotelon ulkosyrjä noissa, suoraa uutta tollasta vaan ei kannata alkaa metritavarasta leipomaan.
                      Kiitti. Jos vielä tiedät mistä noita saa?

                      E34 518i Jet Black (ex)
                      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                      E38 M52B28 Oxfordgrün

                      Comment

                      • Roito
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2009
                        • 3921
                        • Tavastila/Kotka

                        Originally posted by Kv1984 View Post
                        Kiitti. Jos vielä tiedät mistä noita saa?
                        Suomesta jos haluat niin fixus liikkeistä ainakin pystyy klokkerholmia tilaamaan.

                        tai jos esim saksasta niin vaikka profiteileltä->

                        Vasen

                        Oikea
                        BMW E70 X5 käyttismöhkö
                        MB W639 Kummisetä

                        Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 927
                          • Espoo

                          Originally posted by Klasu- View Post
                          Kyllävain, eli apurungon ja korin väliset puslat (etummaiset) on uusittu.

                          Elikkä 4kpl alatukivarsien puslia on ilmeisesti vielä vaihtamatta, nämä syyniin.
                          Väljät alatukivarren puslat sallivat renkaille edestakaisen liikkeen kiihdytettäessä/jarrutettaessa, ja pyöränkulmat voi muuttua myös joustossa ei halutulla tavalla.

                          Tämävoi aiheuttaa tärinää ja rengaslähtöistä vollotusta.

                          Ja sitten on tietysti se worst-case skenaario, perästä krymppi pettänyt ja sallii pinjonille pitkittäisliikettä. En pidä todennäköisenä, mutta onhan näin vanhoissa kaikki mahdollista.
                          Ahaa. Tukivarsille ja niiden puslille ei muistaakseni ole tehty mitään. Ne voisi vaihdattaa seuraavaksi. Tarkoitatko näitä osia (osa 2)?



                          Tuli noista vaihdetuista puslista mieleen, että ne taitavat olla ne isot, jotka tulevat pystyyn, eli nuo (osa 2):



                          Olisiko ne sittenkin taaemmat vai katsonko vain väärin päin?
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • bimmer90
                            Newbiemmer
                            • Jun 2016
                            • 16
                            • kokkola

                            Originally posted by Haju69 View Post
                            Seuraa sammuuko ikkunakytkimien valot vai jääkö ne palamaan lukittuasi ovet. Jos jää palamaan kannattaa vikaa etsiä takapenkin alta löytyvistä paksuista johtonipuista. Siellä siis sellaisia nippuja joissa johtoja yhdistyy. Yhdyskohdat hapettuu ajan kanssa. Uudelleen yhdistämällä vaikka juottaen asia korjaantuu.
                            Palamaanhan ne valot jäi.. johtonipuista vikaa etin,vaan ei löytyny..

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              Kyllä, juurikin noita meinasin.

                              Ja tosiaan tuon seuraavan kuvan puslat nro2 ovat taka-apurungon koriin kiinnittävät, etummaiset. Nämä autoosi on vaihdettu.

                              Takana on kolmas kiinnityspiste, kuvan pultti 18. Tässäkin on kumikannake, hiukan erilainen vaan. Jostakin syystä tämä kannake ei kuulu tuon räjäytyskuvan sisältöön, löytyi joltain muulta sivulta.

                              Comment

                              • E39-530A
                                BTCF Member
                                • Feb 2007
                                • 927
                                • Espoo

                                Originally posted by Klasu- View Post
                                Kyllä, juurikin noita meinasin.

                                Ja tosiaan tuon seuraavan kuvan puslat nro2 ovat taka-apurungon koriin kiinnittävät, etummaiset. Nämä autoosi on vaihdettu.

                                Takana on kolmas kiinnityspiste, kuvan pultti 18. Tässäkin on kumikannake, hiukan erilainen vaan. Jostakin syystä tämä kannake ei kuulu tuon räjäytyskuvan sisältöön, löytyi joltain muulta sivulta.
                                Meinasin jo mennä pyörälle päästä näistä puslista, mutta katsoin kuvaa väärin päin. Tämä selvensi paljon. Otetaan siis työlistalle tukivarsien puslat ja mahdollisesti se kuvassa näkymätön kumikannake. Jos näiden jälkeen ja vetarien ja niiden kumien tarkastamisen jälkeen vielä jää tutinat päälle, niin sitten on kardaanin asennuksessa tai vielä vaihtamatta olevassa nivelessä pakostikin jotain hämärää. Kiitokset vielä!
                                E92 335iA -08

                                ---
                                ex E34 540iA -93
                                ex E90 325iA -05
                                ex E39 530iA -00
                                ex Toyota Avensis
                                ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎